Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3v. poika jätetään yksin pihalle leikkiin.

Vierailija
02.05.2007 |

Ihan kauhulla attelen, että koska sattuu vahinko, tää kyseinen poika on usein yksinään pihalla, vanhempia ei mailla halmeilla. Lähellä menee vilkasliikenteinen tie, mitä jos poika eksyy sinne.

Ei 3v. vielä tajua ja saattaa hetken mielijohteesta lähtee pihapiiristä seikkaileen. Asiaan täytyy tietysti puuttua, mutta miten?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nytkin yksin pihalla, kuulen että parhaillaan tekee " ruokaa" tuossa terassilla. Näen olkkarin ikkunasta takapihalle, jossa poika on. Jos en koko ajan kuule ääniä, niin käyn ikkunassa kurkkaamassa.

Poika tietää tasan tarkkaan minne saa mennä, säännöt käydään läpi ennen joka ulkoilua. Saa olla omalla pihalla ja leikkialueella (joka meidän pihan vieressä ja jonne näköyhteys). Jos rikkoo sääntöjä, joutuu heti sisälle. Ja vaikka joku kyttääjänaapuri luulee, että poika on oman onnensa nojassa, niin mä tiedän koko ajan missä poika menee. Kuuntelen, katselen ja välillä käyn kysymässä, mitä poika puuhaa.

Rivari siis kyseessä.

Vierailija
42/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieleenkään aikaisemmin päästää vilkasta ja uteliasta tyttöä yksin ulos. Poika 4-vuotias, joka on huomattavasti tyttöä rauhallisempi, ei hänkään vielä pääse yksin ulos. Kyllä 3-vuotias lapsi, oli sitten miten rauhallinen ja tottelevainen tahansa, on liian nuori olemaan yksin ulkona. Se vahinko kun ei tarvitse kuin muutaman sekunnin. En sinuna kuitenkaan ensimmäiseksi ottaisi yhteyttä lastensuojeluun, mutta voithan tosiaan ensin kirjoittaa pojan äidille sen kirjeen, jossa kerrot olevasi pojasta huolissasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun et ole paikalla seuraamassa. Että siis tässä iässä lapsi kantaa jo osan vastuusta itse itsestään :)

Mutta tehkää te ihan niinkuin itse haluatte, toivon, että lapsenne selviää hengissä kunnes tulee kouluikään :)

Vierailija
44/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en vois jättää omaa muksua tohon pihalle kun tiedän et naapuritalos asuu yksi nainen joka " henkisesti" sairas niin se saattaa houkutella lapsia tos pihalla...

Vierailija
45/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en silti jättäisi 3-vuotiastani yksin pihalle, en edes isoveljen kanssa. Ihmettelin tuotakin yhtä kommenttia että " ettekö luota lapsiinne" . En todellakaan luota 3-vuotiaaseen, vaikka kiltti ja melko tottelevainen onkin. Ei sitä ikinä tiedä mitä näkee, vaikka naapurin kissan ja lähtee seuraamaan sitä ja sitten seuraavaksi onkin vaikka ojassa.

Mulle tuli myöskin mieleen ne veljekset jotka käveli jäälle ja tippui sinne ja se perhepäivähoitaja, jonka hoitolapsi käveli jokeen. " Ei ne koskaan ennenkään ole sinne menneet..." Vilkas autotie on melkein verrattavissa joen tai järven rantaan, yhtä vaarallinen

Vierailija
46/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuudet ja tapaturmat

Suomessa sattuu vuosittain noin miljoona tapaturmaa, eniten Pohjoismaista. Kaksi kolmesta tapaturmasta sattuu kotona ja vapaa-aikana. Vaikka lasten tapaturmaiset kuolemat ovat viime vuosina vähentyneet, tapaturmat ovat yhä yleisin lasten kuolemaan johtava syy.

Onnettomuudet ovat sidoksissa lapsen ikään. Pienten lasten tapaturmat sattuvat yleensä sisätiloissa, kouluikäisten taas pihaympäristössä, iikenteessä ja liikuntaharrastuksissa.

Lasten tapaturmia voidaan ehkäistä ja vähentää opastuksella, valvonnalla, käyttämällä turvallisia tuotteita ja tutustumalla tuotteiden käyttöohjeisiin ja ohjeisiin tapaturman varalta. Olennaista on myös välttää tarpeettomia vaarallisia tilanteita.

Vierailija
47/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kerran kannoin yksin poissa pihaltaan hortoilevan alle 2v lapsen kotiovelle (2, 3 ja 5 vuotiaat usein keskenään ulkona) ja ystävällisesti huomautin asiasta niin eukkohan kävi melkeen päälle! Olisi varmaan pitäny vaan katsoa vierestä kun pikkuinen taapertaa autotielle tai jokeen... Lapsien puolesta toivon ettei käy pahasti, tuollainen vastuuttomuus saa minut raivon partaalle!

Vierailija
48/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotias oli tänään ulkona yksin tuossa pihalla hiekkalaatikolla. Hiekkalaatikko on meidän työhuoneen ikkunan alla ja näin pojan koko ajan. Jos poika lähti johonkin kauemmas, avasin ikkunan ja huusin takaisin. Koko sen ajan, kun maksoin laskuja ja tein toimistohommia, oli poika yksin, mutta tosiaan katsoin ulos varmasti joka välissä. Sivusilmällä myös näin, että poika oli siinä paikallansa. Sitten kun sain hommat tehtyä, menin kaveriksi pihalle! Ei pidä tuomita jos ei teidä varmasti, että poikaa ei kukaan vahdi. Itse ainakin koin pojan olevan turvassa, koska koko ajan ikkunasta katsoin ja pihalla olisin ollut alta sekunnin.

Vierailija
49/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä painin tämän " yksinulkona" -ongelman kanssa viime kesänä. Esikoinen oli n. 4v2kk, kun meille muutti uudet naapurit. Heidän 7- ja 5-vuotiaansa saivat juoksennella vapaasti ympäriinsä. Ja meidän lapsi oli tiukasti kontrollissa, vain minun kanssa ulkona.

Lapset ystävystyivät ja olivat ulkona KOKO ajan. Minun oli pakko luottaa lapseeni ja antaa hänen olla ulkona kavereiden kanssa. Olihan minun välillä siivottava, syötettävä kuopus, tehtävä ruokaa, pestävä pyykkiä jne.

Esikoiselle asetettiin tiukat rajat: pihalla oli pysyttävä, tien yli ei saanut mennä (vaikka naapurin lapste menivätkin) tai jos leikkivät naapurin pihalla, piti olla aina saattaja tienylitykseen. Asumme rauhallisella alueella, tiellä on todella vähän liikennettä, mutta on kuitenkin joskus. Lähellä ei ole järviä, ojia eikä lampia. On kylläkin puita, joihin lapset luvan kanssa kiipeävät. Voihan sieltäkin tipahtaa.

Esikoinen ei ole kuin kerran ylittänyt tien luvatta. Silloinkin väärinkäsityksen seurauksena. Sai kyllä kovat nuhteet siitä ja arestia.

Nyt olen pikkuhiljaa antanut lapselle luvan ylittää tienkin. Mutta aina on ilmoitettava etukäteen vanhemmille. Ei siis saa hetken mielijohteesta loikkia tien yli naapurin pihalle.

Esikoinen on nyt vuoden verran harjoitellut ulkonaoloa yksin. On tähän asti osoittautunut luottamuksen arvoiseksi. Jossain vaiheessahan minun päästettävä hänestä irti, joten ajattelin tehdä sen tälleen pikkuhiljaa.

Kuopus on vilkkaamman sorttinen. Häntä en varmaankaan voi vielä nelivuotiaana laskea kavereiden kanssa pihalle. Mutta sen näyttää sitten aika. Vielä tällä hetkellä hän on tiukasti isän tai äidin valvovan silmän alla ulkohommissa.

Vierailija
50/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis riippuu toki millaiselle pihalle. On hän ollut jo vuosi sitten ja aiemminkin aidatulla ulospääsemättömällä takapihalla yksin leikkimässä kun takaovi on ollut auki ja olen siinä " vieressä" puuhaillut kotihommia. Ulkoapäin varmaan voisi näyttää, että on yksin pihalla vaikka näin/kuulin koko ajan.

Mutta noin niinkuin oikeasti pihalle yksin en voisi kuvitellakaan. Meiltä ei näy etupihalle tai pihan vieressä olevaan puistoon kuin yläkerran ikkunoista ja sieltä ei pian pääse hätiin. Aika vieressä on vilkas " läpiajotie" ja talon/puiston vieressä menee kävelytie, jossa huoltoajo sallittu = teinit ajaa siitä skoottereilla jatkuvasti ja laiskemmat käyttää sitä lyhyenä ajotienä pizzerialle ja lähikaupalle vaikka oikea parkkipaikka on niin ettei siitä pitäisi/saisi ajaa (on siihen poliisejakin useamman kerran pyydetty ratsaamaan mutta mikään ei auta). Myös puistossa nuo teinit ajaa skootterilla joten en todella päästä lapsia sinne leikkimään yksin.

Vierailija
51/51 |
02.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan