Vanhoja ehkä jo unohdettuja tapoja.
Tuli tuossa mieleen, ettei enää tule tarjottua kahveja olkkarin pöydälle.
Ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus varsinkin harvinaisempien ihmisten kyläillessä.
Muistatko muita?
Kommentit (558)
Onneksi tapa, lähinnä maaseudulla, kadonnut, jossa mies käveli edellä ja vaimo kaukana takana. Ja, että vaimo tarjoili ruuan miesväelle, seisoi vieressä ja odotti, kun miehet syöneet, sitten vaimo söi jämät.
Näin tätä lapsena maalla. Ei ihme etten halunnut miestä vaivoikseni vaan asun sinkkuna kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällisyys. Empatia. Toisten ihmisten kunnioittaminen. Käytöstavat. Noin alkajaisiksi.
Tämä juurikin. Varsinkin somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo vieraskahvitarjoilu enää nykyasunnoissa onnistu. Isoja talojakin on tehty avokeittiövirityksillä niin, että ainoa mahdollinen pyhäkahvienkin kattauspaikka on perheen käyttämä ruokapöytä. Iso sohvaryhmä ehkä löytyy, mutta sohvapöytä saattaa olla mitätön. Jos se pöytä olisikin suurempi, siinä kahvitellessa saa toljottaa sitä ruokapöytää.
Kyllä matalilta sohvapöydiltä tarjoiltavat kahvit on hieman epämukavat nautittavaksi.
Vaikka tapa sinänsä onkin mielestäni kaunis.
Ja entisajan kahvikupit: pieniä ja siroja astioita, joiden alla ohut pieni posliinilautanen. Lautasella vielä siro pieni kahvikusikka. Ei ihme että jotkut jännittivät niitä kahvitilaisuuksia niin että käsi tärisi.
Vierailija kirjoitti:
Nisua on topattu kaffiin kun ihmisillä on ollut huonot hampaat tai tekohampaat, jotka eivät istu. On helpompi syödä kostutettu pulla ja leivät.
Ja lapsena oli kivaa tehdä samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo vieraskahvitarjoilu enää nykyasunnoissa onnistu. Isoja talojakin on tehty avokeittiövirityksillä niin, että ainoa mahdollinen pyhäkahvienkin kattauspaikka on perheen käyttämä ruokapöytä. Iso sohvaryhmä ehkä löytyy, mutta sohvapöytä saattaa olla mitätön. Jos se pöytä olisikin suurempi, siinä kahvitellessa saa toljottaa sitä ruokapöytää.
Kyllä matalilta sohvapöydiltä tarjoiltavat kahvit on hieman epämukavat nautittavaksi.
Vaikka tapa sinänsä onkin mielestäni kaunis.
Ja entisajan kahvikupit: pieniä ja siroja astioita, joiden alla ohut pieni posliinilautanen. Lautasella vielä siro pieni kahvikusikka. Ei ihme että jotkut jännittivät niitä kahvitilaisuuksia niin että käsi tärisi.
Korjaus: kahvilusikka.
Vierailija kirjoitti:
No siis mitä tällaisia arvostavia ja kohtelihaita eleitä naiset tekevät miehille? Vai onko kivempi vain miettiä velvollisuuksia miehille, mutta ei naisille?
Katsotaan, että miehellä on vaatetuksessa kaikki siististi ylipäänsä ja takaa ja että olkapäillä ei ole hiuksia. Pidetään ovea auki.
Ei kuitenkaan korjata muiden kuin oman miehen tai omien poikien vaatetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oven avaaminen naiselle.
Alun perin tuossa ei ollut kyse kohteliaisuudesta vaan siitä, että kun nainen menee ensimmäisenä taloon/huoneeseen niin sisällä mahdollisesti oleva varas tai vastaava käy todennäköisesti ensimmäisen sisääntulijan kimppuun.
"Naiset ensin vaikka heikoille jäille" oli sanonta.
Samassa talossa asuvat ihmiset tervehti toisiaan vastaantullessa.
Valokuvia itsestään ottavia pidettiin narsistisina linssiluteina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.
On lähinnä ärsyttävää, kun joku mies nappaa takkini "auttaakseen". Minun on paljon helpompi pukea takki itse kuin yrittää sujuttautua ilmassa leijailevaan takkiin.
Herrasmies auttaa takin naisen päälle. Meidän mies tekee näin aina ja se herättää huomiota. Emme ole ikäloppuja, mutta tuttupiirissä on eläkeläinen, joka myös tekee näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ne kahvit katetaan, jollei olkkarin kahvipöydälle?
Keittiössä tai juodaan n.k. nilkkakupit.
Mitä ne nilkkakupit ovat?
Semmoinen pikkukupillinen kiireessä seisten juotu.
Vierailija kirjoitti:
Se, että kauniista, muut huomioivista käytöstavoista ylipäätään välitettiin ja niistä pidettiin kiinni. Nykyään saa useimpien mielestä käyttäytyä miten kukin tykkää, eikä tavoilla ole väliä. Surullista ja moukkamaista ja tyypillisempää tässä maassa kuin muualla.
Briteissä on tunnettu tapakouluttaja nimeltä William Hanson. Hänen somea on hauska seurata, kun hyvät käytöstavat viilataan esim. ruokailussa ihan viimeisen päälle. Suosittelen.
Tiedätkö esimerkiksi, jätetäänkö ruokalusikka aterioinnin jälkeen soppakulhoon vai aluslautaselle (siis jos aluslautanen on)? Tai miten syödään spagettia ja nautitaan oikeaoppisesti brittiläisen iltapäiväteen leivonnaiset (tiedättehän sen kolmikerroksisen leivostelineen).
Lusikka jätetään aluslautaselle. Leivoslautanen otetaan telineestä käteen eikä ronkita niitä kerrosleipiä ja skonsseja suoraan telineestä.
Voi kuulostaa naurettavalta mutta hyvät käytöstavat on sitä tärkeämpiä, mitä luokkatietoisemmassa kulttuurissa esim. työskentelee. Britit on tästä hyvä esimerkki, ja menestyvä ihminen tarvitsee hyviä tapoja missä vaan.
Yksi unohtunut tapa on kumartaminen ja niiaaminen. Muualla maailmassa ne ovat vielä voimissaan. Minulla on yritys, joka tekee paljon ulkomaankauppaa, varsinkin Aasiaan. Vierailen tämän takia eri maiden suurlähtystöissä säännöllisesti. Nykyään nuoria työntekijöitä joutuu opettamaan kumartamaan ja niiaamaan ja kertomaan, että se on lähetystöissä tärkeää, kun tavataan ihmisiä.
Onpa ihana ketju, monia vuosien varrella unohtuneita tapoja! Juuri viikonloppuna teatterissa käydessäni muistelin, että ennen vaihdettiin juhlissa, konserteissa ja teatterissa talvikengät korkokenkiin. Milloinkohan sekin tapa jäi pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.
On lähinnä ärsyttävää, kun joku mies nappaa takkini "auttaakseen". Minun on paljon helpompi pukea takki itse kuin yrittää sujuttautua ilmassa leijailevaan takkiin.
Herrasmies auttaa takin naisen päälle. Meidän mies tekee näin aina ja se herättää huomiota. Emme ole ikäloppuja, mutta tuttupiirissä on eläkeläinen, joka myös tekee näin.
Meidän mies?
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihana ketju, monia vuosien varrella unohtuneita tapoja! Juuri viikonloppuna teatterissa käydessäni muistelin, että ennen vaihdettiin juhlissa, konserteissa ja teatterissa talvikengät korkokenkiin. Milloinkohan sekin tapa jäi pois?
Juhlissa vaihdetaan edelleen, jopa miehet näkyy kuljettavan sisäkenkiä mukana, jos on talviset
ulkokengät ja joutuu seisomaan vaikka pakkasessa pitempään. Konsertissa riippuu, millainen konsertti. Jos on vastaanottotyyppinen tilaisuus, jossa seurustellaan ja on tarjoilut konsertin lisäksi, vaihdan kengät. Teatteriin menen talvikengissä, kun ei sinne kukaan näy nykyään edes pukeutuvan arkivaatteita kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mies?
Meidän mies, minun mieheni, meillä asuva mies. Avopuoliso. You name it.
Ja, että vaimo tarjoili ruuan miesväelle, seisoi vieressä ja odotti, kun miehet syöneet, sitten vaimo söi jämät.
Kyllä sitä ruokaa kaikille riitti! Tapa johtuu varmaan siitä, että miehet olivat yleensä ulkotöissä ja tulivat sisälle syömään naisen huolehtiessa tarjoiluista. Nainen söi sitten omassa rauhassaan, kun miehet ojentautui penkeille ruokalevolla jaksaakseen taas lähteä töihin sen puolen tunnin levon jälkeen. Juhlissa ja sunnuntaisin syötiin kaikki yhdessä.
Tuotiin saunaruokia synnnyttäneelle äidille, jotain herkkuja, vaikkei äidit enää saunassa synnyttäneetkään 50-60 -luvuilla. Äiti kertoi, että 50-luvulla isän nuoret veljet hotkivat kaiken hänelle tuodut saunaruoat.
Itse pidän edelleen siitä kiinni että vain naiset käyttävät päähineitä sisällä. Ärsyttää nämä joille lippis on kasvanut kiinni nuppiin. Lisäksi avaan aina naiselle oven, joskus jopa miehillekin.