3v. poika jätetään yksin pihalle leikkiin.
Ihan kauhulla attelen, että koska sattuu vahinko, tää kyseinen poika on usein yksinään pihalla, vanhempia ei mailla halmeilla. Lähellä menee vilkasliikenteinen tie, mitä jos poika eksyy sinne.
Ei 3v. vielä tajua ja saattaa hetken mielijohteesta lähtee pihapiiristä seikkaileen. Asiaan täytyy tietysti puuttua, mutta miten?
Kommentit (51)
Meillä oli tyttö jo alle 3veenä(oisko ollu 2v10kk) kun oli ilman äitiä ja isiä pihalla! Ikkunasta kurkkasin välillä jos sisällä vaikka siivosin. Pihalla oli paljon mutakin lapsia, niin ja tyttösen isoveikka, sillon 4v
Meillä oli tyttö jo alle 3veenä(oisko ollu 2v10kk) kun oli ilman äitiä ja isiä pihalla! Ikkunasta kurkkasin välillä jos sisällä vaikka siivosin. Pihalla oli paljon mutakin lapsia, niin ja tyttösen isoveikka, sillon 4v
eikä ole aitoja eikä muuta. Uskoo ja ymmärtää kyllä kun sanon, että pihalta ei saa mennä mihinkään. On ollut jo viikon n puoli tuntia yksin pihalla, keinuu ja käy hiekkalaatikolla. ei mene muualle.
tuon ikäinen ei voi ulkoilla aitaamattomalla alueella ilman valvontaa.
on jokaisen velvollisuus puuttua asiaan.
meni nyt vuodet sekasin, tyttö oli sillon 1v10kk-> ja poika päälle 3v!
jättää nyt 2-3 vuotiaita yksin ulos.. MIX NIITÄ PENTUJA PITÄÄ TEHÄ jos ei jaksa niitä pihalla vahtia... Teillä on käynyt hyvä tuuri kun mitään ei oo sattunut.. itse en ottais sitä pientäkään riskiä..
Tää kyseinen poika on joskus pyörälläkin pihassa, josta on suora yhteys autotielle. oon miettinyt just tota lastensuojeluilmoitusta, kun en jotenkin kehtais mennä hänen äidilleen asiasta sanomaan. Ilmoituksen kun voi tehdä nimettömänä. Jotenkin tuntuu, että on velvollisuus puuttua tuohon asiaan, jos jotain sattuis niin itsellä ois kyllä aika syyllinen olo.
Meillä jopa 1v4kk välillä hetken yksin tai isompien (6v ja 4v) kanssa pihalla. Ok-talomme piha on aidattu.
ilmottelemaan. Jos et kehtaa sanoa, niin lähetä vaikka kirje nimimerkillä " huolestunut naapuri" . Vai arvaako hän, että juuri sinä olet asialla? Voihan hän arvata sitten sen lastensuojeluun ilmoittajankin.
Pitäkää huoli omista asioista. Varmasti sieltäkin löytyy epäkohtia ja asioita joita toiset tekee toisin.
Eriasia jos todellinen hätä!
pääsee helposti esim. autotielle... itse en kyllä jättäis pientä lasta 4 ja 6 vuotiaiden " vastuulle" ... ei sen ikäiset osaa tai ymmärrä valvoa joka hetki esim. sitä, että syökö se pikkuinen nyt ties mitä sieltä maasta...
tuo meidän 2-vuotias on tosiaan yksin pihalla eikä aitoja ole. Mutta olemme keskellä tällaista isoa peltoa ja näen lapsen keittiöstä suoraan. Yleensä lapsi on ulkona silloin kun itse luen keittiössä päivän lehteä. Ei siis ole ilman silmälläpitoa montaakaan sekuntia...
Ihan oikeasti, jos on ojia, teitä tms. lähettyvillä, älkää jättäkö 3-vuotiastakaan ilman valvontaa.
en voi ymmärtää näiden äitejä... no itsehän riskin ottaa sitten.. tuo kirje voisi olla hyvä idea laittaa nimettömänä postiluukusta.. LAITA asia kuitenkin asiaaliseen sävyyn ja painota että olet vain huolissasi...
Ei tuo nyt todellakaan ole mikään lastensuojelu-ilmoitus asia!!! Jos asia sua vaivaa niin juttele äidin kanssa!! Jos et uskalla oman naapurisi kanssa edes jutella, niin älä nyt ihmeessä mihinkään lastensuojeluun soittele!! Ihan sairasta tää meno. Pitäisit huolta omista lapsistasi! Miten sulla on aikaa koko ajan kyylätä naapureiden tekemisiä??!! -itäsköhän susta tehdä mielummin se ilmoitus?!
ja yleensä jopa kaivavat nuo kivet pois suusta. Katsovat ettei nuorin telo itseään minnekään jne. Harmi, jos ei kaikkien lapsilta onnistu. Kyse kuitenkin muutamista minuuteista, ei tunneista.
11
Vierailija:
itse en kyllä jättäis pientä lasta 4 ja 6 vuotiaiden " vastuulle" ... ei sen ikäiset osaa tai ymmärrä valvoa joka hetki esim. sitä, että syökö se pikkuinen nyt ties mitä sieltä maasta...
Nyt ikää jo 4v ja edelleen on yksi ja nyt kulkee tien yli jo naapurin pihaakin.
Tottakai mä nään tän tilanteen kun olen lapseni kanssa pihalla. Itselle tulee siinä sellainen olo, että tää toinen poika on tavallaan sitten mun vastuulla. Eli seuraankin siinä sitten kahta lasta. En kai voi olla huolehtimatta ttän 3v. pojan touhuista, kyllä sitä on varuillaan koko ajan, että koska se pinkasee tielle tai jotain muuta. No, tää vieressä kulkeva autotie mua siis eniten huolestuttaa. Ei mulla todellakaan ole tapana kyttäämällä kytätä, mitä naapurustossa tapahtuu. Ihme juttu, että heti syytetään kyttääjäksi ja hulluksi, jos on huolissaan toisesta lapsesta. Tekis mieli tosiaan tehdä se ilmoitus, sillä niin pistää vihaksi tuollainen leväperäisyys pojan vanhemmilta. Eikö kellään ole tuoreessa muistiss esim. se tapaus kun kaksi pikkupoikaa hukkui talon lähelle, koska olivat lähteneet liikkeelle keskenään sillä välin kun äiti oli pukemassa vauvaa ulos. Ja onhan näitä muitakin. Kyllä lapsi on vielä lapsi ja silmien alla pidettävä vielä 3v.
ihan idiootti se taitaa olla... mä en ikinä jättäis mun 3,5 v poikaa yksin pihalle... (ei se tosin edes suostuis jäämäänkään).