Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhuksen hoitaminen väsyttää, vinkkejä

Vierailija
20.02.2026 |

Onko vinkkejä? Ei kiitos sellaisia että laita se hoitokotiin tai pyydä kunnallista kotihoitoa. Kaikki palvelut ovat tiedossa ja tällä hetkellä sopivat ja saatavilla olevat ovat käytössä. Eniten väsyttää se, ettei saa yölläkään levätä. Olen itse 60 v ja eläkkeellä. Erittäin huonosti liikkuva ja täysin palveltava vanhus herättää aikaisin aamulla että saisi mehua tai jotakin vastaavaa aivan turhaa ja joskus keskellä yötäkin tulee vastaavia herätyksiä. Päivisin olen koko ajan saatavilla (asumme samassa talossa) ja hoidan erilaisia tehtäviä joskus monta kertaa tunnissa, joskus voi olla pari tuntia että ei ole mitään tarpeita, mihinkään ulos ei voi lähteä kuin noin tunniksi. Hoidamme veljeni kanssa tätä vuorotellen, joten saan välillä lepoa mutta nämä hoitoviikot ovat todella raskaita, kun ei saa edes nukkua tarpeeksi. 

Tämä tuntuu samalta melkein samalta kun aikoinaan kun oli pieniä lapsia, ja oli krooninen univelka eikä koskaan saanut nukkua tarpeeksi ja aina kesken unia tuli herätys ja päivät menivät sumussa ja koko ajan tiesi että pitää mennä hoitamaan jotain asiaa. 

Voiko tätä jotenkin helpottaa? Yritämme puhua hoidettavalle että hän antaisi nukkua edes aamulla, mutta hän ei tajua sitä. Hän ei ole tarkoituksella hankala, mutta hän ei vain tunnu tajuavan asiaa. Miten te ihmiset joilla on vaikea omaishoitotilanne tai muu vastaava saatte virkistyttyä ja levättyä. Tuntuu että aina kun olen hoitamassa, vanhenen 20 vuotta. Toivon myös voimia niille joilla sama tilanne.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omainen lyhytaikaishoitojaksolle palvelutaloon. Esim viikoksi kerran /kk.

Vierailija
2/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on siellä tahtoikäinen, aikuisen itsemääräämisoikeudella. Ei tuohon auta kuin tiukat rajat, jossa sinä määrittelee missä asioissa autat ja kuinka paljon, mihin ostetaan apua ja minkä kanssa on vaan pärjättävä itse. Ja tuo rajanveto on tehtävä ajoissa. Meillä on 3 kpl auteltavia, samassa kaupungissa. Minä käyn osa-aikatyössä, puoliso ei. Yöunet ja oma elämä on pidettävä, muuten tulet hulluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en vaan yksinkertaisesti ymmärrä miksi teette noin. Jokaisella on vain yksi elämä. Tuletko saamaan samaa palvelua aikanaan? Et. 

4/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko siis samassa taloudessa vai samassa talossa eli rakennukserssa, jossa sulla kuitenkin oma asunto? Jos jälkimmäistä ja vanhus siis soittaa sulle, niin puhelin äänettömälle yöksi. Mutta jos samassa talopudessa, niin eipä tuolle oikein mitään voi. Jos vanhus ei ymmärrä - tai halua ymmärtää -, että ei saa herättää sua, niin et oikein voi estää häntä herättämästä. Voimia!

Vierailija
5/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita se hoitokotiin tai pyydä kunnallista apua.  Miten muuten luulet että ongelma ratkeaa? Ei se muutu mihinkään niin kauan kun sulle se hoidokki siinä on.

Vierailija
6/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla on työkyvyttömyyseläke (iästä päätellen) ? Et edes ole terve eläkeläinen? Vai olitko tyyliin lentäjä ammatiltasi? 

Vierailija
7/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöpöydälle mehukannu ja/tai muki valmiiksi, niin voi itse ottaa. 

Vierailija
8/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten kirjoitin tuossa ylempänä, kaikki saatavilla olevat ja tilanteeseen sopivat palvelut ovat käytössä. Omaishoitoon liittyy 3 vrk/kk hoitojakso, se on käytössä jo. Pyydän vinkkejä siihen, että miten voi virkistyä kun on tällainen hoitotilanne itsellä. 

Vierailija
9/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä jaksakaan.

Jossain vaiheessa on asetettava oma hyvinvointi ykköseksi ja haettava laitospaikkaa tms.

Vierailija
10/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ratkaisua tuohon nyt odotat jos kerran kaikki palvelut on jo käytössä? Palkatkaa hänelle jostain hoitaja kotiin, ei kai tuohon muuta apua ole?

Vierailija
11/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö sille voi hommata vaikka sellaisen pienen pöytäjääkaapin sängyn viereen josta ottaa itse mehunsa? 

https://www.clasohlson.com/fi/Minij%C3%A4%C3%A4kaappi-musta-4-litraa-12…

Vierailija
12/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten kirjoitin tuossa ylempänä, kaikki saatavilla olevat ja tilanteeseen sopivat palvelut ovat käytössä. Omaishoitoon liittyy 3 vrk/kk hoitojakso, se on käytössä jo. Pyydän vinkkejä siihen, että miten voi virkistyä kun on tällainen hoitotilanne itsellä. 

Tiedät varmaan itsekin, että jos kaikki avut ovat jo käytössä eivätkä silti riitä, edessä on laitospaikan haku.

Vierailija
13/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli 2 muistisairasta omaista hoidettavan ja yöherätyksiä oli 2 tunnin välein. 7 vuotta sitä jatkui. Itse jaksoin niin, kun mietin että olivat hoitaneet minua kun olin vauva ja lapsi ja tämä on nyt sitten karman takaisinmaksua. 

Tiedät että sinun ei ole pakko. Voi ottaa sen kotihoidon tai laittaa hoivakotiin.

Vierailija
14/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi tuo 3vrk ei ole riittävä jos oman jaksamisen rajoilla olet. Ei auta kuin laittaa omat tarpeet ykkössijalle. Jos et sitä pysty tekemään ei kai se auta kuin jatkaa hammasta purren. 

Vierailija
15/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi virkistyä muuten kuin siirtämällä itsensä pois tilanteesta.

Vierailija
16/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö millään saa pidempiä jaksoja? Jotain intervallihoitoa? Ei tuo 3 vrk mitään auta. 

Vierailija
17/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista neuvoista! Tottakai meillä on mehukannu valmiina yöpöydällä, mutta sitten halutaankin kahvia tai apua tai on tullut vaippaan huonot tai mitä milloinkin. Ihmetyttää nyt, että jos aivan alkuun kirjoitan, että ei kiitos niitä ohjeita että laita hoitokotiin tai tilaa kunnallisia palveluita, niin miksi laitatte niitä? En rupea nyt avaamaan tätä koko tilannetta, pyydän että vain uskotte, että tämä on se tilanne, missä nyt olemme tällä hetkellä. Olisiko täällä vaikka joku pikkulasten äiti joka olisi löytänyt itselleen jonkun hyvän keinon saada arjessa lepoa ja voimia tai joku jolla on vastaava vanhuksenhoitotilanne, joka on löytänyt voimavaroja.

Vierailija
18/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita nyt vaikka laittamalla hänelle sängyn viereen juotavaa saataville (esim. pullossa, nokkamukissa, mikä nyt parhaiten hänen kädessään pysyy), hanki myös apuvälineyksiköstä portatiivi sängyn viereen jos jatkuvat (yölliset) wc-avut häiritsevät. Sen jälkeen alat selvittää järjestyisikö hänelle säännöllinen intervallijakso esim. palvelukodissa tai perhehoidossa. Selvittäisin myös olisiko mahdollista saada perhehoitaja kotiin muutamana päivänä viikossa, muutaman tunnin kerrallaan.

Vierailija
19/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Sä haluat pitää sen omaishoidontuen, et halua luopua siitä. No sitten se on sun oma valinta. 

Vierailija
20/75 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako vanhus ottaa itse juomista jos yöllä janottaa? Tai hakeeko vain huomiota ja herättää sen takia vai onko ihan oikeasti asiaa? Ymmärtääkö kun kielletään, että ei saa herättää? Tilanne on varmasti raskas, toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan