Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hyvä resilienssi syntyy?

Vierailija
22.02.2026 |

Varmaan hyvä perusturvallisuus, saatu huolenpito ja sellaiset perusasiat auttavat hyvän resilienssin kehittymisessä, mutta voiko sitä auttaa itse?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei lapsena ollut perusturvallisuutta, välillä ei minkäänlaista huolenpitoa, minulle toisinaan kerrottiin että en ole minkään arvoinen. Väkivaltaa kyllä riitti. Ja juuri siksi minulla kaiketi on enimmäkseen hyvä psyykkinen resilienssi, itseluottamus ja itsetunto. Oli pakko. 

Lapsuutesi ei ollut ihanteellinen, mutta voit kehittää resilienssiä kasvattamalla ympärillesi läheisistä ja ystävistä turvaverkkoa ja opettelemalla pyytämään kriisitilanteessa apua. 

Ystäväni raskaan avioeron osuttua kohdalle ilmoitti vain rauhallisesti soittaneensa terapeutille, juristille ja kiinteistön välittäjälle. Lisäksi hänellä oli laaja ystävien verkosto jolle purkaa tilannetta.

Vierailija
42/44 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lapsuus ja turvattu elämä ovat avainasemassa resilienssissä, niiden perustalle on hyvä rakentua sitä resilienssiä.

Mielenkiintoista on juuri, että mielisairaissa on merkittävä joukko ihmisiä, joiden lapsuus oli turvallinen, mutta kun muuttavat pois kotoa, ja tulee ongelmia, niin romahtavat täysin, eivätkä koskaan toivu siitä.

Miten ulkopuolinen voi heti nähdä onko lapsuus ollut turvallinen ?

Vaikka lapsuus on voinut päällisin puolin vaikuttaa turvalliselta, on kiintymyssuhde äitiin voinut silti olla hyvinkin turvaton ja ongelmallinen. Jos esim. äiti laiminlyö vauvaa, ei imetä,  kärsii narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja on  tunnekylmä, rajaton, ilkeä ja  pahantahtoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
44/44 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lapsuus ja turvattu elämä ovat avainasemassa resilienssissä, niiden perustalle on hyvä rakentua sitä resilienssiä.

Mielenkiintoista on juuri, että mielisairaissa on merkittävä joukko ihmisiä, joiden lapsuus oli turvallinen, mutta kun muuttavat pois kotoa, ja tulee ongelmia, niin romahtavat täysin, eivätkä koskaan toivu siitä.

Miten ulkopuolinen voi heti nähdä onko lapsuus ollut turvallinen ?

Vaikka lapsuus on voinut päällisin puolin vaikuttaa turvalliselta, on kiintymyssuhde äitiin voinut silti olla hyvinkin turvaton ja ongelmallinen. Jos esim. äiti laiminlyö vauvaa, ei imetä,  kärsii narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja on  tunnekylmä, rajaton, ilkeä ja  pahantahtoinen.

Totta, en ole kertonut kuin kaikista lähimmille ystävilleni, millainen lapsuus oikeasti oli, mutta eivät tiedä. Eivät myöskään sitä, että se ketä luulivat isäksi ei ole koskaan ollut isä minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi