Vanhuksen hoitaminen väsyttää, vinkkejä
Onko vinkkejä? Ei kiitos sellaisia että laita se hoitokotiin tai pyydä kunnallista kotihoitoa. Kaikki palvelut ovat tiedossa ja tällä hetkellä sopivat ja saatavilla olevat ovat käytössä. Eniten väsyttää se, ettei saa yölläkään levätä. Olen itse 60 v ja eläkkeellä. Erittäin huonosti liikkuva ja täysin palveltava vanhus herättää aikaisin aamulla että saisi mehua tai jotakin vastaavaa aivan turhaa ja joskus keskellä yötäkin tulee vastaavia herätyksiä. Päivisin olen koko ajan saatavilla (asumme samassa talossa) ja hoidan erilaisia tehtäviä joskus monta kertaa tunnissa, joskus voi olla pari tuntia että ei ole mitään tarpeita, mihinkään ulos ei voi lähteä kuin noin tunniksi. Hoidamme veljeni kanssa tätä vuorotellen, joten saan välillä lepoa mutta nämä hoitoviikot ovat todella raskaita, kun ei saa edes nukkua tarpeeksi.
Tämä tuntuu samalta melkein samalta kun aikoinaan kun oli pieniä lapsia, ja oli krooninen univelka eikä koskaan saanut nukkua tarpeeksi ja aina kesken unia tuli herätys ja päivät menivät sumussa ja koko ajan tiesi että pitää mennä hoitamaan jotain asiaa.
Voiko tätä jotenkin helpottaa? Yritämme puhua hoidettavalle että hän antaisi nukkua edes aamulla, mutta hän ei tajua sitä. Hän ei ole tarkoituksella hankala, mutta hän ei vain tunnu tajuavan asiaa. Miten te ihmiset joilla on vaikea omaishoitotilanne tai muu vastaava saatte virkistyttyä ja levättyä. Tuntuu että aina kun olen hoitamassa, vanhenen 20 vuotta. Toivon myös voimia niille joilla sama tilanne.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoitin tuossa ylempänä, kaikki saatavilla olevat ja tilanteeseen sopivat palvelut ovat käytössä. Omaishoitoon liittyy 3 vrk/kk hoitojakso, se on käytössä jo. Pyydän vinkkejä siihen, että miten voi virkistyä kun on tällainen hoitotilanne itsellä.
Ahaa. Sä haluat pitää sen omaishoidontuen, et halua luopua siitä. No sitten se on sun oma valinta.
Kaikin tavoinhan tämä on oma valinta. Ei ole nyt siitä kyse. En tosin kylläkään saa sitä omaishoidontukea, se menee veljelleni joka on virallinen omaishoitaja. Raha ei ole tässä mitkään erityinen tekijä, meillä ei ole kenelläkään tässä rahasta pula
Moni ihminen Suomessa on vastaavassa tilanteessa esim omien vanhempiensa kanssa. Varmasti meillä on myös voimavaroja ja taitoja
Ei ole vastaavassa tilanteessa monikaan. Minäkin autan kyllä usein appivanhempiani (30-luvulla syntyneitä) ja hieman nuorempia omia vanhempiani mutta en kuuna päivänä aio muuttaa heidän luokseen heitä passaamaan. Tuo on älytöntä, kukaan ei ole vanhemmilleen velkaa noin paljon.
Miksi pitää olla aina saatavilla?
Facebookista näyttäisi löytyvän useampiakin omaishoitajien keskusteluryhmiä
"Aggressiivisuutta" aiheuttaa turhautuminen siihen että ap on uhriutuva marttyyri, joka on valmis pilaamaan oman terveytensä ja oman elämänsä. Miksi koet että olet velkaa noin älyttömän paljon? Eikö sulla ole muita läheisiä jotka tarvitsevat sinua tai muuta mielekkyyttä elämässä kun uhraat itsesi yhdelle vanhukselle noin?
Siinä vaiheessa kun sulle sattuu jotain, kuka hoitaa sinut ja vanhuksen. Odotat siis sitä?
Tietty voit kokeilla lisätä itsellesi D-vitamiinia tai jotain muuta, syödä terveellisesti jne, mutta ei se kyllä unenpuutteeseen mitään auta.
Mä en aikoinaan suostunut äitini omaishoitajaksi, vaikka palveluntarpeenohjaaja sitä mulle ehdottikin. Olin siihen aikaan vielä työelämässä ja vaikka teinkin etätöitä ja lyhensin työviikkoni vain 3-päiväiseksi, niin eipä se avuntarve just mun vapaapäivinäni tullut. Ihan puhki olin ja välillä koiran ulkoilutuksetkin tuntui vain voimia vievältä, kun normaalisti koiran kanssa ulkoilu virkistää. Lopulta mun verenpaineet paukkuin niin korkeilla, että työterveyslääkäri käski pistää kännykän yöksi äänettömälle. Äiti oli muistisairas ja isä huonosti liikkuva, niin isä soitti aina mulle. Kunnes sitten jouduin ilmoittamaan, että jos öisin joku hätä tulee, niin soitat 112.een.
Hieman erikoista tuokin että ap ja veli hoitaa vuorotellen mutta veli ottaa yksinään omaishoidontuen itselleen.
Unilääke kuten vanhainkodeissakin.
Kiitos kaikenlaisista ajatuksissta, jään pohtimaan niitä. Tämä aihe jotenkin selvästi ahdistaa ihmisiä täällä. Kiinnostavaakin että miksi. Se, että ei tekisi itse kuuna päivänä jotakin, ei tarkoita, etteivät jotkut muut tekisi. Kyllä ihmiset haluavat yleensä parasta läheisilleen. Ei tällaista tilannetta kukaan toivo, mutta tällaisessa jamassa Suomi alkaa olla, että joko laitetaan rakas ihminen johonkin hirveään hoivakotiin, jos paikka edes saadaan, tai sitten itse "passataan". Tämän voi sitten jokainen tykönään miettiä, jos tilanne tulee vastaan. Vaikka saavat täällä palstalla kyllä väsyneet pikkulasten äiditkin vastaavaa kommenttia, että oma vika, miksi teit lapsia.
Ehdotin tuota 6-10 nukkumista/ kännyn hiljentämistä ja itsekkääksi ryhtymistä, mutta kyllä tässä nyt joku toinenkin asia pahasti haiskahtaa. Anteeksi, että sanon, mutta: veli. Miksi hän saa omaishoidontuen kokonaisena, vaikka sinä olet vanha ja heikko, ja teette työtä vuoroviikoin? Olen elämäni aikana nähnyt, että työpaikoillakin ne kiltit puurtajat/ rajattomat päätyvät lopulta pitkille burn out-saikuille. Tässä elämässä pitää olla vähän itsekäs, että tätä jaksaa. Ei tätä muuten jaksa.
Ja nyt menet vaikka uimahalliin ja nautit kun aurinko paistaa turkoosiin veteen, teet jotakin ihan muuta hetken. Toivon, että pystyt ottamaan 1-2 tunnin vapaan sieltä työhön palkatun veljesi (?) vapaaviikolla.
No sinä vaihdat veljen hoitovuorolla asuntoja hänen kanssaan, hän tulee teille passaamaan vanhusta ja sinä lepäät hänen vuoronsa ajan hänen asunnossaan.
Tilanne menee koko ajan vain huonommaksi, kukaan ei nuorru tuossa kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
No sinä vaihdat veljen hoitovuorolla asuntoja hänen kanssaan, hän tulee teille passaamaan vanhusta ja sinä lepäät hänen vuoronsa ajan hänen asunnossaan.
Miksi vanhusta pitäisu passata? Hoitaminen ei sitä vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista neuvoista! Tottakai meillä on mehukannu valmiina yöpöydällä, mutta sitten halutaankin kahvia tai apua tai on tullut vaippaan huonot tai mitä milloinkin. Ihmetyttää nyt, että jos aivan alkuun kirjoitan, että ei kiitos niitä ohjeita että laita hoitokotiin tai tilaa kunnallisia palveluita, niin miksi laitatte niitä? En rupea nyt avaamaan tätä koko tilannetta, pyydän että vain uskotte, että tämä on se tilanne, missä nyt olemme tällä hetkellä. Olisiko täällä vaikka joku pikkulasten äiti joka olisi löytänyt itselleen jonkun hyvän keinon saada arjessa lepoa ja voimia tai joku jolla on vastaava vanhuksenhoitotilanne, joka on löytänyt voimavaroja.
Ainoa keino saada arjessa lepoa on levätä, eli nukkua riittävästi. Kai nyt itsekin aikuisena ihmisenä tiedät, ettei väsymys poistu kuin nukkumalla ja lepäämällä. Mitään poppakosteja ei ole. Jos riittävä lepo ei ola mahdollista tuossa hoitotilanteessa, niin vaihtoehtoja on tasan kaksi eli vanhus pidemmille jaksoille pois kotoa hoitoon tai palkkaatte sinne kotiin itse hoitajan. Komas vaihtoehto on että sinnittelet eteenpäin väsyneenä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Tietty voit kokeilla lisätä itsellesi D-vitamiinia tai jotain muuta, syödä terveellisesti jne, mutta ei se kyllä unenpuutteeseen mitään auta.
,,,Kunnes sitten jouduin ilmoittamaan, että jos öisin joku hätä tulee, niin soitat 112.een.
1) Iso lappu oveen; NYT ON YÖ. TULEN KLO 10. "Liisa"
2) Jos sinulla on hätä, soita 112. Minä nukun klo 10:een ja tulen sitten vasta
3) Vettä on kupissa yöpöydällä. Television kaukosäädin on siinä vieressä. /Kaikki on hyvin. Puhelimeni on öisin äänettömällä. jne
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikenlaisista ajatuksissta, jään pohtimaan niitä. Tämä aihe jotenkin selvästi ahdistaa ihmisiä täällä. Kiinnostavaakin että miksi. Se, että ei tekisi itse kuuna päivänä jotakin, ei tarkoita, etteivät jotkut muut tekisi. Kyllä ihmiset haluavat yleensä parasta läheisilleen. Ei tällaista tilannetta kukaan toivo, mutta tällaisessa jamassa Suomi alkaa olla, että joko laitetaan rakas ihminen johonkin hirveään hoivakotiin, jos paikka edes saadaan, tai sitten itse "passataan". Tämän voi sitten jokainen tykönään miettiä, jos tilanne tulee vastaan. Vaikka saavat täällä palstalla kyllä väsyneet pikkulasten äiditkin vastaavaa kommenttia, että oma vika, miksi teit lapsia.
Ei se ahdista koska useimmat osaavat laittaa rajansa. Mutta turhauttaa ettet näe että sinä et ole velkaa omalla vanhemmalle niin paljon että pilaat oman elämäsi. Ehkä sinulla ei sitten ole muita niin läheisiä ihmisiä jotka tarvitsevat sinua? Jotain tyydytystä tuosta täytyy tulla että vapaaehtoisesti uhraa itsensä noin yhden ihmisen vuoksi. Ja edelleen, vanhemman vastuu alaikäisestä lapsesta on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä keksi, mitä muita vaihtoehtoja on kuin joko laittaa hoitokotiin tai itse hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhusta pitäisu passata? Hoitaminen ei sitä vaadi.
No ap:n kuvauksen perusteella hän ihan itse on aiheuttanut koko tilanteen kun reagoi vanhuksen jokaiseen inahdukseen olemalla saatavilla ja apuna 24/7. Passaamistahan se on kun toinen on jo oppinut että voi hyppyyttää ap:ta koska tahansa ihan miten haluaa.
Siirrettävä matkavessa sängyn viereen, jos ei jaksa/ehdi vessaan asti.
Hätäranneke joka kertoo jos kaatuu.
Tee säännöt paperille ja käykää ne läpi. Perustele omalla jaksamisella ja uhkaile että joutuu hoitokotiin jos ei seuraa sääntöjä.
Kertoo että vasta klo 7 saa sinut herättää ja pidät siitä kiinni. Jos herättää klo 6.50 ja asia on että saisko sen nenäliinaan, niin vastaat, että kello ei ole 7. Ehkä oppii kuten lapsetkin noudattamaan ohjeita.
Uhkailu, kiristys ja lahjonta toimii mummoihin kuten lapsiinkin.