Totuus bypias-kaupasta?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011825183.html
Itse en kyllä koskisi kepilläkään. Enkä usko, että ihan keksittyjä juttujakaan nämä on.
Kommentit (4408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas tämä. ByPias sijoittui Nansoa paremmin.
Aika silmiä avaava artikkeli. Vaateyritykset eivät ole juur olleet vastuullisia ollenkaan.
Edellisessä kommentissa mainitussa artikkelissa ByPias sijoittuu toiseksi huonoimpaan ryhmään vastuullisuuden suhteen.
Huvittavinta on niissä live-lähetyksissä kun nuoret alipalkatut naiset kertovat jostakin päällä olevasta vaatteestaan että on suosikki-vaate ja hyvin on kestänyt käyttöä laput vilkkuen kiinni tuotteessa.
Kylläpäs tästä aika vyyhti paljastui. Sitä en ymmärrä, miten se olisi ostajien vika että ovat luottaneet brändin kertomiin asioihin? Mielestäni ihan turha syyllistää asiakaskuntaa tai moittia heitä tyhmäksi tässä. Samoin vaatteiden tyylillinen kommentointi mummovaatteita, kuka tollasia edes ostaa, bohotyyli on so last season -epärelevanttia.
Tyylillisesti vaatteista voi olla ihan mitä mieltä hyvänsä, selkeästi tämäntyylisille vaatteille on kuitenkin ollut kysyntää Suomessa, koska brändi on tahkonnut melkoisia summia rahaa.
Itse rakastan tuollaista bohotyyliä ja harmonista sävymaailmaa ja pellavaa ja puuvillaa materiaaleina. Minulle on aivan sama, mikä trendaa sillä hetkellä, en seuraa trendejä vaan pukeudun oman mieleni mukaan. Ja ei, en ole mummoikäinen vaan kolmekymppinen. En myöskään matkustele lainkaan ulkomailla, joten itse en koskaan ole näitä samoja vaatteita bongannut mistään etelä-Euroopan katukaupoista.
Osalle asiakaskunnasta varmaan eettisyys vaatteissa onkin se ja sama, itselleni kuitenkaan ei. Pitkään suosin muita kotimaisia brändejä, ostin myös ihan Suomessa valmistettujakin vaatteita. Alpaa, Kaikoa, Wiwi Designia jne. Sitten löysin ByPiasin tuotteet, jotka edellämainittujen brändien vaatteiden rinnalla olivat itse asiassa edullisempia, vaikkei tokikaan missään nimessä halpoja vaatteita. Ajattelin edullisemman hinnan tulevan juurikin siitä, että tuotteet valmistetaan lähituotannon (Suomi ja Baltian maat) sijaan Italiassa. En missään vaiheessa osannut edes arvata, että Italiasta löytyy tämmöinen Praton kiinankylä, jossa vaatteita valmistetaan hikipajameiningillä. Niin syvälle tuotantoketjun selvitystä en koskaan älynnyt mennä. Poikkeuksena toki sitten nuo Tallinnan ateljeevalmistetut vaatteet, joiden hintakin on korkeampi. Mutta senkin ymmärtää, kerta vaatteet valmistetaan paksummasta pellavasta ja naapurimaassa!
Mitä tulee monen väittämään ByPias-vaatteiden heikkoon laatuun, itse koin että materiaalit (pellava, vohvelipuuvilla, bamboo) olivat laadukkaan tuntuisia. Edelleenkään en ollut hypistellyt niitä etelä-Euroopan torivaatteita, olisiko niissä tosiaan tuntuma ollut sama. ByPiasin kankaat kuitenkin peittosivat 6-0 esim H&M jne vaatteiden laadun/tuntuman. Eli luulin aidosti ostavani laadukkaita tuotteita. Sen huomasin paljon ByPias brändin vaatteita ostaneena, että Bohemianan mallistossa näitä laadullisia heikkouksia kuitenkin oli ompelutyössä enemmän, verrattuna brändin muihin vaatteisiin. Joskus rypytykset oli huonosti tehty. Tai saumat olivat auki. Näistä toki aina reklamoin ja sain hyvityksen. Samaa ongelmaa ei ole ollut Tallinnan ateljeetuotteissa.
Missään vaiheessa en halunnut pukeutua luksukseen näyttämisen halusta, että saisin jotenkin ulkopuolelta ihailua, kuinka minulla on varaa brändin vaatteisiin. Minulle on aivan sama mitä muut vaatteistani ajattelevat, tykkäsin itse ko.brändin vaatteista. Eikä nämä nyt sillä tavalla kalliita edes olleet tosiaan, jos vertaa vaikka Alpaan tai Andiataan (joka tyylillisesti ei ole yhtään minun juttuni, ovat liian asiallisen näköisiä vaatteita :D ).
1/2
Miksi sitten oli omalla kohdallani helppo luottaa siihen että muut kopioivat ByPiasia (Wilhelmiina, Josefiinan aitta jne)? Koska ByPiasilta usein löytyi vaatteista myös se isompi koko, joka menee tämmöselle 46 koon naisellekin, siinä missä vaikka Wilhelmiinan valikoimassa oli vain one size vaatteita kokoon 42 asti. Pia myös on esitellyt somessaan videomateriaalia tehtailta tuotantomatkoiltaan ja näyttänyt tekemiään luonnoksiaan. Rajatusti toki, ettei copycatit heti pölli samoja juttuja omaan valikoimaansa. Tämäkin oli helppo uskoa, koska aina kun joku tekee jotakin edellä ja näyttää sen maailmalle, joku yleensä tosiaan tulee perässä ja kopioi. Tehtaiden tarkemmat sijainnit ym menee mielestäni myös helposti yrityssalaisuuden piikkiin, joten tätäkään en koskaan älynnyt sen enempää kyseenalaistaa.
ByPias myymälöissä en ole koskaan käynyt, kun sellaisia ei ihan likimain ole, mutta olen kuullut niistä paljon hyvää. Että ovat kaiken kaikkiaan estetiikaltaan kokonaisvaltaisia elämyksiä, samoin kuin brändin sisältö somessakin. Ja palvelu on ollut aina hyvää. Tämä on tuntunut tällaiselle estetiikkaan taipuvaiselle kuluttajalle kutkuttavalta. Mutta tosiaan, kun en myymälöissä itse ole käynyt, niin en osaa sanoa mitään siihen, millainen tunnelma työntekijöiden osalta näissä myymälöissä on.
Sitä jäin miettimään tämän kohun noustua pintaan, kun ByPias on ahkerasti järjestänyt somessa ja liveissään arvontoja (palkintona 100-150€ arvoinen tuote tai lahjakortti), black fridayn aikaan on ollut ihan hullun hyviä alekamppiksia euron tuotteineen ja asiakkaille järjestetään ihania asiakasiltoja upeine tarjoiluine ja kuohuvineen, että tässäkö se syy millä näitä on pystytty tarjoamaan: vaatteet on valmistettu eurooppalaisessa epäeettisessä hikipajassa polkuhintaan. Se kuulostaa hirvittävältä.
2/2
Tärkeimmät havainnot Trustpilot-arvosteluista:
Arvosana: Bypiasilla on Trustpilotissa "Välttävä"-luokitus.
Kritiikki: Arvosteluissa on mainittu, että tuotteiden hinnat voivat olla liian korkeita käytetyiksi tuotteiksi ja että tuotekuvaukset voivat olla puutteellisia.
Epäluotettavuus: Jotkut käyttäjät ovat kokeneet palvelun epäluotettavaksi, ja on raportoitu tapauksia, joissa tuotteita ei ole myyty.
Miten on ylipäänsä mahdollista että ByPias on pystynyt myymään vuosikaudet muutaman euron rihkamakoruja 49 eurolla??! Siis sellaisia lasihelmikäätyjä ja kullanväristä metalliseosta. Hohhoijaa.
Tiedän erään toisenkin liikkeen Helsingissä jossa ylimielisyys kukoistaa ja joku "rahoittaa" koko ylimielisyyden.
Luulisi nyt, että joku media tekisi vielä ainakin yhden jatkojutun, jossa käytäisiin läpi saitin väitteet (mm. kotimainen valmistus), yrittäjien lainvastainen palkkaaminen selvään palkkatyöhön, irtisanomiset juuri ennen koeajan päättymistä, työn vaatiminen vapaa-ajalla ym.
Koska kun Bypias ei myöntänyt yhtään mitään eikä kertonut mistään todellisista muutoksista, ei tämä keissi nyt oikein vielä tässä ollut.
Eiköhän tämä lakaista vain kaikessa hiljaisuudessa maton alle koko juttu, valitettavasti.
Epäkohtia on paljon mitkä kaipaisi selvennystä mutta itse en jaksa usko että niitä tullaan koskaan saamaan.
Mä olen ihmetellyt tätä jatkuvaa tarjonnan ja malliston kasvua, rättejä syydetään maailmalle hirveällä syötöllä. Ei ole vastuullista.
Ja laatu mennyt samalla kovaa vauhtia alas.
jopa H&M vaatteet ommellaan paremmin kuin Bohemianat ja Perfect Jeansit.
Mitään laadunvalvontaa ei tunnu olevan, asiakkalle lähetetään mitä sattuu.
Nyt loppuu tämän mamman ostot ByPiasilta.
Olisi pysynyt laadukkaassa pientuotannossa. Mutta ahneus tässä nyt paistaa läpi
Vierailija kirjoitti:
Tärkeimmät havainnot Trustpilot-arvosteluista:
Arvosana: Bypiasilla on Trustpilotissa "Välttävä"-luokitus.
Kritiikki: Arvosteluissa on mainittu, että tuotteiden hinnat voivat olla liian korkeita käytetyiksi tuotteiksi ja että tuotekuvaukset voivat olla puutteellisia.
Epäluotettavuus: Jotkut käyttäjät ovat kokeneet palvelun epäluotettavaksi, ja on raportoitu tapauksia, joissa tuotteita ei ole myyty.
Trustpilotiin on tainnut arvosteluja jättää ulkomaiset asiakkaat, päätellen kommenteista koskien mm.palautuskäytäntöä. Kotimaahan tilattaessa ainakin vaihto, palautus ja reklamaatiot on sujuneet erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tädiltä ei edelleenkään ulostuloa työntekijöiden olosuhteista ja kohtelusta.
Epäilyttävää.
Eikä tule. Hänhän jo ilmoitti tiedoksiannon jälkeen ettei kommentoi enää jatkossa asiaa. Odottavat että kohu unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kolme sanaa naisista - vaihdevuodet ja hormonit sekä kateellisuus. Juuri näiden takia en halua naista esimieheksi vaan miehen.
Itse en mene töihin työpaikkaan, jossa on enemmistö naisia. Se tarkoittaa kyräilyä ja erilaisia sosiaalisia pelejä, joita naiset tuntuvat rakastavan. Miesvaltaisessa paikassa näitä ei ilmene samalla tavalla, ja asiat saa sanoa niinkuin ne ovat ilman kaikenmaailman miksi se nyt noin sanoi-ihmettelyjä
Syy on puhtaasti evoluutiopsykologiassa. Naiset kehittyivät ylläpitämään ryhmäkoheesiota ja henkeä, siihen ei suora konflikti sovi lainkaan. Selän takana sitten kyräillään eri kuppikunnissa. Toinen syy on se ettei naisen heikompana kannattanutkaan lähteä suoraan konfliktiin, varsinkin jos oli raskaana.
Miehet taas yleisesti eivät pelkää suoraa konfliktia kun on sitä fyysistä suorituskykyä jos ei nykymiesten lihaksissa niin ainakin aivot vielä luulevat niin. Samoin jos mies kykeni voittamaan suoran konfliktin joko fyysisesti tai puhumalla niin hänen saattoi saada hyvän mahdollisuuden paikallisen naaraan kanssa jatkaa sukulinjaansa.
Näitä asioita kun miettii niin ymmärtää paljon enemmän ihmisten käytöksestä yleisellä tasolla. Toki poikkeuksia on aina mutta ne ovatkin syystä poikkeuksia. Meidän aivot ei ole juuri kehittyneet viimeiseen 100-200 tuhanteen vuoteen. Vaikka nykyään kovin kuvitellaankin että ollaan niin paljon kehittyneempiä ja sivistyneempiä kuin luolamiehet. Ei olla, moderni teollisuus on vain antanut mahdollisuuden keskittyä muuhunkin kuin ruoan hankintaan ja paritteluun.
Teinit eivät kestäneet töissä, yhyyyyyy!!!
Tilaan heti tuolta tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Teinit eivät kestäneet töissä, yhyyyyyy!!!
Tilaan heti tuolta tavaraa.
sitten kun omalle lapselle tai lapsen lapselle osuu kohdalle pomo / työpaikka jossa työntekijän oikeuksia loukataan / painostetaan / ahdistetaan / tms, niin miltä tunteita sinussa herää? Sanotko lapsellesi tai lapsenlapselle, yhyyyyy sä teini et kestä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä lakaista vain kaikessa hiljaisuudessa maton alle koko juttu, valitettavasti.
Epäkohtia on paljon mitkä kaipaisi selvennystä mutta itse en jaksa usko että niitä tullaan koskaan saamaan.
Eiköhän tämä ole jo lakaistu. Suomi24 monien vuosien aikana kirjoitettu ketju on suljettu ja kommentteja poistettu reilulla kädellä. Somen siivous täydellä tohinalla käynnissä
Kun rikkaudet nousee hattuun astuu kuvaan ahneus ja ylimielisyys. Tämä sopii monelle äkkirikastuneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä ole jo lakaistu. Suomi24 monien vuosien aikana kirjoitettu ketju on suljettu ja kommentteja poistettu reilulla kädellä. Somen siivous täydellä tohinalla käynnissä
Tää on vaan ihan uskomatonta. Niin monta kysymystä on edelleen vailla vastausta ja kaikki ikävä poistetaan koska heidän mukaan ei pidä paikkansa.
Niin kauan kun näitä ketjuja on yritetty nostaa niin niitä on siivottu ja juna puksuttaa eteenpäin. Toivottavasti työsuojelu tms. muu taho puuttuisi tähän sekä joku taho myös tuohon virheelliseen ja harhaanjohtavaan markkinointiin. Ostajia varmasti piisaa edelleen ja tämä ei tunnu missään.
Harmillista myös että tämä on mielletty lokakampanjaksi ja itkuksi.
Jos tähän asiaan olisi paneutunut niin kyse ei ole ollut siitä vaan asioiden julki tuomisesta koska kuluttajalla on oikeus tietää. Oli kyse tästä tai mistä tahansa jollain tapaa väärin toimivasta yrityksestä. Hitto soikoon että pistää vihaksi.
Tämä muotoyrittäjä jää historian kirjoihin siitä että huijasi myös valtakunnan suurinta mediaa ja kaikkia sen yli 400 000 tilaajaa (lukijakunta yli 2 milj.). Eipä tule mieleen toista yhtä härskiä ja häpeämätöntä kusetusta!
Toimittaja Anni Lassila HS:
"Myös HS:n haastattelussa viime syksynä Erlund kertoi, että kaikki vaatteet ovat By Piasin omaa designia ja että ne valmistetaan Euroopassa".