Inkluusiota tasapainottamaan asetetut lapset
Käsi ylös, kenen tavalliseen tapaan koulussa menestyviä lapsia on heitetty "patjaksi" ongelmatapausten väliin (istumajärjestys luokassa) ja tasapainottajiksi erityistarpeisten ryhmiin.
Minä nostan oman väsyneen käteni.
Kommentit (11)
Onneksi omana kouluaikana oli vielä tarkkailuluokat näitä varten.
Eli parasta olisi olla hitusen hässäkkää aiheuttava itsekin, niin ei tulisi poimituksi näihin piilotehtäviin.
Ap
Täällä nousee käsi. Opettaja vielä tyytyväisenä luulee, että olemme mielissämme, kun saamme pojasta kehuja. Kun niin hyvin käyttäytyy, että voidaan laittaa ryhmiä rauhoittamaan.
Pojan oma oppiminen tuntuu olevan sivuseikka.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omana kouluaikana oli vielä tarkkailuluokat näitä varten.
Sepä se. Nyt kaikki sen suuntainenkin on häivytetty ja piilotettu neutraaliin sanahelinään.
Kivasti laskee oppimistuloksia ja aiheuttaa ongelmia motivaation laskussa ja jossain määrin oppimistuloksissa. Inkluusion seurauksena luokan arvosteluasteikkoa on vedetty tasolle että 9 luokan matematiikan kurssista saa kutosen ilmaantumalla useimmiten paikalle, arvosteluasteikko on ihan vitsi 90-lukuun verrattuna. Yrityksestä saa loputtomasti säälipisteitä eikä mitään perusasioita vaadita. Onko enää edes teoriassa mahdollista jäädä luokalleen? Voi olla että opettajat vain yrittävät työntää ongelmatapaukset jonkun muun, seuraavan vuosiöuokan opettajan ongelmaksi.
Vanhempainillassa ongelmasta ei saanut puhua, piti varata henkilökohtaiselle keskustelulle aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nousee käsi. Opettaja vielä tyytyväisenä luulee, että olemme mielissämme, kun saamme pojasta kehuja. Kun niin hyvin käyttäytyy, että voidaan laittaa ryhmiä rauhoittamaan.
Pojan oma oppiminen tuntuu olevan sivuseikka.
Juuri tämä. Meillä on kolme lasta, joita kaikkia on jossain vaiheessa alakoulua istutettu tällaiseen rauhoittajan tehtävään. Opettaja hymistelee miten on kivaa, kun lapsi tulee kaikkien kanssa toimeen ja voi niin hyvin olla kenen tahansa parina. Lapsi sitten itkee kotona, kun ei saa valita paria tai ei saaneet kaverinsa kanssa olla pari.
Että antakaapa niiden helppojen ja rauhallistenkin joskus itse valita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nousee käsi. Opettaja vielä tyytyväisenä luulee, että olemme mielissämme, kun saamme pojasta kehuja. Kun niin hyvin käyttäytyy, että voidaan laittaa ryhmiä rauhoittamaan.
Pojan oma oppiminen tuntuu olevan sivuseikka.
Juuri tämä. Meillä on kolme lasta, joita kaikkia on jossain vaiheessa alakoulua istutettu tällaiseen rauhoittajan tehtävään. Opettaja hymistelee miten on kivaa, kun lapsi tulee kaikkien kanssa toimeen ja voi niin hyvin olla kenen tahansa parina. Lapsi sitten itkee kotona, kun ei saa valita paria tai ei saaneet kaverinsa kanssa olla pari.
Että antakaapa niiden helppojen ja rauhallistenkin joskus itse valita.
Ap
Rehtoriin yhteys. Oppilaat eivät tässä maassa opeta, vaan opettajat. Jos on kyseessä lahjakas oppija, niin hänelle pitää antaa haastavampia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nousee käsi. Opettaja vielä tyytyväisenä luulee, että olemme mielissämme, kun saamme pojasta kehuja. Kun niin hyvin käyttäytyy, että voidaan laittaa ryhmiä rauhoittamaan.
Pojan oma oppiminen tuntuu olevan sivuseikka.
Juuri tämä. Meillä on kolme lasta, joita kaikkia on jossain vaiheessa alakoulua istutettu tällaiseen rauhoittajan tehtävään. Opettaja hymistelee miten on kivaa, kun lapsi tulee kaikkien kanssa toimeen ja voi niin hyvin olla kenen tahansa parina. Lapsi sitten itkee kotona, kun ei saa valita paria tai ei saaneet kaverinsa kanssa olla pari.
Että antakaapa niiden helppojen ja rauhallistenkin joskus itse valita.
Ap
Kiltti lapsi voi saada traumoja tuollaisista tilanteista, vaikka tekee, mitä käsketään. Kaikki eivät kestä riehujan ja melskaajan vieressä istumista ja pahimmillaan alkavat itsekin oireilla käytöksellään.
Nönnönnnönööö!!