Miten te keliaakikot selviätte?
Olen menossa testiin ja jos sairaus todetaan, niin eihän mun rahat riitä niihin ruokiin.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusruoka-aineet kalliimpia?! Eikö perusruoka-aineita ole liha, muna, kala, kasvikset, hedelmät, rasvat. Niissä ei ole gluteenia. Ei myöskään ole riisissä. Kyllä noista ruokaa saa.
Kyllähän niistä saa ruokaa, mutta mutta. Jos käytettävissä on vain liha, muna, kala, kasvikset, hedelmät ja rasvat, niin ruokavalio on aika yksipuolinen. Riittääkö normaali kasvisten syönti esimerkiksi takaamaan hiilihydraattien ja kuitujen saamisen? Näistä on myös hankala koostaa terveellistä ja monipuolista aamupalaa tai helppoa mukaan otettavaa evästä.
No minä olen syönyt noin jo 24 vuotta, ja aika huono mielikuvitus pitää olla, jos ei noista saa monipuolista ruokaa. Kasviksia yli puoli kiloa päivässä, lisäksi marjoja, pähkinöitä ja siemeniä. Lisää jugurttiin ja rahkaan siemeniä ja pähkinöitä, pellavansiemenrouhetta, psylliumia, pofiberia, kaurakuitusta jne. niin kuituja saa ihan varmasti tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusruoka-aineet kalliimpia?! Eikö perusruoka-aineita ole liha, muna, kala, kasvikset, hedelmät, rasvat. Niissä ei ole gluteenia. Ei myöskään ole riisissä. Kyllä noista ruokaa saa.
Kyllähän niistä saa ruokaa, mutta mutta. Jos käytettävissä on vain liha, muna, kala, kasvikset, hedelmät ja rasvat, niin ruokavalio on aika yksipuolinen. Riittääkö normaali kasvisten syönti esimerkiksi takaamaan hiilihydraattien ja kuitujen saamisen? Näistä on myös hankala koostaa terveellistä ja monipuolista aamupalaa tai helppoa mukaan otettavaa evästä.
Aamupala
Raejuustoa, tomaatti
munakas
Jogurttia ja hilloa
Joku näistä, on riittävä aamupala.
Mulla oli suolisto tosi huonossa kunnossa kun keliakia diagnosoitiin. Yritin ensin jättää vain gluteenin pois ja ottaa tilalle gluteenittomat korvikkeet. No se johti huonompaan suuntaan, sillä gluteenittomissa jauhoissa on hyvin paljon enemmän hiilihydraatteja kuin gluteenillisissa. Gluteeni on viljan proteiini, mutta gluteenittomissa korvikkeissa gluteeni on korvattu tärkkelyksillä.
Jätin sitten gluteenin lisäksi pois gluteenittomat leivät, pastat, jauhot jne. Sitten myöhemmin jätin pois muut ultraprosessoidut, karrageenin, siemenöljyt.
Lopulta huomasin syöväni vähähiilihydraattisesti ja lisäaineettomasti puhdasta lähiruokaa, kolmesti päivässä ja pätkäpaastoavani.
Nyt on suolisto viimein hyvässä kunnossa ja ravinnosta imeytyy ravinteet ja vitamiinit. Olo on mainio!! Ja tähän meni vuosia. Eikä ole edes kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin unohdit perunat ja riisin?
Minä syön aamupalaksi esim munakasta tai puuroa riisistä, kaurasta tai tattarista, tattarimuroja välillä. Jugurttia, viiliä tai rahkaa marjoilla tai hedelmillä, sekaan pähkinöitä tai siemeniä. Jämäriisipuurosta teen riisifruttia.
Lounaaksi ja päivälliseksi ihan tavallista kotiruokaa, jossa hh lähteenä riisi, peruna tai kvinoa.
Ruista, ohraa tai vehnää en kaipaa yhtään.
Mukaan otettavaksi evääksi vain mielikuvitus on rajana. En ala niitä tähän listaamaan, mutta hyvin olen pärjännyt harrastusreissut, joissa olen aamulla syönyt hyvän aamupalan, mukana eväät ja seuraavan kerran syönyt kotona illalla.
Juu alkaa olla kolminkertaiset hinnat gton tuotteissa. Vaikka kuinka säästää ja hijoo ruokavaliota, kalliiksi tulee. Perusruokailu.
Kokeillaa te muut olla viljattomalla, leivättömällä, pullattomalla jne. kun se näyttää kommenteista päätellen olevan niin helppoa. Kyllä herkuttelu kuuluu osana elämään. Varsinkin kun ne ei käytä Alkoa, päihteitä, tupakkaa.
Laskispulla, leivos tms. silloin tällöin 👍🏻 Perunaa ei halua kukaan syödä päivittäin. Kyllä minä haluan jonkun kotitekoisen pastaruuan tehdä viikoittain. Kilohinta palstalle noin 8 euro. Teen ison satsin kerralla.
Ruoka on keliakiassa ainoa lääke. Haluan monipuolisesti kuituja. Hedelmiä, marjoja menee päivittäin.
AP, mikäli keliakia todetaan, pyydä pääsy ruokaterapeutille tms. neuvontaan, keliakia/sopeutumisvalmennuskurssille ja pyydä kaikki apu sairauden alussa, kun kaikki on uutta. Kysy! Ja huom. kaikille ei gluteeniton kaura sovi. Sitä on nykyään monissa tuotteissa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nykyisin kaupassa niin paljon gluteenittomia tuotteita, että ei ole mikään onglma. Eikä ne juurikaan ole edes sen kalliimpia kuin tavankaan tuotteet. Joskus kauan sitten sai syödä vain jotain soijapuruja, mutta maailma on muuttunut.
Jahaaa, et sitten osaa näköjään vertailla kilohintoja. 🔎🔍🧐
Vierailija kirjoitti:
AP, mikäli keliakia todetaan, pyydä pääsy ruokaterapeutille tms. neuvontaan, keliakia/sopeutumisvalmennuskurssille ja pyydä kaikki apu sairauden alussa, kun kaikki on uutta. Kysy! Ja huom. ka
Tätä virhettä ei kannata tehdä.
Kananmuna 🥚 päivässä olis ok ja edullinen, mutta kolesterolia tulee liikaa.
Muutkin sairaudet joutuu ottamaan huomioon keliakian lisäksi. On se harmittavaa kun gluteenittomien tuotteiden / ruokien kilohinnat nousee ja nousee.
Vertailkaapa tavikset kilohintoja joskus.
Ruokailusta saa nauttia.
Tarkkahan siinä joutuu olemaan, mutta aika paljon on gluteenittomia tuotteita. Itselle eniten haittaa on sinällään gluteenittomista ruoista, mutta joihin on lisätty se "saattaa sisältää gluteenia" lause. Ts. valmistaja ei takaa, ettei joukkoon tuotantotiloissa olisi voinut vähän gluteenia päätyä. Itsellä suolinukka oli sen verran huonossa kunnossa kun keliakia todettiin vuosi sitten, että niitäkin "saattaa sisältää" -tuotteita tulee välttää.
Itse kun tekee safkat niin silloin tietää parhaiten. Itse tehden myös säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen tottuu. Alkaa säästää muista aineksista jotta on joskus varaa ostaa hyvää gluteenitonta leipää tai nauttia gluteenittoman leivonnaisen. Itse leipomalla saa aikaiseksi ihan kivoja juttuja, vaikkei olisi jauhopeukalo. Nyt ei ole oikein saatavilla gluteenittomia tattarihiutaleita, mutta niistä saa purkillisella kermaviiliä loistavia rieskasia.
Mä kokeilin sitä tattarileipää. Se oli ihan syötävän makuista ja leipämäistä, jopa hyvää. Mutta lupaavan alun jälkeen vatsani ei sitten sietänytkään sitä vaan tuli kipeäksi. Kokeilin kyllä uudelleenkin mutta ei, en voi käyttää tattaria. Se on liian väkevää tai jotain.
Minulla tulee koko kroppa kipeäksi. Tattari on runsaasti oksalaattia sisältävät tuote. Karsin pois ruokavaliosta OKSALAATIT ja kivut ovat vähentyneet mm. nivelissä. Voi verrata kihtikipuihin. Puhdas kaura ei sovi. Tarkkana saa olla, että olo pysyy ok ja voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, mikäli keliakia todetaan, pyydä pääsy ruokaterapeutille tms. neuvontaan, keliakia/sopeutumisvalmennuskurssille ja pyydä kaikki apu sairauden alussa, kun kaikki on uutta. Kysy! Ja huom. ka
Mikä on ongelmasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelmasi?
Se, että nää ravitsemusterapeutit tuputtavat fanaattisesti leivän ja puuron korvikkeita, pakko olla se Pyhä Leipä ruokavaliossa vaikka väkisin, koska Virallinen totuus ja leipätiedotus niin käskee. Keliakialiitto tekee näissä sopeutumisvalmennuksissa ihan samaa.
Ihmisille uskotellaan, että se suolinukka toipuu kun vaan jättää gluteenin pois ja korvaa sen näillä teollisilla korvikkeilla.
Kun suolisto on ihan paskana niin pitää tehdä paljon muitakin toimenpiteitä, kuin vain korvata gluteeni. Näin se nyt vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen tottuu. Alkaa säästää muista aineksista jotta on joskus varaa ostaa hyvää gluteenitonta leipää tai nauttia gluteenittoman leivonnaisen. Itse leipomalla saa aikaiseksi ihan kivoja juttuja, vaikkei olisi jauhopeukalo. Nyt ei ole oikein saatavilla gluteenittomia tattarihiutaleita, mutta niistä saa purkillisella kermaviiliä loistavia rieskasia.
Mä kokeilin sitä tattarileipää. Se oli ihan syötävän makuista ja leipämäistä, jopa hyvää. Mutta lupaavan alun jälkeen vatsani ei sitten sietänytkään sitä vaan tuli kipeäksi. Kokeilin kyllä uudelleenkin mutta ei, en voi käyttää tattaria. Se on liian väkevää tai jotain.
Minulla tulee koko kroppa kipeäksi. Tattari on runsaasti oksalaattia sisältävät tuote. Karsin pois ruokavaliosta OKSALAATIT ja kivut ovat vähentyneet mm. niveli
Eihän se tattari kaikille sovi. Sitten pitää syödä sitä mikä sopii. Ollaan kaikki niin erilaisia.
Perusta firma kun oot noin guru.
Ja edelleen veisataan sitä virttä että gluteenittomat ovat korvikkeita. Eivät ole. Ne ovat ihan oikeista raaka-aineista tehtyjä oikeita ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen veisataan sitä virttä että gluteenittomat ovat korvikkeita. Eivät ole. Ne ovat ihan oikeista raaka-aineista tehtyjä oikeita ruokia.
On ne korvikkeita, kun ei niitä huvikseen taida kukaan ostaa ja syödä. Ostetaan, kun ei parempaa voi syödä. Toki ilman noitakin pärjää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne korvikkeita, kun ei niitä huvikseen taida kukaan ostaa ja syödä. Ostetaan, kun ei parempaa voi syödä. Toki ilman noitakin pärjää hyvin.
Tiesitkö, että maissi on maailman yleisin vilja? Mene sanomaan pääasiassa sitä käyttäville että se on korvike eikä oikeaa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi noin tyhmän ihmisen olla kokonaan syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei edes ole keliakiaa, mutta syön täysin viljatonta ruokaa. Ei ole vaikeaa, ei ole kallista.
Olen tosiaan huomannut, että gluteenittomuuden helppoutta kehuvat suurimpaan ääneen ne, joilla ei ole keliakiaa.
Totta kai se on teille helpompaa, koska teillä ei haittaa pienet sattumat. Ei tarvitse sitä sairaalloista tarkkuutta kuin mitä keliakiassa, ja voi syödä massuttaa menemään sen tavallisen pitsan. Kun ei tänään jaksa niin tarkasti mennä.