Pitääkö tilin olla tyhjä ennen kuin voi hakea toimeentulotukea?
Ja jos olen saanut joulukuussa vähän enemmän rahaa niin kuinka pitkälle ajalle nämä jaksotetaan?
Kommentit (79)
Kyllä kannattaa tiliotteilla näkyä niin, että kuun lopussa ja alussa tili on tyhjä, jolloin ei siirretä tilillä olevia varoja seuraavalle kuulle. Kyllä ne rahat meneekin sinne kuun loppuun mennessä, jos on tukiin oikeutettu. Ei silloin voi ollakaan olemassa niin isoja rahoja, että jäisi seuraavalle kuulle mitään. Kyllä ne menee viimeistään kuun viimeisenä päivänä viimeisetkin eurot tai sentit.
Toimeentulotuessa jaksotetaan vähintään 2 seuraavalle kuulle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa tiliotteilla näkyä niin, että kuun lopussa ja alussa tili on tyhjä, jolloin ei siirretä tilillä olevia varoja seuraavalle kuulle. Kyllä ne rahat meneekin sinne kuun loppuun mennessä, jos on tukiin oikeutettu. Ei silloin voi ollakaan olemassa niin isoja rahoja, että jäisi seuraavalle kuulle mitään. Kyllä ne menee viimeistään kuun viimeisenä päivänä viimeisetkin eurot tai sentit.
Olen elänyt todella säästeliäästi.
Ap
Jos maksan nyt luottokorttivelkani pois tilillä olevilla rahoilla, niin katsotaanko Kelassa, että olen tahallani hukannut rahat ja nämä säästöt huomioidaan tuloina vielä jatkossakin?
Ap
Vaikea sanoa kun en ole noin pohjalle vajonnut koskaan ja ollut perseauki.muttä täällä on varmasti monta tapatyötöntä luuseria ketkä sinua neuvoo ja tietää loisimisen salat.
Jos sulla on rahaa, miksi haet toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on rahaa, miksi haet toimeentulotukea?
Koska rahat on ihan just loppu ja ansiosidonnaisen porrastus alkaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos maksan nyt luottokorttivelkani pois tilillä olevilla rahoilla, niin katsotaanko Kelassa, että olen tahallani hukannut rahat ja nämä säästöt huomioidaan tuloina vielä jatkossakin?
Ap
Velanmaksuja ei huomioida hyväksyttävinä menoina pääsääntöisesti. Ne siis katsotaan sinun säästöksi.
Tiliote pitää toimittaa viimeisen 2 kk ajalta (myös muilta perheenjäseniltä, jos sellaisia on). Ja tilin ei tarvitse olla tyhjä, mutta rahat kyllä sitten huomioidaan tuen laskennassa. Huomaa myös, että kaikki tilit ja niiden tiedot pitää ilmoittaa, myös Veikkauksen pelitili ja S-pankki. Nämä ovat yleisimmät, jotka "unohtuvat" ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mene töihin. Oleskeluyhteiskunnan aika on ohi.
Heti kun kerrot minne voi vaan MENNÄ töihin.
Ap
Toimeentulotukea maksetaan vain rahattomalle vihoviimeisenä avustuuskeinona. Jos sinulla on rahaa tilillä, et tarvitse toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa kun en ole noin pohjalle vajonnut koskaan ja ollut perseauki.muttä täällä on varmasti monta tapatyötöntä luuseria ketkä sinua neuvoo ja tietää loisimisen salat.
Vanha sanonta: Viisas pääsee vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kysy heiltä :)
Todella Outoa olisi pahastua siitä, kun maksaisit luottokorttivelan pois.
Niin, ei kannatta ihan nollille tilin saldoa tuhlata. Voi tapahtua yllättäviä kuluja, johon ei sitten apua saa. Toki ei huikeita summia kannata kasvattaa tukea hakiessaan.
PS. Onko joillain oikeasti kokemusta siitä, että ovat huomioineet tilillä olevan käyttövaran, jonka takia tuki on hylätty?
Vierailija kirjoitti:
Joooo... mää oon semmonen elämämtapaluuseri.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kelassa toimeentulotuen suhteen ei katsota menoja, vain tulot huomoidaan. Luottokorttivelkaa tai sen maksamista ei siten noteerata mitenkään.
Tilillä saa olla rahaa, toki, vastoin monen käsitystä. Koska toimeentulotuki hakemuksen käsittely kestää seitsemästä kymmeneen arkipäivää, eli käytännössä kaksi viikkoa, ei Kela voi olettaa, että ihminen elää kaksi viikkoa rahattomana.
Jos olet saanut joulukuussa enemmän rahaa Kela maksaa toimeentulotukea vähemmän tai summasta riippuen ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Velanmaksuja ei huomioida hyväksyttävinä menoina pääsääntöisesti. Ne siis katsotaan sinun säästöksi.
Ei mun olisi kannattanut maksaa tuo luottokorttivelka jo aiemmin pois eikä yrittää pihistellä. Hemmetti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Never say never.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toimeentulotuesta saa säästöön jos elää säästeliäästi ja hyödyntää tarjoukset yms.
Ei jos saa esim samaan aikaan työmarkkinatukea. Jos tilille on tullut just 595 työmarkkinatuki,niin ei haittaa
Apua.