Olen 35 vuotias mies ja en ole vielä valmis perustamaan perhettä.
Aina kun puhutaan alhaisesta syntyvyydestä niin monesti päättäjät ja tutkijat ei ymmärrä sitä että palkka, sijoitussalkku ja taloudellinen tilanne ei ole hyvä nuorena joten ei voi lapsia tehdä.
Palkka minulla on vasta 3600e/kk ja siitä verot pois, on asuntolainaa vielä jäljellä ja sijoituksetkaan ei ole vielä kovinkaan suuret joten miksi pitäisi lapsia tehdä tänne köyhyyteen? Sitten kun palkka on siellä +4000e/kk, asuntolaina on maksettu pois ja sijoituksia on +100 000e niin sitten alkaa taloudellinen tilanne olla riittävä koska lapset vie rahaa ja lapsien myötä ei voi sijoittaa niin paljoa jos ollenkaan.
Toki en ole vieläkään löytänyt kumppania eli olen yhä ikisinkku.
Monesti päättäjät ja tutkijat puhuvat lapsilisien nostosta ja lapsiperheiden tuista että ne nostaisi syntyvyyttä mutta ne ei paranna taloudellista asemaa eikä ne auta pariutumaan ihmisiä. Minullakin perhe tulee kysymykseen vasta noin 40-50 vuotiaana jos löydän kumppanin.
M35
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet pyöräyttävät liudan lapsia jo teininä ja nostavat muhkeat sosiaalituet niistä. Mitä murehdit, valtio maksaa lapset.
Haista nyt paska. Suomessa ei ole muita liudan lapsia teineinä pyöräyttäneitä kuin korkeintaan vanhoillislestadiolaiset ja somalit. Sitä paitsi sosiaalituet eivät ole muhkeita.
Tämä.
Ei suomalaiset tee lapsia jos ei ole varaa koska ei suomalaiset halua tehdä lapsia tukien varaan.
ne kuvittelevat, että ihmiset alkaa persaukisina vääntämään vuokrakasarmeissa kakaroita eläen kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelle jää sun sijoitukset kun kuolet?
Mitä väliä sillä on? Minä aion jäädä työelämästä pois kun täytän 50 vuotta, sitten alan käyttämään rahojani. Sitten kun kuolen niin ei minua kiinnosta kuka rahani saa.
M35
Siis tuhlaat (olet jo tuhlannut) nuoruutesi siihen että pääset sitten joskus suunnilleen toinen jalka haudassa aloittamaan elämän? Voi pikkuisen v*tuttaa viisikymppisenä kun kaikki asiat meni ohi eikä sulla ole sitten enää sitä duuniakaan johon käyttäisit aikasi.
En minä ole nuoruuttani tuhlannut, olen elänyt,matkustanut, bilettänyt..jne eli tehnyt niitä asioita mitä haluan mutta noin 30 vuotiaana lopetin kaiken ylimääräisen kuluttamisen jotta voin sijoittaa enemmän.
50 vuotiaana ei todell
Tai olet kuollut johonkin syöpään. Ei kannata elää sitku-elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin naisena katson miehen tuloja, kun harkitsen suhteeseen ryhtymistä. Nimittäin minä haluan lapsia, joten olisi hölmöä mennä avioon miehen kanssa, joka ei pysty tarjoamaan taloudellista tasapainoa minulle ja lapsillemme. Mutta ymmärrän, että tämä on yhteiskunnallinen ongelma. Minusta on hienoa, että AP on pohtinut asiaa ja on viisas kun ymmärtää sen. Meidän on siis aika äänestää oikein, ja lopulta jaloillamme, jos muu ei auta.
Ap alkaa olla liian vanha muuttamaan ulkomailla vai mitä tarkoitit äänestämistä jaloilla? Jos ap ei löydä kumppania muutaman vuoden sisällä, ei hän tule saamaan lapsiakaan. Hänen ja mahdollisen puolison palkka riittää oikein mainiosti keskiluokkaiseen kahden lapsen perheen elämään myös pk-seudulla.
35-vuotias liian vanha muuttamaan ulkomaille?
Perheen perustamiseen on jo kiire, mutta se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle raha on tärkeämpi kuin perhe ja se on ihan ok. Vapaa valinta.
Totta kuitenkin on, että monet eivät halua lapsia, koska se tarkoittaisi elämänlaadun huonontamista ainakin 20 vuodeksi. Itselläni jäi myös lapset tekemättä, koska en halunnut luopua kaikesta, joka on minulle tärkeää ja pitää minut järjissäni. Toki jos olisi ollut sellainen tilanne, että olisi voinut luottaa miehen maksavan puolet lapsiin liittyvistä kuluista, niin olisin voinut tehdä lapsia. Liian moni mies vaan menee sieltä mistä aita on matalin.
Järkyttävää argumentointia. Ei minun tarvinnut luopua lasten takia mistään tärkeästä, eivätkä he huonontaneet elämänlaatuani. Mutta enpä ole mennytkään ikinä raha edellä.
Ei vaan fiksua ja realistista. Naiset uhraavat aina enemmän, vartalonsa, uransa ja vapaa-aikansa lastenhoidolle.
Miehet eivät luovu mistään, eivät hoida osuuttaan lapsista, pettävät ja vaihtavat nuorempaan. Lapset jäävät naisen taakaksi.
Miksi kaikki on niin vihaisia AP:lle? En minäkään allakirjoita hänen jokaista ajatusta, mutta miksi pitää olla noin ilkeä?
Vierailija kirjoitti:
Et saa 50-vuotiaana niin nuorta naista, että se pystyisi sinulle lapsia tekemään. Naisilta se ei enää onnistu 35 vuoden jälkeen.
Olen vissiin siis pelkkä kangastus tässä kirjoittamassa 🤔
Äitini oli nelikymppinen minun syntyessäni.
Miksi täällä jotkut valittaa että en halua lapsia ja miksi ette ymmärrä sitä että haluan että taloudellinen tilanne on turvattu jos lapsia meinaan tehdä? Pitääkö sitä lapsia tehdä köyhyyteen?
M35
Minusta lapset kannattaa tehdä alle 35-vuotiaana tai jättää kokonaan tekemättä. Sairauksien riskit ovat jo suurentuneet sekä isän että äidin osalta. En ainakaan itse uskaltaisi.
Pena Karvonen kirjoitti:
Silloin voi olla jo myöhäistä
Sanoo Kana Pervonen, 36v.
Suomi on täynnä naisia, jotka mielellään jakaa puolet laskuista miehen kanssa! Joten AP, pärjäät kyllä ja voit perustaa perheen ihan turvallisin mielin, jos valitset naisen, joka tahtoo olla 50/50 suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki on niin vihaisia AP:lle? En minäkään allakirjoita hänen jokaista ajatusta, mutta miksi pitää olla noin ilkeä?
Tätä minäkin ihmettelen.
Minä haluan sijoittaa ja kerryttää varallisuutta ennen kuin olen valmis perustamaan perheen, jos palkkani olisi riittävän iso niin sitten voisin tehdä lapsia koska silloin voisin sijoittaa ja kerryttää omaisuutta vaikka minulla olisi lapsia.
Asia on nyt vaan niin että jos palkka on huono niin silloin pitää sijoittaa kaikki ylimääräinen jotta edes joskus olisi varaa ja jos lapsia tekee huonolla palkalla niin silloin voi sijoittaa entistä vähemmän.
M35
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapset kannattaa tehdä alle 35-vuotiaana tai jättää kokonaan tekemättä. Sairauksien riskit ovat jo suurentuneet sekä isän että äidin osalta. En ainakaan itse uskaltaisi.
Joo muutama prosentti isompi riski. Toisin sanoen melkein kaikki kuitenkin saavat iäkkäämpinäkin terveet lapset. Se vammaisen lapsen saamisen riski on olemassa, vaikka olisit parikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä jotkut valittaa että en halua lapsia ja miksi ette ymmärrä sitä että haluan että taloudellinen tilanne on turvattu jos lapsia meinaan tehdä? Pitääkö sitä lapsia tehdä köyhyyteen?
M35
En valita, totean vaan.
Koska oikeasti, kokonaan maksettu asuntolaina ja 100 000e osake-omaisuus, ennen kuin asiaa voi edes harkita?
En suoraan sanoen ole varma, onko tämä trollailua vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Koska täällä aina hyökätään aloittajaa vastaan. Kannattaa aina kirjoittaa päinvastoin kuin mitä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen.
Minä haluan sijoittaa ja kerryttää varallisuutta ennen kuin olen valmis perustamaan perheen, jos palkkani olisi riittävän iso niin sitten voisin tehdä lapsia koska silloin voisin sijoittaa ja kerryttää omaisuutta vaikka minulla olisi lapsia.
Asia on nyt vaan niin että jos palkka on huono niin silloin pitää sijoittaa kaikki ylimääräinen jotta edes joskus olisi varaa ja jos lapsia tekee huonolla palkalla niin silloin voi sijoittaa entistä vähemmän.
M35
Ap:lla olisi kyllä varaa perustaa jo perhe, kun vielä ottaa huomioon puolison tulot ja varallisuus.
jos niitä oikeasti haluaa, niin ei kannata enää odotella tuossa vaiheessa. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että parikymppisten ja kolmikymppisten persaukisuus ja suomen täysp*skat työmarkkinat (todella surkeat jopa korkeakoulutetuille) sekä asumisen kova hinta ovat syy sille miksi Suomeen ei enää kauheasti synny lapsia muille kuin tulijoille. Vuosikymmeniä sitten jo parikymppiset rakentelivat taloja ja tienasivat ihan kunnon palkkaa. Autojakin ostivat hyvä, jos amiksesta valmistuneena. Nykyiset sukupolvet taas ovat opiskelijoina sellaisen 300 eur/kk tuen varassa ja elävät velaksi opintolainoilla olosuhteiden pakosta. Loput on suurimmaksi osaksi sitten työttöminä tai jossain epämääräisissä ja epävarmoissa työsuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
En valita, totean vaan.
Koska oikeasti, kokonaan maksettu asuntolaina ja 100 000e osake-omaisuus, ennen kuin asiaa voi edes harkita?
En suoraan sanoen ole varma, onko tämä trollailua vai ei.
Ei ole trollausta.
Olen kunnianhimoinen eli haluan vaurastua, en halua elää köyhänä elämääni. Lapsien myötä pystyn sijoittamaan vähemmän rahaa eli omaisuutta karttuu vähemmän. Mitä enemmän saa sijoitettua rahaa niin sitä parempi, sen takia suomessa kulutuskin on vähentynyt koska ihmiset haluaa sijoittaa ja vaurastua.
M35
Mulle kyllä riittää että saan pumpata lihasuikaletta ei tarvii ekstra vaivaa.
35v. alkaa olla viimeinen ikä tehdä lapsia. Myös isän vanha ikä on tosi iso riski, tuttavalle kävi tämä eli lapsi on kehitysvammainen autisti, joka ei pysty koskaan elämään itsenäistä elämää. Jo kotona pitäminenkin on hyvin haastavaa. Tuossa tietoa asiasta:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006107934.html
https://yle.fi/a/3-5731607
https://www.is.fi/perhe/art-2000000722475.html