Vanhoja ehkä jo unohdettuja tapoja.
Tuli tuossa mieleen, ettei enää tule tarjottua kahveja olkkarin pöydälle.
Ennenhän se oli enemmän sääntö kuin poikkeus varsinkin harvinaisempien ihmisten kyläillessä.
Muistatko muita?
Kommentit (558)
Miehet eivät käytä päähinettä sisällä. Ärsyttää pipo- ja lippispäät
Vierailija kirjoitti:
Ängettiin isolla porukalla naapureille "Peittonpleissiä" katsomaan, koska niillä oli televisio.
Ja sen ajan influensserit eli kylän juoruämmät puhuivat talon katolla olevasta konkurssiharavasta. Että kyllä ne kohta menee vararikkoon, kun kaikenlaisiin turhanaikaisiin kotkotuksiin rahansa hassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyläilystä tuli mieleen, että mies auttoi aina takin naisen ylle. Itse en kyllä ymmärtänyt tätä tapaa lapsena, kun naiset osasivat pukea takin ihan itse kotona, miksei sitten vieraisilla.
On lähinnä ärsyttävää, kun joku mies nappaa takkini "auttaakseen". Minun on paljon helpompi pukea takki itse kuin yrittää sujuttautua ilmassa leijailevaan takkiin.
😅🤣😂
Liputuspäivinä ei saanut kuivata pyykkejä ulkona pyykkinarulla.
Pitkänäperjantaina ei saanut mennä kaverille kylään. Saunan jälkeen ei enää saanut mennä ulos ettei vilustu.
Enää ei mennä töihin. Loisitaan mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni muuten enää niiaa tai kumartaa?
Itse koen tuon nykyajan halailukulttuurin tosi outona. Parempi oli kättely tai juuri niiaus tai kevyt kumarrus.
Sama. Inhoan halailua, ja ihmiset tosiaan nykyään käy päälle kysymättä sopiiko halata. En kyllä myöskään niiaile, se on auttamattoman vanhanaikaista. Kättely ja kevyt pään nyökkäys on hyvä.
Muistan viimeksi niianneeni ihan automaattisesti saadessani työnantajalta jonkin työvuositunnustuksen.
Saattoivat ne nuoremmat tietysti itsekseen sitä naurahtaakin, mutta tiukassa ne on lapsena opetetut tavat.
Tytöt niiaa, ei aikuiset naiset.
Näin on minulle opetettu.
Onnittelut on paljolti jääneet pois: nimipäivä, synttärinä onnittelukortti tai -laulu
Vierailija kirjoitti:
Liputuspäivinä ei saanut kuivata pyykkejä ulkona pyykkinarulla.
Meillä ei tavallisena sunnuntainakaan saanut.
Joulupäivänä ei kyläilty, vasta Tapanina. Ja tanssitkin vasta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Kynnyksen yli ei kätellä !
Lapslykky menee...
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan syötiin pöydässä....aa, voi ettien että tätä vapautta kun uskalletaan olla ja elää ja jokainen ruokailee missä tykkää...ei mitään kaavoihin kangistumista, vanhanaikaisuutta yhtä aikaa ruokailua...
Tässä sitä on WT:tä kerrakseen!
Kaunokirjoitus
Terveisten laittaminen
Kuulumusten kysely
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ne kahvit katetaan, jollei olkkarin kahvipöydälle?
Keittiössä tai juodaan n.k. nilkkakupit.
Minun mielestäni keittiössä kahvitetaan ne ihmiset, joiden ei haluta viipyvän kahveja pitempään. Olohuoneessa istutaan mukavasti.
Nyt saat valistaa minua noista nilkkakupeista. En ole ikinä kuullutkaan niistä, ja nettikin antaa tulokseksi vain säärisuojia ja jalkineita.
Ah no voi olla, että on murresana tuo nilkkakuppi. Se tarkoittaa sellaista pikaisesti seisten hörpättyä kuppia.
Ainakin sellaisena olen aina sitä ajatellut.
Vierasta houkutellaan viipymään edes nilkkakupin verran.
Hauaka juttu. Kiitos kun kerroit.
Hyvät tavat esim ruokapöydässä. Puhelin yms pois syönnin ajaksi ! Aina. Jos odottelee ruokaa, se on eri juttu. Esim ravintolassa. Mutta muuten se pois ! Kyllä ilmankin voi syödä ! Ei aina tarvitse katsoa/pelata mitään älyvapaata pjaskooooooooo !! Nykyajan vanhemmatkin tekevät noin nolosti. Lähes kaikki !! Ja niin, että kun ollaan treffeillä, MIES tarjoaa ruoan. Aina. Ja kun mennään esim bussiin sisälle, aina ensin me NAISET ! Sitten vasta miehet ja lapset , joiden kuuluu SEISTÄ koko matkan ajan. Ja ehdoton EI millekään pjaskalle parfyymille, kun ollaan kaikki esim bussissa ja ulkonakin ! Niitä saa käyttää VAIN OMASSA KOTONAAN, EI MUUALLA !!!!!!!!!!!!! Ottakee huomioon meidät allergiset !!!!!!! Ei luulisi olevan kovin vaikeaa !!
Harva lankapuhelinta ruokapöytään raahasi. Vielä harvempi ravintolaan.
Olen aina tykännyt teititellä vanhempia ihmisiä. Opin sen kotoa. Nyt olen jotenkin hukassa, kun olen itsekin jo 80, niin en oikein tiedä, miten toimia. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Oma äiti teititteli aina äitiään ja muuutkin . Yleensä tuntemattomia tai vanhempia ihmisiä teititeltiin.
Ihmettelin äidin ja isän teitittelyä kun Jumalaakaan ei tarvitse teititellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne ne kahvit katetaan, jollei olkkarin kahvipöydälle?
Keittiössä tai juodaan n.k. nilkkakupit.
Oululainen nilkkakahvi on terveellistä: kuppiin ei sekoiteta sokeria, maitoa tai kermaa eikä siihen topata nisua.
Nisua on topattu kaffiin kun ihmisillä on ollut huonot hampaat tai tekohampaat, jotka eivät istu. On helpompi syödä kostutettu pulla ja leivät.
Vastavuoroisuutta arvostettiin: "Vuoroin vieraissa käydään".
Eikä muuten tarkoittanut syrjähyppyjä, vaan ihan kyläilyä ;)
Ängettiin isolla porukalla naapureille "Peittonpleissiä" katsomaan, koska niillä oli televisio.