Näin laihdutuslääke vaikutti mun elämään, 4 vuoden kokemus:
Käytin laihdutuslääkkeitä reilut kolme vuotta. Ensin piikitin Saxendaa, sitten vaihdoin Rybelsus-pillereihin ihan hinnan takia. Ne maksaa noin 330 € kolmelta kuukaudelta. Nyt olen ollut puoli vuotta ilman mitään, koska ei ole töiden loputtua varaa enää siihenkään. Tässä mun havaintoja näiltä vuosilta.
Olen 165 cm pitkä, painoin enimmillään 94 kiloa, vähimmillään puoli vuotta sitten 56 kiloa. Lääke siis tehosi. Olin kokeillut ihan kaikkia laihdutuskeinoja: laskin kaloreita, näännytin itseäni ENE-dieetillä, kokeilin pätkäpaastoamista ja vaikka mitä. ENE:llä lähti kuusi kiloa, jotka tuli heti takaisin. Muilla pari kiloa. Pätkäpaaston jälkeen lihoin 15 kiloa.
Nyt olen ollut puoli vuotta ilman lääkkeitä ja paina 63 kiloa. Olen turvonnut ja koko ajan on syömisenhimo ja nälkä. Vaikka maha olisi täynnä, nälkä on tosi vahva. Herkkuja tekee iltaisin mieli aivan järjettömästi. Jos kaapissa on jotain hyvää, syön kaiken. En kykene yhtään pitämään annoksia järkevinä. Ruoka on ihan koko ajan mielessä.
Nyt kun olen kokenut lääkkeen aikana sen, että voi elää myös ajattelematta ruokaa koko ajan, lopettaa syömisen kun maha on täynnä, syödä vain sen mitä tarvitsee, niin huomaan todella vahvana sen eron tähän tilaan. En aina mene sen nälän ja ruoanhimon mukaan. Puolet ajasta pystyn ohittamaan sen. Välillä menee parikin viikkoa, että syön aika lailla samalla tavalla kuin lääkkeen aikana, mutta olen silti turvoksissa, peilikuva on läski ja mulla on ällö olo.
Lääkitys vaikutti muuhunkin kuin syömishaluun. Aineenvaihduntaan ainakin huomattavasti ja turvotus katosi. Lääkkeet myös väsytti. Saxendan aloituksen tein liian nopeasti ja oksensin pari päivää ihan järkyttävässä olossa, sitten lisäilin annosta naksaus kerrallaan enkä apteekin ohjeen mukaan ja se auttoi. Rybelsuksesta ei tullut mitään haittavaikutuksia.
Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut litteä vatsa muulloin kuin lääkkeiden aikana, vaikka olin nuorena hoikka. Pömppömaha oli silloin ja on nyt. En ymmärrä miten nämä lääkkeet toimii, mutta ne muutti mun elämän ihan kokonaan.
En saanut terveyskeskuksesta mitään tukea lääkkeiden ohella. Ei ravintoterapeutin käyntiä, ei seurantaa, ei yhtään mitään. Joku aina uusii reseptin, joka kerta eri lääkäri. Toivon, että kaikki painon kanssa kamppailevat jotka lääkkeitä haluaa, saisi mahdollisuuden niitä kokeilla, ja että olisi mahdollista myös jatkaa ylläpitoannoksella järkevällä rahallisella panostuksella. Ostan varmasti lääkkeitä taas heti kun on varaa. Sitä hetkeä odotellessa ruoka ja syöminen on taas vallannut mun elämän kokonaan. Painon ajatteleminen, lihomisen pelko, turvotus ja ikävä olo.
Kommentit (177)
Te joiden mielestä lihavuus on sairaus; miksi lihavuutta oli vielä viime vuosituhannen puolella huomattavasti vähemmän kuin nykyään? Mikä sai lihavuussairauden yleistymään lyhyessä ajassa näin paljon?
Minä syön lääkettä joka syötättää ihan järkyttävästi. Mielialalääke. Sitä syömishimoa en pysty vastustamaan. Auttaakohan laihdutuslääkkeet tähän ongelmaan? Olen vaikeasti ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden mielestä lihavuus on sairaus; miksi lihavuutta oli vielä viime vuosituhannen puolella huomattavasti vähemmän kuin nykyään? Mikä sai lihavuussairauden yleistymään lyhyessä ajassa näin paljon?
Kannattaa seurata asiaan liittyviä dokkareita, joita esitetään esim. televisiossa tämän tästä. Aihe on hyvin tärkeä. Pitää myös muistaa, että se on globaali. Jopa aasialaiset pulskistuvat.
Ja mitä itse olen asiaan liittyviä ohjelmia katsonut, niin ainakin viimeksi huippuprofessori/lihavuustutkija juuri kertoi lihavuuden syistä ja lihomisesta. Hän puhui sairastamisesta. No, koko yhteiskuntahan on sairas.
Miksi huumeidenkäyttö lisääntyy, miksi rikollisuus kasvaa??? Niinpä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä syyllistetään lääkkeiden käytöstä aivan suotta.
Kuka syyllistää? Ainakin julkisella omalla terveysasemalla lääkärien asenne on muönteinen.
Et ole sitten tätä palstaa lukenut.
Vakiohje kaikkeen on: laihduta.
Mutta laihduttakaan ei saa väärin. Laihduttamisen pitää tapahtua kituuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä ihmettä sitten syöt, jos sinulla koko ajan on nälkä? Syötkö jotain höttöhiilareita, sokeria ja rasvaa ainoastaan? Kokeilepa täyttää vatsasi vaikka porkkanaraasteella, melonilla, kurkulla. Kurkkua voi syödä vaikka kilon kilon kerralla, eikä siinä ole juurikaan kaloreita. Kannattaisi opetella syömään säännöllisesti ravintorikasta ruokaa. Raa'at kasvikset ovat hyvää mahantäytettä ja elimistöllä menee hetki niiden sulatteluun eikä varmasti tule nälkä ihan äkkiä.
Taas yksi, joka ei vaan ymmärrä erilaisuutta
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä ihmettä sitten syöt, jos sinulla koko ajan on nälkä? Syötkö jotain höttöhiilareita, sokeria ja rasvaa ainoastaan? Kokeilepa täyttää vatsasi vaikka porkkanaraasteella, melonilla, kurkulla. Kurkkua voi syödä vaikka kilon kilon kerralla, eikä siinä ole juurikaan kaloreita. Kannattaisi opetella syömään säännöllisesti ravintorikasta ruokaa. Raa'at kasvikset ovat hyvää mahantäytettä ja elimistöllä menee hetki niiden sulatteluun eikä varmasti tule nälkä ihan äkkiä.
Ap:han opetteli jo KOLME VUOTTA. Missä sun lukutaitosi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja juuri kuulin uutisia se aine on täyttä myrkkyä joten toivo parasta että jäät eloon .Naurettavaa maksaa laihduksesta kaiken maailman lääkkeillä, kun kalorivaje tekee sen ilmaiseksi ilman vieraita aineita kropassa.
Mikä aine on myrkkyä?
Kaikki tekopaska josta ihmiset maksaa joo se laihduttaa, ei liikunta ja ylisyömisen rajoittaminen tullut mieleen jos haluaa painoa pudottaa, epätoivoisena laiskana ostetaan ihmeaineita laihdutukseen joka sotkee koko elimistön.
Ei se sotke elimistöä. Se korjaa sen normaalimmaksi. Sen lääkkeen ansiosta syöjällä on sellainen ruokahalu kuin sullakin. Mikset halua toisten laihtuvan ja voivan paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskitysleirien vangit olivat ja nälkää näkevät afrikkalaiset ovat laihoja, ellei laihtuminen ole suuhunsa laittamistaan kaloreista kiinni? Kertokaa, älkää vain alapeukuttako.
En tyydy edes pelkästään alapeukuttamaan vaan kommentoin. Olipas typerääkin typerämpi länkytys. Tämä syö vähemmän kuin kulutat on varmaan kaikille tuttu?
Mutta normaalipainoisethan yleensä tietävät paremmin ylipainoisen elämästä, olotilasta ja tuntemuksista paremmin kuin nämä itse.
Jos sinulla ei ole mitään noista mainituista lääkkeistä käytössä, eikä ylipainoa, niin painu v...
Tuollahan on ihan validi pointti. Sanonta siitä, että lihavat on leppoisia ei pidä kyllä paikkaansa. Jos kyse on kaloreista niin miksi Pirkko laihtuu lääkkeellä, mutta ei ilman lääkettä, JOS aidosti syö samalla tavalla kummassakin tilanteessa? Ja miksi nälkää näkevät ovat laihoja eikä lihavia, jos kerran lihavan ruokavalio ei sisällä liikaa kaloreita?
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?
Ja minulla on diabetes ja kilpirauhasongelmaa ennen kuin joku ehtii ne nostaa.
Koska ruoka on nykyään täynnä lisäaineita
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kyllä oikeus laihduttaa lääkkeillä myös siksi, että ruokavalion korjaus on liian vaikeaa. Mitä sitten? Ei kenenkään ruokavalio kuulu yhtään kenellekään muulle.
Noita lääkkeitä syödessä pitää myös korjata ruokavalio, tai tulee ripulia sun muista sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön lääkettä joka syötättää ihan järkyttävästi. Mielialalääke. Sitä syömishimoa en pysty vastustamaan. Auttaakohan laihdutuslääkkeet tähän ongelmaan? Olen vaikeasti ylipainoinen.
Kerrot lääkärillesi heti ja vaihdatat lääkkeesi. Vaihtoehtoja on monia.
Ei ole järkeä aloittaa lihavuuslääkitystä, ilman tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja juuri kuulin uutisia se aine on täyttä myrkkyä joten toivo parasta että jäät eloon .Naurettavaa maksaa laihduksesta kaiken maailman lääkkeillä, kun kalorivaje tekee sen ilmaiseksi ilman vieraita aineita kropassa.
Mikä aine on myrkkyä?
Kaikki tekopaska josta ihmiset maksaa joo se laihduttaa, ei liikunta ja ylisyömisen rajoittaminen tullut mieleen jos haluaa painoa pudottaa, epätoivoisena laiskana ostetaan ihmeaineita laihdutukseen joka sotkee koko elimistön.
Ymmärtääkseni nuo lääkkeet nimenomaan auttavat siinä syömisen rajoittamisessa.
Se, että tuo lääke nimenomaan korjaa ihmisten ruokahalun normaaliksii kertoo siitä, että ongelma oli oikea eikä mitään pelkkää ahmimishalua, kuten lihavista halutaan ajatella.
Vierailija kirjoitti:
On se vaan jännä, että kun diabeetikko käyttää ozempiciä se on turvallinen ja tärkeä lääke. Tämä lääkkeen yhteiskunta maksaa kelakorvauksina.
Kun laihduttaja käyttää sitä, se on maksalle ja munuaisille ja yhteiskunnalle ja kissan etuvarpaalle vaarallista. Mutta ei maksa yhteiskunnalle mitään, toki säästyy paljon kun laihtunut on terveempi ja pääsee eroon muista lääkkeistä.
Itse laihdutin ozempicillä 45 kg kolme vuotta sitten. Korjasin samalla liikuntatottumukset ja ruokavalioni. Käytän neljä ruiskua vuodessa vielä ozempiciä. Kaiken maksan itse. Sain jättää pois astma, migreeni ja verenpainelääkkeet. Sairaspoissaolot tippuvat nollaan.
Mutta väärinhän tämä on. Olisi pitänyt vaan olla itsekuria tai pysyä lihavana ja arvostelijoiden ruoskittavana. Jännä myös että alkoholisti saa vierottautua lääkkeillä, samoin tupakoitsija. Mutta läskiviha on kyllä yhteiskunnan syöpä. Itse teen nyt
Ero on siinä, että diabeetikko käyttää lääkettä sairaudenhoitoon. Silloin mahdolliset haittavaikutukset ovat ns. pakollinen paha jotka on vain pakko hyväksyä koska sairauden aiheuttamat riskit ovat isommat.
Mutta kun lääkettä käytetään muuhun tarkoitukseen kuin sairaudenhoitoon, tilanne on aivan eri.
Jos laihduttajalle ei määrätä Ozempicia, hänelle tulee nälkä. Mutta jos diabeetikko ei saa lääkettään, hän voi sokeutua, menettää jalkansa tai kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskitysleirien vangit olivat ja nälkää näkevät afrikkalaiset ovat laihoja, ellei laihtuminen ole suuhunsa laittamistaan kaloreista kiinni? Kertokaa, älkää vain alapeukuttako.
En tyydy edes pelkästään alapeukuttamaan vaan kommentoin. Olipas typerääkin typerämpi länkytys. Tämä syö vähemmän kuin kulutat on varmaan kaikille tuttu?
Mutta normaalipainoisethan yleensä tietävät paremmin ylipainoisen elämästä, olotilasta ja tuntemuksista paremmin kuin nämä itse.
Jos sinulla ei ole mitään noista mainituista lääkkeistä käytössä, eikä ylipainoa, niin painu v...
Tuollahan on ihan validi pointti. Sanonta siitä, että lihavat on leppoisia ei pidä kyllä paikkaansa. Jos kyse on kaloreista niin miksi Pirkko laihtuu lääkkeellä,
Ei minusta kovinkaan fiksua alkaa vetää keskitysleirin uhreja johonkin palstan keskusteluun, joka koskee lihavuusongelmaan/laihtumiseen suunniteltuja lääkkeitä. Lisäksi vielä tuo kliseinen "Lihavat ei olekaan niin leppoisia"...Varsin typerää.
Mutta tämähän on joillekin itseään parempina pitäville ihmisille kunnon nautinnollinen kestoaihe, kun huomataan lihavuusaloitus palstalla, niin eiku sinne kertomaan, että "kun et syö niin varmasti laihdut".
Sen jälkeen jäädään itseriittoisesti inttämään, vaikka itse ei ole koettu ylipainoisuutta missään muodossa.
Ja kun tarpeeksi näitä tyyppejä ärsyttää, tulee lopuksi se "Laihduta läski" silleen hyvin sivistyneesti.
Tupakoijat, nistit ja alkoholistit saavat olla rauhassa, mutta annas olla, kun joku lihava aloittaa jonkun ylipainokeskustelun...
Vierailija kirjoitti:
En usko, että on mahdollista, ettei näillä lääkkeillä olisi mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Lääkkeillä on aina. Ehkä ne tulevat ilmi vasta myöhemmin.
Onko joku sanonut etteikö olisi mitään negatiivisia sivuvaikutuksia? Näistähän on uutisoitu vaikka kuinka.
Esim Ozempicissa: Pahoinvointi, ripuli, oksentelu, vatsakipu, närästys, ummetus, ruokahalun heikkeneminen, ozempic-kädet/kasvot, hiustenlähtö, huimaus, uupumus, haimatulehdus, sappikivitauti, munuaistoiminnan heikkeneminen jne.
Jos on koko ajan nälkä, sillon syö väärin. Kokeile suositellussa ruokarytmissä pysymistä. Mun äitini, joka joutui aivan muusta syystä sairaalaan, pistettiin lihavuuden takia laihdutuskuurille siellä sairaalassa. Käytännössä niin, että syödä piti sillon kun sanottiin, että syö nyt. Äiti ihan valitti, että taasko pitää syödä? Ei ole yhtään nälkä. Laihtui sillä sairaalareissulla 24 kiloa ja ne myös pysyi poissa, koska syö nykyään myös kotonaan niin kun suositellaan, eli suunnilleen kolmen tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että on mahdollista, ettei näillä lääkkeillä olisi mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Lääkkeillä on aina. Ehkä ne tulevat ilmi vasta myöhemmin.
Lihavuudessa on erittäin paljon negatiivisia sivuvaikutuksia. Ne tiedetään jo nyt.
Lihavuudesta pääsee eroon ilman lääkkeitäkin.
Sunkaan typeryydestä ei tarttisi muitten kärsiä jos pitäisit suusi kiinni
Minusta tuntuu ihmeelliseltä se että: lihava pupeltaa salaattia ja syö maltillisesti kunnollista ruokaa(näin monet lihavat ihmiset tosielämässä tekevät) eikä laihdu. Sitten sama henkilö aloittaa lihavuuslääkkeen käytön, pupeltaa salaattia, syö maltillisesti kunnollista ruokaa ja laihtuu.
Kyllä sillä lääkkeellä täytyy olla jokin hyvä(toistaiseksi tuntematon) ominaisuus joka saa ihmisen laihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kalorivaje ja ravinnon laatu on ne jutut. Se minua ihmetyttää näissä keskusteluissa, että jos kyse ei olisi kalorivajeesta niin miten sillä lääkityksellä sitten laihtuukin? Osalla tuntuu menevän asiat sekaisin. Näläntunne on taas eri juttu ja sitä kai lääkkeellä pyritään hillitsemään (korjaamaan suolistobakteereja)
Koska et kuuntele. Lääke ei aiheute kalorivajetta.
Lääke vie pois jatkuvan nälän. Syöjällä on lääkkeen ansiosta normaali ruokahalu, mitä hänellä ei ollut ennen. Siksi hän syö vähemmän kuin ennen ja laihtuu. Jos hän lopettaa lääkkeen, hänen ruokahalunsa menee taas sekaisin, ja siksi hän sitten taas lihoo, vaikka olisi kuinka muuttanut ruokailutottumuksensa täydellisiksi.