Olen 35 vuotias mies ja en ole vielä valmis perustamaan perhettä.
Aina kun puhutaan alhaisesta syntyvyydestä niin monesti päättäjät ja tutkijat ei ymmärrä sitä että palkka, sijoitussalkku ja taloudellinen tilanne ei ole hyvä nuorena joten ei voi lapsia tehdä.
Palkka minulla on vasta 3600e/kk ja siitä verot pois, on asuntolainaa vielä jäljellä ja sijoituksetkaan ei ole vielä kovinkaan suuret joten miksi pitäisi lapsia tehdä tänne köyhyyteen? Sitten kun palkka on siellä +4000e/kk, asuntolaina on maksettu pois ja sijoituksia on +100 000e niin sitten alkaa taloudellinen tilanne olla riittävä koska lapset vie rahaa ja lapsien myötä ei voi sijoittaa niin paljoa jos ollenkaan.
Toki en ole vieläkään löytänyt kumppania eli olen yhä ikisinkku.
Monesti päättäjät ja tutkijat puhuvat lapsilisien nostosta ja lapsiperheiden tuista että ne nostaisi syntyvyyttä mutta ne ei paranna taloudellista asemaa eikä ne auta pariutumaan ihmisiä. Minullakin perhe tulee kysymykseen vasta noin 40-50 vuotiaana jos löydän kumppanin.
M35
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Ei miehellä ole kiirettä.Naisella on koska hedelmällisyys laskee kun 30v mittarissa.
Kyllä on. Aniharva nainen haluaa lapsia yli 10v vamhemman miehen kanssa.
Syntyvyys nousisi jos:
-Palkkoja nostettaisi
-Kaikki kävisi vähintään AMK tason koulutuksen(ulkolaiset voi tehdä orjatyöt)
-Verotusta kaikilta alemmaksi
-Lapsesta koituvat kulut valtion maksettavaksi
-Kulttuurin muutosta sellaiseksi että pariutuminen olisi helpompaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olisi mutta et tajunnut koko pointtia. Lapset vie rahaa. Haluan sijoittaa ja vaurastua, sitten kun taloudellinen tilanne on kunnossa niin sitten voin tehdä lapsia.
Jos palkka olisi nyt riittävä niin sitten voisin tehdä lapsia koska voisin sijoittaa rahoja lapsiin menevien kulujen ohella.
M35
Kaikkea ei voi saada. Joudut valitsemaan joko lapset tai vaurauden.
Valitsen vaurauden koska palkkani on surkea. Jos liksat olisivat suomessa parempia niin ehkä lapsien teko kiinnostelisi enemmän. Nyt se elämä menee monella niin että palkka on surkea eli nuukaillaan jotta saadaan sijoitettua rahoja.
M35
Jos sinusta 3600e on surkea palkka, niin kyse saattaa olla kulutustottumuksistasi. Mikään palkka ei ole riittävän iso, jos kuluttaa liikaa tuloihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olisi mutta et tajunnut koko pointtia. Lapset vie rahaa. Haluan sijoittaa ja vaurastua, sitten kun taloudellinen tilanne on kunnossa niin sitten voin tehdä lapsia.
Jos palkka olisi nyt riittävä niin sitten voisin tehdä lapsia koska voisin sijoittaa rahoja lapsiin menevien kulujen ohella.
M35
Valitsen vaurauden koska palkkani on surkea. Jos liksat olisivat suomessa parempia niin ehkä lapsien teko kiinnostelisi enemmän. Nyt se elämä menee monella niin että palkka on surkea eli nuukaillaan jotta saadaan sijoitettua rahoja.
M35
Jos sinusta 3600e on surkea palkka, niin kyse saattaa olla kulutustottumuksistasi. Mikään palkka ei ole riittävän iso, jos kuluttaa liikaa tuloihin nähden.<
Minusta se on surkea palkka, siitä jää käteen 2500e/kk. Itselläni kulutus on juurikin nollissa jotta tuosta palkasta voi sijoittaa enemmän, jos tuhlaisin rahojani ravintoiloihin, palveluihin tai juurikin niihin lapsiin niin sijoittaa voisin hyvin vähän jos ollenkaan.
M35
Yksipuolinen jankkaava vastaustapa viitannee trolliin? Tai sitten aplla vähän ongelmia normaalin maailmanmenon ymmärtämisessä. Kun ei se elämä mene näin että sitten kun minulla on talous ok niin jostain putkahtaa eteeni kaunis neitsyt valmiina lasteni äidiksi jne.
Kannattaisi nyt vaan keskittyä siihen puolison etsintään jos meinaa niitä lapsiakin joskus saada. Nääs se puolison etsintä ja alku tutustuminen viee sekin aikaa.
Olen itse työtön. Jos veroitusta kevennettäisiin, työttömyysetuudet laskisivat. Mutta ennekuin työttömät ehtii pelästyä, on muistettava, että palkat olisivat korkeammat, joten motivaatio nousisi. Tämän lisäksi, lapsia syntyisi enemmän, sillä miehet pystyisivät yksin elättämään perhettään pikkulapsiajan, samalla kun vaimo olisi kotona.
Vierailija kirjoitti:
Yksipuolinen jankkaava vastaustapa viitannee trolliin? Tai sitten aplla vähän ongelmia normaalin maailmanmenon ymmärtämisessä. Kun ei se elämä mene näin että sitten kun minulla on talous ok niin jostain putkahtaa eteeni kaunis neitsyt valmiina lasteni äidiksi jne.
Kannattaisi nyt vaan keskittyä siihen puolison etsintään jos meinaa niitä lapsiakin joskus saada. Nääs se puolison etsintä ja alku tutustuminen viee sekin aikaa.
Jos hakee vaimon Thaimaasta tai vaikka Väli-Amerikasta, niin ei kai tarvitse tuhlata aikaa tutustumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehellä ole kiirettä.Naisella on koska hedelmällisyys laskee kun 30v mittarissa.
Kyllä on. Aniharva nainen haluaa lapsia yli 10v vamhemman miehen kanssa.
Tämä on totta. Minä olen yksi näistä aniharvoista. Kukaan ystävistäni ei ymmärrä minua. Mutta minun kriteerit miehelle ovat silti korkeammat, kuin ystävilläni. Tärkein kriteeri minulla onkin se, että miehen tulee pystyä elättämään perheensä 100 %. Ystäväni, jotka suosivat omaa ikäluokkaa miehissä, taas haluavat 50/50 suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakee vaimon Thaimaasta tai vaikka Väli-Amerikasta, niin ei kai tarvitse tuhlata aikaa tutustumiseen.
Ihmiskauppa ei nyt ole suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
M35
Saan puolisoni kanssa yhdessä saman verran palkkaa kuin sinä yksin. Meillä on lapsia ja pärjäämme taloudellisesti hyvin. Emme toki sijoita. Minusta tuntuu, että suhtaudut asiaan liian laskelmoivasti ja ajelet onnesi ohi. Raha-asioita voi järjestellä lastensaamisen ohella ja heidän aikuistuttuaankin, mutta deittimarkkinoilla arvosi laskee joka vuosi ja riskinä on luun jääminen kouraan. Tai sitten vain käytät taloudellisia argumentteja defenssimekanismina, koska pelkäät sopivan puolison löytämisen olevan mahdotonta...? Tunteille pitää antaa sijaa, järjellä yksin ei maailmassa kannata operoida.
Ap on tainnut fiksoitua tuohon sijoittamiseen. No jos se on elämäntehtäväsi siitä vaan. Mutta tuolla palkalla , vaikka olisit kuinka säästeliäs, ei kovin suuria kuukausisummia sijoittamiseen jää. Tämä siis ajatuksella että voisit 15v kuluttua jättää työelämän ja heittäytyä oloneuvokseksi. Toivottavasti olet tehnyt kunnon laskelmia, jos vaikka elät vielä 20-30v sen 50v päivän jälkeen. Sitäpaitsi eläkekertymäsi jää pieneksi jos lopetat työt jo noin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä jotkut valittaa että en halua lapsia ja miksi ette ymmärrä sitä että haluan että taloudellinen tilanne on turvattu jos lapsia meinaan tehdä? Pitääkö sitä lapsia tehdä köyhyyteen?
M35
Se on ihan ok, jos ei halua lapsia, ei kaikkien tarvitsekaan haluta.
Saat alapeukkuja ja ihmetteleviä kommentteja, kun koko ajan rinnastat lapsen sijoituksiin ja asetat ne sijoitukset etusijalle. Kuulostaa niin materialistiselta. En ole koskaan itsekään kohdannut ketään, joka ajattelisi noin ja vieläpä avoimesti ilmoittaisi sen kaikille. Se on vähän poikkeavaa. Lapsi on kuitenkin ihminen, tärkeämpi normaalien ihmisten arvoasteikossa kuin raha.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä jotkut valittaa että en halua lapsia ja miksi ette ymmärrä sitä että haluan että taloudellinen tilanne on turvattu jos lapsia meinaan tehdä? Pitääkö sitä lapsia tehdä köyhyyteen?
M35
Pidätkö sä itseäsi köyhänä? Voi hyvä luoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki on niin vihaisia AP:lle? En minäkään allakirjoita hänen jokaista ajatusta, mutta miksi pitää olla noin ilkeä?
Tätä minäkin ihmettelen.
Minä haluan sijoittaa ja kerryttää varallisuutta ennen kuin olen valmis perustamaan perheen, jos palkkani olisi riittävän iso niin sitten voisin tehdä lapsia koska silloin voisin sijoittaa ja kerryttää omaisuutta vaikka minulla olisi lapsia.
Asia on nyt vaan niin että jos palkka on huono niin silloin pitää sijoittaa kaikki ylimääräinen jotta edes joskus olisi varaa ja jos lapsia tekee huonolla palkalla niin silloin voi sijoittaa entistä vähemmän.
M35
Suomeksi: raha on sulle tärkeämpää kuin lapsi tai perhe.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tainnut fiksoitua tuohon sijoittamiseen. No jos se on elämäntehtäväsi siitä vaan. Mutta tuolla palkalla , vaikka olisit kuinka säästeliäs, ei kovin suuria kuukausisummia sijoittamiseen jää. Tämä siis ajatuksella että voisit 15v kuluttua jättää työelämän ja heittäytyä oloneuvokseksi. Toivottavasti olet tehnyt kunnon laskelmia, jos vaikka elät vielä 20-30v sen 50v päivän jälkeen. Sitäpaitsi eläkekertymäsi jää pieneksi jos lopetat työt jo noin nuorena.
Pystyn sijoittamaan 1000e/kk kun oikein nuukailen eli vuodessa saan sijoitettua 12 000e eli 180 000e saan sijoitettua ja siihen tuotot päälle niin minulla on vähintään 200 000e salkku 15 vuoden päästä. Asuntolainan kun olen maksanut pois muutaman vuoden päästä niin saan sijoitettua 1500e/kk eli salkun arvo on enemmän kuin tuo 200 000e.
M35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Mikset sitten jatkaisi työelämässä eläkeikään asti? Turvaisit sillä vielä paremmin talouttasi ja voisit alkaa tapailla jo lasta toivovaa naista. Kai tajuat heidän olevan kiinnostuneempia oman ikäisistä eikä isänsä ikäisistä miehistä?
Koska en halua jatkaa orjatöitä koko ikäni. Toki voisin mennä kouluun ja opiskella itselleni hyvän ammatin mistä tienaa hyvin mutta silloin taloudellinen tilanne heikkenisi entisestään.
M35
Jos raha on sulle noin tärkeää, sun ykkösprioriteetti elämässä, niin mikset mennyt sinne kouluun ja opiskellut ammattia jo 15 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
M35
Et voi valita vaurautta koska palkkasi on surkea! Opiskele, vaihda alaa, sitten on mahiksia vaurauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki on niin vihaisia AP:lle? En minäkään allakirjoita hänen jokaista ajatusta, mutta miksi pitää olla noin ilkeä?
Tätä minäkin ihmettelen.
Minä haluan sijoittaa ja kerryttää varallisuutta ennen kuin olen valmis perustamaan perheen, jos palkkani olisi riittävän iso niin sitten voisin tehdä lapsia koska silloin voisin sijoittaa ja kerryttää omaisuutta vaikka minulla olisi lapsia.
Asia on nyt vaan niin että jos palkka on huono niin silloin pitää sijoittaa kaikki ylimääräinen jotta edes joskus olisi varaa ja jos lapsia tekee huonolla palkalla niin silloin voi sijoittaa entistä vähemmän.
M35
Suomeksi: raha on sulle tärkeämpää kuin lapsi tai perhe.
Haluan vaurastua ja sitten kun minulla on rahaa niin sitten haluan lapsia. Ymmärrätkö?
Jos lapsia tai perhettä en saa niin sitten en saa ja luovun siitä unelmasta.
M35
Jos vieroksut työntekoa noin paljon, lastenhoito ja - kasvatus eivät ole sinua varten.