Miten te keliaakikot selviätte?
Olen menossa testiin ja jos sairaus todetaan, niin eihän mun rahat riitä niihin ruokiin.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi se viljaton ruoka tulee.
Pelkkä viljattomuus ei riitä.
Muistakaapa myös lapsikeliaakikot, jotka onneksi saavat vielä korvauksen. Miltä vaikka 7-vuotiaasta tuntuu jos sisarukset saavat berliininmunkin ja hän itse ei mitään, tai hedelmäsalaatin mitä joku on joskus ehdottanut.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaapa myös lapsikeliaakikot, jotka onneksi saavat vielä korvauksen. Miltä vaikka 7-vuotiaasta tuntuu jos sisarukset saavat berliininmunkin ja hän itse ei mitään, tai hedelmäsalaatin mitä joku on joskus ehdottanut.
Keliaakikon ruokavaliokorvaus on lakkautettu, mitä korvausta lapsikeliaakikot saavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan riitä! Gluteenin jäämiä voi löytyä mitä yllättävimmistä tuotteista, mm. joistain salaattisiemensekoituksista. Eli ne ainesosat on käytännössä luettava ihan jokaikisestä tuotteesta, ja asiaa hankaloittaa se ettei kaikkia gluteenittomia tuotteita suinkaan ole kaupassa merkitty glutenittomiksi. Sivusuun menee myös hyviä terveellisiä tuotteita, jotka olisivat itsessään gluteenittomia, mutta valmistaja ei voi taata turvallisuutta keliaakikoille, kun valmistus tapahtuu samoilla tuotantolinjoilla normituotteiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikon ruokavaliokorvaus on lakkautettu, mitä korvausta lapsikeliaakikot saavat?
Viralliselta nimeltään vammaistuki. Myönnetään alle 16-vuotiaille keliaakikoille lääkärintodistuksen perusteella.
Eron keliaakikon ja gluteenitonta noudattavan välillä huomaan hyvin omassa lähipiirissäni, kun gluteeniton voi käyttää samaa margariinirasiaa tai ottaa palan piirakkaa jossa on käytetty tavallisia kaurahiutaleita ja leipomisolosuhteissa ei ole ehkä oltu niin tarkkoja. Itse olen kotioloissa mahdollisimman tarkka, koska gluteenille aivan varmasti altistuu silloin harvoin kuin vaikka sushibuffetissa käy tai ostaa irtokarkkeja, yms. Itse olen onnekas kun en reagoi aivan pienestä, mutta muutamat kerrat olen joutunut oksentamaan kun ravintolassa tilattu gluteeniton hampurilainen onkin paljastunut vehnäsämpyläksi. Tuntuu kurjalta inttää ravintoloissa että "olihan tämä nyt varmasti gluteeniton", mutta tuntuu että niin on pakko tehdä, sillä melko huolimattomasti tähän asiaan liian monessa paikassa suhtaudutaan :/.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus kahvilassa töissä ja muistan edelleen vuosien takaa, kuinka keliaakikkolapsen silmät loistivat kun vein hänelle pöytään oman, hänen itsensä valitseman pullan. Ja pakko kehua, että meidän kahvilan gluteenittomien valikoima oli hyvä, koska keliaakikkona pidin huolta että valikoimaa oli ja tuotteet oli hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta pitää jättää sitten pois?
Kaikki gluteeni.
Vierailija kirjoitti:
Eron keliaakikon ja gluteenitonta noudattavan välillä huomaan hyvin omassa lähipiirissäni, kun gluteeniton voi käyttää samaa margariinirasiaa tai ottaa palan piirakkaa jossa on käytetty tavallisia kaurahiutaleita ja leipomisolosuhteissa ei ole ehkä oltu niin tarkkoja. Itse olen kotioloissa mahdollisimman tarkka, koska gluteenille aivan varmasti altistuu silloin harvoin kuin vaikka sushibuffetissa käy tai ostaa irtokarkkeja, yms. Itse olen onnekas kun en reagoi aivan pienestä, mutta muutamat kerrat olen joutunut oksentamaan kun ravintolassa tilattu gluteeniton hampurilainen onkin paljastunut vehnäsämpyläksi. Tuntuu kurjalta inttää ravintoloissa että "olihan tämä nyt varmasti gluteeniton", mutta tuntuu että niin on pakko tehdä, sillä melko huolimattomasti tähän asiaan liian monessa paikassa suhtaudutaan :/.
Minulla on tuttava, joka noudattaa muuten vain gluteenitonta.
Eipä muuten elämääni liikuta, mutta välillä kyrsii kun esittää asian välillä vähän niin kuin oltaisiin samassa veneessä.
Kun sitten jos ollaan jossain liikkeellä, eikä gluteenitonta syötävää löydy, niin silloin hän "tämän kerran" hakee sen tavallisen pitsan. Itse puren kynsiä, kun minulla ei tuota mahdollisuutta ole.
Niin emme me todellakaan ole samassa veneessä, paremminkin kokonaan eri järvissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta pitää jättää sitten pois?Kaikki gluteeni.
Kaikki gluteeni. Myös se piilossa oleva minkä olemassaoloa viljaton ei edes ajattele.
Minun kaveri oli ostanut perunagnoccheja, joissa nimestään huolimatta on myös vehnää. Hän ylpeili, että voi valita halvemman, eikä tarvi aina ostaa sitä kallista gluteenitonta. Sitten kun huomautin, että niissä edullisemmissa on vehnää, oli melkein vihainen minulle. Siksi en enää edes halua, että joku tekisi ruokaa minulle. Pitäisi tarkistaa, että eihän kaulin ollut puinen, tai pastakauha, ja samalla tehty vehnäpastaa. Pidetään hankalana jos kysyy tai varmistaa. Sitten se hyytynyt ilme, kun kysyy että olihan korppujauho gluteeniton...no ei ollut, mutta voin kuulemma jättää reunat syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerron keliakiasta vain silloin, kun on ihan pakko. Esim. työn puolesta mentävä jonnekin, jossa on yhteisruokailu.
Jostain syystä usein tässä kohtaa koetaan tarvetta tulla kertomaan, miten noudattaa gluteenitonta ruokavaliota ilman keliakiaa.
Ok, mitä ihmettä se minulle kuuluu?
On muuten jännä että nämä gluteenittomat ja viljattomat tulevat kertomaan miten minun pitäisi syödä ja hoitaa sairauttani, ihan kuin en itse ymmärtäisi siitä mitään.
Onneksi ei ole enää niin paha kuin silloin, kun "gluttaus" oli hetken muoti-ilmiö ei-keliakiaa sairastavilla. Sillon muuten niitä pyytämättä neuvojia riitti.
Kun söin gluteenitonta leipää, niin kerrottiin miten itse ei syödä tuollaista "korvikehöttöä", vaan luontaisesti gluteenittomasti.
Ja katsoin, miten söi ruokaa, jonka tiesin sisältävän gluteenia.
Että joo.
Kaikki eivät tiedä sitä, että kaikki kauramaidot eivät ole gluteenittomia. Minulle tarjottiin kaurajuomaan leivottua leivonnaista ja loukkaannnuttiin kun kieltäydyin kaurajuomapurkin nähtyäni.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät tiedä sitä, että kaikki kauramaidot eivät ole gluteenittomia. Minulle tarjottiin kaurajuomaan leivottua leivonnaista ja loukkaannnuttiin kun kieltäydyin kaurajuomapurkin nähtyäni.
Tässä on yksi hyvä esimerkki niistä asioista mitkä keliaakikon pitää huomioida. "Jätä viljat pois" on huono neuvo, koska joku saattaa uskoa että se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on yksi hyvä esimerkki niistä asioista mitkä keliaakikon pitää huomioida. "Jätä viljat pois" on huono neuvo, koska joku saattaa uskoa että se riittää.
Ja juuri tämän takia jos keliaakikko kysyy neuvoa, niin on vähän kyseenalaista vastata muuten vain gluteenitonta noudattavan näkökulmasta.
Etenkään lähteä elvistelemään, miten helppoa gluteeniton elämä on.
Ketut ole. Koko ajan saa olla kyseenalaistamassa ja epäilemässä, tulla pilkatuksi "ylihysteerisenä" jne jne.
Kun tätä ei itse edes saanut valita. Kukaan ei kysynyt, haluanko tällaista loppuelämää.
Kuinka te joiden mielestä gluteenittomuus on helppoa ja yksinkertaista kun jättää viljat pois, toimisitte seuraavissa tilanteissa?
1. Lounasravintolassa tarjotaan lihapullia. Syötkö?
2. Työkaveri on tuonut lomatuliaisena kahvihuoneeseen karkkia. Syötkö?
3. Päätätte käydä porukalla mehmetpizzeriassa, mutta siellä ei tiedetä mika olla gluteni. Mitä teet?
4. Kaveri on tuonut illanviettoon pakasteranskalaisia. Syötkö?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te joiden mielestä gluteenittomuus on helppoa ja yksinkertaista kun jättää viljat pois, toimisitte seuraavissa tilanteissa?
1. Lounasravintolassa tarjotaan lihapullia. Syötkö?
2. Työkaveri on tuonut lomatuliaisena kahvihuoneeseen karkkia. Syötkö?
3. Päätätte käydä porukalla mehmetpizzeriassa, mutta siellä ei tiedetä mika olla gluteni. Mitä teet?
4. Kaveri on tuonut illanviettoon pakasteranskalaisia. Syötkö?
Niinpä.
Kas kummaa, kukaan gluteeniton on helppoa -tyyppi ei osannutkaan vastata muutamaan keliaakikolle helppoon kysymykseen.
Hieman nyt huvittaa tää gluteenittomien leivonnaisten ja leivän ja pastankin mustamaalaus. Harvempi keliaakikko niitä varmaan kovin usein (paitsi leipää) syö, ja gluteenittomana saa ihan samalla tavalla terveellistä ja vain muutamasta aineksesta tehtyä leipää kuin ei-glut versionakin. Esim Ulan Pakarin gluteeniton 100% Palakaura, ainekset: vesi, gluteeniton täysjyväkaurajauho (100% jauhojen määrästä), psyllium, suola ja hiiva. On kyllä hirveää ultraprosessoitua roskaa :D.
Kyllä sanoisin että aika monen ihmisen aamupalaan kuitenkin kuuluu joko leipä, puuro tai vaikka jogurtti myslillä, ja näistä vaihtoehdoista joka ikinen tulee keliaakikolle kalliimmaksi. En sano että yhteiskunnan olisi maksettava siitä (mutta on todella hyvä että keliakiakorvaus palautettiin toimeentulotukea saaville), mutta en ymmärrä miksi pitää väheksyä toisten kokemusta (ja faktaa) siitä että kalliiksi tulee + herkkyydestä riippuen voi olla todella vaikeaa toteuttaa (esimerkit esim. ravintoloista ja hotelleista joista kontaminaatiota ei voi aina estää).