Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kliseiset laihdutusohjeet, jotka periaatteessa on hyviä, mutta ei toimi käytännössä

Vierailija
20.02.2026 |

Aloitan: Syö vähemmän kuin kulutat. Joo ok, mutta kulutusta ei voi mitenkään tietää, vaikka olis minkälainen mittari käytössä.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on totta ja omakohtaisestikin todettu, että nälkää ei pääse edes syntymään eikä tule ahmittua kerralla ylettömiä määriä jos noudattaa sellaista ruokailurytmiä missä syödään aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja näiden välissä pari välipalaa. Suurimmat syyt liikakiloihin oli itselläni ja niin on monella muullakin se, että syödään päivässä vain muutama kerta ja ahdetaan sitä ruokaa ylettömiä määriä kerralla ja syödään myös lähes joka päivä sellaisia herkkuja mitä ei saisi syödä kuin kohtuudella korkeintaan kerran tai kaksi viikossa.

Olen aikoinaan kokeillut lisätä ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan päivään tervellisiä välipaloja, yrittänyt syödä kunnollisen aamupalan ja koittanut pitää kiinni siitä, etten skippaisi lounasta. Seurauksena paino on aina noussut aivan ennennäkemättömällä vauhdilla - vaikka samaan aikaan yritin vä

Tää on just se kun ektomorph antaa neuvoja jotka sopii mesomorfi vaikka  laihduttaja on endomorfi.

Mulla oli täysin sama tilanne. Ravintoterapeutti sanoi että puolet lautasesta makaroonilaatikkoa ja  puolet salaattia. Tuo makaroonilaatikko on niin iso energia pommi että pitää vetää 5 tunnin maratooni painoliivien kanssa ja silloin en vielä edes laihdu. Aloin juoksee lenkkejä eikä mitään tapahtunut sitten vasta kun aloin syömään äärimmäisen vähän ennen kaikkea salaattia niin alkoi paino pudota. Kaikki  lääkärit ym eri mieltä että on sairasta mutta kummasti vaatii pudottaa ylipainoa pois.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Somatotyypit

Vierailija
82/104 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä että syö vähemmän. On vain pidettävä ruokavalio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän on Maratoonareita tai Voimistelijoita jotka on lihavia.

Eikö urheilijoihin pädekkään nämä "Liiku ja syö vähemmän" säännöt?

Itse asiassa maailmassa on tuhansia ylipainoisia maratoonareita. Ei toki missään arvokilpailuissa, mutta mene katsomaan ihan mitä tahansa Suomessa järjestettävää katujuoksutapahtumaa. Siellä me ollaan lyllertämässä maaliin. (Terkuin ylipainoinen, joka on juossut kuusi maratonia). 

Niin paitsi et ole maratoonari. Olen istunut autossa mutta se ei tee minusta ammattikuskia.

Vierailija
84/104 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vielä löytämättä se ohje, joka toimisi. Eli kaikki tähän asti kuulemani ohjeet. Lannistavaa.

En tiedä auttaako sinua tämä mutta auttoi minua.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Somatotyypit

Ei auta, sori! Nuorena olin laihan ja x-vartaloinen. Nuoruus kesti neljäänkymppiin. Sitten olin kymmenisen vuotta ihan normaali, bmi 23, x-vartalo. Ei hätää. Mutta nyt, vaihdevuodet. Ylipaino. Syön murto-osan siitä mitä ennen, liikun niin paljon kuin kroppa kestää, ja lihon. Koko ajan.

Olet mesomorfi.

Vierailija
85/104 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Syyskuussa 2024 painoin 74 kg. Asetin itselleni tavoitepainon ja laskin, paljonko energiankulutukseni keskimäärin on sitten, kun olen saavuttanut tavoitepainoni. Ja aloin syömään sen verran. Olen syönyt kaikkea samaa kuin ennenkin, joskin lisännyt proteiinien ja rasvojen määrää lautasellani ja vähentänyt hiilareiden (siis pasta, riisi ja peruna) määrää, mutta siis vain määrällisesti vähemmän. Eilen painoin 59 kg. Jos liikun tavallista enemmän, en silti syö vastaavasti enemmän. Eli ei ole niin nokonnuukaa, kuinka suuri energiavaje mulla on ollut, jos se kalorimäärä kuitenkaan ei ole vähempää kuin sitten tavoitepainossani. 

Joten mulla on tuo ap:n "syö vähemmän kuin kulutat", toiminut ihan hyvin. Kolmessa kuukaudessa mahalaukkuni tottui pienempiin annoksiin ja sen jälkeen en ole edes kokenut millään tavalla laihduttavani. 

Mulla laihtumise

Mä veikkaan, että syöt ensimmäiseksi ateriaksi pääsäännöllisesti jotain hiilihydraattista.

Kokeile syödä vain proteiinia heti aamusta ja paljon vettä. Ja kun puhun pelkästä proteiinista, niin kananmunanvalkuaisia tai kanaa ilman mitään kastikkeita tai kermoja.

Vierailija
86/104 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä syö on älytön, siitä ei tuu mitää muuta ku vihaseks ja se ei kestä. Moni tekee kaikesta älyttömän vaikeeta, ku ei tarvis ku jättää kaikki huonot hommat ruokavaliosta, syödä puhtaasti ja säännöllisesti ja ehkä vähän liikkuakkin niin kaikki olisi hyvin. Miehelläkin jos 2500 kalorii on about normi päivässä niin sitä on vaikea ylittää jos syö oikeasti puhdasta ruokaa. 

Kuka ylipäätään syö likaista ruokaa?

Vierailija
87/104 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on totta ja omakohtaisestikin todettu, että nälkää ei pääse edes syntymään eikä tule ahmittua kerralla ylettömiä määriä jos noudattaa sellaista ruokailurytmiä missä syödään aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja näiden välissä pari välipalaa. Suurimmat syyt liikakiloihin oli itselläni ja niin on monella muullakin se, että syödään päivässä vain muutama kerta ja ahdetaan sitä ruokaa ylettömiä määriä kerralla ja syödään myös lähes joka päivä sellaisia herkkuja mitä ei saisi syödä kuin kohtuudella korkeintaan kerran tai kaksi viikossa.

Olen aikoinaan kokeillut lisätä ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan päivään tervellisiä välipaloja, yrittänyt syödä kunnollisen aamupalan ja koittanut pitää kiinni siitä, etten skippaisi lounasta. Seurauksena paino on aina noussut aivan ennennäkem

Sulta alkoi tippumaan paino pois, kun lopetit salaattien syömisen?
Tuohan ei voi olla mitenkään mahdollista... Paitsi, jos sun salaatit on sellaisia, että 50% salaatista on majoneesia ja juustoja.

Vierailija
88/104 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus on ihan helppo laskea syömällä siten, että seuraa paljonko laihtuu vaikka kahdessa viikossa ja laskee samalla syömänsä kalorit. Yksi kilo rasvaa on 7700 kcal eli painon pudotuksen perusteella saa laskettua kalorivajeen. Aktiivisuus tietysti vaikuttaa asiaan, mutta ei se liikunnan kulutusta nostavat vaikutus ole viikkotasolla ihan hirveästi, tyypillisesti korkeintaan joku puoli kiloa rasvaa painossa mitattuna. Huippu-urheilijat ja selvästi lihaksikkaat sitten erikseen, mutta he luultavasti nämä jutut jo tietävätkin.

Vierailija
89/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusta voi arvioida ja kalorimäärää tulosten mukaan säätää. Ei se mitään rakettitiedettä ole kuitenkaan. Aloitat jostain kalorimäärästä ja lisäät tai vähennetty tilanteen mukaan.

Vierailija
90/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aloitan: Syö vähemmän kuin kulutat. Joo ok, mutta kulutusta ei voi mitenkään tietää, vaikka olis minkälainen mittari käytössä" 

Sehän on helppo tietää. Ei millään netin laskurilla tai taulukolla tosin, koska kulutus on yksilöllistä. Mutta sen voi selvittää syömällä vaikka kuukauden ajan syömänsä kalorit joka päivä, ja seuraamalla painon kehitystä. Jos laskee, syö vähemmän kuin kuluttaa. Jos nousee, enemmän. Jos ei tapahdu mitään, keskiarvo syömiselle on kaloritasapainon tila. Eli kyllä minusta tuo syö vähemmän kuin kulutat hyvinkin toimii, mutta se kulutus täytyy selvittää yksilöllisesti, eikä luottaa johonkin taulukkoon jonka mukaan pituus x paino y tarkoittaa että kulutus on z.

Itselleni käytännössä huono neuvo on ollut intuitiivinen syöminen. Mun intuitio haluaisi mun syövän pizzaa, juovan keskikaljaa ja energiajuomia ja ahmivan sipsejä ja karkkeja. Sitä seuraamalla painaisin kohta 200 kg.

Mun kohdalla intuitio ohjaa toisinään syömään pizzaa, mutta yleensä ihan normaalia ruokaa. Viime syksynä teki jatkuvasti mieli nauhanlihaa (pihviä) ja myöhemmin selvisi raudanpuute.

Vierailija
91/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö vähemmän kuin kulutat toimii varmasti.

Se on 100% fakta. Fysiikan lakeja ei laihduttajakaan voi kumota.

Erikoista kun isona miehenä kulutus on kova mutta jos syön hieman vähemmän en laihdu. Mutta jos liikun kovasti ja syön rajusti vähemmän niin alkaa tapahtumaan. Ihmiskehossa ei puhuta muuten fysiikasta vaan biologiasta ja kemiasta.

Liikunnan merkitys kokonaiskulutuksessa on jotain 10% luokkaa jos liikkuu esim. tunnin keskimääräisellä teholla päivässä. Eli aika paljon saa lisätä liikuntaa, jos meinaa laihtua.

Osalla ihmisistä liikunta hillitsee ruokahalua, osalla lisää sitä. Moni myös terveellinen ruokavalio ja liikunta on yhtä ja samaa pakettia ja tällöin syö paremmin, kun liikkuu.

Vierailija
92/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapäiväkirjaa pitämällä saa selville viikon syömiset ja siitä on helppo lähteä karsimaan turhia asioita pois. Varmasti laihtuu kun pienentää kulutusta riittävästi ja lisää liikuntaa. Ei ole mahdollista että paino ei pidemmän ajan kuluessa laske elintapamuutoksilla. 

Vierailija
93/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkivapaotsapantaan kiinnitetty päärynädonitsi. 

.

.

.

Kukaan ei ala juoksemaan päärynädonitsin perässä.

Vierailija
94/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas taas melkoisia tekosyitä laiskuudelle.

Mä en laihdu kun mulla on "Se". Mä en laihdu kun mun aineenvaihdunta...

Mä en laihdu kun ne Rauta arvot... Mä en laihdu kun tulee se Säästöliekki.

Lopettakaa aluksi itsellenne valehtelu. Ja sitten Lenkkarit jalkaan....Hop Hop.

95/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laihdu, koska syön liikaa. Syön vääriä ruokia ja aineksia väärään aikaan liian paljon. Teen itse erittäin hyvää ruokaa, en voi syyttää edes valmisruokateollisuutta tai mainoksia.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
96/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista helpoin tapa on syödä sellaisia "yksinkertaisia" ruokia. Ei se mikään herkullisin tapa tokikaan ole, mutta joku kana-kasvis- setti ja vähän riisiä kylkeen, niin kyllä sitä on vaikea syödä niin paljon, että sillä lihoaa. 

Vierailija
97/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista. Laske päivittäinen peruskulutuksesi netin peruskulutuslaskurilla ja syö vähemmän, punnitse ja loggaa kalorit esim. Lose it-sovellukseen. Laihdut, kuten minäkin. Ja semaglutidi-reseptin saa jos bmi yli 27.

Vierailija
98/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hoikka/normaalipainoinen, joten en ole itse koskaan tarkoituksella laihduttanut. Mutta törmännyt kyllä todella toimimattomiin neuvoihin!

Esim. syö paljon kasviksia/keittoja.

Mä syön mielestäni ihan normaalisti mutta esim. salaatista tai keitosta ei vaan lähde nälkä. Ei vaikka olisi kuinka ravitseva ja monipuolinen. Tai nälkä on ehkä 30 min poissa mutta sen jälkeen on olo kun ei olisi mitään syönytkään.

Toinen neuvo, mitä en ymmärrä on se, että laiduttaessa pitäisi olla jotenkin niin ehdoton. Eli EI OLLENKAAN makkaraa, karkkia, sipsejä, limuja... Näitä ohjeita on yleensä niissä laihdutus-tv-ohjelmissa.

Vierailija
99/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aloitan: Syö vähemmän kuin kulutat. Joo ok, mutta kulutusta ei voi mitenkään tietää, vaikka olis minkälainen mittari käytössä" 

Sehän on helppo tietää. Ei millään netin laskurilla tai taulukolla tosin, koska kulutus on yksilöllistä. Mutta sen voi selvittää syömällä vaikka kuukauden ajan syömänsä kalorit joka päivä, ja seuraamalla painon kehitystä. Jos laskee, syö vähemmän kuin kuluttaa. Jos nousee, enemmän. Jos ei tapahdu mitään, keskiarvo syömiselle on kaloritasapainon tila. Eli kyllä minusta tuo syö vähemmän kuin kulutat hyvinkin toimii, mutta se kulutus täytyy selvittää yksilöllisesti, eikä luottaa johonkin taulukkoon jonka mukaan pituus x paino y tarkoittaa että kulutus on z.

Itselleni käytännössä huono neuvo on ollut intuitiivinen syöminen. Mun intuitio haluaisi mun syövän pizzaa, juovan keskikaljaa ja energiajuomia ja ahmivan sipsejä ja karkkeja. Sitä seuraamalla painaisin kohta 200 kg.

Mahdatko olla oikeasti kokeillut tuota intuitiivista syömistä? En itsekään osaa sitä, mutta kiinnostaisi kokemukset, jos joku on tosissaan tähän pyrkinyt. 

Tuohan ei ole mikään pikaratkaisu kuten kalorien kirjaus, joka periaatteessa toimii heti, jos ottaa varman päälle kalorirajoitteen ja noudattaa sitä. Intuitiivisessa syömisessä opetellaan, kai usein pitkän kaavan kautta, syömään riittävästi mutta ei liikaa, terveellisesti mutta ilman tiukkoja rajoituksia. Eli jos ne pizzat ja sipsit on ollu ongelma, niin niitä aletaan sitten vasta joskus kuukausia myöhemmin syömään vapaammin. 

Vierailija
100/104 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naparetkeilijät yrittivät kaikin keinoin estää laihtumistaan. Laihtuivat vaarallisen nopeasti vaikka söivät järjettömiä kalorimääriä.

Mitäs tähän sanotte netflixlaihduttajat?

Että heillä meni ihan älytön määrä energiaa lämpimänä pysymiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi