Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin laihdutuslääke vaikutti mun elämään, 4 vuoden kokemus:

Vierailija
21.02.2026 |

Käytin laihdutuslääkkeitä reilut kolme vuotta. Ensin piikitin Saxendaa, sitten vaihdoin Rybelsus-pillereihin ihan hinnan takia. Ne maksaa noin 330 € kolmelta kuukaudelta. Nyt olen ollut puoli vuotta ilman mitään, koska ei ole töiden loputtua varaa enää siihenkään. Tässä mun havaintoja näiltä vuosilta.

Olen 165 cm pitkä, painoin enimmillään 94 kiloa, vähimmillään puoli vuotta sitten 56 kiloa. Lääke siis tehosi. Olin kokeillut ihan kaikkia laihdutuskeinoja: laskin kaloreita, näännytin itseäni ENE-dieetillä, kokeilin pätkäpaastoamista ja vaikka mitä. ENE:llä lähti kuusi kiloa, jotka tuli heti takaisin. Muilla pari kiloa. Pätkäpaaston jälkeen lihoin 15 kiloa.

Nyt olen ollut puoli vuotta ilman lääkkeitä ja paina 63 kiloa. Olen turvonnut ja koko ajan on syömisenhimo ja nälkä. Vaikka maha olisi täynnä, nälkä on tosi vahva. Herkkuja tekee iltaisin mieli aivan järjettömästi. Jos kaapissa on jotain hyvää, syön kaiken. En kykene yhtään pitämään annoksia järkevinä. Ruoka on ihan koko ajan mielessä.

Nyt kun olen kokenut lääkkeen aikana sen, että voi elää myös ajattelematta ruokaa koko ajan, lopettaa syömisen kun maha on täynnä, syödä vain sen mitä tarvitsee, niin huomaan todella vahvana sen eron tähän tilaan. En aina mene sen nälän ja ruoanhimon mukaan. Puolet ajasta pystyn ohittamaan sen. Välillä menee parikin viikkoa, että syön aika lailla samalla tavalla kuin lääkkeen aikana, mutta olen silti turvoksissa, peilikuva on läski ja mulla on ällö olo. 

Lääkitys vaikutti muuhunkin kuin syömishaluun. Aineenvaihduntaan ainakin huomattavasti ja turvotus katosi. Lääkkeet myös väsytti. Saxendan aloituksen tein liian nopeasti ja oksensin pari päivää ihan järkyttävässä olossa, sitten lisäilin annosta naksaus kerrallaan enkä apteekin ohjeen mukaan ja se auttoi. Rybelsuksesta ei tullut mitään haittavaikutuksia.

Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut litteä vatsa muulloin kuin lääkkeiden aikana, vaikka olin nuorena hoikka. Pömppömaha oli silloin ja on nyt. En ymmärrä miten nämä lääkkeet toimii, mutta ne muutti mun elämän ihan kokonaan. 

En saanut terveyskeskuksesta mitään tukea lääkkeiden ohella. Ei ravintoterapeutin käyntiä, ei seurantaa, ei yhtään mitään. Joku aina uusii reseptin, joka kerta eri lääkäri. Toivon, että kaikki painon kanssa kamppailevat jotka lääkkeitä haluaa, saisi mahdollisuuden niitä kokeilla, ja että olisi mahdollista myös jatkaa ylläpitoannoksella järkevällä rahallisella panostuksella. Ostan varmasti lääkkeitä taas heti kun on varaa. Sitä hetkeä odotellessa ruoka ja syöminen on taas vallannut mun elämän kokonaan. Painon ajatteleminen, lihomisen pelko, turvotus ja ikävä olo.

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisia on helppo jekuttaa. Kun syöt tätä lääkettä x, laihdut tämän verran kuukaudessa,syöt vain tällä tavalla lisäksi.  Sitä ei kukaan huomaa, että se ruokavalio pitää samalla myös muuttaa, kun niin ohjeistetaan ja sitten porukka luulee, että se lääke laihdutti,vaikka tulokset tulivat ruokavalion muutoksen ansiosta! Vertaisi on satuun, jossa tehdään rauta naulasta soppaa. 

Vierailija
102/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on kyllä oikeus laihduttaa lääkkeillä myös siksi, että ruokavalion korjaus on liian vaikeaa. Mitä sitten? Ei kenenkään ruokavalio kuulu yhtään kenellekään muulle.

Lääkkeet eivät laihduta, jos ruokavaliossa ei tapahdu muutoksia. Kun ne muutokset on siis joka tapauksessa tehtävä, niin lääkkeen käyttämistä ei oikein voi perustella sillä että ruokavalion korjaaminen on liian vaikeaa.

Mikä lääkkeen funktio sitten on? Kai normaali henkilö tietää, että laihtumisen perusedellytys on elintapojen muutos. 

Tekee syömisen vähentämisestä helpompaa ja mukavampaa. 

Niin. En ole itse lihava, mutta ymmärrän että laihdutus on helpompaa kun ei jatkuvasti ajattele ruokaa eikä ole jatkuvasti kalvava nälkä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä käytti ozempicia. Laihtui 20kg mut nyt yli puolet tullut takaisin. En usko ihmelääkkeisiin. Paras keino alkaa syödä riittävästi kasviksia ja hedelmiä sekä marjoja. Kun saa kaikki riittävät vitamiinit, loppuu ruokahimot. 

Miten selität sen, että on lihavia kasvissyöjiäkin?

Ja tietenkin lihoo, jos lopettaa sen lääkkeen.

Vierailija
104/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu ihmeelliseltä se että: lihava pupeltaa salaattia ja syö maltillisesti kunnollista ruokaa(näin monet lihavat ihmiset tosielämässä tekevät) eikä laihdu. Sitten sama henkilö aloittaa lihavuuslääkkeen käytön, pupeltaa salaattia, syö maltillisesti kunnollista ruokaa ja laihtuu. 

Kyllä sillä lääkkeellä täytyy olla jokin hyvä(toistaiseksi tuntematon) ominaisuus joka saa ihmisen laihtumaan.

Heh heh heh. Valtaosa lihavista on vaan epärehellisiä itselleen ja muille. Been there done that ja "millään en laihtunut". Sitten kun aloin laittamaan rehellisesti ylös jokaisen suupalan, olin aika järkyttynyt. Sama monilla lähipiirissä. Ensin ollaan mukamas säästöliekillä ja jossain vaiheessa tajutaan, että sinne suuhun livahtaa liikaa kaloreita, vaikka mitään ei syödä. 

Vierailija
105/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä pitäis kieltää, kaikki laihdutuslääkkeet. 

Mitäs muuta haluat kieltää? Nikotiinivalmisteet, ettei tupakoinnin lopettaminen ole liian helppoa?

Siteet ja lastat, ettei nilkan paraneminen kävisi liian kätevästi?

Vierailija
106/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?

Ja minulla on diabetes ja kilpirauhasongelmaa ennen kuin joku ehtii ne nostaa. 

Koska ruoka on nykyään täynnä lisäaineita

Kaupasta voi ostaa lisäaineetonta ja ultraprosessoimatonta ruokaa, jos haluaa. Sitä voi jopa woltata. Anteeksi suorat sanani. Eri

Vierailija
107/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskitysleirien vangit olivat ja nälkää näkevät afrikkalaiset ovat laihoja, ellei laihtuminen ole suuhunsa laittamistaan kaloreista kiinni? Kertokaa, älkää vain alapeukuttako.

Leirillä kidutettiin ihmisiä. He eivät saaneet kunnollista ruokaa eivätkä edes puhdasta vettä. Sairaudet raivosi. Oli jatkuvaa pakkotyötä. Ihme että kukaan selvisi hengissä. Tämä kertoo paitsi ihmisen henkisestä sitkeydestä, myös kehon hämmästyttävästä kyvystä pitää itsensä toiminnassa vastoin kaikkia todennäköisyyksiä. Tuolla ravinnolla ja tuollaisessa elämässä heidän olisi pitänyt laihtua luurangoiksi ja  kuolla ajat sitten, mutta keho selviytyi hämmästyttävällä tavalla.

Jos vertaat leiriä laihduttamiseen, olet täysi idiootti. Tuollainen vertaus on loukkaava ja täysin sopimaton.

PS. kuka sanoi, että laihtuminen ei riipu siitä mitä syö? vai Tulkitsitko vaan omiasi, koska olet idiootti?

Vierailija
108/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä käytti ozempicia. Laihtui 20kg mut nyt yli puolet tullut takaisin. En usko ihmelääkkeisiin. Paras keino alkaa syödä riittävästi kasviksia ja hedelmiä sekä marjoja. Kun saa kaikki riittävät vitamiinit, loppuu ruokahimot. 

En ole tuo ylempi, mutta kysytkö ihan oikeasti tosissasi? Jos kysyt niin mars koulun penkille ennen kuin alat syömään lääkettä, kun "paino ei vaan laske". 

Vierailija
109/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu ihmeelliseltä se että: lihava pupeltaa salaattia ja syö maltillisesti kunnollista ruokaa(näin monet lihavat ihmiset tosielämässä tekevät) eikä laihdu. Sitten sama henkilö aloittaa lihavuuslääkkeen käytön, pupeltaa salaattia, syö maltillisesti kunnollista ruokaa ja laihtuu. 

Kyllä sillä lääkkeellä täytyy olla jokin hyvä(toistaiseksi tuntematon) ominaisuus joka saa ihmisen laihtumaan.

Heh heh heh. Valtaosa lihavista on vaan epärehellisiä itselleen ja muille. Been there done that ja "millään en laihtunut". Sitten kun aloin laittamaan rehellisesti ylös jokaisen suupalan, olin aika järkyttynyt. Sama monilla lähipiirissä. Ensin ollaan mukamas säästöliekillä ja jossain vaiheessa tajutaan, että sinne suuhun livahtaa liikaa kaloreita, vaikka mitään ei syödä. 

Ei nämä lihavat sitten myöskään laihdu ozempicilla tai muulla.

Vierailija
110/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tuota Rybelsusia mainita koskaan jutuissa, joissa käsitellään laihdutuslääkkeitä? Ei yhdessäkään! Useimmiten puhutaan Ozempicista, mikä taitaa olla jo harvinainen tässä käytössä.

Ozempic on mediaseksikäs tuotenimi, jolla saa klikkauksia. Jokaisella on mielipide Ozempicista.

Vierailija
111/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5% lihavuuslääkkeen käyttäjistä pysyy saavuttamassaan matalassa painossa, muut lihovat laihdutetut kilot takaisin, ja reilusti päälle. Sama onnistumisprosentti siis, kuin dr. Nown mukaan lihavuusleikkauksissa. 

Kasvissyöjät eivät ole lihoneet kasviksista, vaan samoista jutuista kuin lihansyöjät. Liikakaloreita kertyy helposti makeisista, alkoholista, snackseista, leivonnaisista, suklaasta, limsoista jne. 

Vierailija
112/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalorivaje ja ravinnon laatu on ne jutut. Se minua ihmetyttää näissä keskusteluissa, että jos kyse ei olisi kalorivajeesta niin miten sillä lääkityksellä sitten laihtuukin? Osalla tuntuu menevän asiat sekaisin. Näläntunne on taas eri juttu ja sitä kai lääkkeellä pyritään hillitsemään (korjaamaan suolistobakteereja)

Koska et kuuntele. Lääke ei aiheute kalorivajetta.

Lääke vie pois jatkuvan nälän. Syöjällä on lääkkeen ansiosta normaali ruokahalu, mitä hänellä ei ollut ennen. Siksi hän syö vähemmän kuin ennen ja laihtuu. Jos hän lopettaa lääkkeen, hänen ruokahalunsa menee taas sekaisin, ja siksi hän sitten taas lihoo, vaikka olisi kuinka muuttanut ruokailutottumuksensa täydellisiksi.

Tiedän tuon varsin hyvin :) Luepa se minun kommentti siitä kalorivajeesta uudelleen. Niinpä. Tässä ketjussa joku sanoi, että lihava söi vaan salaattia ja terveellisesti, ei laihtunut. Aloitti lääkkeen, söi vaan salaattia ja söi terveellisesti ja laihtui, joten lääke teki mystiset temppunsa. Kysehän ei ole siitä ja me molemmat tiedämme sen. 

Vierailija
113/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskitysleirien vangit olivat ja nälkää näkevät afrikkalaiset ovat laihoja, ellei laihtuminen ole suuhunsa laittamistaan kaloreista kiinni? Kertokaa, älkää vain alapeukuttako.

Leirillä kidutettiin ihmisiä. He eivät saaneet kunnollista ruokaa eivätkä edes puhdasta vettä. Sairaudet raivosi. Oli jatkuvaa pakkotyötä. Ihme että kukaan selvisi hengissä. Tämä kertoo paitsi ihmisen henkisestä sitkeydestä, myös kehon hämmästyttävästä kyvystä pitää itsensä toiminnassa vastoin kaikkia todennäköisyyksiä. Tuolla ravinnolla ja tuollaisessa elämässä heidän olisi pitänyt laihtua luurangoiksi ja  kuolla ajat sitten, mutta keho selviytyi hämmästyttävällä tavalla.

Jos vertaat leiriä laihduttamiseen, olet täysi idiootti. Tuollainen vertaus on loukkaava ja täysin sopimaton.

PS. kuka sanoi, että laihtuminen ei riipu siitä mitä syö? vai Tulkitsitko vaan omiasi, koska olet idiootti?

Tulktsi. Tässä ketjussahan keskustellaan siitä, että lääkkeen ansiosta pystyy syömään vähemmän ja siksi laihtuu. Ilmeisesti hän ei osaa lukea tai ymmärrä lukemaansa. Olisipa tähänkin olemassa lääke.

Vierailija
114/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalorivaje ja ravinnon laatu on ne jutut. Se minua ihmetyttää näissä keskusteluissa, että jos kyse ei olisi kalorivajeesta niin miten sillä lääkityksellä sitten laihtuukin? Osalla tuntuu menevän asiat sekaisin. Näläntunne on taas eri juttu ja sitä kai lääkkeellä pyritään hillitsemään (korjaamaan suolistobakteereja)

Koska et kuuntele. Lääke ei aiheute kalorivajetta.

Lääke vie pois jatkuvan nälän. Syöjällä on lääkkeen ansiosta normaali ruokahalu, mitä hänellä ei ollut ennen. Siksi hän syö vähemmän kuin ennen ja laihtuu. Jos hän lopettaa lääkkeen, hänen ruokahalunsa menee taas sekaisin, ja siksi hän sitten taas lihoo, vaikka olisi kuinka muuttanut ruokailutottumuksensa täydellisiksi.

Tiedän tuon varsin hyvin :) Luepa se minun kommentti siitä kalorivaj

Sori :) Kiivastuin kommentin alusta niin että loppu meni ohi.

Vierailija
115/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja juuri kuulin uutisia se aine  on täyttä myrkkyä joten toivo parasta että jäät eloon .Naurettavaa maksaa laihduksesta kaiken maailman lääkkeillä, kun kalorivaje tekee sen ilmaiseksi ilman vieraita aineita kropassa.

-

Mikä aine on myrkkyä?

Nämä mussuttajat eivät tajua sitä, että se lääke korjaa suolistohormoneita normaaleiksi niillä, joilla on niissä vikaa. Jos ei ole vikaa, ei GLP-1-lääke auta millään tavalla. 

Vierailija
116/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää menkö neuvomaan yhtään ketään yhtään missään terveyteen tai painoon liittyvässä asiassa, ellei kyseinen ihminen nimenomaisesti pyydä neuvoja juuri teiltä. Ketään ei kiinnosta kuulla, miten parsasalva paransi kaikki vaivanne tai miten laihdutitte 45 kiloa syömällä pelkkää kaalia ja jokaisen maailman ihmisen on pakko pystyä samaan tai on armoton luuseri.

Kiitos.

Kiteytit hyvin tämän keskustelun. Kyse ei saisi olla laihdutuksesta, koska silloin mennään pää edellä puuhun. Kyse pitäisi olla elämäntapamuutoksesta. Jos syö pelkkää kaalia kuuriluonteisesti, kilot tulee takuulla takaisin. Ja jos menette hakemaan lääkkeitä niin toivottavasti terveydenhuollossa käydään läpi myös ravitsemisasioita. Jos tietotaito on tuolla tasolla niin ei takuulla onnistukaan painonpudotus. Mutta sitähän te ette halua kuulla. 

Mutta se turhauttaa, jos ei saa äkkiä tuloksia ja lopettaa koko elämäntapamuutoksin. Se on ymmärrettävää ja inhimillistä, että haluaa painon putoavan nopeammin kuin vaikka 10 kg vuodessa. Mitä enemmän pudotettavaa, sen ymmärrettävämpää on, ettei jaksa odottaa painon putoamista.

Vierailija
117/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?

Ja minulla on diabetes ja kilpirauhasongelmaa ennen kuin joku ehtii ne nostaa. 

No mun kohdalla syylliseksi epäillään suolistobakteerikannan muuttumista epäsuotuisaksi. En tiedä tutkitaanko tätä tänä päivänäkään Suomessa, mulla aloitettiin hoito muualla. Muutoksen taustalla toisen sairauden hoito raskailla antibioottikuureilla. Mä olen jo vuosia ollut Rybelsuksella normaalipainon alan

Kiitos asiallisesti vastauksesta!

Vierailija
118/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haima- ja maksa-arvot hyvä tarkistuttaa sekä munuaisarvo verikokein. Nämä eivät näy päällepäin ihmisessä heti, mutta jätän tähän.

Vierailija
119/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä ihmettä sitten syöt, jos sinulla koko ajan on nälkä? Syötkö jotain höttöhiilareita, sokeria ja rasvaa ainoastaan? Kokeilepa täyttää vatsasi vaikka porkkanaraasteella, melonilla, kurkulla. Kurkkua voi syödä vaikka kilon kilon kerralla, eikä siinä ole juurikaan kaloreita. Kannattaisi opetella syömään säännöllisesti ravintorikasta ruokaa. Raa'at kasvikset ovat hyvää mahantäytettä ja elimistöllä menee hetki niiden sulatteluun eikä varmasti tule nälkä ihan äkkiä.

Kyllä sinä olet hupsu. Söin eilen lounaaksi hapankaalia, kasvispyöryköitä ja höyrytettyä parsakaalia oliiviöljyteelusikallisen kanssa. Jälkiruoaksi 1,5 desiä marjoja makeuttamattomana. Ainakin minulla oli kiljuva nälkä jo kahden tunnin päästä. Olen normaalipainoinen. 

Nuo höttöhiilarijutut ovat niin 2000-luvun alkupuolella kuultuja juttuja. Keksi jo jotain uutta hyvä ihminen.

Vierailija
120/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeastaan hyvilläni, että kun olin valtavan lihava aikoinaan, ja noita lääkkeitä ei silloin ollut.

Onhan niillä haittavaikutuksia joillekin ja ehkä pahin haitta on se hirvittävän nopea laihdutustahti, vaikka hitaammin laihtuessa olisi  mahdollisuus enemmän aikaa sopeutua vähempään ja terveellisempään syömiseen. 

Britanniassa on  noiden lääkkeiden haittoina lueteltu: Munuaiskivet, Tinnitus, Kilpirauhassyöpä, nivelrikko, silmävaivat jne  Liian paljon niitä käyttäneitä on kuollutkin joten lääkärin ohjeita kannattaa noudattaa.

Kaikenlaisia vaivoja tietysti myös lihavuus aiheuttaa.   Tuskin jotkut elimeni varmaan olisivat kestäneet noita lääkkeitä. Olen nyt 15 vuotta ollut normaalipainon ylärajalla, ja syön joka päivä hyvää ruokaa, en enää juurikaan lihottavia herkkuja tai ainakin se pieni jäätelö on juurikin herkku kerran viikossa tai parissa riittää.

Uskon, että jos mulla olisi joku iso jäätelörasia pakastimessa, niin kiusaus syödä liikaa sitä voittaisi, vaikkei se nyt mulle 20 kiloa 

painoa lisäisikään.  Eli kun ei  osta jotain ruokaa, joka ei tue terveyttä, niin silloin ei sitä syö.

Olisinko sitten lihavana kokeillut noita lääkkeitä (jos silloin olisi niitä ollut). Ilman muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi