Olen 35 vuotias mies ja en ole vielä valmis perustamaan perhettä.
Aina kun puhutaan alhaisesta syntyvyydestä niin monesti päättäjät ja tutkijat ei ymmärrä sitä että palkka, sijoitussalkku ja taloudellinen tilanne ei ole hyvä nuorena joten ei voi lapsia tehdä.
Palkka minulla on vasta 3600e/kk ja siitä verot pois, on asuntolainaa vielä jäljellä ja sijoituksetkaan ei ole vielä kovinkaan suuret joten miksi pitäisi lapsia tehdä tänne köyhyyteen? Sitten kun palkka on siellä +4000e/kk, asuntolaina on maksettu pois ja sijoituksia on +100 000e niin sitten alkaa taloudellinen tilanne olla riittävä koska lapset vie rahaa ja lapsien myötä ei voi sijoittaa niin paljoa jos ollenkaan.
Toki en ole vieläkään löytänyt kumppania eli olen yhä ikisinkku.
Monesti päättäjät ja tutkijat puhuvat lapsilisien nostosta ja lapsiperheiden tuista että ne nostaisi syntyvyyttä mutta ne ei paranna taloudellista asemaa eikä ne auta pariutumaan ihmisiä. Minullakin perhe tulee kysymykseen vasta noin 40-50 vuotiaana jos löydän kumppanin.
M35
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Ap on tainnut fiksoitua tuohon sijoittamiseen. No jos se on elämäntehtäväsi siitä vaan. Mutta tuolla palkalla , vaikka olisit kuinka säästeliäs, ei kovin suuria kuukausisummia sijoittamiseen jää. Tämä siis ajatuksella että voisit 15v kuluttua jättää työelämän ja heittäytyä oloneuvokseksi. Toivottavasti olet tehnyt kunnon laskelmia, jos vaikka elät vielä 20-30v sen 50v päivän jälkeen. Sitäpaitsi eläkekertymäsi jää pieneksi jos lopetat työt jo noin nuorena.
Hänenhän pitää elättää rahoillaan sekä lapsensa että vaimonsa, koska ei halua vaimon tekevän töitä. Pitää saada säästöön siis miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisellakin on palkka.
Niin on mutta lapsien myötä ei voi sijoittaa niin paljoa eli silloin ei voi jättäytyä niin vain pois työelämästä eli orjatyöstä, silloin joutuu olemaan orvanpyörässä eläkeikään asti. Ilman lapsia voi sijoittaa enemmän ja silloin on mahdollisuus vaurastua koska palkka ei ole kovin hyvä.
Jos palkka on hyvä niin silloin lapsia voi tehdä ja sijoittaa samalla.
Kun olet noin laskelmoiva ja rahan perään orientoitunut, niin on kyllä parempi että unohdat ne lapset vaan kokonaan. Susta ei mitään kunnollista isää tule, jos ajattelet kaiken vain raha edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on tainnut fiksoitua tuohon sijoittamiseen. No jos se on elämäntehtäväsi siitä vaan. Mutta tuolla palkalla , vaikka olisit kuinka säästeliäs, ei kovin suuria kuukausisummia sijoittamiseen jää. Tämä siis ajatuksella että voisit 15v kuluttua jättää työelämän ja heittäytyä oloneuvokseksi. Toivottavasti olet tehnyt kunnon laskelmia, jos vaikka elät vielä 20-30v sen 50v päivän jälkeen. Sitäpaitsi eläkekertymäsi jää pieneksi jos lopetat työt jo noin nuorena.
Pystyn sijoittamaan 1000e/kk kun oikein nuukailen eli vuodessa saan sijoitettua 12 000e eli 180 000e saan sijoitettua ja siihen tuotot päälle niin minulla on vähintään 200 000e salkku 15 vuoden päästä. Asuntolainan kun olen maksanut pois muutaman vuoden päästä niin saan sijoitettua 1500e/kk eli salkun arvo on enemmän kuin tuo 200 000e.
M35
200 000 euron salkku haaveissasi. Sä kuvittelet vain rikastuvasi etkä menettäväsi rahaa? Et sä elä tuolla 200 000 eurolla muutenkaan loppuelämääsi etkä ainakaan perhettä elätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn sijoittamaan 1000e/kk kun oikein nuukailen eli vuodessa saan sijoitettua 12 000e eli 180 000e saan sijoitettua ja siihen tuotot päälle niin minulla on vähintään 200 000e salkku 15 vuoden päästä. Asuntolainan kun olen maksanut pois muutaman vuoden päästä niin saan sijoitettua 1500e/kk eli salkun arvo on enemmän kuin tuo 200 000e.
M35
Kuulostaa tosi hyvältä. Tuon perusteella, pystyt tarjoamaan vakaan tulevaisuuden perheellesi. Mutta jos olet ihan tavan tallaaja, ei kukaan halua lisääntyä kanssasi sitten, kun olet 50v. Sen sijaan, jos lisäännyt vaikka 2 vuoden päästä, on lapsesi teini-iän kynnyksellä silloin, kun olet 50v. Silloin sitä rahaa oikeasti alkaa vasta kulumaan niihin lapsiin. Ja tosiaan, kun Suomessa ollaan, niin nainen osallistuu niihin taloudellisiin kuluihin. Esimerkiksi, sellainen 30-vuotias sairaanhoitajanainen sopisi sinulle hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki on niin vihaisia AP:lle? En minäkään allakirjoita hänen jokaista ajatusta, mutta miksi pitää olla noin ilkeä?
Tätä minäkin ihmettelen.
Minä haluan sijoittaa ja kerryttää varallisuutta ennen kuin olen valmis perustamaan perheen, jos palkkani olisi riittävän iso niin sitten voisin tehdä lapsia koska silloin voisin sijoittaa ja kerryttää omaisuutta vaikka minulla olisi lapsia.
Asia on nyt vaan niin että jos palkka on huono niin silloin pitää sijoittaa kaikki ylimääräinen jotta edes joskus olisi varaa ja jos lapsia tekee huonolla palkalla niin silloin voi sijoittaa entistä vähemmän.
M35
Suomeksi: raha on sulle tärkeämpää kuin lapsi tai perhe.
Haluan vaurastua ja sitten kun minulla on rahaa niin sitten haluan lapsia. Ymmärrätkö?
Jos lapsia tai perhettä en saa niin sitten en saa ja luovun siitä unelmasta.
M35
Niin. Luovut lapsiunelmasta, et rahaunelmasta. Eli raha on tärkeämpää kuin lapsi.
Oikean kumppanin etsimiseen menee aikaa ja myös toisen tuntemiseen menee parisen vuotta, eikä nainen välttämättä tule heti raskaaksi. Helposti menee 5 vuotta ennen kuin kulut juoksevat kunnolla. Alkuvaiheessa lapsi ei kuluta paljon. Ehdit tänä aikana kasvattaa varallisuuttasi.
Eksäni oli AP:n kaltainen mies, jolle tärkeintä tuntui olevan vain oman pankkitilin kasvatus. Lasten hankkiminen ja kasvatus ei kiinnostanut, vaan aina lapsista puhuttaessa niiden aika oli "sitten joskus". Lopulta kävi ilmi, että hänen mielestään se "siten joskus" olisi ehkä nelikymppisenä, joten itse lähdin lätkimään.
Surullista, että joiltakin jää elämä elämättä ja oikeasti parhaat asiat kokematta, kun juoksevat vain rahan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Ja sijoitusarvon laskeminen ei ole laisinkaan mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Tajuatko, että jos tulee talouskriisi, et saa osakesalkkua etkä perhettä. Todennäköisyys tälle on mainitsemassasi aikahaarukassa kohtalaisen suuri. Mikään kupla ei pullistu loputtomiin, varsinkaan kun planeetan resursseja ahnehditaan kiihtyvällä tahdilla.
Sinun kaltaisellesi ihmiselle ei vanhemmuus sovi, joten hyvä vain, että siirrät suunnitelmia pitkälle eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kaltaisellesi ihmiselle ei vanhemmuus sovi, joten hyvä vain, että siirrät suunnitelmia pitkälle eteenpäin.
Kyseessä on ikisinkku, joka ei ole koskaan edes ollut parisuhteessa. Sitäkin kannattaisi harjoitella ennen lapsia. Parisuhteessa pitää osata tehdä kompromisseja.
Eihän kukaan voi jäädä työelämästä pois 50 v, jos sijoitukset ovat 200 000 euroa.
Pitäisi olla vähintään 1 200 000 euroa ja sekin epäilyttäisi, että riittääkö. Parempi olisi 2 200 000 euron sijoitussalkku.
Mutta asiaan, kenenkään ei kannata hankkia lapsia, jos pitää rahaa tärkeämpänä.
Lisäksi ap kuulostaa jankkauksessaan vähän autistiselta, joten ehkä sekin estää sen perheellistymisvaihtoehdon.
"Pystyn sijoittamaan 1000e/kk kun oikein nuukailen eli vuodessa saan sijoitettua 12 000e eli 180 000e saan sijoitettua ja siihen tuotot päälle niin minulla on vähintään 200 000e salkku 15 vuoden päästä. Asuntolainan kun olen maksanut pois muutaman vuoden päästä niin saan sijoitettua 1500e/kk"
Eli tulkitsenko nyt oikein, että asuntolainasi on 500e/kk? 1000 siis laitat sijoituksiin jos "oikein nuukailet", eli mihin siis käytät 1000e/kk niin, ettei siihen sisälly asumiskustannukset? Jos et kerran käy ulkona tai käytä mitään palveluita.
Trollihan sinä olet, mutta vastaan silti.
Minunkin mies halusi lapsen vasta reippaasti yli nelikymppisenä ja nyt kun lapsi on 25v on iskä jo yli 70v. Koskaan ei jaksanut lapsen kanssa tehdä mitään, kun oli sitten jo yli 50v, kun lapsi oli siinä iässä, että olisi voinut isänsä kanssa puuhailla poikien juttuja.
Harmittaa, että pojan isä oli pappaikäinen jo silloin, kun poika oli lapsi.
Nyt on pojalla ikivanha isä joka elää lähinnä 60-lukua, eikä tajua tän päivän päälle mitään.
Ei siis ole muistisairas, on vaan muuten jämähtänyt menneille vuosikymmenille ja luulee, että maailma on samanlainen, kuin hänen nuoruudessaan 60-70-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisellakin on palkka.
Niin on mutta lapsien myötä ei voi sijoittaa niin paljoa eli silloin ei voi jättäytyä niin vain pois työelämästä eli orjatyöstä, silloin joutuu olemaan orvanpyörässä eläkeikään asti. Ilman lapsia voi sijoittaa enemmän ja silloin on mahdollisuus vaurastua koska palkka ei ole kovin hyvä.
Jos palkka on hyvä niin silloin lapsia voi tehdä ja sijoittaa samalla.
Kun olet noin laskelmoiva ja rahan perään orientoitunut, niin on kyllä parempi että unohdat ne lapset vaan kokonaan. Susta ei mitään kunnollista isää tule, jos ajattelet kaiken vain raha edellä.
Näin on. Lapset maksaa ja vie aikaa. Toki tuovat onnea myös. Rahanahneille lapsetvon huono idea.
Ap:n näyttää olevan parempi unohtaa koko juttu.
Oliko tämä aloitus jotain satiiria? Alkaa olla viimeiset hetket löytää nainen suhteeseen, jos ikinä haluat lapsia. Pitää laskea seurusteluaikakin ennen kun voi lasta harkita.
Onko se raha oikeasti se tärkein asia? Entä jos sairastut syöpään tai jäät työttömäksi?
Ei kukaan ala lapsia tekemään 50 v. ukkelin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan voi jäädä työelämästä pois 50 v, jos sijoitukset ovat 200 000 euroa.
Pitäisi olla vähintään 1 200 000 euroa ja sekin epäilyttäisi, että riittääkö. Parempi olisi 2 200 000 euron sijoitussalkku.
Mutta asiaan, kenenkään ei kannata hankkia lapsia, jos pitää rahaa tärkeämpänä.
Lisäksi ap kuulostaa jankkauksessaan vähän autistiselta, joten ehkä sekin estää sen perheellistymisvaihtoehdon.
Puoli miljoonaa voi riittää yksinäiselle, mutta ei tod riitä jos on lapsia.
Toisin sanoen Ap ei halua myöskään parisuhdetta. Eli työ ja raha tulevat ennen ihmissuhteita, jos muihin pitäisi panostaa?
Aloituksessa lukee että sinkku mies ei halua lapsia.
"Minusta se on surkea palkka, siitä jää käteen 2500e/kk. Itselläni kulutus on juurikin nollissa jotta tuosta palkasta voi sijoittaa enemmän, jos tuhlaisin rahojani ravintoiloihin, palveluihin tai juurikin niihin lapsiin niin sijoittaa voisin hyvin vähän jos ollenkaan.
M35"
Eli onko sinulla tuloihisi nähden liian iso asuntolaina, jos 2500e netto on sinusta surkea palkka?
Surullista kyllä tuo "sitku" -elämä. Siellä ulkona käymällä saattaisit tutustua siihen tulevaan lastesi äitiin, nyt lasket kotona rahojasi ja elät sitten joskus.