Kliseiset laihdutusohjeet, jotka periaatteessa on hyviä, mutta ei toimi käytännössä
Aloitan: Syö vähemmän kuin kulutat. Joo ok, mutta kulutusta ei voi mitenkään tietää, vaikka olis minkälainen mittari käytössä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''Mulla vielä vähemmän, mutta onkin kilpparin vajaatoiminta. Ärsyttää kyllä. On työn takana pysyä edes niukasti normaalipainon puolella.''
Sitten lääkäriltä hakemaan tyroksiinia.
Mistä päättelet etten sitä jo olisi hakenut? Kuvittelitko kenties että olen itse keksinyt diagnoosini? Ei. Tämä on ihan lääkärin diagnosoima ja olen syönyt thyroxinia 20 vuotta. Veriarvot on ok, mutta silti on vajaatoiminnan oireita. Tämä on täysin normaalia tässä taudissa.
Ja se lääke haetaan muuten apteekista, ei lääkäriltä.
Jos nyt aletaan viisastelemaan niin sen lääkkeen määrää lääkäri ja se haetaan apteekista, mutta ilman lääkärin määräämää reseptiä et voi sitä hakea. Tuliko nyt besserwisserille hyvä mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on totta ja omakohtaisestikin todettu, että nälkää ei pääse edes syntymään eikä tule ahmittua kerralla ylettömiä määriä jos noudattaa sellaista ruokailurytmiä missä syödään aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja näiden välissä pari välipalaa. Suurimmat syyt liikakiloihin oli itselläni ja niin on monella muullakin se, että syödään päivässä vain muutama kerta ja ahdetaan sitä ruokaa ylettömiä määriä kerralla ja syödään myös lähes joka päivä sellaisia herkkuja mitä ei saisi syödä kuin kohtuudella korkeintaan kerran tai kaksi viikossa.
Nälkä ei todellakaan tule kun syö jatkuvasti. Onko se jatkuvasti syöminen terveellistä tai järkevää?
Joillekin toimii. En tiedä, onko sekään terveellistä, että pitää liian pitkiä ruokavälejä myöskään?
Itse syön kiikunkaakun. Kiva vasta sängyssä havahtua siihen, että olisin voinut syödä enemmän! Pelottaa välillä, että stressaan kehoani liikaa, koska syön niin arvaamattomasti joskus. Jos en heti jaksa menemään tekemään ruokaa, kun tulee vaimea signaali, helposti voi vierähtää muutama tunti, koska näläntunne lähtee pois, ja sitten illalla YLLÄTYYYYYS!
Mutta toisaalta, vastapainona tulee syötyä enemmän joskus. Ja joskus kun olen pitänyt omasta mielestäni mässypäivän, vaaka on näyttänyt pienempää lukemaa seuraavana päivänä, vaikka olisin syönyt jotain todella suolaista ja sokerista ja rasvaista. xD
Hulluinta tässä on, että olen muutaman kilon ylipainoinen. Ja välillä tuntuu, että söisin kuin olisin hoikka/laiha ihminen :D Mutta ainakin paino on laskenut, ei siinä mitään. Kesällä verikokeisiin selvittämään, millä mallilla arvot ovat.
"Aloitan: Syö vähemmän kuin kulutat. Joo ok, mutta kulutusta ei voi mitenkään tietää, vaikka olis minkälainen mittari käytössä"
Sehän on helppo tietää. Ei millään netin laskurilla tai taulukolla tosin, koska kulutus on yksilöllistä. Mutta sen voi selvittää syömällä vaikka kuukauden ajan syömänsä kalorit joka päivä, ja seuraamalla painon kehitystä. Jos laskee, syö vähemmän kuin kuluttaa. Jos nousee, enemmän. Jos ei tapahdu mitään, keskiarvo syömiselle on kaloritasapainon tila. Eli kyllä minusta tuo syö vähemmän kuin kulutat hyvinkin toimii, mutta se kulutus täytyy selvittää yksilöllisesti, eikä luottaa johonkin taulukkoon jonka mukaan pituus x paino y tarkoittaa että kulutus on z.
Itselleni käytännössä huono neuvo on ollut intuitiivinen syöminen. Mun intuitio haluaisi mun syövän pizzaa, juovan keskikaljaa ja energiajuomia ja ahmivan sipsejä ja karkkeja. Sitä seuraamalla painaisin kohta 200 kg.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän on Maratoonareita tai Voimistelijoita jotka on lihavia.
Eikö urheilijoihin pädekkään nämä "Liiku ja syö vähemmän" säännöt?
montako maratoonaria olet nähnyt jotka on raskas rakenteisia?
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän kuin kulutat toimii varmasti.
Se on 100% fakta. Fysiikan lakeja ei laihduttajakaan voi kumota.
Erikoista kun isona miehenä kulutus on kova mutta jos syön hieman vähemmän en laihdu. Mutta jos liikun kovasti ja syön rajusti vähemmän niin alkaa tapahtumaan. Ihmiskehossa ei puhuta muuten fysiikasta vaan biologiasta ja kemiasta.
Olen saanut apua painonpudotukseen Terveystalosta ravitsemusterapeutilta ja voin sanoa, että homma toimii! Tavoite on -10 kg ja nyt niistä on jo parissa kuukaudessa lähtenyt 4. Ekalla käynnillä käytiin läpi mitä syön ja mitä pitäisi syödä milläkin aterialla, että paino lähtee tippumaan. Sain ehdotuksia erilaisista vaihtoehdoista aamiaiselle, lounaalle, välipalalle, illalliselle ja vielä iltapalalle, joista rakennan päivän syömiset. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä. Vaikka jokainen varmaan periaatteessa tietää, miten pitäisi syödä, mutta tässä eron aikaisempaan teki se, että asiat käytiin konkreettisesti läpi ja sain omaan elämään sopivat vinkit. Vielä on tekemistä jäljellä, mutta motivaatio pysyy, kun tuloksia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän kuin kulutat toimii varmasti.
Se on 100% fakta. Fysiikan lakeja ei laihduttajakaan voi kumota.
Erikoista kun isona miehenä kulutus on kova mutta jos syön hieman vähemmän en laihdu. Mutta jos liikun kovasti ja syön rajusti vähemmän niin alkaa tapahtumaan. Ihmiskehossa ei puhuta muuten fysiikasta vaan biologiasta ja kemiasta.
Kyllä se urheilun intensiteetti lasketaan ihan tehona eli watteina eli jouleina sekunnissa eli kaloria sekunnissa. Ihan fysiikan lakeja noudattaa ihmisen kehokin, kun energian säilyvyydestä puhutaan. Muutenhan ei ihmiset pystyisi kuolla nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on totta ja omakohtaisestikin todettu, että nälkää ei pääse edes syntymään eikä tule ahmittua kerralla ylettömiä määriä jos noudattaa sellaista ruokailurytmiä missä syödään aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala ja näiden välissä pari välipalaa. Suurimmat syyt liikakiloihin oli itselläni ja niin on monella muullakin se, että syödään päivässä vain muutama kerta ja ahdetaan sitä ruokaa ylettömiä määriä kerralla ja syödään myös lähes joka päivä sellaisia herkkuja mitä ei saisi syödä kuin kohtuudella korkeintaan kerran tai kaksi viikossa.
Olen aikoinaan kokeillut lisätä ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan päivään tervellisiä välipaloja, yrittänyt syödä kunnollisen aamupalan ja koittanut pitää kiinni siitä, etten skippaisi lounasta. Seurauksena paino on aina noussut aivan ennennäkemättömällä vauhdilla - vaikka samaan aikaan yritin vältellä kaikkien herkkujen ja muun turhan syöntiä.
Toimii varmaan joillakin, mutta ei tosiaan kaikilla. Nyt mennään ozempicilla (-32kg)
Vierailija kirjoitti:
Syö viisi kertaa päivässä. Lihavalle kun sanot noin niin arvaa laihtuuko..
Laihtuu!
Se syötävä pitää vain olla oikeanlaista ja riittävän paljon, ei mitään miniannoksia salaattia.
Itse tilasin netistä ravintoterapeutin tekemän taulukon, minkä mukaan syödään proteiinia ja hyviä rasvoja kullakin aterialla. Olin syönyt liian rasvatonta ja proteiiniköyhää ruokaa, liian kevyesti.
3 kuukaudessa olen laihtunut 9,5kg. Vain syömällä enemmän ja lähes ilman liikuntaa.
Ilman nälkää, ilman herkkujen ahmimista. En koe olleeni millään dieetillä edes.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä voi itselleen sallia pienen herkin. Esim. pienen pullan kahvin kanssa tai kaksi palaa tumma suklaata.
Tuo toiminee niillä, jotka eivät jää koukkuun sokeriin. Jos minä yritän syödä pienen herkun joka päivä, olen kolmantena päivänä koukussa ja vedän sokeriöverit.
Suositukselle, että pitäisi syödä vuorokauden aikana usein säännölliseen tahtiin, ei taida olla kovinkaan vankaa tutkimuksellista näyttöä. Toisaalta on olemssa jotain näyttöä, että pitkät ateriavälit voisivat olla eduksi, mutta mitään yleispätevää suositusta ei voine suoralta kädeltä antaa.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/is-it-better-to-eat-several-s…
For example, one study compared eating three meals per day or six smaller, more frequent meals on body fat and perceived hunger. Both groups received adequate calories to maintain their current body weight using the same macronutrient distribution: 30% of energy from fat, 55% carbohydrate, and 15% protein.
At the end of the study, researchers observed no difference in energy expenditure and body fat loss between the two groups. Interestingly, those who consumed six smaller meals throughout the day had increased hunger levels and desire to eat compared to those who ate three larger meals per day.
Although calorie intake was controlled in both groups, researchers hypothesized that those who consumed frequent meals would be more likely to consume more daily calories than those who ate less frequently.
Toisaalta taas:
People who eat more frequently are more likely to have better diet quality. Specifically, those who consume at least three meals per day are more likely to have a greater intake of vegetables, greens, legumes, fruit, whole grains, and dairy.
These individuals are also more likely to consume less sodium and added sugars than those who consume two meals per day.
Similarly, another 2020 study published in the British Journal of Nutrition found that increased meal frequency approximately three meals per day is associated with higher diet quality.
Eipä tainnut myöskään olla yhtään tervettä vankia. Ja mitäs luulet, oliko sieltä vapautuneille painonpudotus pysyvä?