Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hyvä resilienssi syntyy?

Vierailija
22.02.2026 |

Varmaan hyvä perusturvallisuus, saatu huolenpito ja sellaiset perusasiat auttavat hyvän resilienssin kehittymisessä, mutta voiko sitä auttaa itse?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat siis lähinnä lapsuuden perusteella määräytyviä asioita, mutta mietin sitten aikuisen näkökulmasta. Mitkä voisi olla sellaisia tekijöitä?

Vierailija
2/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo sana tarkoittaa? Puhu suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan paapominen vaan heikentää resilienssiä ja synnyttää narsismia. Kovaäänisiä ja dominantteja ukkoja, jotka kuvittelevat olevansa kaikkien tilanteiden herroja ja täysin empatiakyvyttömiä. Heille toisten kärsimys on inconvinience itselle, ei suinkaan harmi heidän puolestaan

Oikea resilienssi syntyy vastoinkäymisten kohtaamisesta ja niiden läpi käymisestä. On ihmisiä, jotka katkeroituvat loppuiäksi omista virheistään ja ansioistaan, sitten sellaisia jotka kohtaavat satunnaista onnettomuutta tai jotakin joka ei ole heidän vikansa, ja silti pysyvät kiitollisina ja tallustelevat kohti valoisampaa huomista

Resilienssi on sitä että tarttuu toimeen ja hoitaa sen, oli se mitä tahansa. Rakkaus ja huolenpito nimenomaan opettavat päinvastaiseen: tukeutumaan muihin ja kuppaamaan toisten resilienssiä

Vierailija
4/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä geeneilläkin on osuutta asiaan. Tunnollisuus korreloi voimakkaasti resilienssin kanssa. Tunnollinen ihminen on aktiivinen ja ahkera, ts. omaa energiaa, virtaa ja voimaa. Kun tulee isku kanveesiin, niin tunnollinen ihminen nousee pystyyn ja jatkaa tekemistään muuttamatta nahjukseksi tai vätykseksi.

Vierailija
5/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se salaattia?

Vierailija
6/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se salaattia?

On. Kannattaisi sinunkin syödä enemmän.

Vierailija
7/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on helppo elämä, niin syntyy loistava resilienssi. Mulla on aivan todella hyvä resilienssi! Olin kerran laskettelu reissulla Itävallassa vaikka mursin käden muutama viikko aiemmin. Noin  vaan päätin, että mä lähden mukaan. Iskä oli jo maksanut matkan. Hammasta purren olin reissussa ja kestin!

Vierailija
8/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sama suomenkielellä !

Vierailija
9/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on helppo elämä, niin syntyy loistava resilienssi. Mulla on aivan todella hyvä resilienssi! Olin kerran laskettelu reissulla Itävallassa vaikka mursin käden muutama viikko aiemmin. Noin  vaan päätin, että mä lähden mukaan. Iskä oli jo maksanut matkan. Hammasta purren olin reissussa ja kestin!

Mikä ei tapa, vahvistaa. Kärsimys jalostaa. Helppo elämä tekee ihmisestä bimbon.

Vierailija
10/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssiä kehittää se, että menee toistuvasti oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Kohtaa haasteita ja vaikeuksia, joista kuitenkin on mahdollista selvitä.. Rakentaa toimivan sosiaalisen turvaverkoston, joka tukee silloin, kun on vaikeaa. Resilienssiin liittyy olennaisesti ratkaisukeskeisyys ja kokemus hallinnan tunteesta. Hallinnan tunne ei kehity pelkästään pumpulisssa elämällä, koska silloin ei tiedä, miten vaikeuksista selvitään. Vähän sama, kuin lihakset eivät kasva pelkästään sohvalla makaamalla. Joskus tarvitaan pientä epämukavuutta ja jopa kipua, joka kehittää. 

Vierailija
11/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kirjoita suomeksi?

Resilienssi on psyykkistä selviytymiskykyä, joustavuutta ja uudelleen orientoitumista.

Vierailija
12/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreita kasviksia ja jotain soosia.

Vierailija
13/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on poikkiksen kanssa kotivara sängyn alla. Pahvilastikko missä on retkikeitin, säilykkeitä, joditabletteja, radio ja muita tarvikkeita.

Vierailija
14/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niin hyvä, että mulla on toi resilienssikin itsestään hyvä. 

Vierailija
15/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla täsmällisempi. Mikä konteksti? Mistä resilienssistä on kyse?

Vierailija
16/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssi on melko lailla synnynnäistä. Esim sisaruksilla se voi olla hyvinkin erilaista ja voivat kokea traumat eri tavoin. Elämästä selviytymistä auttaa myös muut läheiset. Voi olla hyvä kaveri, jossa kaverin vanhemmat tukevat tai sitten harrastus tai opettaja, jossa tiedetään perheen ongelmat ja tuetaan lasta. 

Vierailija
17/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että porukka ei tiedä resilienssi sanaa tai sen merkitystä.

Mulla on ollut aika ankea ja turvaton lapsuus, mutta hyvän resilienssini kanssa olen pärjännyt ja elän nyt tasapainoista perhe-elämää ja parisuhdetta, vaikkakin olen kokenut nyt aikuisenakin isoja menetyksiä.

Vierailija
18/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssi mitä kohtaan?

Vierailija
19/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana jonka sisältö riippuu täysin puhujasta ja asiayhteydestä. Käytetään kun halutaan olla trendikkäitä ja älykkäitä. Turha sana.

Vierailija
20/24 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun kokemukseni mukaan siihen liittyy erityisesti oma kyky reflektoida itseään ja ympärillä tapahtuvia asioita ja maailmaa. Elämänkokemuksetkin voivat kasvattaa resilienssiä, vaikka paskoja olisivatkin nuo kokemukset. 

En usko, että kukaan pumpuliin kasvatettu sinällään omaisi vahvaa resilienssiä, se voi olla jopa huonompi kuin jollain, joka on niitä vastoinkäymisiä käsitellyt paljonkin ja niistä kasvanut. 

Hyvin persoonapainotteista osaltaan myös, sanoisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi