Miten te keliaakikot selviätte?
Olen menossa testiin ja jos sairaus todetaan, niin eihän mun rahat riitä niihin ruokiin.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei edes ole keliakiaa, mutta syön täysin viljatonta ruokaa. Ei ole vaikeaa, ei ole kallista.
Olen tosiaan huomannut, että gluteenittomuuden helppoutta kehuvat suurimpaan ääneen ne, joilla ei ole keliakiaa.
Totta kai se on teille helpompaa, koska teillä ei haittaa pienet sattumat. Ei tarvitse sitä sairaalloista tarkkuutta kuin mitä keliakiassa, ja voi syödä massuttaa menemään sen tavallisen pitsan. Kun ei tänään jaksa niin tarkasti mennä.
Luultavasti nämä "viljattomat" sitä paitsi syövät viljaa tietämättäänkin sen lisäksi, että "jos nyt ihan vähän tämän kerran".
Ja nämä huvikseen viljattomat tilailee ravintolassa gluteenitonta ruokaa ja mätystävät sitten tavis kakkua jälkiruoaksi. Pilaavat näin keliaakikkojen maineen. Ja sen seikan, että ruoka tulee todellakin olla puhdasta, myös valmistusvaiheet työllistävät, kun kaikki täytyy tehdä puhtain hinnoin. Vidufdaaa isosti nämä helppoa olla viljatonn pa&kan jauhajat. Näitä on yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei edes ole keliakiaa, mutta syön täysin viljatonta ruokaa. Ei ole vaikeaa, ei ole kallista.
Olen tosiaan huomannut, että gluteenittomuuden helppoutta kehuvat suurimpaan ääneen ne, joilla ei ole keliakiaa.
Totta kai se on teille helpompaa, koska teillä ei haittaa pienet sattumat. Ei tarvitse sitä sairaalloista tarkkuutta kuin mitä keliakiassa, ja voi syödä massuttaa menemään sen tavallisen pitsan. Kun ei tänään jaksa niin tarkasti mennä.
Luultavasti nämä "viljattomat" sitä paitsi syövät viljaa tietämättäänkin sen lisäksi, että "jos nyt ihan vähän tämän kerran".
Itse kerron keliakiasta vain silloin, kun on ihan pakko. Esim. työn puolesta mentävä jonnekin, jossa on yhteisruokailu.
Jostain syystä usein tässä kohtaa koetaan tarvetta tulla kertomaan, miten noudattaa gluteenitonta ruokavaliota ilman keliakiaa.
Ok, mitä ihmettä se minulle kuuluu?
Keliakialiiton mukaan keliaakikolla menee terveelliseen ruokaan noin 50 euroa enemmän kuussa. Se on hurja summa esim. työttömälle tai opiskelijalle.
Moni joka mainostaa miten peruna ja liha on gluteenittomia, ei ehkä tiedä miten tärkeää on esim. täysjyvävilja ja monipuolisempi ruokavalio kuin pelkkä liha ja peruna.
Siemenillä voi korvata täysjyväviljaa, mutta niitä sitten ei saa syödä liikaa, koska niissä voi olla jotain torjunta-ainejäämiä tms. (Esim. siemennäkkäri on minusta hyvää.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, nämä "liha on gluteenitonta" tekee sitten jonkun murekkeen vehnäkorppujauholla ja vehnäkastikkeen, ja syövät itse lisäksi vlijoja sisältävää leipää, ja luulevat, että se riittää kun keliaakikko jättää vain sen leivän pois.
Vähän niin kuin joskus 90-luvulla kasvissyöjä sai perunamuusia :D muut sai myös lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monilla keliaakikoilla (ja myös ei-keliaakikoilla) on leipäkone. Sillä voi tehdä myös hilloja, kakkuja, pullaa, erilaisia leipiä, puuroa, pizzataikinoita yms. Se vie erittäin vähän sähköä, vaikka se paistaa hyvin. Mittojen kanssa pitää olla tarkkana. Leipäkone maksaa itsensä nopeasti takaisin. Toki uunissa on helppoa leipoa ihan mitä vain. Mikrossa voi tehdä pikaleipiä ja -kahvileipiä. Gluteeniton lasagne on todella hyvää.
Hilloja leipäkoneella?
Kyllä. Olen tehnyt leipäkoneella mm. puolukkahilloa, mustikkahilloa, mansikkahilloa, vadelmahilloa jne. Leipäkoneesta löytyy sitä varten oma ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Itse kerron keliakiasta vain silloin, kun on ihan pakko. Esim. työn puolesta mentävä jonnekin, jossa on yhteisruokailu.
Jostain syystä usein tässä kohtaa koetaan tarvetta tulla kertomaan, miten noudattaa gluteenitonta ruokavaliota ilman keliakiaa.
Ok, mitä ihmettä se minulle kuuluu?
On muuten jännä että nämä gluteenittomat ja viljattomat tulevat kertomaan miten minun pitäisi syödä ja hoitaa sairauttani, ihan kuin en itse ymmärtäisi siitä mitään.
Jep, nämä "liha on gluteenitonta" tekee sitten jonkun murekkeen vehnäkorppujauholla ja vehnäkastikkeen, ja syövät itse lisäksi vlijoja sisältävää leipää, ja luulevat, että se riittää kun keliaakikko jättää vain sen leivän pois.
Vähän niin kuin joskus 90-luvulla kasvissyöjä sai perunamuusia :D muut sai myös lihapullia.
Näinhän se on, että voi uhriutua siitä, että joutuu syömään gluteenitonta ruokaa. Tai sit voi ajatella, että onneksi tosiaan on paljon ruokia ja raaka-aineita, joita voi syödä ihan sellaisenaan, ja viljatuotteitakin on saatavana runsaasti erilaisia. Esimerkiksi se murekkeen korppujauho ei gluteenittomana kummoista hinnanlisää murekkeeseen tee.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, että voi uhriutua siitä, että joutuu syömään gluteenitonta ruokaa. Tai sit voi ajatella, että onneksi tosiaan on paljon ruokia ja raaka-aineita, joita voi syödä ihan sellaisenaan, ja viljatuotteitakin on saatavana runsaasti erilaisia. Esimerkiksi se murekkeen korppujauho ei gluteenittomana kummoista hinnanlisää murekkeeseen tee.
Kilohinta 7 Euroa enemmän, ei tosiaan yhteen murekkeeseen paljoa, mutta kun nuo pitää ostaa, niin silloin on.
Itse tosin en laita mitään jauhoa murekkeeseen :)
Vierailija kirjoitti:
Näen tuossa sen pointin, että muuten vaan gluteenittomat tai viljattomat eivät oikeasti ole yhtä tarkkoja kuin keliaakikot. Eikä heidän tarvitse ollakaan, paljon helpommallahan niin pääsee. Mutta juuri siksi heidän ei pidä tulla pätemään ruokavalionsa helppoudesta sellaiselle, jonka on oikeasti oltava tarkka joka murusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilohinta 7 Euroa enemmän, ei tosiaan yhteen murekkeeseen paljoa, mutta kun nuo pitää ostaa, niin silloin on.
Itse tosin en laita mitään jauhoa
Enhän mä sanonutkaan, että hintaa ei tule lisää. Muta jos murekkeeseen laittaa vaikka puoli desiä korppujauhoa, niin tuolla seitsemän euron lisähinnalla saa 40 mureketta. En pidä sitä kummoisena lisänä. Totta kai se korppujauhopussi pitää ostaa ensimmäiselle ruuanlaittokerralle kokonaan, reilusti alle 4 euroa näyttäisi olevan kuitenkin hinta pussille. Silleen se vaan menee, että aina välillä on ostettava jotain ruuanlaittotarvetta, jota jää yli kaappiin odottamaan seuraavaa tarvetta. Silloin se sitten onkin "ilmaista".
Mä en ymmärrä, mitä lisäarvoa se keliaakilollekaan tuo, että koko ajan harmittelee, kuinka vaikea ruokavalio onkaan. Edelleen, kuitenkin on paljon kaikkea, mikä on joka tapauksessa gluteenitonta, ja gluteeniviljatuotteiden sijaan tarjolla on paljon gluteenittomia vaihtoehtoja, joita on mahdollista käyttää. Kukaan ei väitä, etteikö runsasviljaisen ruokavalion vaihtaminen gluteenittomaksi olisi joko kallista tai vaatisi uusien tapojen opettelua, en ainakaan minä (tuo uhriutumisviesti oli minulta ensimmäinen tähän ketjuun).
Vierailija kirjoitti:
Myyt persettä ja käytät ne rahat ruokaan
Lerppakulli hiljaa!
Vierailija kirjoitti:
Keliakialiiton mukaan keliaakikolla menee terveelliseen ruokaan noin 50 euroa enemmän kuussa. Se on hurja summa esim. työttömälle tai opiskelijalle.
Moni joka mainostaa miten peruna ja liha on gluteenittomia, ei ehkä tiedä miten tärkeää on esim. täysjyvävilja ja monipuolisempi ruokavalio kuin pelkkä liha ja peruna.
Siemenillä voi korvata täysjyväviljaa, mutta niitä sitten ei saa syödä liikaa, koska niissä voi olla jotain torjunta-ainejäämiä tms. (Esim. siemennäkkäri on minusta hyvää.)
Tämä johtuu siitä, että keliakialiitto laskee keliaakikkojen syövän gluteenittomia viljankorvikkeita, eli pastaa, leipää, jauhoja, pullaa, keksiä, muroja, puuroja, eineksiä, karkkia ja laskee, että noiden tuotteiden hinnaksi tulee 50e enemmän kuin tavallinen pasta, leipä, jauhot, pulla, keksi, murot, puurot, einekset, karkit jne.
Se ei laske sitä, että nuo kokonaan pois jättämällä säästää hitokseen paljon rahaa ja voi elää silti ihan terveellistä ja hyvänmakuista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, mitä lisäarvoa se keliaakilollekaan tuo, että koko ajan harmittelee, kuinka vaikea ruokavalio onkaan. Edelleen, kuitenkin on paljon kaikkea, mikä on joka tapauksessa gluteenitonta, ja gluteeniviljatuotteiden sijaan tarjolla on paljon gluteenittomia vaihtoehtoja, joita on mahdollista käyttää. Kukaan ei väitä, etteikö runsasviljaisen ruokavalion vaihtaminen gluteenittomaksi olisi joko kallista tai vaatisi uusien tapojen opettelua, en ainakaan minä (tuo uhriutumisviesti oli minulta ensimmäinen tähän ketjuun).
Ehkä silti keliaakikon harmitteluun ei auta se, että ei-keliaakikko tulee silmiään pyöritellen kertomaan, miten helppoa sitä melkein gluteenitonta ruokavaliota on noudattaa. Kun keliaakikolle ei riitä se melkein, ja tilanne on pysyvä koko loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, nämä "liha on gluteenitonta" tekee sitten jonkun murekkeen vehnäkorppujauholla ja vehnäkastikkeen, ja syövä
Murekkeeseen ei tarvita vehnää eikä kastikkeeseen myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sitä vaikeutta kukaan valitteleekaan sitten kun on tottunut. Tottumisessa menee tietysti aikaa varsinkin jos ei ole mitään kokemusta erityisruokavalioista. Samoin siihen että makuaisti tottuu ja löytää itselle maistuvat tuotteet vaaditaan aikaa.
Huilun tuhtia(gluteeniton, laktoositon) grilliin, 3,55€ paketti prismassa ja nälkä lähtee päiväksi. Ei paha.
Kuulkaa kun tosi vanha keliaakikko kertoo.
Itse sain diagnoosini 40 vuotta sitten. Voin kertoa ettei silloin ollut juuri mitään gluteenitonta viljankorviketta, ihan pari tosi pahanmakuista leipää ja ne pullakäntyt oli ihan kammottavia. Muistaakseni merkkeinä oli schär ja semper. Ja oli todella kallista! Kelasta sai vähän avustusta.
Elämä oli tosi hankalaa, melko pitkälti luontaisesti gluteenittomalla mentiin. Kyllä nykyään on niin helppoa kun makkarat ja nakit on kaikki gluteenittomia, joululaatikot, kalapyörykät ja vaikka mitkä valmiit ihan normaalihyllyssä on jo gluteenittomia. Leipävalikoima ja makeatkin nykyään ihan maistuvia. Ja huomattavasti edullisempiakin kuin ennenvanhaan.