Vanhuksen hoitaminen väsyttää, vinkkejä
Onko vinkkejä? Ei kiitos sellaisia että laita se hoitokotiin tai pyydä kunnallista kotihoitoa. Kaikki palvelut ovat tiedossa ja tällä hetkellä sopivat ja saatavilla olevat ovat käytössä. Eniten väsyttää se, ettei saa yölläkään levätä. Olen itse 60 v ja eläkkeellä. Erittäin huonosti liikkuva ja täysin palveltava vanhus herättää aikaisin aamulla että saisi mehua tai jotakin vastaavaa aivan turhaa ja joskus keskellä yötäkin tulee vastaavia herätyksiä. Päivisin olen koko ajan saatavilla (asumme samassa talossa) ja hoidan erilaisia tehtäviä joskus monta kertaa tunnissa, joskus voi olla pari tuntia että ei ole mitään tarpeita, mihinkään ulos ei voi lähteä kuin noin tunniksi. Hoidamme veljeni kanssa tätä vuorotellen, joten saan välillä lepoa mutta nämä hoitoviikot ovat todella raskaita, kun ei saa edes nukkua tarpeeksi.
Tämä tuntuu samalta melkein samalta kun aikoinaan kun oli pieniä lapsia, ja oli krooninen univelka eikä koskaan saanut nukkua tarpeeksi ja aina kesken unia tuli herätys ja päivät menivät sumussa ja koko ajan tiesi että pitää mennä hoitamaan jotain asiaa.
Voiko tätä jotenkin helpottaa? Yritämme puhua hoidettavalle että hän antaisi nukkua edes aamulla, mutta hän ei tajua sitä. Hän ei ole tarkoituksella hankala, mutta hän ei vain tunnu tajuavan asiaa. Miten te ihmiset joilla on vaikea omaishoitotilanne tai muu vastaava saatte virkistyttyä ja levättyä. Tuntuu että aina kun olen hoitamassa, vanhenen 20 vuotta. Toivon myös voimia niille joilla sama tilanne.
Kommentit (258)
Sinä et ole velkaa elämästäsi äidillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli 2 muistisairasta omaista hoidettavan ja yöherätyksiä oli 2 tunnin välein. 7 vuotta sitä jatkui. Itse jaksoin niin, kun mietin että olivat hoitaneet minua kun olin vauva ja lapsi ja tämä on nyt sitten karman takaisinmaksua.
Älytön vertaus. Vauva-aika ei ensinnäkään kestä vuosikausia ja vauva ei itse pyytänyt syntymistä.
No mutta eihän kukaan ihminen ole pyytänyt syntymäänsä tai elämäänsä, eikä vanhuskaan ole itse pyytänyt vanhenemistaan ja muistisairauttaan. Kyse on ihmisestä kokonaisuutena: elämän alkuvuosista ja loppuvuosista. -Eri
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te ihmiset, jotka "osaatte vetää rajat" kertoa omasta elämästänne ja tilanteistanne. Mitä te teette vanhempienne tai muiden läheistenne puolesta? Missä menevät ne terveet rajat? Onko omaishoitajuus väärin teidän mielestänne tai se jos omaishoitajuudessa väsyy? Onko väsyminen merkki siitä että rajat ovat menneet? Miten sen voi estää? Kysyn ihan tosissani, koen itse eläväni sellaista elämää jonka olen itse valinnut, vaikka se on välillä raskasta.
Jos omat voimat loppuu, elämä ei maistu, ei nuku, ei ole energiaa mihinkään muuhun.... silloin on tarve rajoille.
Itse olen laittanut vanhemmat hoitokotiin, en ikinä alkaisi omaishoitajaksi. Haluan elää omaa elämää, käydä töissä, harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sille unilääke. Niin hoitokodeissakin tehdään. Anna sitten kun menet nukkumaan, nukkuu hänkin myöhempään. Villasukat jalkaan, kiedo jalat lämpöisesti ja päälle raskahko peitto. Pään voi myös kietoa lämpimästi. Takaan että nukkuu.
Ei niitä unilääkkeitä määrätä siksi että omainen ei jaksa. Jos unettomuus on ongelma vanhukselle nin sitten voidaan määrätä väliaikaisesti.
On se vanhuksellekin ongelma, jos ei saa nukutuksi yölläkään. Ap. kertoi että yötä päivää palveluttaa tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sille unilääke. Niin hoitokodeissakin tehdään. Anna sitten kun menet nukkumaan, nukkuu hänkin myöhempään. Villasukat jalkaan, kiedo jalat lämpöisesti ja päälle raskahko peitto. Pään voi myös kietoa lämpimästi. Takaan että nukkuu.
Ei niitä unilääkkeitä määrätä siksi että omainen ei jaksa. Jos unettomuus on ongelma vanhukselle nin sitten voidaan määrätä väliaikaisesti.
On se vanhuksellekin ongelma, jos ei saa nukutuksi yölläkään. Ap. kertoi että yötä päivää palveluttaa tunnin välein.
Ei silloinkaan ensimmäisenä kyseseen tule unilääkkeet. Lääkkeet on vanhuksen rajoittamista siinä missä vyöt tai lukitut ovet yms.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan että hoidat vanhusta, mutta tuo stressi ja valvominen vie sinut ennenaikaiseen hautaan. Saatat kuolla sairaskohtaukseen ennen autettavaa.
Meillä meni pitkään, ennen kuin vanhus tottui ajatukseen, että kotihoito alkaa käydä. Oli sitä mieltä, että pärjää oikein hyvin, kun omaiset hoitaa. Niinhän se toimi hänen lapsuudessaan ja aikuisiässäänkin maatiloilla, joilla asui tavallisesti kolme sukupolvea, jopa neljäkin.
Nyt kun vieraillaan usein ja kotihoito rullaa, juoksuttaa mielellään meitä omaisia pienillä asioillaan. Sen jaksaa vierailun ajan, mutta en voisi kuvitellakaan asuvani hänen kanssaan, koska ne tarpeet ovat ympärivuorokautiset, eikä ajantajua ole.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotellaan että "laita hoitokotiin". Ettekö lue uutisia ollenkaan? Ei vanhuksia saa "laitettua" mihinkään, jos ei ole aivan kuoleman partaalla. Paitsi yksityisiin laitoksiin, jos on varaa maksaa siitä tuhansia euroja kuussa. Pelkkä soittelu ja palvelun haluaminen ei ole läheskään tarpeeksi vakava syy hakea laitospaikkaa. Niitä ei ole.
Omaishoitajan burnout on painava syy saada omaiselle hoitopaikka. Haet itse lääkärintodistuksen, ettet enää kerta kaikkiaan jaksa. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotellaan että "laita hoitokotiin". Ettekö lue uutisia ollenkaan? Ei vanhuksia saa "laitettua" mihinkään, jos ei ole aivan kuoleman partaalla. Paitsi yksityisiin laitoksiin, jos on varaa maksaa siitä tuhansia euroja kuussa. Pelkkä soittelu ja palvelun haluaminen ei ole läheskään tarpeeksi vakava syy hakea laitospaikkaa. Niitä ei ole.
Omaishoitajan burnout on painava syy saada omaiselle hoitopaikka. Haet itse lääkärintodistuksen, ettet enää kerta kaikkiaan jaksa. Näin se menee.
Työkyvyttömyyseläke on omaishoitajuuden kanssa se, mistä kannattaa puhua lääkärin kanssa.
Aika paljon vinkkejä täällä on tullutkin. Mietin vielä tuota mitä Ap kerroit, että vanhus on huonosti liikkuva ja täysin palveltava, ja ilmeisesti uni on hyvin kevyttä ja katkonaista, jos yölläkin herättelee. Tilannetta voisi keikauttaa parempaan suuntaan luonnollisemmillakin keinoilla, esimerkiksi lisäämällä vanhuksen fyysistä aktiivisuutta päiväsaikaan. Ota päivärytmiin mukaan pieni ulkoilu aamupäivällä ennen lounasta ja jonkinlainen liikunnallinen aktiviteetti tai muu viriketuokio alkuiltapäivästä. Jumppaa, venyttelyä tai jotain muuta yhdessä puuhastelua, tuo hänet keittiöön tai olohuoneeseen, pois omasta sängystä. Tämän pitäisi väsyttää fyysisesti sen verran, että uni maistuu yöllä paremmin.
Jos uni ei silti meinaa tulla illalla, siitä kannattaa puhua hoitavalle lääkärille. Esimerkiksi melatonini voi auttaa nukahtamaan eikä se yleensä aiheuta seuraavaksi päiväksi tokkuraa tai kaatumisvaaraa kuten varsinaiset unilääkkeet. Mutta älä lisää sitäkään omin päin vanhuksen lääkkeisiin vaan puhu lääkärille. -sh
Olen ap:n ikäinen ja kärsin univaikeuksista, vaikka ei ole ketään hoidettavaakaan. Vetää voimattomaksi eikä meinaa jaksaa töissä ja kotona jää hommat tekemättä. Eli unenpuute on kyllä kokonaisvaltainen juttu. Mutta, suosittelisin aloittajalle lomaa jossain muualla kuin siellä kotona vanhuksen kanssa, vähintään kaksi viikkoa vaikka ulkomailla, ylipäätään jossain, missä ei ole tavoitettavissa. Veli hoitaa sen aikaa vanhusta.Tämä selkeä vuorottelu vaikka joka kuukausi voisi auttaa. Mutta onko rahaa mennä muualle asumaan joka kuukausi kahdeksi viikoksi onkin varmaan toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa siitä on ,jos jo muistisairaalle levottomalle vanhukselle antaa rauhoittavia.? Kysyn vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa siitä on ,jos jo muistisairaalle levottomalle vanhukselle antaa rauhoittavia.? Kysyn vaan.
Tärkeimpänä kai miksi niitä jokseenkin kitsaasti määrätään on kaatumisriski.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon vinkkejä täällä on tullutkin. Mietin vielä tuota mitä Ap kerroit, että vanhus on huonosti liikkuva ja täysin palveltava, ja ilmeisesti uni on hyvin kevyttä ja katkonaista, jos yölläkin herättelee. Tilannetta voisi keikauttaa parempaan suuntaan luonnollisemmillakin keinoilla, esimerkiksi lisäämällä vanhuksen fyysistä aktiivisuutta päiväsaikaan. Ota päivärytmiin mukaan pieni ulkoilu aamupäivällä ennen lounasta ja jonkinlainen liikunnallinen aktiviteetti tai muu viriketuokio alkuiltapäivästä. Jumppaa, venyttelyä tai jotain muuta yhdessä puuhastelua, tuo hänet keittiöön tai olohuoneeseen, pois omasta sängystä. Tämän pitäisi väsyttää fyysisesti sen verran, että uni maistuu yöllä paremmin.
Jos uni ei silti meinaa tulla illalla, siitä kannattaa puhua hoitavalle lääkärille. Esimerkiksi melatonini voi auttaa nukahtamaan eikä se yleensä aiheuta seuraavaksi päiväksi tokkuraa tai kaatumisvaaraa kuten varsinaiset unilää
Jaksaisitko sinä itse vetää sitä kivirekeä. Ei vanhus tahdo sitä ja tätä, mitä ehdotat.
Jos se mitä on tarjolla ei kelpaa olkoot sitten ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silloinkaan ensimmäisenä kyseseen tule unilääkkeet. Lääkkeet on vanhuksen rajoittamista siinä missä vyöt tai lukitut ovet yms.
No sitten ei muuta,kuin ovet auki ja vanhus saa pissata ja kakkia minne tahtoo, olla syömättä ja juomatta miten tahtoo. Suomen talvi on pitkään kylmä-ei tarvi kauan hoitaa ,kun pakenee lumihankeen.. Katsos ,kun on se itsemäärämisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista neuvoista! Tottakai meillä on mehukannu valmiina yöpöydällä, mutta sitten halutaankin kahvia tai apua tai on tullut vaippaan huonot tai mitä milloinkin. Ihmetyttää nyt, että jos aivan alkuun kirjoitan, että ei kiitos niitä ohjeita että laita hoitokotiin tai tilaa kunnallisia palveluita, niin miksi laitatte niitä? En rupea nyt avaamaan tätä koko tilannetta, pyydän että vain uskotte, että tämä on se tilanne, missä nyt olemme tällä hetkellä. Olisiko täällä vaikka joku pikkulasten äiti joka olisi löytänyt itselleen jonkun hyvän keinon saada arjessa lepoa ja voimia tai joku jolla on vastaava vanhuksenhoitotilanne, joka on löytänyt voimavaroja.
Itse sain vaativassa vastaava tyyppisessä tilanteessa voimaa ihan vain sillä tavalla, että kuntoilin kotona kuntolaitteilla paljon ja kuuntelin musiikkia. Se laittaa joitakin hyvänolon aineita liikkeelle niin, että jaksaa vähän paremmin.
Olisko mitään vapaaehtoisystävätoimintaa siellä päin, että voisi sellainenkin käydä välillä pitämässä seuraa vanhukselle?
Ei ne unilääkkeet estä pissaamista ja kakkaamista mihin sattuu. Usein jopa päinvastoin lisää sitä.
Ap: reppana kuvittelee ,että saa sädekehän päänsä päälle ,kun hyppää kuin vieterinukke samanluonteisen isänsä oikkujen mukaan. Huomaa ap: stä ,ettei omenä oo kauas puusta pudonnut.
Molemmat , isä ja tytär juonittelevia änkyröitä.
JATKAKAA YHDESSÄ SAMAAN MALLIIIN.
Täällä on tosi monia hyviä neuvoja, ja yksi hyvä on se että jumppaa ja kuuntelee musaa, se laittaa hyvänolonkemikaalit kehossa liikkeelle. Sitä olen tehnytkin. Sen sijaan se että vielä tähän päälle jumpauttaisin ja aktivoisin vanhusta on kyllä niin huvittava neuvo. Jos vanhus olisi tuollaiseen kykenevä, että käytäisiin pikku kävelyillä ja liikunnallisilla tuokioillaä, niin tuskin oltaisiin tässä tilanteessa. Jos joku ei voi hakea itse itselleen edes juotavaa, niin miten hän voisi käydä kävelyillä tai liiikunnallisilla tuokiolla?