Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhuksen hoitaminen väsyttää, vinkkejä

Vierailija
20.02.2026 |

Onko vinkkejä? Ei kiitos sellaisia että laita se hoitokotiin tai pyydä kunnallista kotihoitoa. Kaikki palvelut ovat tiedossa ja tällä hetkellä sopivat ja saatavilla olevat ovat käytössä. Eniten väsyttää se, ettei saa yölläkään levätä. Olen itse 60 v ja eläkkeellä. Erittäin huonosti liikkuva ja täysin palveltava vanhus herättää aikaisin aamulla että saisi mehua tai jotakin vastaavaa aivan turhaa ja joskus keskellä yötäkin tulee vastaavia herätyksiä. Päivisin olen koko ajan saatavilla (asumme samassa talossa) ja hoidan erilaisia tehtäviä joskus monta kertaa tunnissa, joskus voi olla pari tuntia että ei ole mitään tarpeita, mihinkään ulos ei voi lähteä kuin noin tunniksi. Hoidamme veljeni kanssa tätä vuorotellen, joten saan välillä lepoa mutta nämä hoitoviikot ovat todella raskaita, kun ei saa edes nukkua tarpeeksi. 

Tämä tuntuu samalta melkein samalta kun aikoinaan kun oli pieniä lapsia, ja oli krooninen univelka eikä koskaan saanut nukkua tarpeeksi ja aina kesken unia tuli herätys ja päivät menivät sumussa ja koko ajan tiesi että pitää mennä hoitamaan jotain asiaa. 

Voiko tätä jotenkin helpottaa? Yritämme puhua hoidettavalle että hän antaisi nukkua edes aamulla, mutta hän ei tajua sitä. Hän ei ole tarkoituksella hankala, mutta hän ei vain tunnu tajuavan asiaa. Miten te ihmiset joilla on vaikea omaishoitotilanne tai muu vastaava saatte virkistyttyä ja levättyä. Tuntuu että aina kun olen hoitamassa, vanhenen 20 vuotta. Toivon myös voimia niille joilla sama tilanne.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista neuvoista! Tottakai meillä on mehukannu valmiina yöpöydällä, mutta sitten halutaankin kahvia tai apua tai on tullut vaippaan huonot tai mitä milloinkin. Ihmetyttää nyt, että jos aivan alkuun kirjoitan, että ei kiitos niitä ohjeita että laita hoitokotiin tai tilaa kunnallisia palveluita, niin miksi laitatte niitä? En rupea nyt avaamaan tätä koko tilannetta, pyydän että vain uskotte, että tämä on se tilanne, missä nyt olemme tällä hetkellä. Olisiko täällä vaikka joku pikkulasten äiti joka olisi löytänyt itselleen jonkun hyvän keinon saada arjessa lepoa ja voimia tai joku jolla on vastaava vanhuksenhoitotilanne, joka on löytänyt voimavaroja.

Pikkulasten äideillä on ihan eri elämäntilanne. Lapset kasvavat ja elämä helpottaa vähän kerrallaan. Vanhusten kanssa kaikki menee koko ajan huonompaan suuntaan. Ellet jaksa nyt, et jaksa jatkossakaan. Happinaamari ensin omalle naamalle, omaisesikaan etu ei ole se, että palat loppuun.

Vierailija
22/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ratkaisua tuohon nyt odotat jos kerran kaikki palvelut on jo käytössä? Palkatkaa hänelle jostain hoitaja kotiin, ei kai tuohon muuta apua ole?

Kyse taitaa olla siitä että ap menettää omaishoidontuen jos ottavat lisää palveluita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotellaan että "laita hoitokotiin". Ettekö lue uutisia ollenkaan? Ei vanhuksia saa "laitettua" mihinkään, jos ei ole aivan kuoleman partaalla. Paitsi yksityisiin laitoksiin, jos on varaa maksaa siitä tuhansia euroja kuussa. Pelkkä soittelu ja palvelun haluaminen ei ole läheskään tarpeeksi vakava syy hakea laitospaikkaa. Niitä ei ole.

Vierailija
24/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omainen lyhytaikaishoitojaksolle palvelutaloon. Esim viikoksi kerran /kk.

Kuten kirjoitin tuossa ylempänä, kaikki saatavilla olevat ja tilanteeseen sopivat palvelut ovat käytössä. Omaishoitoon liittyy 3 vrk/kk hoitojakso, se on käytössä jo. Pyydän vinkkejä siihen, että miten voi virkistyä kun on tällainen hoitotilanne itsellä. 

Virkistyä voit vain luovuttamalla tekemistä ja vastuuta jonkun toisen tahon hoidettavaksi.

Vierailija
25/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli 2 muistisairasta omaista hoidettavan ja yöherätyksiä oli 2 tunnin välein. 7 vuotta sitä jatkui. Itse jaksoin niin, kun mietin että olivat hoitaneet minua kun olin vauva ja lapsi ja tämä on nyt sitten karman takaisinmaksua. 

Älytön vertaus. Vauva-aika ei ensinnäkään kestä vuosikausia ja vauva ei itse pyytänyt syntymistä. 

Vierailija
26/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotellaan että "laita hoitokotiin". Ettekö lue uutisia ollenkaan? Ei vanhuksia saa "laitettua" mihinkään, jos ei ole aivan kuoleman partaalla. Paitsi yksityisiin laitoksiin, jos on varaa maksaa siitä tuhansia euroja kuussa. Pelkkä soittelu ja palvelun haluaminen ei ole läheskään tarpeeksi vakava syy hakea laitospaikkaa. Niitä ei ole.

Laitospaikan haku pitää laittaa ajoissa vireille, eikä vasta sitten kun on itse jo aivan loppu. Pitää myös tehokkaasti käyttää kaikki saatavilla olevat avut, pyytää pidemmät intervallijaksot sillä perusteella että itse jaksa/kykene hoitamaan esim. ja avata suunsa joka välissä että ei kertakaikkiaan jaksa hoitaa. 

Vierailija
27/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän tällainen "apua, maalasin itseni nurkkaan, miten voin lentää täältä pois?" "Älkää ehdottako, että maalaisin jatkossa poispäin nurkista, koska sellainen ei käy." 

Ap kirjoittaa vähän väliä tämän saman miukumisen tänne ja odottaa, että hänelle kasvaa "siivet" ja hän voi lentää pois itse luomastaan tilanteesta.

Vierailija
28/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista neuvoista! Tottakai meillä on mehukannu valmiina yöpöydällä, mutta sitten halutaankin kahvia tai apua tai on tullut vaippaan huonot tai mitä milloinkin. Ihmetyttää nyt, että jos aivan alkuun kirjoitan, että ei kiitos niitä ohjeita että laita hoitokotiin tai tilaa kunnallisia palveluita, niin miksi laitatte niitä? En rupea nyt avaamaan tätä koko tilannetta, pyydän että vain uskotte, että tämä on se tilanne, missä nyt olemme tällä hetkellä. Olisiko täällä vaikka joku pikkulasten äiti joka olisi löytänyt itselleen jonkun hyvän keinon saada arjessa lepoa ja voimia tai joku jolla on vastaava vanhuksenhoitotilanne, joka on löytänyt voimavaroja.

Kysyt vietailta ihmisiltä, joten et nyt saa räätälöityjä vinkkejä tilanteeseesi vaan muilta sitä, mitä kykenevät antaa. 

Kuten jo sanottu, ei ole muita keinoja kuin oman tilan ja ajan raivaaminen, sitä paitsi pikkulapsia on turha verrata vanhuksiin.

PAITSI jos olet huonokuntoinen itse ja huonolla ruokavaliolla, niin hoidat itseäsi paremmin, ja jaksatkin enemmän.

Yöksi puhelin äänettömälle vaikka mikä olisi.

Vierailija
29/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten kirjoitin tuossa ylempänä, kaikki saatavilla olevat ja tilanteeseen sopivat palvelut ovat käytössä. Omaishoitoon liittyy 3 vrk/kk hoitojakso, se on käytössä jo. Pyydän vinkkejä siihen, että miten voi virkistyä kun on tällainen hoitotilanne itsellä. 

Ahaa. Sä haluat pitää sen omaishoidontuen, et halua luopua siitä. No sitten se on sun oma valinta. 

Kaikin tavoinhan tämä on oma valinta. Ei ole nyt siitä kyse. En tosin kylläkään saa sitä omaishoidontukea, se menee veljelleni joka on virallinen omaishoitaja.  Raha ei ole tässä mitkään erityinen tekijä, meillä ei ole kenelläkään tässä rahasta pulaa, mutta ei myöskään niin paljon rahaa, että voitaisiin ostaa palveluita yksityisiltä.  Miksi tämä tilanteeni aiheuttaa tällaista jankutusta nyt? Moni ihminen Suomessa on vastaavassa tilanteessa esim omien vanhempiensa kanssa. Varmasti meillä on myös voimavaroja ja taitoja selvitä. Sanotteko te pienten lasten vanhemmillekin, jotka väsyvät kun vauva tarvitsee maitoa yöllä, että laita se sitten laitokseen, vai haluatko äitiyslomakorvauksen? 

Vierailija
30/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lääkäriltäsi vaikka unilääkkeitä ja laita puhelin äänettömälle yöksi. Nuku kunnon yöunet vaikka vanhus joutuisikin 6-10 märissä vaipoissa olemaan. Ota vastaan voivottelu tai kiukku. Tämä on minun konkreettinen ehdotukseni, jos hoitokoti ei ole. Sun on laitettava itsekkäämmät rajat - nyt kuulostat passaamaan rientävältä piialta (en tarkoita loukata,vaikutat kiltiltä). Kyllä se 6-10 yksinäisyys on palvelukotia parempi kuitenkin, sielläkään tuskin heti palvelua ole kun soittokelloa soittaa näinä aikoina. Ja vanhuksen on opittava tähän. Hän ei voi herättää sinua yhtä aikaa kun itse herää, tai se osoite tulee hoitokoti olemaan. Koska olet itsekin vanha jo, etkä jaksa. Vanhuksen on nyt opittava sinun tapasi, tai tämä soppa kuumenee liikaa.

Vierailija
31/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa, vaikka jono voikin olla jopa sen maksimin eli 3 kk. 

Vierailija
32/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissankokoisilla kirjaimilla lappu oveen nyt on yö, mene nukkuman.  Laputettuja asuntoja olen nähnyt kotihoidossa ja auttvat jonkin verran.

Paitsi olet opettanut tuon passattavaksi, kamalaa kun tuollainen tulee hoitokotiin niin kesken toisten hoidon joutuu hyppäämään koko ajan yhtä passaamassa ja muut kärsivät. Vie yhtä paljon aikaa kuin muut yhteensä, kävelet pitkät käytävät talon toiseen päähän ja portaat toiseen kerrokseen ja asiana on anna tuo nenäliina (joka on aivan käden vieressä) Tämä tarina oli tosi.

Vierailija
33/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anonyymit antavat aikaansa ja kokemuksiaan, ja sieltä sitten arvostellaan.

Vierailija
34/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän tällainen "apua, maalasin itseni nurkkaan, miten voin lentää täältä pois?" "Älkää ehdottako, että maalaisin jatkossa poispäin nurkista, koska sellainen ei käy." 

Ap kirjoittaa vähän väliä tämän saman miukumisen tänne ja odottaa, että hänelle kasvaa "siivet" ja hän voi lentää pois itse luomastaan tilanteesta.

Jep. Täysin itse aiheutettu tilanne. Ilmeisesti on rakentanut oman talostilanteensa sen vanhuksen varaan. 

Vierailija
35/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli 2 muistisairasta omaista hoidettavan ja yöherätyksiä oli 2 tunnin välein. 7 vuotta sitä jatkui. Itse jaksoin niin, kun mietin että olivat hoitaneet minua kun olin vauva ja lapsi ja tämä on nyt sitten karman takaisinmaksua. 

Älytön vertaus. Vauva-aika ei ensinnäkään kestä vuosikausia ja vauva ei itse pyytänyt syntymistä. 

Joo, itsekeksitty selitys karmasta. Ei vauva jää mitään velkaa siitä, että häntä on hoidettu ja pidetty elossa. Ei vauva maksa jotain "karmaa" siitä!

Vierailija
36/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla on työkyvyttömyyseläke (iästä päätellen) ? Et edes ole terve eläkeläinen? Vai olitko tyyliin lentäjä ammatiltasi? 

Eri, mutta mitä se tuohon liittyy? 

Vierailija
37/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lääkäriltäsi vaikka unilääkkeitä ja laita puhelin äänettömälle yöksi. Nuku kunnon yöunet vaikka vanhus joutuisikin 6-10 märissä vaipoissa olemaan. Ota vastaan voivottelu tai kiukku. Tämä on minun konkreettinen ehdotukseni, jos hoitokoti ei ole. Sun on laitettava itsekkäämmät rajat - nyt kuulostat passaamaan rientävältä piialta (en tarkoita loukata,vaikutat kiltiltä). Kyllä se 6-10 yksinäisyys on palvelukotia parempi kuitenkin, sielläkään tuskin heti palvelua ole kun soittokelloa soittaa näinä aikoina. Ja vanhuksen on opittava tähän. Hän ei voi herättää sinua yhtä aikaa kun itse herää, tai se osoite tulee hoitokoti olemaan. Koska olet itsekin vanha jo, etkä jaksa. Vanhuksen on nyt opittava sinun tapasi, tai tämä soppa kuumenee liikaa.

Annetaan toki vanhuksen olla märissä vaipoissa ja kohta saadaankin hoitaa vaippa-alueen hautumia ja ihorikkoja kun hautova virtsa ja uloste syövyttää ohutta ihoa...

Vierailija
38/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Sä haluat pitää sen omaishoidontuen, et halua luopua siitä. No sitten se on sun oma valinta. 

Kaikin tavoinhan tämä on oma valinta. Ei ole nyt siitä kyse. En tosin kylläkään saa sitä omaishoidontukea, se menee veljelleni joka on virallinen omaishoitaja.  Raha ei ole tässä mitkään erityinen tekijä, meillä ei ole kenelläkään tässä rahasta pula

Mikä pakottaa sut sitten tuohon ettei julkisia palveluja voi lisätä? Veli pitää kynsin hampain kiinni omaishoidontuesta? Sekö? Ja ei, omaa lasta on täysin typerää verrata tuohon. Omaan lapseen on juridinen huoltosuhde, laki taas ei pakota ketään vanhuksen huoltajaksi. 

Vierailija
39/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla on työkyvyttömyyseläke (iästä päätellen) ? Et edes ole terve eläkeläinen? Vai olitko tyyliin lentäjä ammatiltasi? 

Eri, mutta mitä se tuohon liittyy? 

Liittyy jaksamiseen.

T. Eri

Vierailija
40/86 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissankokoisilla kirjaimilla lappu oveen nyt on yö, mene nukkuman.  Laputettuja asuntoja olen nähnyt kotihoidossa ja auttvat jonkin verran.

Paitsi olet opettanut tuon passattavaksi, kamalaa kun tuollainen tulee hoitokotiin niin kesken toisten hoidon joutuu hyppäämään koko ajan yhtä passaamassa ja muut kärsivät. Vie yhtä paljon aikaa kuin muut yhteensä, kävelet pitkät käytävät talon toiseen päähän ja portaat toiseen kerrokseen ja asiana on anna tuo nenäliina (joka on aivan käden vieressä) Tämä tarina oli tosi.

Tämä tuli itsellekin mieleen. Ap kasvattaa pilalle lellittyä vanhusta. Karhunpalvelus kaikille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä