Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te keliaakikot selviätte?

Vierailija
20.02.2026 |

Olen menossa testiin ja jos sairaus todetaan, niin eihän mun rahat riitä niihin ruokiin.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää vain gluteniviljat pois. Ei tarvi ostaa glutenirtomia tuotteita. 

Silti ruokaan menevät kulut kasvaa

Miten muka? Jää pois viljat eikä niitä erityisesti tarvi korvata. 

Pastan voi korvata riisillä tai perunalla ja leipää ei tarvitse kukaan. En mäkään ymmärrä miten ne ruokakulut kasvaa.

Eihän pastaa tarvii korvata, jättää vain syömättä.

Vaikkapa makaronilaatikko tai lasagne on jokseenkin tylsä ruoka ilman pastaa. Bolognesekastikkeenkin kanssa pasta on paljon parempaa kuin riisi tai peruna.

Coop lasagnelevy maissista ja riisistä gluteeniton 250 g n. 1,99 €

Coop makaroni maissista ja riisistä gluteeniton 500 g n. 2,48 €

Vierailija
42/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän keliaakikon tarvitse syödä mitään korvikkeita. Syö sitä ruokaa, mitä sairaus tarvii.  Tietenkin on sellaisia ihmisiä, jotka "ei voi olla ilman leipää"  Näillä ei ole kaikki kotona.

Millä logiikalla joku luonnostaan gluteeniton on korvike? Kaura, maissi, tattari, riisi, hirssi, durra... Kaikki luonnollisia ja gluteenittomia viljoja. (No, oikeaoppisesti tattari ei tietenkään ole vilja, mutta sitä käytetään samoin kuin viljaa.) Muuttuvatko nämä jotenkin epäluonnollisiksi kun ne leivotaan leiväksi? Ja jos niin miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin perus arkiruoka-ainekset ovat gluteenittomina huomattavasti kalliimpia. 

Pakasteleivistä löytyy vähän edullisempia (kauraleivät terveellisiä ja edullisimmasta päästä), ja sulattaessa vähän kerrallaan eivät ehdi kuivua. Mysliä kannattaa tehdä itse, esim. granolan tyyppisesti uunissa paahtaen. Jos asuu perheen kanssa, tee vain itsellesi puuro/pasta gluteenittomana, muille tavis. Joistain valmiista sämpylä/leipäjauhoseoksista saa itse leivottuna helposti edullisempaa ja hyvää leipää.

Koska leipä on kallista, voi kuituja lisätä valkkaamalla esim. täysjyväriisin.

Vierailija
44/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä ruokakulut on kasvaneet ja koen gluteenittoman syömisen vaikeana. Eli ymmärrän aloittajan huolen täysin! Ruoka on nyt tavattoma kallista ja olen välillä syömättäkin, että ei kulu niin paljon rahaa. Kun keliakian lisäksi on ruoka-aineallergioita, niin ruokavalioni on hyvin suppea. Ei tässä ainakaan lihomaan pääse. Herkuiksi on jäänyt vain gluteeniton suklaa. 

Vierailija
45/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on minustakin. Leivät, keksit ja jauhot on tosi kalliita.

Vierailija
46/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat diagnoosin, ehkä pääsisit neuvontaan ravitsemusterapeutille, joka voi vinkata edullisempia vaihtoehtoja. 

Vierailija
47/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäleipää tekee välillä mieli ihan hirveästi. Ja lettuja. Tavallisia lettuja. Nyyh.

Vierailija
48/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi keliakiaruokia saa nykyään ihan kohtuullisesti ja osa on samanhintaista normaaliruokien kanssa.

Mainitsen tässä yhteydessä harmilliset tyypit, jotka käyttävät gluteenittomia tuotteita, vaikka heillä ei ole diagnoosia sairaudesta. Muuankin keliakian diagnoosia vailla oleva suosalo kertoi naistenlehdessä noutavansa Hakaniemen hallin keliaakikkojen puodin tuoreet leivonnaiset. Ja kun itse käväisen paikassa, niiden myyntitiski onkin aina tyhjä.

Vierailija
49/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi keliakiaruokia saa nykyään ihan kohtuullisesti ja osa on samanhintaista normaaliruokien kanssa.

Mainitsen tässä yhteydessä harmilliset tyypit, jotka käyttävät gluteenittomia tuotteita, vaikka heillä ei ole diagnoosia sairaudesta. Muuankin keliakian diagnoosia vailla oleva suosalo kertoi naistenlehdessä noutavansa Hakaniemen hallin keliaakikkojen puodin tuoreet leivonnaiset. Ja kun itse käväisen paikassa, niiden myyntitiski onkin aina tyhjä.

Leipä nyt ei ainakaan ole saman hintaista. Eikä pasta.

Vierailija
50/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei edes ole keliakiaa, mutta syön täysin viljatonta ruokaa. Ei ole vaikeaa, ei ole kallista. 

Vierailija
51/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa nyt tässä, että ärsyttää se, että lähes kaikissa gluteenittomissa leivissä ja kekseissä on kauraa. Olen kauralle allerginen enkä pysty syömään juuri mitään valmistuotteita. On raskasta yrittää keksiä ja löytää kauratonta syötävää. Keliakia on hyvin ikävä ja raskas sairaus. Laihdun ihan hirveästi kun en saa enää normaalia ruokaa juuri ollenkaan. Elän lähes pelkästään maissimuroilla. Niille en ole allerhinen onneksi sentään.

Vierailija
52/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viljan "tärkeys" tulee esiin keliaakikoille suunnatulla ravinto ohjeilla. Kaikki neuvo on sitä mitä kaikkea leipää ja pullaa löytyy kaupasta gluteenittomana.

Vahingossakaan ei ohjeisteta syömään ruokaa, joka on luonnostaan gluteenitonta.

Tähän asiaan ei ainakaan Suomessa saada parannusta niin kauan kun leipää pidetään "kansallisruokana"

Keliaakikolta on kielletty tasan kolme ruoka-ainetta: vehnä, ruis ja ohra. Kaikki muut maailman viljat ja monet muut jauhoiksi jalostetut raaka-aineet (esim. peruna) ovat käytettävissä, ja jos leipä tai pulla tehdään niistä, niin miksi se on olevinaan niin kamalaa?

Ei se olekaan. Ainoa hankaluus tulee siinä että tosiaan pitää tosi tarkkaan lukea tuoteselosteet, vehnää löytyy yllättävistäkin tuotteista mitä ei heti arvaisikaan gluteenillisiksi epäillä.

Vierailija
53/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tottuu. Alkaa säästää muista aineksista jotta on joskus varaa ostaa hyvää gluteenitonta leipää tai nauttia gluteenittoman leivonnaisen. Itse leipomalla saa aikaiseksi ihan kivoja juttuja, vaikkei olisi jauhopeukalo. Nyt ei ole oikein saatavilla gluteenittomia tattarihiutaleita, mutta niistä saa purkillisella kermaviiliä loistavia rieskasia.

Vierailija
54/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monilla keliaakikoilla (ja myös ei-keliaakikoilla) on leipäkone. Sillä voi tehdä myös hilloja, kakkuja, pullaa, erilaisia leipiä, puuroa, pizzataikinoita yms. Se vie erittäin vähän sähköä, vaikka se paistaa hyvin. Mittojen kanssa pitää olla tarkkana. Leipäkone maksaa itsensä nopeasti takaisin. Toki uunissa on helppoa leipoa ihan mitä vain. Mikrossa voi tehdä pikaleipiä ja -kahvileipiä. Gluteeniton lasagne on todella hyvää.

Hilloja leipäkoneella?

Vierailija
55/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen tottuu. Alkaa säästää muista aineksista jotta on joskus varaa ostaa hyvää gluteenitonta leipää tai nauttia gluteenittoman leivonnaisen. Itse leipomalla saa aikaiseksi ihan kivoja juttuja, vaikkei olisi jauhopeukalo. Nyt ei ole oikein saatavilla gluteenittomia tattarihiutaleita, mutta niistä saa purkillisella kermaviiliä loistavia rieskasia.

Mä kokeilin sitä tattarileipää. Se oli ihan syötävän makuista ja leipämäistä, jopa hyvää. Mutta lupaavan alun jälkeen vatsani ei sitten sietänytkään sitä vaan tuli kipeäksi. Kokeilin kyllä uudelleenkin mutta ei, en voi käyttää tattaria. Se on liian väkevää tai jotain.

Vierailija
56/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nykyisin kaupassa niin paljon gluteenittomia tuotteita, että ei ole mikään onglma. Eikä ne juurikaan ole edes sen kalliimpia kuin tavankaan tuotteet. Joskus kauan sitten sai syödä vain jotain soijapuruja, mutta maailma on muuttunut.

Tavan? Mikä tapa tuotteilla on?

Vierailija
57/57 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei edes ole keliakiaa, mutta syön täysin viljatonta ruokaa. Ei ole vaikeaa, ei ole kallista. 

Siinähän syöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi