Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35 vuotias mies ja en ole vielä valmis perustamaan perhettä.

Vierailija
22.02.2026 |

Aina kun puhutaan alhaisesta syntyvyydestä niin monesti päättäjät ja tutkijat ei ymmärrä sitä että palkka, sijoitussalkku ja taloudellinen tilanne ei ole hyvä nuorena joten ei voi lapsia tehdä.

Palkka minulla on vasta 3600e/kk ja siitä verot pois, on asuntolainaa vielä jäljellä ja sijoituksetkaan ei ole vielä kovinkaan suuret joten miksi pitäisi lapsia tehdä tänne köyhyyteen? Sitten kun palkka on siellä +4000e/kk, asuntolaina on maksettu pois ja sijoituksia on +100 000e niin sitten alkaa taloudellinen tilanne olla riittävä koska lapset vie rahaa ja lapsien myötä ei voi sijoittaa niin paljoa jos ollenkaan.

Toki en ole vieläkään löytänyt kumppania eli olen yhä ikisinkku. 

Monesti päättäjät ja tutkijat puhuvat lapsilisien nostosta ja lapsiperheiden tuista että ne nostaisi syntyvyyttä mutta ne ei paranna taloudellista asemaa eikä ne auta pariutumaan ihmisiä. Minullakin perhe tulee kysymykseen vasta noin 40-50 vuotiaana jos löydän kumppanin.

M35

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tuhlannut. Tuossa iässä se perhe pitää viimeistään perustaa. Kannattaa varautua siihen, että elät siellä Espanjassa sitten yksin.

Vierailija
22/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu älä perusta perhettä yksinäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle raha on tärkeämpi kuin perhe ja se on ihan ok. Vapaa valinta.

Totta kuitenkin on, että monet eivät halua lapsia, koska se tarkoittaisi elämänlaadun huonontamista ainakin 20 vuodeksi. Itselläni jäi myös lapset tekemättä, koska en halunnut luopua kaikesta, joka on minulle tärkeää ja pitää minut järjissäni. Toki jos olisi ollut sellainen tilanne, että olisi voinut luottaa miehen maksavan puolet lapsiin liittyvistä kuluista, niin olisin voinut tehdä lapsia. Liian moni mies vaan menee sieltä mistä aita on matalin.

Vierailija
24/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten myönnät itsellesi, ettet halua hankkia lapsia. Se on ihan ok.

Tai myönnä, että muijaa et saa.

Vierailija
25/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet pyöräyttävät liudan lapsia jo teininä ja nostavat muhkeat sosiaalituet niistä. Mitä murehdit, valtio maksaa lapset. 

Vierailija
26/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tuhlannut. Tuossa iässä se perhe pitää viimeistään perustaa. Kannattaa varautua siihen, että elät siellä Espanjassa sitten yksin.

Aijaa no sitten lapset jää tekemättä, jos palkka olisi parempi niin sitten olisin ehkä jo perheellinen. Tykkään olla paljon yksin ja kyllä minä aina kavereita löydän.

M35

Vierailija
27/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun noita asioita jäät odottomaan niin et ikinä saa lapsia. Ei lastenteko vaadi tuollaisia asioita. Vähemmälläkin pärjää. Tekeväthän tukiloisetkin lapsia.

Ei ap ikinä saa naistakaan. Hän on ns. hävikkimies.

Vierailija
28/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa 50-vuotiaana niin nuorta naista, että se pystyisi sinulle lapsia tekemään. Naisilta se ei enää onnistu 35 vuoden jälkeen. 

Vierailija
29/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahkailijqt ovat outo ihmistyyppi. Useimmat osaavat jo tuossa iässä sanoa, haluavatko lapsia vai eivät. Monet jo paljon aiemmin, ja toimivat sitten sen mukaan.

Vierailija
30/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaisit elämääsi nyt kun olet nuori ja terve. 50-v voit saada jo vaikkapa eturauhassyövän ,tai muita sairauksia. On järkyttävää kun noin nuori ihminen elää jo nyt sitku elämää. Jos jotain tulet vanhempana katumaan niin sitä että jätit elämän elämättä kun tuijotit mieluummin pörssikursseja. Eipä nuo numerot pankin sivuilla sinun sänkyäsi lämmitä. Ikämiehenä on myös vaikeampi löytää sitä perheesi-perustaja naista. oivoi

Vierailija
31/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelle jää sun sijoitukset kun kuolet?

Mitä väliä sillä on? Minä aion jäädä työelämästä pois kun täytän 50 vuotta, sitten alan käyttämään rahojani. Sitten kun kuolen niin ei minua kiinnosta kuka rahani saa. 

M35

Jos aiot jäädä työttömäksi noin nuorena, niin en usko sinun löytävän naista, joka tahtoisi synnyttää sinulle lapsia. Naisille miehen työpaikka ja motivaatio työntekoon niin suuri asia. Mitä tahansa voi tapahtua elämässä, joten säännölliset tulot ovat tosi tärkeät. Naiselle on tärkeää tuntea olevansa turvassa, eikä työtön mies herätä naisessa tällaista oloa. Harkite vielä nykyistä suunnitelmaasi. 

32/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin voi olla jo myöhäistä

Pentti Karvonen 36 vuotta ou jee

😜🍗🚀🍻🔪🇬🇷🍆🍺💓🇫🇮🍑

Tässä teille palkinto kas näin........

🐒💨 🐒💨 🐒💨 🐒💨 🐒💨

Vierailija
33/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahkailijqt ovat outo ihmistyyppi. Useimmat osaavat jo tuossa iässä sanoa, haluavatko lapsia vai eivät. Monet jo paljon aiemmin, ja toimivat sitten sen mukaan.

Varmasti lähes jokainen haluaisi lapsia jos olisi rahaa ja olisi kumppani. 

Vierailija
34/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin naisena katson miehen tuloja, kun harkitsen suhteeseen ryhtymistä. Nimittäin minä haluan lapsia, joten olisi hölmöä mennä avioon miehen kanssa, joka ei pysty tarjoamaan taloudellista tasapainoa minulle ja lapsillemme. Mutta ymmärrän, että tämä on yhteiskunnallinen ongelma. Minusta on hienoa, että AP on pohtinut asiaa ja on viisas kun ymmärtää sen. Meidän on siis aika äänestää oikein, ja lopulta jaloillamme, jos muu ei auta. 

Ap alkaa olla liian vanha muuttamaan ulkomailla vai mitä tarkoitit äänestämistä jaloilla? Jos ap ei löydä kumppania muutaman vuoden sisällä, ei hän tule saamaan lapsiakaan. Hänen ja mahdollisen puolison palkka riittää oikein mainiosti keskiluokkaiseen kahden lapsen perheen elämään myös pk-seudulla.

Vierailija
35/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle raha on tärkeämpi kuin perhe ja se on ihan ok. Vapaa valinta.

Totta kuitenkin on, että monet eivät halua lapsia, koska se tarkoittaisi elämänlaadun huonontamista ainakin 20 vuodeksi. Itselläni jäi myös lapset tekemättä, koska en halunnut luopua kaikesta, joka on minulle tärkeää ja pitää minut järjissäni. Toki jos olisi ollut sellainen tilanne, että olisi voinut luottaa miehen maksavan puolet lapsiin liittyvistä kuluista, niin olisin voinut tehdä lapsia. Liian moni mies vaan menee sieltä mistä aita on matalin.

Järkyttävää argumentointia. Ei minun tarvinnut luopua lasten takia mistään tärkeästä, eivätkä he huonontaneet elämänlaatuani. Mutta enpä ole mennytkään ikinä raha edellä.

Vierailija
36/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyitä, taitaa vaan pelottaa elämänmuutos ja vastuu lapsesta.😏

Vierailija
37/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi sanottuna: yrität selittää itsellesi mikset löydä itsellesi naista.

Vierailija
38/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. M66

Vierailija
39/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet pyöräyttävät liudan lapsia jo teininä ja nostavat muhkeat sosiaalituet niistä. Mitä murehdit, valtio maksaa lapset. 

Haista nyt paska. Suomessa ei ole muita liudan lapsia teineinä pyöräyttäneitä kuin korkeintaan vanhoillislestadiolaiset ja somalit. Sitä paitsi sosiaalituet eivät ole muhkeita.

Vierailija
40/130 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten myönnät itsellesi, ettet halua hankkia lapsia. Se on ihan ok.

Kyllä minä haluan lapsia mutta vielä ei ole sopiva aika niille koska taloudellinen tilanne ei ole vielä sopiva.

M35

Sen verran kauas olet maalitolpat asettanut, että ehkäpä et ole myöntänyt asiaa itsellesi. Siis ettet halua hankkia lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän