Vanhuksen hoitaminen väsyttää, vinkkejä
Onko vinkkejä? Ei kiitos sellaisia että laita se hoitokotiin tai pyydä kunnallista kotihoitoa. Kaikki palvelut ovat tiedossa ja tällä hetkellä sopivat ja saatavilla olevat ovat käytössä. Eniten väsyttää se, ettei saa yölläkään levätä. Olen itse 60 v ja eläkkeellä. Erittäin huonosti liikkuva ja täysin palveltava vanhus herättää aikaisin aamulla että saisi mehua tai jotakin vastaavaa aivan turhaa ja joskus keskellä yötäkin tulee vastaavia herätyksiä. Päivisin olen koko ajan saatavilla (asumme samassa talossa) ja hoidan erilaisia tehtäviä joskus monta kertaa tunnissa, joskus voi olla pari tuntia että ei ole mitään tarpeita, mihinkään ulos ei voi lähteä kuin noin tunniksi. Hoidamme veljeni kanssa tätä vuorotellen, joten saan välillä lepoa mutta nämä hoitoviikot ovat todella raskaita, kun ei saa edes nukkua tarpeeksi.
Tämä tuntuu samalta melkein samalta kun aikoinaan kun oli pieniä lapsia, ja oli krooninen univelka eikä koskaan saanut nukkua tarpeeksi ja aina kesken unia tuli herätys ja päivät menivät sumussa ja koko ajan tiesi että pitää mennä hoitamaan jotain asiaa.
Voiko tätä jotenkin helpottaa? Yritämme puhua hoidettavalle että hän antaisi nukkua edes aamulla, mutta hän ei tajua sitä. Hän ei ole tarkoituksella hankala, mutta hän ei vain tunnu tajuavan asiaa. Miten te ihmiset joilla on vaikea omaishoitotilanne tai muu vastaava saatte virkistyttyä ja levättyä. Tuntuu että aina kun olen hoitamassa, vanhenen 20 vuotta. Toivon myös voimia niille joilla sama tilanne.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikenlaisista ajatuksissta, jään pohtimaan niitä. Tämä aihe jotenkin selvästi ahdistaa ihmisiä täällä. Kiinnostavaakin että miksi. Se, että ei tekisi itse kuuna päivänä jotakin, ei tarkoita, etteivät jotkut muut tekisi. Kyllä ihmiset haluavat yleensä parasta läheisilleen. Ei tällaista tilannetta kukaan toivo, mutta tällaisessa jamassa Suomi alkaa olla, että joko laitetaan rakas ihminen johonkin hirveään hoivakotiin, jos paikka edes saadaan, tai sitten itse "passataan". Tämän voi sitten jokainen tykönään miettiä, jos tilanne tulee vastaan. Vaikka saavat täällä palstalla kyllä väsyneet pikkulasten äiditkin vastaavaa kommenttia, että oma vika, miksi teit lapsia.
"Hirveä hoivakoti"? Uskotko tosissasi että ne kaikki on hirveitä ja hoitajatkin hirviöitä? Käy joskus tutustumassa, monessa paikassa vanhukset jopa viihtyy ja tykkää olla.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Tietty voit kokeilla lisätä itsellesi D-vitamiinia tai jotain muuta, syödä terveellisesti jne, mutta ei se kyllä unenpuutteeseen mitään auta.
,,,Kunnes sitten jouduin ilmoittamaan, että jos öisin joku hätä tulee, niin soitat 112.een.
1) Iso lappu oveen; NYT ON YÖ. TULEN KLO 10. "Liisa"
2) Jos sinulla on hätä, soita 112. Minä nukun klo 10:een ja tulen sitten vasta
3) Vettä on kupissa yöpöydällä. Television kaukosäädin on siinä vieressä. /Kaikki on hyvin. Puhelimeni on öisin äänettömällä. jne
Ja jos kysyy muutoksen syytä, sanot että lääkäri pisti tälle stopin. Lääkärin määräyksestä sinun on nukuttava pitkät kunnon yöunet. Etkä selittele enempää, vaikka kuinka itkisi voivottelisi syyllistäisi ja valittaisi; uusilla säännöillä suljet oven. Ei kukaan kuole siihen, että toinen saa nukkua pidempään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä vaihdat veljen hoitovuorolla asuntoja hänen kanssaan, hän tulee teille passaamaan vanhusta ja sinä lepäät hänen vuoronsa ajan hänen asunnossaan.
Miksi vanhusta pitäisu passata? Hoitaminen ei sitä vaadi.
No ap:n kuvauksen perusteella hän ihan itse on aiheuttanut koko tilanteen kun reagoi vanhuksen jokaiseen inahdukseen olemalla saatavilla ja apuna 24/7. Passaamistahan se on kun toinen on jo oppinut että voi hyppyyttää ap:ta koska tahansa ihan miten haluaa.
Juuri noin eikä tuo ole edes harvinainen tilanne että hmiset kuvittelee että pitäisi olla saatavilla 24/7. Mikää ei siihen velvoita.
Olen muuttanut vanhempieni luona mieheni kanssa nyt heidän vanhuudessaan.
Toinen vanhempi kuoli jo. Jäljelle jääneellä vanhemmalla on pelkotiloja. Täältä ei voi poistua kuin aivan hetkeksi kerrallaan, jos meneillään on hyvä hetki. Rauhoittavaa lääkettä saa monta kertaa päivässä.
Mulla ei ole sisaruksia. Aloittajan tilanne on siitä hyvä, että hän pystyy pitämään kunnollisia taukoja täysin ilman vastuuta.
Mun vanhempi herättää illalla aamukahteen saakka, vaikka käyttää unilääkkeitä. Joko huutelee tai kolistelee. En voi sulkea ovia tai laittaa esim korvatulppia, koska välillä on kaatumisia. Yö kahden jälkeen nukkuu yleensä paremmin ei aina. Muutama päivä sitten kaatui aamu kuudelta.
Hänellä on huono kuulo. En voi vaan huutaa, että en aio tulla yöllä laittamaan peittoa paremmin/tuomaan vettä/tuomaan suklaata/vähän juttelemaan tms. Pakko mennä vierelle sanomaan.
Puhe ei auta, kun muisti on heikentynyt ja on ne pelkotilat.
Liian hyvä hoito tuhoaa sinut eli hoitajan.
Nyt pitää sun omassa päässä määrittää hyvä hoito uudelleen. Annat "kylmästi' hänen odottaa palveluksia vähän enemmän. Ei se ole kiduttamista jos odottaa sitä mehua /kahvia/seuraa/vaipan vaihtoa/toista TV kanavaa tms. muutaman tunnin. Kyllä, jopa vaipan vaihtoa, koska jos toinen vaihtoehto on hoitaja mielisairaalassa... Silloin odottaa laitoksessa vaippaa koko yön tai päivän lopulta... Järki päähän nyt tuohon touhuun!
Sinun pitää nukkua, ulkoilla ja käydä jopa jossain harrasteissa. Jollei se onnistu, hän ei ole enää kotikuntoinen, niin surullista kuin se onkin. Silloin hänen aikansa vanhusten taloon on koittanut , mutta älä anna sen vielä vielä itseäsi 60-vuotiaana... Koita elää oma elämäsi siihen asti kun sen olet lahjaksi saanut...
Vierailija kirjoitti:
Tietty voit kokeilla lisätä itsellesi D-vitamiinia tai jotain muuta, syödä terveellisesti jne, mutta ei se kyllä unenpuutteeseen mitään auta.
,,,Kunnes sitten jouduin ilmoittamaan, että jos öisin joku hätä tulee, niin soitat 112.een.
1) Iso lappu oveen; NYT ON YÖ. TULEN KLO 10. "Liisa"
2) Jos sinulla on hätä, soita 112. Minä nukun klo 10:een ja tulen sitten vasta
3) Vettä on kupissa yöpöydällä. Television kaukosäädin on siinä vieressä. /Kaikki on hyvin. Puhelimeni on öisin äänettömällä. jne
Ap ei ole kertonut, onko vanhus muistisairas vai ainoastaan jääräpäinen. Jos jälkimmäistä, niin vanhus ei mitään lappuja noudata. Ennenkuin muuta vaihtoehtoa ei ole eli ap laittaa kännykkänsä yöksi kiinni.
Ilman muuta, hyvä että muistutit. Sitä ehdotinkin tuolla edellä, ja vieläpä sanon: olipa syy mikä tahansa. Nyt on ryhdyttävä itsekkääksi, otettava omaa aikaa ja nukuttava, muuten tilanne äityy pahaksi ja sinne hoitokotiin päätyvät äiti ja tytär yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hieman erikoista tuokin että ap ja veli hoitaa vuorotellen mutta veli ottaa yksinään omaishoidontuen itselleen.
Ja taitaa se hoidettavan vanhuksen eläkekin olla tarpeen? Senhän menettää myös jos vanhus siirtyy muualle asumaan.
Vähän nyt haiskahtaa siltä että kyseessä on taloudellinen riippuvaisuus.
Jos vanhus tarvitsee erilaista apua, palvelua ja hoitoa ympäri vuorokauden eikä pärjää/pysty olemaan yksin kuin maksimissaan tunnin, hän todellakaan ei ole enää ns. kotikuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omainen lyhytaikaishoitojaksolle palvelutaloon. Esim viikoksi kerran /kk.
Kuten kirjoitin tuossa ylempänä, kaikki saatavilla olevat ja tilanteeseen sopivat palvelut ovat käytössä. Omaishoitoon liittyy 3 vrk/kk hoitojakso, se on käytössä jo. Pyydän vinkkejä siihen, että miten voi virkistyä kun on tällainen hoitotilanne itsellä.
Ahaa. Sä haluat pitää sen omaishoidontuen, et halua luopua siitä. No sitten se on sun oma valinta.
Kaikin tavoinhan tämä on oma valinta. Ei ole nyt siitä kyse. En tosin kylläkään saa sitä omaishoidontukea, se menee veljelleni joka on virallinen omaishoitaja. Raha ei ole tässä mitkään erityinen tekijä, meillä ei ole kenelläkään tässä rahasta pula
Niinä viikkoina, kun veljesi hoitaa vanhuksen, lepäät, hoidat itseäsi ja teet jotakin sellaista, josta itse tykkäät - etkä puutu niihin hoitotoimenpiteisiin, joita veljesi tekee. Otat siis aikaa itsellesi.
Miksi sinä ylipäänsä hoidat vanhusta ollenkaan jos veljesi on hänen virallinen tuen saava omaishoitajansa? Onko homma veljelle yksin liian raskasta vai mikä on syy? Se että satutte asumaan samassa rakennuksessa ja veli ei?
Mulle tulee tuosta yöjuoksuttamisesta mieleen alkuperäisen Supernanny-sarjan (kotimaista en ole katsonut) nukkumaanmenon kanssa temppuilevat lapset ja heidän sänkyyn palauttamisensa. Nyt on yö, nyt nukutaan! Eikös muutenkin ohjata opettamaan lapsille, että yöaikaan on rajoitettu palvelu? Ei kenenkään tarvitse kukonlaulun aikaan saada mehua tai kahvia. Janotuksen tosiaan hoitaa vesilasi/pullo/kannu yöpöydällä, ja muita juomia saa kello x eteenpäin. Voisiko vanhusta saada koulutettua tässä asiassa sillä, että yöaikaan esitettyjä extratoiveita ei toteuteta ennen aamua, vaan vain pakolliset asiat hoidetaan? Jos hän herättää klo 5 ja pyytää kahvia, niin vastaat, että kahvia saa klo 9. Jos ei ole muistisairas, niin ylimääräinen yöpassautus saattaa kummasti vähentyä, jos se ei johda mihinkään...
Hei ap! Voimia tilanteeseesi! Omasta kokemuksesta tiedän että läheistä vanhusta hoitaessa omat rajat hämärtyy kenties vielä pahemmin kuin omien lasten kanssa. Pitäisi olla sellainen "omaishoitajaneuvola" kuten pienten lasten vanhemmille jonne voisi purkaa tuntojaan ja saada neuvoja ja tukea. Hyvä että pystyt kuitenkin jakamaan hommaa sisaruksen kanssa. Olisiko muita omaisia..? Mitkä asiat sinulle antavat energiaa? Oletko siis vielä itse työelämässä ja voiko sillä puolella tehdä kevennyksiä? Entä saisitko keskusteluapua tai terapiaa? Ehkä jos saisit eriteltyä mitkä asiat nykytilanteessa on sinulle kaikista raskaimpia ja mietittyä täsmäratkaisuja niihin. Ehkä sisaruksellesi eri asiat on ne raskaimmat ja voisitte kustomoida työnjakoa? Ja mihin voit vaikuttaa ja mihin et. Mm. uni on kyllä tosi tärkeä asia. Voimia vielä!
Nro 67: "Ilman muuta, hyvä että muistutit. Sitä ehdotinkin tuolla edellä, ja vieläpä sanon: olipa syy mikä tahansa. Nyt on ryhdyttävä itsekkääksi, otettava omaa aikaa ja nukuttava, muuten tilanne äityy pahaksi ja sinne hoitokotiin päätyvät äiti ja tytär yhtä aikaa."
No just näin. Tai tytär päätyy hautaan ja äiti hoivakotiin. Mun isälleni ei sopinut se, että mä lakkaan juoksemasta päivin ja öin siellä, vaikka mun verenpaineet oli jo tasolla 230/180. Vastasi vaan, että "Niin niin mutta kun...". Lopulta kysyin, kumman haluaa haudata ensin: vaimonsa vai nuoremman tyttärensä. Löi mulle luurin korvaan :D Mutta noudatin lääkärin neuvoa ja laitoin yöksi kännykän äänettömälle ja työpäiväni aikana en vastannut puhelimeen, jos näin, että soittaja oli isä. Kyllä mä siellä noin muuten kävin, kun olin vapaalla ja hereillä eli joka päivä kuitenkin.
Ap:sta en tiedä, mutta mulle kävi vielä niin, että mä en iltaisin saanut edes unta, koska alitajunnassani koko ajan odotin, että puhelin taas soi. Tuo helpotti vasta sitten, kun aloin pitää kännykkää öisin äänettömällä.
Joku ihan vertaistukiryhmä, saa paremmin vinkkejäkin.
Vaihtakaapa asuntoja veljen kanssa, hän voi tulla asumaan vakituisesti omaishoidettavansa kanssa.
Jos hoitaa huonokuntoista vanhusta, niin ei voi itse olla saavuttamattomissa esim yön yli. Käyhän ne tehostetussa palveluasumisessakin kahden tunnin välein tarkistamassa voinnin öisinkin.
Itse olen omaishoitajana. Mun äiti huutelee sitä ja tätä öisin. Joudun erottelemaan, onko jokun oikea hätä vai ei.
Vanhus voi esim kaatua vaikeaan asentoon.
Jos hän pyytää vaikka, että toisin vettä, niin se pyytely jatkuu koko yön. Välillä torkahtaa jasitten taas herää ja muistaa haluavansa vettä ja huutelee.
Kännykkää ei voi antaa ollenkaan. Hänellä on alkavaa dementiaa. Kun hänellä oli vielä puhelin hallussaan, hän soitti 2 kertaa turhaan hätänumeroon. Siis ei mitään oikeaa asiaa. Koki, että kaikki sieltä voi neuvoja kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omainen lyhytaikaishoitojaksolle palvelutaloon. Esim viikoksi kerran /kk.
Kuten kirjoitin tuossa ylempänä, kaikki saatavilla olevat ja tilanteeseen sopivat palvelut ovat käytössä. Omaishoitoon liittyy 3 vrk/kk hoitojakso, se on käytössä jo. Pyydän vinkkejä siihen, että miten voi virkistyä kun on tällainen hoitotilanne itsellä.
Osuukos tuo 3 päivän hoitojakson ajankohta mahdollisesti aina veljesi hoitoviikolle/-vuorolle?
Kiitos vielä ehdotuksista ja kommenteista. Uskon että rajojen laittaminen on avain. Käytännössä se voi olla vaikeaa, mutta kyse on myös omasta päätttäväisyydestä ja siitä, että jaksaa kerätä sen väsyneenäkin, eikä vain hoitaa vielä yhtä juttua vaan yrittää tehdä pidemmän aikavälin suunnitelmia. Vaikeaahan se on kun tilanteet elävät ja myös hoitajat vaihtuvat. Vanhusta on myös eri asia kouluttaa kuin lasta, tämä hoidettava ei ole aivan tolkuissaan enää.
Jännä silti, että ihmiset epäilevät niin voimakkaasti, että tässä kuviossa joku "haiskahtaa" tai että jotakuta hyväksikäytetään tai tilanteessa on jotain epämääräisiä taloudellisia sidonnaisuuksia. Ei tässä kuviossa mikään haiskahda, ihan yhteistyössä ja ymmärryksessä hoidetaan asioita suvun kesken. Myöskään en ole itse mikään marttyyri tai henkisesti riippuvainen ihminen, minulla on aikuisia lapsia, joiden kanssa vietän aikaa, töitä, harrastuksia, ystäviä ja muuta, nämä hoitoviikot, joihin olen itse sitoutunut, vain vievät voimia.
Vanhuksen hoito on oma valintani, mutta onko tämä Suomi sitten sellainen maa, että jos joku sanoo, että väsyttää, niin toiset suuttuvat, että oma vika? Vai onko nämä vanhusasiat erityisesti sellaisia, jotka suututtavat ihmisiä jostain syystä? Ihmiset väsyvät omasta syystään monissa tilanteissa, vaikka työhön liittyvässä burnoutissa. Ei kukaan pakota olemaan marttyyrina työpaikassa jossa saa burniksen. Miksi on jotenkin hyväksytympää raataa työnantajan eteen kuin oman läheisen? Joskus ajattelen, että tämä kaikki liittyy ihmisten pelkoon siitä, että olisi itse heikko ja avun tarpeessa. Hoivatyötä, masentuneita, heikkoja aina haukutaan. Vai liittyykö tämä naisvihaan, siihen että naiset itsekään eivät arvosta hoivatyötä ja vihaavat itseäänkin jos siihen joutuvat.
Ap ei ole kertonut, onko vanhus muistisairas vai ainoastaan jääräpäinen. Jos jälkimmäistä, niin vanhus ei mitään lappuja noudata. Ennenkuin muuta vaihtoehtoa ei ole eli ap laittaa kännykkänsä yöksi kiinni.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/