Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin laihdutuslääke vaikutti mun elämään, 4 vuoden kokemus:

Vierailija
21.02.2026 |

Käytin laihdutuslääkkeitä reilut kolme vuotta. Ensin piikitin Saxendaa, sitten vaihdoin Rybelsus-pillereihin ihan hinnan takia. Ne maksaa noin 330 € kolmelta kuukaudelta. Nyt olen ollut puoli vuotta ilman mitään, koska ei ole töiden loputtua varaa enää siihenkään. Tässä mun havaintoja näiltä vuosilta.

Olen 165 cm pitkä, painoin enimmillään 94 kiloa, vähimmillään puoli vuotta sitten 56 kiloa. Lääke siis tehosi. Olin kokeillut ihan kaikkia laihdutuskeinoja: laskin kaloreita, näännytin itseäni ENE-dieetillä, kokeilin pätkäpaastoamista ja vaikka mitä. ENE:llä lähti kuusi kiloa, jotka tuli heti takaisin. Muilla pari kiloa. Pätkäpaaston jälkeen lihoin 15 kiloa.

Nyt olen ollut puoli vuotta ilman lääkkeitä ja paina 63 kiloa. Olen turvonnut ja koko ajan on syömisenhimo ja nälkä. Vaikka maha olisi täynnä, nälkä on tosi vahva. Herkkuja tekee iltaisin mieli aivan järjettömästi. Jos kaapissa on jotain hyvää, syön kaiken. En kykene yhtään pitämään annoksia järkevinä. Ruoka on ihan koko ajan mielessä.

Nyt kun olen kokenut lääkkeen aikana sen, että voi elää myös ajattelematta ruokaa koko ajan, lopettaa syömisen kun maha on täynnä, syödä vain sen mitä tarvitsee, niin huomaan todella vahvana sen eron tähän tilaan. En aina mene sen nälän ja ruoanhimon mukaan. Puolet ajasta pystyn ohittamaan sen. Välillä menee parikin viikkoa, että syön aika lailla samalla tavalla kuin lääkkeen aikana, mutta olen silti turvoksissa, peilikuva on läski ja mulla on ällö olo. 

Lääkitys vaikutti muuhunkin kuin syömishaluun. Aineenvaihduntaan ainakin huomattavasti ja turvotus katosi. Lääkkeet myös väsytti. Saxendan aloituksen tein liian nopeasti ja oksensin pari päivää ihan järkyttävässä olossa, sitten lisäilin annosta naksaus kerrallaan enkä apteekin ohjeen mukaan ja se auttoi. Rybelsuksesta ei tullut mitään haittavaikutuksia.

Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut litteä vatsa muulloin kuin lääkkeiden aikana, vaikka olin nuorena hoikka. Pömppömaha oli silloin ja on nyt. En ymmärrä miten nämä lääkkeet toimii, mutta ne muutti mun elämän ihan kokonaan. 

En saanut terveyskeskuksesta mitään tukea lääkkeiden ohella. Ei ravintoterapeutin käyntiä, ei seurantaa, ei yhtään mitään. Joku aina uusii reseptin, joka kerta eri lääkäri. Toivon, että kaikki painon kanssa kamppailevat jotka lääkkeitä haluaa, saisi mahdollisuuden niitä kokeilla, ja että olisi mahdollista myös jatkaa ylläpitoannoksella järkevällä rahallisella panostuksella. Ostan varmasti lääkkeitä taas heti kun on varaa. Sitä hetkeä odotellessa ruoka ja syöminen on taas vallannut mun elämän kokonaan. Painon ajatteleminen, lihomisen pelko, turvotus ja ikävä olo.

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä ihmettä sitten syöt, jos sinulla koko ajan on nälkä? Syötkö jotain höttöhiilareita, sokeria ja rasvaa ainoastaan? Kokeilepa täyttää vatsasi vaikka porkkanaraasteella, melonilla, kurkulla. Kurkkua voi syödä vaikka kilon kilon kerralla, eikä siinä ole juurikaan kaloreita. Kannattaisi opetella syömään säännöllisesti ravintorikasta ruokaa. Raa'at kasvikset ovat hyvää mahantäytettä ja elimistöllä menee hetki niiden sulatteluun eikä varmasti tule nälkä ihan äkkiä.

Kyllä sinä olet hupsu. Söin eilen lounaaksi hapankaalia, kasvispyöryköitä ja höyrytettyä parsakaalia oliiviöljyteelusikallisen kanssa. Jälkiruoaksi 1,5 desiä marjoja makeuttamattomana. Ainakin minulla oli kiljuva nälkä jo kahden tunnin päästä. Olen normaalipainoinen. 

Nuo höttöhiilarijutut ovat niin 2000-luvun alkupuolella kuultuja juttuja. Keksi jo jotain

Eihän tuo kerro mitään määrästä. Jos söit noin vähän koko päivänä niin varmasti on nälkä. Söitkö hitaasti ja joitko reilusti vettä ruoalla?

Vierailija
122/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?

Ja minulla on diabetes ja kilpirauhasongelmaa ennen kuin joku ehtii ne nostaa. 

Pohjaton nälkä on ihan nykyajan länsimaalaisen ruokavalion aiheuttama. Siinä ei ole tarpeeksi nälkää suitsevia kuituja. Toinen ongelma on siinä, etteivät ihmiset saa ravinnostaan nisäkkäille sopivaa 20-30 prosenttia syömiensä kaloreiden energiasta proteiinista. Kun noin ei ole, ihminen ei tule kylläiseksi hiilihydraatteja ja rasvaa syömällä ja nälkä jatkuu. 

Ajattelepa vaikka perunalastuja. Niissä on hiilihydraatteja, rasvaa ja suolaa sekä monesti ripaus sokeriakin makua korostamassa. Proteiinia niissä ei ole. Sen vuoksi niitä voi syödä paljon, mutta niistä ei tule kovinkaan pitkäksi aikaa kylläiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä pitäis kieltää, kaikki laihdutuslääkkeet. 

Mitäs muuta haluat kieltää? Nikotiinivalmisteet, ettei tupakoinnin lopettaminen ole liian helppoa?

Siteet ja lastat, ettei nilkan paraneminen kävisi liian kätevästi?

Huonoja vertauksia. Jos nilkka murtuu ja siihen laitetaan lasta, tarkoitus on että nilkka paranee eikä murru heti uudestaan kun lasta poistetaan. 

Nikotiinikorvaustuotteita käytetään tilapäisenä apuna vieroitusoireisiin. Tarkoitus on että tuotteita ei tarvita kovin kauaa ja että kuurin loputtua käyttäjä ei aloita tupakointia uudestaan. 

Vierailija
124/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mistä elimistö menee sekaisin ja mikä aiheuttaa eniten lihomista, on nimenomaan laihduttaminen. Ihmisten syyllistäminen ei auta yhtään mitään. Mitä vikaa siinä on, jos joku laihtuu lääkkeen avulla? Se on ihan jo kansantaloudelle parempi, kun sairaudet vähenee, elämänilo kasvaa ja toimintakyky paranee. E

Kuiduttomalla ruokavaliolla laihduttaminen näivettää suoliston mikrobiston positiivisella tavalla painonhallintaan vaikuttavat bakteerit. Suoliston mikrobisto vaikuttaa sekä mielialaan että painoonkin noin 16-20% verran. Sen lisäksi suoliston mikrobisto vaikuttaa myös suolistohormoneihin, greliiniin ja leptiiniin. 

Myös huono unenlaatu ja vähäinen uni vaikuttavat suolistohormoneihin negatiivisesti. Sen lisäksi stressi. Esimerkiksi pienituloinen työtön voi elää jatkuvan stressin alaisena ja se alkaa vaikuttaa väistämättä painoon, mikäli elämäntilanne ei kohene. Tällä foorumilla on tuhansia ketjuja, joissa ihmetellään pienituloisten paino-ongelmia ymmärtämättä niiden juurisyitä ja kroonisen stressin vaikutuksia. 

Vierailija
125/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä syyllistetään lääkkeiden käytöstä aivan suotta. 

Kuka syyllistää? Ainakin julkisella omalla terveysasemalla lääkärien asenne on muönteinen. 

Kaikki nettikeskustelut on täynnä setämiehiä hokemassa kalorivajetta ja haukkumassa lääkkeiden käyttäjiä. Oletko uusi internetissä? Ihme ettei ne ole vielä löytäneet tätä keskustelua.

-ohis

Ne on niitä läpipaskoja, joiden mielestä kaikki on kiinni itsekurista, kun itse vetävät pizzaa ja hamppareita lihomatta.

Eikö aloittaja aika tyhjentävästi kuvannut itsekurin merkitystä?

Minäkin usein herkkuhimon kanssa painiskelen.

Vierailija
126/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee näköjään kommentit jonoon eikä lainaaminen onnistu. Numerolle 35. Eikö olisi kansanterveydellisesti järkevää selvittää, että mistä laaja lihavuusongelma johtuu? Kelan maksamat lääkkeet maksaa myös yhteiskunnalle, vaikka painon pudotus on myös kansanterveydellisesti järkevää. Tässä keskustelussa ei ole kyse sinusta. Ja sinä tosiaan näytät olevan herkillä tämän asian kanssa, kun alat laittamaan sanoja minun suuhun. Minä kysyin, en väittänyt. Ja olen satavarma, että valtaosa lihavista yksinkertaisesti syö väärin. 

Kela ei maksa senttiäkään laihduttamiseen määrätyistä lääkkeistä. Kansanterveydellisesti on tarjolla jokaiselle, jolla ovat nettipankkitunnukset tai Mobiilivarmenne, monta erilaista ruokailuun ja liikuntaan liittyvää valmennusta Omaolo.fi:ssä ja Terveyskylässä netissä. Sen lisäksi voi pyytää lääkärillään lähteetteen etänä tapahtuvaan Painonhallintatalon vuoden kestävään terveyslaihdutusvalmennukseen. Osa hva:sta maksaa sen kokonaan ja osa veloittaa  noin 350€ vuoden valmennuksesta.

Vierailija
127/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ei maksa mitään.

Kcal laskeminen ei maksa mitään.

Se että vaihtaa pikaruoan tai huonolaatuisen parempaan ja oikeaan ruokaan, ei paljoa maksa.

Ihmiset tukeutuu lääkkeisiin aivan liian helposti nykyisin.

Toinen asia on se jos tulee nälkäkiukku, anna tulla, et sinä siihen kuole.

Kaava on hyvin yksinkertainen, kaikille, kuluta enemmän kuin syöt! Pitkä tarina, mutta et vahingossakaan valota mitä suuhusi pistät ja kuinka paljon.

Laihdutuslääkkeet pitäisi kieltää heiltä jotka mässäilee karkkia ja pizzaa ym.

Aloita vaikka sillä että et syö enempää kuin 1500kcal kuukauden ajan, ja palaa sitten kertomaan että olet tieteellinen ihme ja edelleen lihot!

Vierailija
128/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin tuo 180 euroa kuussa on 45 euroa viikko, eikö sen saa säästettyä, kun ei käy kahvilla, syö ulkona, ostele mielihyvän takia. 

Nyt kun itse olen kokoa 34-36 niin löytyy vaatteita laadukkaita kierrätysvaatteita edullisesti, koska enemmistö on isompaa kokoa. Siitä tullut iso säästö.

Kaikki eivät kahvittele tai syö ulkona. Eivät myöskään shoppaile. Kaikilla ei ole toiminnallisia riippuvuuksia. 

Vierailija
129/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorivaje ja ravinnon laatu on ne jutut. Se minua ihmetyttää näissä keskusteluissa, että jos kyse ei olisi kalorivajeesta niin miten sillä lääkityksellä sitten laihtuukin? Osalla tuntuu menevän asiat sekaisin. Näläntunne on taas eri juttu ja sitä kai lääkkeellä pyritään hillitsemään (korjaamaan suolistobakteereja)

Lääke ei korjaa suolistobakteereita. Se korjaa suolistohormoneita. Ravinto korjaa suolistobakteereita. 

On toki liuta ero lääkkeitä, jotka muuntavat suolistoflooran lihavuutta suosivaan muotoon. Ei tarvi syödä olantsapiinia. Ibuprofeeni toimii melkein yhtä hyvin. 

Vierailija
130/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko miettineet, että ehkä laihdutuslääkkeiden moittijoissa on myös köyhiä lihavia?

Vierailija
131/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä lihavuus on sairaus; miksi lihavuutta oli vielä viime vuosituhannen puolella huomattavasti vähemmän kuin nykyään? Mikä sai lihavuussairauden yleistymään lyhyessä ajassa näin paljon?

Koska koskaan aikaisemmin ihmiskunnan historiassa ei ole ollut tarjolla yhtä monipuolista makujen maailmaa ja elämä on tehty helpoksi muun muassa digitalisaation myötä. Harva lähtee kirjastoon jalan tai pyörällä etsimään tietoa. Suurin osa menee etsimään haluamansa tiedon netistä. 

Esimerkiksi limut, karkit, pullat, keksit jne olivat Suomessa paljon kalliimpia yleiseen tulotasoon nähden verrattuna nykypäivään. Sen lisäksi ei ollut mitään Woltia tai Foodoraa. Jouduttiin käymään omin jaloin siellä grillillä vielä osalla paikkakunnilla 2000-luvun alussakin. 

Vierailija
132/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön lääkettä joka syötättää ihan järkyttävästi.  Mielialalääke. Sitä syömishimoa en pysty vastustamaan.  Auttaakohan laihdutuslääkkeet tähän ongelmaan? Olen vaikeasti ylipainoinen.

Auttavat. 

Vierailija
133/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yhteistä on lihavilla ja köyhillä?

No molemmilla nousee savu korvista, jos edes vihjataan, että tilanne voisi johtua omista valinnoista...

Vierailija
134/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ei maksa mitään.

Kcal laskeminen ei maksa mitään.

Se että vaihtaa pikaruoan tai huonolaatuisen parempaan ja oikeaan ruokaan, ei paljoa maksa.

Ihmiset tukeutuu lääkkeisiin aivan liian helposti nykyisin.

Toinen asia on se jos tulee nälkäkiukku, anna tulla, et sinä siihen kuole.

Kaava on hyvin yksinkertainen, kaikille, kuluta enemmän kuin syöt! Pitkä tarina, mutta et vahingossakaan valota mitä suuhusi pistät ja kuinka paljon.

Laihdutuslääkkeet pitäisi kieltää heiltä jotka mässäilee karkkia ja pizzaa ym.

Aloita vaikka sillä että et syö enempää kuin 1500kcal kuukauden ajan, ja palaa sitten kertomaan että olet tieteellinen ihme ja edelleen lihot!

Tällä viikolla HS uutisoi tutkimuksesta, jolla oli jälleen kerran todistettu liikunnan vähäinen hyöty painonpudotuksessa. Keho adaptoituu liikuntaan eli osaa säästellä rääkkitreenin jälkeen ilmeisen tehokkaasti. Liikunnan merkitys on tärkeämpää terveydelle, mielenterveydelle ja voimien ylläpitämiselle. Painonhallintakeinona se on ylihypetetty. 

Vierailija
135/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on jo paatunut näihin "neuvoihin" eli nälvimisiin siitä, miten lihavat ovat typeriä, kun eivät tajua miten helppoa laihduttaminen - tekee vain elämäntapamuutoksen, syö vähemmän kuin kuluttaa, laskee kaloreita jne. - ja laihdutuslääkkeet ovat turhia, vaarallsia ja/tai pelkkää huijausta.

Itse olen monasti pudottanut aiemmin painoa 10-20 kg - jopa yhden kerran 30 kg - mutta tulokset eivät ole pysyneet kuin muutaman vuoden. Monasti repsahdus on tullut kesken laihdutuksen, kun stressi on kaatunut päälle ja arkielämä ajautunut kaaokseen. Turha tulla kuitenkaan väittämään, etten tietäisi ravitsemuksesta ja tervellisistä elitavoista jokseen kaiken oleellisen ja vähän päälle.

Tietysti joku voisi suositella, että homaisin elämäni järjestykseen ja hölläisin tahtia. En kuitenkaan halua, koska elän haasteista ja hankalien asioiden kanssa painimisesta - pahin tila, joka tiedän on tylsistyminen ja pari "boreouttia" läpikäyneenä olen aika varma, että päätyisin ennen pitkää alkoholistiksi.

Nyt olen käyttänyt Ozempicia noin 9 kk - ei meno ole ollut senkään kanssa mitenkään tasaista, mutta ainakin se on auttanut siinä, että kun on tullut turhan stressaavia jaksoja, niin painonpudotus on vain hidastunut tai pysähtynyt muutamaksi viikoksi - ja pahimman pinteen helpotettua laihtuminen (ja edes vähän terveemmät elintavat) on jatkunut heti suoraan.

Vierailija
136/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko miettineet, että ehkä laihdutuslääkkeiden moittijoissa on myös köyhiä lihavia?

Mitä väliä sillä on? Eniten moittijoissa on heitä, jotka eivät ole lukeneet lääkkeistä riittävästi tai eivät ymmärrä, kuinka ne toimivat. Ip-lehdykkä ei ole mikään Pharmaca Fennica.

Vierailija
137/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen EI liho jos kuluttaa enemmän kuin syö, se on mahdotonta!!! Jos on vaikea ymmärtää, niin pitä se syöminen max 2000kcal. Jos haluat laihtua ripeästi niin tuputa lukua.

Joka päivä. Ei ole rakettitiedettä.

Vierailija
138/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä käytti ozempicia. Laihtui 20kg mut nyt yli puolet tullut takaisin. En usko ihmelääkkeisiin. Paras keino alkaa syödä riittävästi kasviksia ja hedelmiä sekä marjoja. Kun saa kaikki riittävät vitamiinit, loppuu ruokahimot. 

Miten selität sen, että on lihavia kasvissyöjiäkin?

Ja tietenkin lihoo, jos lopettaa sen lääkkeen.

Minä olin lihava kasvisruokavaliollakin. Ja vegaanina. Ja gluteenittomana. Ja maidottomana. Ja karkittomana. Alkoholia en juo enkä ole juonut, olen silti lihava edelleen.

Olen pudottanut painoa enimmillään 35kg, mutta se tuli takaisin 8 vuoden sisällä. Alan lihoa heti, jos ruokavaliossa on viljatuotteita tai sokeria, mukaanlukien ne kuuluisat terveelliset kaurapuuro ja ruisleipä.

Ystäväni voi vetää joka päivä pellillisen pitsaa ja pullon viiniä, eikä liho.

Vierailija
139/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä syyllistetään lääkkeiden käytöstä aivan suotta. 

Kuka syyllistää? Ainakin julkisella omalla terveysasemalla lääkärien asenne on muönteinen. 

Et ole sitten tätä palstaa lukenut.

Vakiohje kaikkeen on: laihduta.

Mutta laihduttakaan ei saa väärin. Laihduttamisen pitää tapahtua kituuttamalla.

Ihan sama kuin se, että pitää synnyttää vaan alakautta, sektio on väärin synnytetty.

Samoin pitää harrastaa liikuntaa oikealla tavalla, kuten menemällä salille, arkikävely on väärin liikuttu.

Vierailija
140/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lihava kuvittelee syövänsä vaan ihan pikkuisen, mutta jos ei perehdy ollenkaan ruokien energiapitoisuuteen, niin helposti tulee mussuteltua huomattavasti enemmän kuin kuvittelee ja yllätys, jos syö kovin rasvaista ja sokeripitoista ruokaa, niin nälkä tulee helposti melko pian syömisen jälkeen. Esimerkiksi kuinka moni tiedostaa, että joku mäkkäriateria hamppa, ranskikset, limut ja lisukkeet saattaa sisältää yhteensä yli 2000 kcal ja tähän vielä joku jäätelöfräppi jälkkäri päälle helposti 500 kcal. Esimerkiksi naiselle tuossa yhdessä esimerkkiateriassa on jo yli koko päivän kaloritarve. Jos ahtaa yli koko päivän kaloritarpeen 2500 kcal yhdellä aterialla, mutta kun se ei jää siihen, aamupalalla pekonit, munat yms sokerijugurtit myslit ja leivät on äkkiä 1000 kcal, sitten vielä lounaat ja illalliset sekä muut pikkuisen välipalat ja jos ruokavalio koostuu mäkkäritason ruoasta, niin ei ihme jos silti on nälkä. Siihen pari sidukkaa päälle, niin ei ihme että lihoo. 

Se on jännä, että aina kun puhutaan lihavuudesta, niin ruoka on joku ihmeellinen kiukun aihe. Lihava kun tietää itse mikä on parasta ja älkää tänne tulko ruoasta neuvomaan. Se lihavuuden perimmäinen syy on kuitenkin aina se ruokavalio ja vääränlaiset syömistottumukset. Niihin on mahdollista puuttua itsekurilla ja ruokaremontilla ilman lääke- tai leikkaushoitoja. Laihtuminen edellyttää ihan aina tilaa, jossa energian saanti on vähäisempää kuin kulutus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi