Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35 vuotias mies ja en ole vielä valmis perustamaan perhettä.

Vierailija
22.02.2026 |

Aina kun puhutaan alhaisesta syntyvyydestä niin monesti päättäjät ja tutkijat ei ymmärrä sitä että palkka, sijoitussalkku ja taloudellinen tilanne ei ole hyvä nuorena joten ei voi lapsia tehdä.

Palkka minulla on vasta 3600e/kk ja siitä verot pois, on asuntolainaa vielä jäljellä ja sijoituksetkaan ei ole vielä kovinkaan suuret joten miksi pitäisi lapsia tehdä tänne köyhyyteen? Sitten kun palkka on siellä +4000e/kk, asuntolaina on maksettu pois ja sijoituksia on +100 000e niin sitten alkaa taloudellinen tilanne olla riittävä koska lapset vie rahaa ja lapsien myötä ei voi sijoittaa niin paljoa jos ollenkaan.

Toki en ole vieläkään löytänyt kumppania eli olen yhä ikisinkku. 

Monesti päättäjät ja tutkijat puhuvat lapsilisien nostosta ja lapsiperheiden tuista että ne nostaisi syntyvyyttä mutta ne ei paranna taloudellista asemaa eikä ne auta pariutumaan ihmisiä. Minullakin perhe tulee kysymykseen vasta noin 40-50 vuotiaana jos löydän kumppanin.

M35

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki on niin vihaisia AP:lle? En minäkään allakirjoita hänen jokaista ajatusta, mutta miksi pitää olla noin ilkeä? 

Tätä minäkin ihmettelen. 

Minä haluan sijoittaa ja kerryttää varallisuutta ennen kuin olen valmis perustamaan perheen, jos palkkani olisi riittävän iso niin sitten voisin tehdä lapsia koska silloin voisin sijoittaa ja kerryttää omaisuutta vaikka minulla olisi lapsia.

Asia on nyt vaan niin että jos palkka on huono niin silloin pitää sijoittaa kaikki ylimääräinen jotta edes joskus olisi varaa ja jos lapsia tekee huonolla palkalla niin silloin voi sijoittaa entistä vähemmän. 

M35

Ap:lla olisi kyllä varaa perustaa jo perhe, kun vielä ottaa huomioon puolison tulot ja varallisuus.

Varmasti olisi mutta et tajunnut koko pointtia. Lapset vie rahaa. Haluan sijoittaa ja vaurastua, sitten kun taloudellinen tilanne on kunnossa niin sitten voin tehdä lapsia. 

Jos palkka olisi nyt riittävä niin sitten voisin tehdä lapsia koska voisin sijoittaa rahoja lapsiin menevien kulujen ohella. 

M35

Vierailija
62/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä jotkut valittaa että en halua lapsia ja miksi ette ymmärrä sitä että haluan että taloudellinen tilanne on turvattu jos lapsia meinaan tehdä? Pitääkö sitä lapsia tehdä köyhyyteen? 

M35

En valita, totean vaan.

Koska oikeasti, kokonaan maksettu asuntolaina ja 100 000e osake-omaisuus, ennen kuin asiaa voi edes harkita?

En suoraan sanoen ole varma, onko tämä trollailua vai ei.

Ei ole trollausta.

Olen kunnianhimoinen eli haluan vaurastua, en halua elää köyhänä elämääni. Lapsien myötä pystyn sijoittamaan vähemmän rahaa eli omaisuutta karttuu vähemmän. Mitä enemmän saa sijoitettua rahaa niin sitä parempi, sen takia suomessa kulutuskin on vähentynyt koska ihmiset haluaa sijoittaa ja vaurastua. 

M35

Ja missä kohtaa olet nyt? Kuinka paljon asuntoa on maksettu, paljonko osakkeissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki on niin vihaisia AP:lle? En minäkään allakirjoita hänen jokaista ajatusta, mutta miksi pitää olla noin ilkeä? 

Tätä minäkin ihmettelen. 

Minä haluan sijoittaa ja kerryttää varallisuutta ennen kuin olen valmis perustamaan perheen, jos palkkani olisi riittävän iso niin sitten voisin tehdä lapsia koska silloin voisin sijoittaa ja kerryttää omaisuutta vaikka minulla olisi lapsia.

Asia on nyt vaan niin että jos palkka on huono niin silloin pitää sijoittaa kaikki ylimääräinen jotta edes joskus olisi varaa ja jos lapsia tekee huonolla palkalla niin silloin voi sijoittaa entistä vähemmän. 

M35

Ap:lla olisi kyllä varaa perustaa jo perhe, kun vielä ottaa huomioon puolison tulot ja varallisuus.

Pienet lapset ei vie vielä niin paljon rahaa ja kaksi ihmistä pystyy kyllä sijoittamaan.  Etsi hyvä ihminen ensin joku nainen ja mieti sitten koko kuvio uusiksi.

Vierailija
64/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olisi mutta et tajunnut koko pointtia. Lapset vie rahaa. Haluan sijoittaa ja vaurastua, sitten kun taloudellinen tilanne on kunnossa niin sitten voin tehdä lapsia. 

Jos palkka olisi nyt riittävä niin sitten voisin tehdä lapsia koska voisin sijoittaa rahoja lapsiin menevien kulujen ohella. 

M35

Kaikkea ei voi saada. Joudut valitsemaan joko lapset tai vaurauden. 

Vierailija
65/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä jotkut valittaa että en halua lapsia ja miksi ette ymmärrä sitä että haluan että taloudellinen tilanne on turvattu jos lapsia meinaan tehdä? Pitääkö sitä lapsia tehdä köyhyyteen? 

M35

Mikset sitten jatkaisi työelämässä eläkeikään asti? Turvaisit sillä vielä paremmin talouttasi ja voisit alkaa tapailla jo lasta toivovaa naista. Kai tajuat heidän olevan kiinnostuneempia oman ikäisistä eikä isänsä ikäisistä miehistä?

Vierailija
66/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi ensin se NAINEN. 

Vierailija
67/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M35

Mikset sitten jatkaisi työelämässä eläkeikään asti? Turvaisit sillä vielä paremmin talouttasi ja voisit alkaa tapailla jo lasta toivovaa naista. Kai tajuat heidän olevan kiinnostuneempia oman ikäisistä eikä isänsä ikäisistä miehistä?

Koska en halua jatkaa orjatöitä koko ikäni. Toki voisin mennä kouluun ja opiskella itselleni hyvän ammatin mistä tienaa hyvin mutta silloin taloudellinen tilanne heikkenisi entisestään. 

M35

Vierailija
68/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahkailijqt ovat outo ihmistyyppi. Useimmat osaavat jo tuossa iässä sanoa, haluavatko lapsia vai eivät. Monet jo paljon aiemmin, ja toimivat sitten sen mukaan.

Varmasti lähes jokainen haluaisi lapsia jos olisi rahaa ja olisi kumppani. 

No ei todellakaan halua. Itse 28v ja puoliso pari vuotta nuorempi, eikä kumpikaan meistä halua lapsia.

Vierailija
69/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle raha on tärkeämpi kuin perhe ja se on ihan ok. Vapaa valinta.

Totta kuitenkin on, että monet eivät halua lapsia, koska se tarkoittaisi elämänlaadun huonontamista ainakin 20 vuodeksi. Itselläni jäi myös lapset tekemättä, koska en halunnut luopua kaikesta, joka on minulle tärkeää ja pitää minut järjissäni. Toki jos olisi ollut sellainen tilanne, että olisi voinut luottaa miehen maksavan puolet lapsiin liittyvistä kuluista, niin olisin voinut tehdä lapsia. Liian moni mies vaan menee sieltä mistä aita on matalin.

Järkyttävää argumentointia. Ei minun tarvinnut luopua lasten takia mistään tärkeästä, eivätkä he huonontaneet elämänlaatuani. Mutta enpä ole mennytkään ikinä raha edellä.

SINÄ SINÄ SINÄ. Olet ilmeisesti liian tyhmä tajutaksesi, että ihmisillä on erilaisia tilanteita.

On erittäin järkevää olla tekemättä lapsia, jos se tarkoittaisi, että niiden äidistä tulee joku köyhä mt-potilas sen jälkeen.

Vierailija
70/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M35

Koska en halua jatkaa orjatöitä koko ikäni. Toki voisin mennä kouluun ja opiskella itselleni hyvän ammatin mistä tienaa hyvin mutta silloin taloudellinen tilanne heikkenisi entisestään. 

M35

Eli teet fyysisesti raskasta työtä/ vuorotöitä pitkillä vuoroilla?

Opiskellahan voi myös työn ohessa. Itseäni motivoi aikanaan opiskelemaan se, että vihasin silloista duunarityötäni.

Vierailija
71/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehellä ole kiirettä.Naisella on koska hedelmällisyys laskee kun 30v mittarissa.

Vierailija
72/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, haluatko siis olla se perinteinen mies, perheen elättäjä? Haluako siis nyt kerryttää varallisuutta, jotta voit myöhemmin ottaa vaimon ns. siipiesi suojaan, ja tarjota hänelle ja lapsillenne hyvä elämä? Tämä kuulostaa minusta oikein ihanalta suunnitelmalta ja jos tämä on sinun tavoite, toivon sinulle paljon onnea sen saavuttamiseen!  

Vai haluatko kuitenkin, että vaimo maksaa puolet perheenne kuluista, samalla, kun sinä aiot jäädä työttömäksi? 

Mikä on siis sinun näkemys tulevaisuudellesi? 

Vierailija
73/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, haluatko siis olla se perinteinen mies, perheen elättäjä? Haluako siis nyt kerryttää varallisuutta, jotta voit myöhemmin ottaa vaimon ns. siipiesi suojaan, ja tarjota hänelle ja lapsillenne hyvä elämä? Tämä kuulostaa minusta oikein ihanalta suunnitelmalta ja jos tämä on sinun tavoite, toivon sinulle paljon onnea sen saavuttamiseen!  

Vai haluatko kuitenkin, että vaimo maksaa puolet perheenne kuluista, samalla, kun sinä aiot jäädä työttömäksi? 

Haluan sijoittaa mahdollisimman paljon palkastani koska palkkani on surkea. Tavoitteena on että sijoitan kaiken ylimääräisen jotta salkku olisi sellainen että voin jättäytyä pois työelämästä. 

Jos minulla olisi parempi palkka niin voisin tehdä lapsia ja sijoittaa. 

Jos minulla on joskus hyvä sijoitussalkku joka tuottaa hyvin niin voin tarjota kyllä hyvän elämän mahdollisille lapsille ja naiselle. 

Köyhänä duunarina en ala lapsia tekemään. 

M35

Vierailija
74/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin naisena katson miehen tuloja, kun harkitsen suhteeseen ryhtymistä. Nimittäin minä haluan lapsia, joten olisi hölmöä mennä avioon miehen kanssa, joka ei pysty tarjoamaan taloudellista tasapainoa minulle ja lapsillemme. Mutta ymmärrän, että tämä on yhteiskunnallinen ongelma. Minusta on hienoa, että AP on pohtinut asiaa ja on viisas kun ymmärtää sen. Meidän on siis aika äänestää oikein, ja lopulta jaloillamme, jos muu ei auta. 

Koetin joskus äänestää jaloillani, mutta se oli todella haastavaa. Jouduin ensin riisumaan toisesta jalasta sukan ja kengän. En onnistunut nostamaan jalkaa tarpeeksi korkealle, minkä takia minun piti istua lattialle kirjoittamaan. Äänestyskopin seinät eivät ulotu maahan asti ja vaalivirkailija tulikin huomauttamaan, että äänestyssalaisuus ei kohdallani säily. Lopputuloksena saatoin vain äänestää jaloillani tyhjää. Mutta oli sekin tyhjää parempi.

Vierailija
75/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan sijoittaa mahdollisimman paljon palkastani koska palkkani on surkea. Tavoitteena on että sijoitan kaiken ylimääräisen jotta salkku olisi sellainen että voin jättäytyä pois työelämästä. 

Jos minulla on joskus hyvä sijoitussalkku j

Haetko naisen sitten ulkomailta?

Vierailija
76/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M35

Kaikkea ei voi saada. Joudut valitsemaan joko lapset tai vaurauden. 

Valitsen vaurauden koska palkkani on surkea. Jos liksat olisivat suomessa parempia niin ehkä lapsien teko kiinnostelisi enemmän. Nyt se elämä menee monella niin että palkka on surkea eli nuukaillaan jotta saadaan sijoitettua rahoja.

M35

Vierailija
77/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M35

Minkäs alan "orjatöissä" olet? Jos et omasta mielestäsikään ole "hyvässä ammatissa", mahtaako tapaamasi nainen kokea järkevänä, ettet haaveissasi meinaa tuossakaan hommassa kohta jatkaa? Luuletkohan sijoittamisen tuottoisammaksi kuin onkaan? Sijoittamisessa on aina riskinsä. Saatat huonolla tuurilla jäädä miinukselle. Saahan sitä toki kaikkea haaveilla, mutta sinuna panostaisin nyt sen parisuhteen löytämiseen ja rakentamiseen, kun ikäsi puolesta mahdollisuudet ovat vielä kohtuulliset.

Vierailija
78/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla on joskus hyvä sijoitussalkku j

Okei. Noh, toivon että suunnitelmasi onnistuu! Mieti kuitenkin hyvin tarkasti, onko se realistinen. Mieti myös sitä, onko suunnitelmasi sellainen, että kukaan nainen tahtoisi tulla mukaan siihen. 

Vierailija
79/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä perusta sitten. Kerton kuitenkin suoran mielipiteeni. Rennyn kaltaisten vanhojen ukkojen ryhtymistä isiksi en vaan tajua. Rakkaus on toki rakkautta, minkä voi jos rakastuu vanhaan. 

Eikö olisi hyvä, että jaksaisit leikkiä lasten kanssa ja olemaan läsnä heille oikeasti?

Vierailija
80/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että lapset ovat tosi kalliita ja siten aina myös taloudellinen valinta. On ihan hyvä, että mietit realistisesti myös sitä puolta, mutta samalla otat riskin, ettet koskaan saa perhettä. Tilastollisesti aniharva mies tulee enää yli 40v ensimmäistä kertaa isäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä