Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistäkin että avo- ja avioliitossa käytetään "omia rahoja" miten lystää?

Vierailija
21.02.2026 |

Minusta tuo on kestämätöntä. Tuossahan ei käytännössä voi tehdä isompia hankintoja.

Kommentit (381)

Vierailija
201/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläisellä keskivertoa parempi työeläke ja puolisolla taas vähäinen työeläke ja saa siihen hieman täydennystä, Kansaneläkettä. Meillä on kaikki yhteistä vaikka on kummallakin omat tilit, käytännön syistä minä maksan vuokran ja puoliso auton leasingmaksun. Muut maksut ja elämisen kulut sen mukaan miten jomman kumman tilivarat kulloinkin antavat myöten. 

Mutta kun kummankin tilivarat antaa aina myöden, niin pitää sopia jokin muu jakoperuste kuin kaikk mänt eik mitää jäänt.

Vierailija
202/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa kuuluu puolisoa elättää. Luin juuri juristin jutun aiheesta kansallisesta lehdestä. Ihmiset ei näemmä tunne lainsäädäntöä. 

Ei kuulu. 

Jopa se, että puoliso maksaa yhteisen asuntolainan pois katsotaan lahjaksi, josta pitää maksaa verot.

Kaikki mikä ei ole 50/50 on lahja puolisolle. Meneekö yli 4999€ kolmen vuoden aikana?

Pankki, Suomen valtio tai mikään taho ei seuraa sitä, kenen tililtä asuntolainan kuukausilyhennykset tai isommatkin lyhennykset lopulta ovat peräisin. Ihan aikuiset ihmiset parisuhteessa päättävät tästä ihan itse.

Verottaja seuraa tuloja ja siinä tilanteessa, jossa yhteinen asunto myydään, sieltä tulee kyselyä omistussuhteiden mukaisesta lainanmaksusta. Jos tuloton on maksanut lainaa 10 000 e/v, kysytään, miten tuo on mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lahjaksi ei katsota sitä, että pariskunta ostaa asunnon yhteiseksi yhteisellä lainalla ja vain toinen maksaa lainan lyhennyksiä. Ts. Pariskunta saa sopia keskenään miten taloutensa hoitaa ja kuka maksaa mitäkin.

--

vero.fi: 

Onko kyseessä lahja, jos puolisoni maksaa yhteisestä asunnosta isomman osan?

Ostetun asunnon omistussuhteen pitää vastata rahoitussuhdetta eli sitä, kuinka suuren osan asunnosta kumpikin puoliso on maksanut.

Jos omistus tulee yhteiseksi (asunto ostetaan esimerkiksi puoliksi) mutta vain toinen puolisoista rahoittaa hankinnan ja maksaa asuntolainan, osuus asunnosta on toiselle puolisolle verotettava lahja.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/milloin-pitää-maksa…

Imekää siitä

Vierailija
204/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa kuuluu puolisoa elättää. Luin juuri juristin jutun aiheesta kansallisesta lehdestä. Ihmiset ei näemmä tunne lainsäädäntöä. 

Ei kuulu. 

Jopa se, että puoliso maksaa yhteisen asuntolainan pois katsotaan lahjaksi, josta pitää maksaa verot.

Kaikki mikä ei ole 50/50 on lahja puolisolle. Meneekö yli 4999€ kolmen vuoden aikana?

Pankki, Suomen valtio tai mikään taho ei seuraa sitä, kenen tililtä asuntolainan kuukausilyhennykset tai isommatkin lyhennykset lopulta ovat peräisin. Ihan aikuiset ihmiset parisuhteessa päättävät tästä ihan itse.

Sillä hetkellä kun enemmän maksanut päättää eron koitaessa tilata tiliotteet pankilta, sulla on parasta olla sopimus kirjallisena.

Vierailija
205/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta lahjaksi ei katsota sitä, että pariskunta ostaa asunnon yhteiseksi yhteisellä lainalla ja vain toinen maksaa lainan lyhennyksiä. Ts. Pariskunta saa sopia keskenään miten taloutensa hoitaa ja kuka maksaa mitäkin.

--

vero.fi: 

Ostetun asunnon omistussuhteen pitää vastata rahoitussuhdetta eli sitä, kuinka suuren osan asunnosta kumpikin puoliso on maksanut.

Jos omistus tulee yhteiseksi (asunto ostetaan esimerkiksi puoliksi) mutta vain toinen puolisoista rahoittaa hankinnan ja maksaa asuntolainan, osuus asunnosta on toiselle puolisolle verotettava lahja.

Imekää siitä

Mammoilla iski paniikki

Vierailija
206/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menot maksettu yhteisiltä tileiltä jo vuosikymmeniä, eikä mikään taho ole kysellyt kuka on maksanut mitäkin. 

Vierailija
207/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai eikö omaisuutta jaeta jos naimisissa siitä

huolimatta kumpi on maksanut asuntoa? Monethan tekee jaon:: Maksa  sä ssunto ja mä ruuat eli tuollaisessa tapauksessa olisi vain miehen reiluuden varassa? Eikö ne jaeta vaikka ei avioehtoa. 
Eri asia kai  jos ei ole naimisissa. 

Ihme juttu kyllä että maksupuolella on avo- ja avioliitossa ihan sama tilanne eli ei omia rahoja ja menoja jos tarvetta Kela tukiin, mutta silti ei mitään oikeutta toisen omaisuuteen tai elatusvelvollisuutta. Sanotaan vaan et saa rahoja mut ei toisen ole pakko maksaakaan sulle mitään. Todellakin on silloin toisen armoilla. 

Pankki ohjeistaa aika tarkasti, että jos nimi on lainapaperissa, niin lainaa pitää itse lyhentää tai se tulkitaan lahjaksi. En tiedä yhtäkään pariskuntaa, joissa nainen maksaa ruuat ja mies yhteistä asuntoa, kyllä yleensä perheissä nykyisin j

Teille on vain sattunut pankkivirkailija, joka ei tunne verottajan ohjeita. Me ei saatu mitään tällaisia ohjeita pankista.

Vierailija
208/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mammoilla iski paniikki"

Ei iskenyt, eikä iske. Eri maissa on eri laki. 

Vierailija
209/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai asutte venäjällä. No se selittää.

Vierailija
210/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistä.
Kun aloimme seurustelemaan, vaimoni kysyi olisiko ok jos toimittaisiin noin, koska hän oli saamassa 20 000 euron perinnön ja kuulemma hänen äitinsä oli toivonut, että hän saisi käyttää rahan unelmiensa toteuttamiseen.
Tämä on toiminut hyvin. Vaimoni tykkää käyttää rahaa eikä ole juurikaan säästöjä kerryttänyt. Minä taas tykkään säästää ja sijoittaa ja saan pitää sijoitussalkkuni (n. 400 000 euroa). Kummallekaan ei kuulu toisen säästöt, minä vastaan kysyttäessä, että minulla on jotain pahan päivän varalle.

Vierailija
211/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleistä.
Kun aloimme seurustelemaan, vaimoni kysyi olisiko ok jos toimittaisiin noin, koska hän oli saamassa 20 000 euron perinnön ja kuulemma hänen äitinsä oli toivonut, että hän saisi käyttää rahan unelmiensa toteuttamiseen.
Tämä on toiminut hyvin. Vaimoni tykkää käyttää rahaa eikä ole juurikaan säästöjä kerryttänyt. Minä taas tykkään säästää ja sijoittaa ja saan pitää sijoitussalkkuni (n. 400 000 euroa). Kummallekaan ei kuulu toisen säästöt, minä vastaan kysyttäessä, että minulla on jotain pahan päivän varalle.

Onko millainen avioehto

Vierailija
212/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutuista ja pelkotilasta päätellen taidat itse asua siellä. Herran (tässä tapauksessa valtio, verottaja, pankit) on viisauden alku.

Vierailija
213/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleistä.

Onko millainen avioehto

Yhteinen käyttötili, asunto ja kalusteet menisivät jakoon, kaikki muu on avioehdon piirissä. Käyttötilillä on max 2000 eur, asunto ei ole kallis, eikä meillä ole arvokalusteita.
Vaimoni kyllä haaveilee kalliimmasta asunnosta, mutta hänellä ei ole riittävästi säästöjä tai tuloja maksaa 50% sellaisesta. Minulle edullinen on ok.

Vierailija
214/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

...herran pelko...

Vierailija
215/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meikäläisellä keskivertoa parempi työeläke ja puolisolla taas vähäinen työeläke ja saa siihen hieman täydennystä, Kansaneläkettä. Meillä on kaikki yhteistä vaikka on kummallakin omat tilit, käytännön syistä minä maksan vuokran ja puoliso auton leasingmaksun. Muut maksut ja elämisen kulut sen mukaan miten jomman kumman tilivarat kulloinkin antavat myöten. 

Mutta kun kummankin tilivarat antaa aina myöden, niin pitää sopia jokin muu jakoperuste kuin kaikk mänt eik mitää jäänt.

Meidän jakoperuste on se, etää kummankin tilillä on vähintään kymppitonni rahaa. Eli käytetään miten sattuu, koska ovat yhteisiä. On aina kummallakin mukava käyttövara. Sen verran korrekteja ollaan toisiamme kohtaan, ettemme puhumatta ostele mitään autoja tai asuntoja ym. isomman hintaluokan juttuja.

Vierailija
216/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutuista ja pelkotilasta päätellen taidat itse asua siellä. Herran (tässä tapauksessa valtio, verottaja, pankit) on viisauden alku.

vero.fi: 

Vierailija
217/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu. 

Verottaja seuraa tuloja ja siinä tilanteessa, jossa yhteinen asunto myydään, sieltä tulee kyselyä omistussuhteiden mukaisesta lainanmaksusta. J

No ei ole tullut mitään kyselyjä, kun maksettiin koko laina pois aikoinaan. Eikä tullut siitäkään kun maksettiin julkisivuremppa käteisellä. No ehkä se johtuu siitä, että ne tilit on yhteiset eli molemmilla käyttöoikeus molempiin tileihin.

Vierailija
218/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei olla pankissa sanottu mitään miten asuntolainaa lyhennetään. Eikä verottaja kysellyt asuntoa myydessä. 4 kertaa on myyty asunto. Eikä todellakaan olla aina maksettu omistusten suhteessa.

Vierailija
219/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitilin käyttöoikeus on eri asia kuin tilin omistus.

Vierailija
220/381 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkitilin käyttöoikeus on eri asia kuin tilin omistus.

Meillä on molempien nimet molemmissa tileissä. Saivartele sä vaan niiden termien kanssa, köyhä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän