Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin laihdutuslääke vaikutti mun elämään, 4 vuoden kokemus:

Vierailija
21.02.2026 |

Käytin laihdutuslääkkeitä reilut kolme vuotta. Ensin piikitin Saxendaa, sitten vaihdoin Rybelsus-pillereihin ihan hinnan takia. Ne maksaa noin 330 € kolmelta kuukaudelta. Nyt olen ollut puoli vuotta ilman mitään, koska ei ole töiden loputtua varaa enää siihenkään. Tässä mun havaintoja näiltä vuosilta.

Olen 165 cm pitkä, painoin enimmillään 94 kiloa, vähimmillään puoli vuotta sitten 56 kiloa. Lääke siis tehosi. Olin kokeillut ihan kaikkia laihdutuskeinoja: laskin kaloreita, näännytin itseäni ENE-dieetillä, kokeilin pätkäpaastoamista ja vaikka mitä. ENE:llä lähti kuusi kiloa, jotka tuli heti takaisin. Muilla pari kiloa. Pätkäpaaston jälkeen lihoin 15 kiloa.

Nyt olen ollut puoli vuotta ilman lääkkeitä ja paina 63 kiloa. Olen turvonnut ja koko ajan on syömisenhimo ja nälkä. Vaikka maha olisi täynnä, nälkä on tosi vahva. Herkkuja tekee iltaisin mieli aivan järjettömästi. Jos kaapissa on jotain hyvää, syön kaiken. En kykene yhtään pitämään annoksia järkevinä. Ruoka on ihan koko ajan mielessä.

Nyt kun olen kokenut lääkkeen aikana sen, että voi elää myös ajattelematta ruokaa koko ajan, lopettaa syömisen kun maha on täynnä, syödä vain sen mitä tarvitsee, niin huomaan todella vahvana sen eron tähän tilaan. En aina mene sen nälän ja ruoanhimon mukaan. Puolet ajasta pystyn ohittamaan sen. Välillä menee parikin viikkoa, että syön aika lailla samalla tavalla kuin lääkkeen aikana, mutta olen silti turvoksissa, peilikuva on läski ja mulla on ällö olo. 

Lääkitys vaikutti muuhunkin kuin syömishaluun. Aineenvaihduntaan ainakin huomattavasti ja turvotus katosi. Lääkkeet myös väsytti. Saxendan aloituksen tein liian nopeasti ja oksensin pari päivää ihan järkyttävässä olossa, sitten lisäilin annosta naksaus kerrallaan enkä apteekin ohjeen mukaan ja se auttoi. Rybelsuksesta ei tullut mitään haittavaikutuksia.

Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut litteä vatsa muulloin kuin lääkkeiden aikana, vaikka olin nuorena hoikka. Pömppömaha oli silloin ja on nyt. En ymmärrä miten nämä lääkkeet toimii, mutta ne muutti mun elämän ihan kokonaan. 

En saanut terveyskeskuksesta mitään tukea lääkkeiden ohella. Ei ravintoterapeutin käyntiä, ei seurantaa, ei yhtään mitään. Joku aina uusii reseptin, joka kerta eri lääkäri. Toivon, että kaikki painon kanssa kamppailevat jotka lääkkeitä haluaa, saisi mahdollisuuden niitä kokeilla, ja että olisi mahdollista myös jatkaa ylläpitoannoksella järkevällä rahallisella panostuksella. Ostan varmasti lääkkeitä taas heti kun on varaa. Sitä hetkeä odotellessa ruoka ja syöminen on taas vallannut mun elämän kokonaan. Painon ajatteleminen, lihomisen pelko, turvotus ja ikävä olo.

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen EI liho jos kuluttaa enemmän kuin syö, se on mahdotonta!!! Jos on vaikea ymmärtää, niin pitä se syöminen max 2000kcal. Jos haluat laihtua ripeästi niin tuputa lukua.

Joka päivä. Ei ole rakettitiedettä.

No joo, tässäpä teille, kaikki ylipainoiset :D Ootteko koskaan aiemmin kuulleet? :D

Kyllä tämä proffa tietää mistä puhuu. 

Vierailija
142/177 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus omakohtaisista kokemuksista, tästä olisi kiinnostavaa lukea ihan lehtijuttuna. Tarjoa kokemustasi johonkin terveyslehteen! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että kyllä ihmiset tietää tarpeeksi, niin väitänpä, että eivät läheskään kaikki tiedä.

Vai tiesitkö, että kahdesta 90kg painavasta ihmisestä levossa kuluttaa enemmän energiaa se, jolla on enemmän lihaksia? Eli olisi ihan tärkeää, että nostaisi lihastensa määrää edes vähän.

Vai tiesitkö, että rasva-aineenvaihduntaa voi opettaa toimimaan? Eli moni, jotka ottaa liikunnan painonhallinnan välineeksi, eivät vaivaudu pohtimaan, että minkälainen liikunta auttaa. Yleisimmät virheet on, että liikutaan liian kovalla teholla ja/tai liian vähän aikaa. Kun aloitat säännöllisen peruskestävyysliikkumisen, joka kestää kerrallaan vähintään 45min (mielellään yli tunnin), niin sinä alat saamaan rasva-aineenvaihdunnan kuntoon.

Ekanahan monilla tulee tuosta aikamäärästä mieleen, että ei jaksa, kauheeta tuskaa! No ongelmahan on juuri se, että olet tottunut liikkumaan liian kovaa tai ajattelet, että se on kauhea puuskutus, joka laihduttaa.

Pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta. Se on niin huippu-urheilijoiden kuin tavallisten kuntoilijoiden kuin myös laihduttajien vinkki. Eli PK-liikunta pitää tehdä PK-alueella.

Peruskestävyysalue on useimmilla aikuisilla 100-135 sydämen lyöntiä minuutissa. Nuoremmilla vähän enemmän, vanhemmilla vähän vähemmän, mutta tuossa haarukassa kuitenkin.

Ja sitten se tuntuu hassulta, että ihmisten on hirveän vaikea myöntää, että nyky-yhteiskunta ihan oikeasti haastaa meidän kehoa valtavasti. Eli tiivistetysti: Helppoja kaloreita saatavilla ja olematon fyysisen työn tarve.

Meidän kaikkien on vaan hyväksyttävä se, että on tullut sellainen vastustaja elämäämme, jota isovanhemmillamme ei ollut. Onneksi elämä muuten on paljon helpompaa. Tsemppiä kaikille.

Vierailija
144/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?

Ja minulla on diabetes ja kilpirauhasongelmaa ennen kuin joku ehtii ne nostaa. 

Nykyään syödään enimmäkseen sellaista hiilihydaattia, mikä kasvattaa ruokahalua. Enkä tarkoita sillä esimerkiksi ruisleipää, hedelmiä ja perunaa, vaan sokeria, sipsejä, ranskalaisia ja muuta käsiteltyä roskaa.

Hedelmät on melkein pelkkää sokeria, peruna tärkkelystä ja tutkimuksissa ruisleipä nostaa verensokerin nopeammin kuin vehnä.

Vierailija
145/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunnassa on vallalla ihmeellinen joukkopsykoosi, jossa vallalla on ajatus että fyysisesti passiivisesti eläessä täytyisi syödä jotakin kahden tunnin välein, ja että päivä täytyy aloittaa ja lopettaa mussuttamalla ruokaa vaikkei olisi nälkäkään.

Kun ensimmäiset ihmiset elivät luolissa ja majoissa, ruokaa syötiin silloin kun sitä oli. Liikkeessä oltiin aamusta alkaen, koska koska jos ei liikkunut, ei saanut mitään syödäkseen. Kerättiin ruokaa, metsästettiin, etsittiin vettä.

2000-luvun ihminen raahaa lihavan perseensä sängystä keittiöön, ja puputtaa posket pullollaan leipää. Sama toistuu päivässä monta kertaa, ja illalla reitti on keittiöstä sänkyyn. Energiaa kuluu päivän aikana ehkä 1500 kcal, mutta suun kautta vedetään sisuksiin 3000 kcal. Ja päivän päätteeksi sängyssä naputellaan pullasormilla someen ihmettelyä, että kun mä lihon.

Vierailija
146/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rybelsus toimii.. paras efekti 3-6kk sitten hiipuu. 10-20% lähtee painosta 6kk.

Kaikki setämiehet tietää tämän ja ovat siksi timmissä kunnossa.

Vierailija
147/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistyypin diabetekseen muutaman vuoden ollut lääkitys Synjardy + Ozempic. Tehosi hyvin ja sain jättää aiemmin käytössä olleen insuliinipiikityksen pois, Ozempicin käyttöönotto ei aiheuttanut sivuvaikutuksia. Paino oli aloitettaessa noin 93 kg/170 cm ja nykyisin noin 77 kg, kerran viikossa tehtävä verensokerimittauksen lukuarvo noin kahta puolta kuuden (6). Vaalea leipä / nisu kovettaa vatsaa ikävästi joten syön ruisleipää.

Juomina zero ja vissy, olut ja vini eivät maistu ja jälkimmäinen tulee ylös, tiukan viinan käyttö hyvin vähäistä. Kehoni profiilista voin päätellä että vatsaontelossa on ylimääräistä joten vielä on parannettavaa eli suuhunpantavasta poisjätettävää...........

Vierailija
148/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te läskit ette ymmärrä olla mässäilemättä? Miksi ette osaa harrastaa liikuntaa? Mieluusti uhraatte terveytenne joillekin vaarallisille laihdutuslääkkeille. Ettekö pysty muuta miettimään kuin syömistä?

Vierailija
149/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa otatuttaa kaikki hormooniin liittyvät verikokeet, syy löytyy sieltä.

Myös kortisoli

Vierailija
150/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi taukoa ozempicistä, tekee mieli syödä koko ajan. Vhh ruokavalioilla olen nyt ollut, tahtojen taistelu on kova. Kirjaan myös syömiseni ylös totuudenmukaisesti ja punnaan ruuat.
Ja nämä syövähemmänläski päänaukojat eivät ymmärrä, että suolistohormonin puuttuminen sairaus. Siinä missä d1 tai reuma, tai als tai ms. Ettehän idarit als potilaalle käy huutelee että kävele vaan, kato liikunta auttaa lihaskunnossa.

Vierailija
151/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ylipainoinen ja ollut sairaalloisen ylipainoinen, mutta mistähän tämä johtuu, että ihmisillä on nykyään niin paljon näitä "pohjaton nälkä" -ongelmia? Kyllähän painoa tiputtaessa on aina varsinkin aluksi vaan siedettävä nälkää. Onko elimistö mennyt sekaisin aiemmasta ruokavaliosta vai voiko kyse olla siitä, ettei siedetä näläntunnetta? Ja kyllä, tiedän, että suolistohormonit vaikuttaa, mutta miksi tämä ongelma on niin yleinen nykyään?

Ongelmat johtuvat siitä mitä syödään ja miten syödään. Ihmisen elimistö on yhä mitoitettu toimimaan metsästäjä-keräilijöiden mallilla, eli proteiinia kun sitä saa, ja paljon kasviksia.
Mutta kun syödään höttöhiilareita ja säännöllisesti sokeria, elimistö haluaa niitä llisää. Laihdutus ei toimi, koska pitää olla herkkupäivät ja cheattiateriat, jolloin sokerinhimosta ei pääse kunnolla eroon.
Lopulta turvaudutaan lääkkeisiin koska itsekuri ei riitä ja herkuista on tullut seksiin verrattava nautinto. Ilman lääkkeitä selviäisi, mutta selkäranka pettää ennen kuin elimistö toimii taas kuin sen kuuluisi toimia, ja herkutteluhimo on tukahdutettu. Koska kuukausiahan siinä menee vähintään, se on selvä. Voi mennä pidempänkin.
Ihan turha on selitellä muuta. Suomalaiset eivät ole biologisesti erilaisia kuin nykypäivän metsästäjä-keräilijät, geenit eivät muutu parissa sukupolvessa teollistumisen myötä. Ja lihominen koskee vain teollistuneita maita joissa mätetään höttöhiilareita ja sokeria.

Vierailija
152/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmat johtuvat siitä mitä syödään ja miten syödään. Ihmisen elimistö on yhä mitoitettu toimimaan metsästäjä-keräilijöiden mallilla, eli proteiinia kun sitä saa, ja paljon kasviksia.
Mutta kun syödään höttöhiilareita ja säännöllisesti sokeria, elimistö haluaa niitä llisää. Laihdutus ei toimi, kosk

Tämä.
Plus säännöllinen liikunta. Ei 20min laiskaa kävelyä 3xviikossa, vaan oikeasti sellainen elämätapa joka oli ennen normaalia elämää ja nyt "liikunnallisuutta".
Itsellä meni 3kk, että pääsi pahimmasta sokerinhimosta eroon. Kaikki sokeri pois, ei todellakaan karkkipäiviä tai napostelua. Noin vuosi meni, ennen kuin elämäntavat alkoivat olla oikeasti kohdillaan. Terveellinen ruoka ja sen laittaminen, säännöllinen syöminen, liikunta cardiosta lihaskuntoon, säännöllinen unirytmi, ja sitä rataa. Ylipaino katosi nopeasti, mutta itsekuria se vaati. Sokerinsyönnin lopettaminen oli vaikeampaa kuin tupakoinnin lopettaminen, mutta siihen piti suhtautua samalla tavalla.

Vierailija
153/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausi taukoa ozempicistä, tekee mieli syödä koko ajan. Vhh ruokavalioilla olen nyt ollut, tahtojen taistelu on kova. Kirjaan myös syömiseni ylös totuudenmukaisesti ja punnaan ruuat.
Ja nämä syövähemmänläski päänaukojat eivät ymmärrä, että suolistohormonin puuttuminen sairaus. Siinä missä d1 tai reuma, tai als tai ms. Ettehän idarit als potilaalle käy huutelee että kävele vaan, kato liikunta auttaa lihaskunnossa.

Siis synnyit ilman tuota hormoonia? vai mihi se hävis ja miten?

Vierailija
154/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lihava kuvittelee syövänsä vaan ihan pikkuisen, mutta jos ei perehdy ollenkaan ruokien energiapitoisuuteen, niin helposti tulee mussuteltua huomattavasti enemmän kuin kuvittelee ja yllätys, jos syö kovin rasvaista ja sokeripitoista ruokaa, niin nälkä tulee helposti melko pian syömisen jälkeen. Esimerkiksi kuinka moni tiedostaa, että joku mäkkäriateria hamppa, ranskikset, limut ja lisukkeet saattaa sisältää yhteensä yli 2000 kcal ja tähän vielä joku jäätelöfräppi jälkkäri päälle helposti 500 kcal. Esimerkiksi naiselle tuossa yhdessä esimerkkiateriassa on jo yli koko päivän kaloritarve. Jos ahtaa yli koko päivän kaloritarpeen 2500 kcal yhdellä aterialla, mutta kun se ei jää siihen, aamupalalla pekonit, munat yms sokerijugurtit myslit ja leivät on äkkiä 1000 kcal, sitten vielä lounaat ja illalliset sekä muut pikkuisen välipalat ja jos ruokavalio koostuu mäkkäritason ruoasta, niin ei ihme jos silti on nälkä. Siihen pari sidukkaa pääll

Korostaisin tuota napostelua.
Kun asiaa on tutkittu, lähes 100% lihavista valehtelee lääkärille ja itselleenkin. "Kaloriteoria on täyttä puppua" kun katsotaan mitä ihmiset kertovat syövänsä. Mutta laboratorio-olosuhteissa peli onkin toinen. Kun sinä et syö palaakaan sellaista jota tutkijat eivät sinulle anna. Silloin calories in, calories out kummasti pitääkin kutinsa.
Tässä vähän perspektiiviä:
Kuvissa on alle 200 kalorin aterioita.
https://yummyindiankitchen.com/meals-under-200-calories-lunch-dinner/
Siinä on yli 200 kaloria. Katsohan huviksesi paljonko on kaloreita siinä kahvipullassa jonka söit töissä. Tai mehussa jonka joit ruuan kanssa. 
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTHMvWbAfb5pHyzoXm…
1500 kaloria, yksi epäterveellinen ateria vs 5 terveellistä ateriaa.
https://www.instagram.com/reel/C5gewBhCHHv/

Vierailija
155/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että on mahdollista, ettei näillä lääkkeillä olisi mitään negatiivisia sivuvaikutuksia. Lääkkeillä on aina. Ehkä ne tulevat ilmi vasta myöhemmin.

Lihavuudessa on erittäin paljon negatiivisia sivuvaikutuksia. Ne tiedetään jo nyt.

Lihavuudesta pääsee eroon ilman lääkkeitäkin. 

Eikä pääse. Vain harvat pääsevät lihavuudesta pysyvästi eroon ilman lääkkeitä. Riippuvuus on niin vahva. Ihanko tosissasi luulet, että lihavia olisi, jos ihan noin vain pääsisi siitä lihavuudesta eroon? Suurin osa valitsisi normaalipainon paljon mieluummin. Ei olisi myöskään alkoholisteja eikä narkkareita, jos lopettaminen olisi helppoa. 

Vierailija
156/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ei maksa mitään.

Kcal laskeminen ei maksa mitään.

Se että vaihtaa pikaruoan tai huonolaatuisen parempaan ja oikeaan ruokaan, ei paljoa maksa.

Ihmiset tukeutuu lääkkeisiin aivan liian helposti nykyisin.

Toinen asia on se jos tulee nälkäkiukku, anna tulla, et sinä siihen kuole.

Kaava on hyvin yksinkertainen, kaikille, kuluta enemmän kuin syöt! Pitkä tarina, mutta et vahingossakaan valota mitä suuhusi pistät ja kuinka paljon.

Laihdutuslääkkeet pitäisi kieltää heiltä jotka mässäilee karkkia ja pizzaa ym.

Aloita vaikka sillä että et syö enempää kuin 1500kcal kuukauden ajan, ja palaa sitten kertomaan että olet tieteellinen ihme ja edelleen lihot!

Ja mitä se sulle kuuluu, mitä joku laihdutuslääkettä käyttävä ja sen ITSE MAKSAVA syö?

Et taida vieläkään tajuta, miten nuo lääkkeet toimii vaikka se on kerta toisensa jälkeen tässä ketjussa selitetty.

PS. Jos lihoo 1500 kcal:lla per kuukausi, on toki tieteellinen ihme, 50 kcal päivässä on tosi vähän ja sillä ihminen kuolee. Jos taas ilmaisit itseäsi väärin ja tarkoitit 1500kcal per päivä, niin on ihan normaalia että pienikokoinen, vähän liikkuva ihminen voi lihoa tuolla määrällä.

Vierailija
157/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin on jo paatunut näihin "neuvoihin" eli nälvimisiin siitä, miten lihavat ovat typeriä, kun eivät tajua miten helppoa laihduttaminen - tekee vain elämäntapamuutoksen, syö vähemmän kuin kuluttaa, laskee kaloreita jne. - ja laihdutuslääkkeet ovat turhia, vaarallsia ja/tai pelkkää huijausta.

Itse olen monasti pudottanut aiemmin painoa 10-20 kg - jopa yhden kerran 30 kg - mutta tulokset eivät ole pysyneet kuin muutaman vuoden. Monasti repsahdus on tullut kesken laihdutuksen, kun stressi on kaatunut päälle ja arkielämä ajautunut kaaokseen. Turha tulla kuitenkaan väittämään, etten tietäisi ravitsemuksesta ja tervellisistä elitavoista jokseen kaiken oleellisen ja vähän päälle.

Tietysti joku voisi suositella, että homaisin elämäni järjestykseen ja hölläisin tahtia. En kuitenkaan halua, koska elän haasteista ja hankalien asioiden kanssa painimisesta - pahin tila, joka tiedän on tylsistyminen ja pari "boreouttia" läpikäyneenä olen aika

Toivottavasti onnistut tällä kertaa :)

Vierailija
158/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen EI liho jos kuluttaa enemmän kuin syö, se on mahdotonta!!! Jos on vaikea ymmärtää, niin pitä se syöminen max 2000kcal. Jos haluat laihtua ripeästi niin tuputa lukua.

Kuka on noin väittänyt tässä ketjussa?  Muuta kuin sinä ja joku toinen väärintulkitsija. Jos et viitsi edes lukea aloitusta, niin miksi tulet huutelemaan asian sivusta ketjuun?

Vierailija
159/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lihava kuvittelee syövänsä vaan ihan pikkuisen, mutta jos ei perehdy ollenkaan ruokien energiapitoisuuteen, niin helposti tulee mussuteltua huomattavasti enemmän kuin kuvittelee ja yllätys, jos syö kovin rasvaista ja sokeripitoista ruokaa, niin nälkä tulee helposti melko pian syömisen jälkeen. Esimerkiksi kuinka moni tiedostaa, että joku mäkkäriateria hamppa, ranskikset, limut ja lisukkeet saattaa sisältää yhteensä yli 2000 kcal ja tähän vielä joku jäätelöfräppi jälkkäri päälle helposti 500 kcal. Esimerkiksi naiselle tuossa yhdessä esimerkkiateriassa on jo yli koko päivän kaloritarve. Jos ahtaa yli koko päivän kaloritarpeen 2500 kcal yhdellä aterialla, mutta kun se ei jää siihen, aamupalalla pekonit, munat yms sokerijugurtit myslit ja leivät on äkkiä 1000 kcal, sitten vielä lounaat ja illalliset sekä muut pikkuisen välipalat ja jos ruokavalio koostuu mäkkäritason ruoasta, niin ei ihme jos silti on nälkä. Siihen pari sidukkaa pääll

Aivan. Lihava tietää hyvin itse, mitä on syönyt ja mikä laihdutus ei toimi. Varmasti heitä ärsyttääkin, kun sinä tai joku muu tulee tyrkyttämään patenttiratkaisujaan, mitkä ihan varmana toimii kaikille ja mitkä on teistä tosi hienoja, tyyliin "oletko kokeillut syödä vähemmän?"  tai "oletko kokeillut juoda enemmän vettä?"  tai "kurkku täyttää vatsaa tosi hyvin" .

Vierailija
160/177 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä sinä mittaat sen päivittäisen kulutuksen? Tosimaailmassa esimerkiksi unettomuus, huonolaatuinen uni ja stressi ovat sellaisia tekijöitä, jotka pistävät aineenvaihdunnan jumiin, koska elimistö ei tietenkään kuluta energiaa taistele ja pakene-tilassa turhuuksiin. Silloin nousee verenpaineen lisäksi myös verensokeri ja verenkiertoon siirtyy myös kolesterolia ja triglyseridiarvotkin nousevat. 

Ei millään pahalla, mutta te rakettitieteestä hokijat tunnette todella huonosti ihmisen elimistön toimintoja. Ihmisen yksilöllistä metaboliaa ei voi verrata mihinkään koneeseen, joka kulkee tiettyä vauhtia tietyllä määrällä polttoainetta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi