Mikä pieni asia puheessa tai kirjoituksessa saa sinut näkemään punaista?
Nyt en tarkoita virheitä vaan tyylillisiä seikkoja.
Itselläni on ihan absurdi inho sitä kohtaan, jos joku sanoo että "tehkääpä" tai "tehkäähän". Tuollainen ohjaileva kehotus tai muistutus saa mut välittömästi puolustuskannalle. "Tehkääpä" on vielä pahempi, jos siihen laittaa ässän perään. Anteeksi mutta oletko esimieheni vai äitini vai miksi käskytät minua?
Vihaan myös passiivisaggressiivisia "Ihan pienenä vinkkinä" tai "ystävällisesti muistuttaisin" -muotoiluja.
Entä sinä?
Ystävällisesti muistuttaisin että kielivirheistä ei siis ole kyse.
Kommentit (572)
Tyyli jossa kirjoitetaan Tällä Tavalla Joka Ikinen Sana Aloitetaan Isolla Kirjaimella.
Sekä tyyli jossa KiRjOiTeTaAn JoKa ToInEn KiRjAiN iSoNa Ja JoKa ToInEn PiEnEnÄ.
Siittä. Mikä sana tuo on ja mitä se tarkoittaa, joku entinen ministeri käytti tuota sanaa.
Ketä ei totu ikinä.Miten se ottaakin niin päähän??
Marja-Terttu 70v. intternetin ihmeellisessä maailmassa "tämä on vain minun mielipiteeni".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää whatsupin viestien ja vastauksien lauseisiin päättyvät kolme pistettä...
Tulee tunne, että kirjoittaja ei kerro kaikkea vaan jättää jotain tulkinnanvaraiseksi...
Miten itse ajattelette noista...?
Muakin ärsyttää kun joka lause päättyy kolmeen pisteeseen. Tulee sellainen olo että "minä nyt vaan olen tällainen epävarma ressukka, anteeksi nyt vaan että sanon mitään..." Mutta tiedän että tässä asiassa mielikuvaani vaikuttaa eräs ennen elämässäni vaikuttanut uhriutuja.
Mielestäni tämä on joku vanhemman sukupolven juttu
Olen sitä vamhempaa polvea ja en ole koskaan saanut tuollaisia viestejä. Kaiken ikäisiä ihmisiä on minulle viestitellyt. T. 76+
Vierailija kirjoitti:
Siittä. Mikä sana tuo on ja mitä se tarkoittaa, joku entinen ministeri käytti tuota sanaa.
Tää, hyi!
Vierailija kirjoitti:
Marja-Terttu 70v. intternetin ihmeellisessä maailmassa "tämä on vain minun mielipiteeni".
Toisin kuin ninja-yazmine 19v internetin ihmeellisessä maailmassa: "kaikkihan näin ajattelee" tajuamatta olevansa mielipidekuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Tyyli jossa kirjoitetaan Tällä Tavalla Joka Ikinen Sana Aloitetaan Isolla Kirjaimella.
Sekä tyyli jossa KiRjOiTeTaAn JoKa ToInEn KiRjAiN iSoNa Ja JoKa ToInEn PiEnEnÄ.
mUt ENtäS joS VaiHDelLaAN näEnäIseN sAtUnnaISesti
Koska ollaan niin edgelordia tai mikä se termi olikaan.
TIÄTSÄ ja TOTA noin niinku.
Yksi iltasanomien toimittaja on ääliö...hokee joka lauseessa tuota samaa puheessaan
kolmostv:n jälkironkassa.
Karmeata kuunneltavaa tältä naiselta...ja muka päätoimittaja...huh,huh...
Kun sekoitetaan keskenään kirjaimet X ja Z. Kun sana kirjoitetaan esim Xenon, joku pässi lausuu sen "tsenon".
En jaksa lukea kirjoja, joissa englamtia on käännetty huonosti suomeksi. Juuri lopetin yhden kirjan, kun tuli tällainen lause vastaan: Nyt ymmärsin, miksi hän ei ollut koskaan pyytänyt ystäväänsä sanomaan minulle hei häneltä. Suomeksi: kertomaan terveisiä häneltä.
Taidan olla aika kulmikas tyyppi, tämä "päiväsaikaan" on aina kammottanut. Viimesyönä voi iih.
Sun täytyy leikkaa nurmikko.
- Tuon esimerkin tyylinen lause, jossa käytetään väärää verbin muotoa, kun se pitäisi olla:
Sun täytyy leikata nurmikko.
- Sitten se iänikuinen ENÄÄN. Siihen sanaan ei helvetti soikoon kuulu n kirjainta.
- Kalori, kun voisi olettaa, että puhutaan tuhat kertaa isommista yksiköistä, kilokaloreista.
- Oikolukemattomat ja korjaamattomat lehtiartikkelit.
- sitten niitä sanoja: palsu, narratiivi, etupylly ja sivistyssanojen käyttö
Kiitos murteen kritiikistä, sain synninpäästön.Karjalan murrekin " rumaa"..
No esim. seuraavat: ketterä, resilienssi, biotauko, kopin ottaminen, haaste jne.. tyhjä jargoni ....
Tavan tallaaja! Voi ei, mistä tämä tulee, vois pysyäkin siellä.
Ei punaista mutta ihmettelyn aihe jos jollain on satunnainen puhevika. Ei kännissä eikä lääkitystä. Syytäkin kysellä että mitä helvettiä! Ei normaalia ja todella outoa. Tuolloin ei kyse henkilön ominaisuudesta vaan jostain muusta.
R i k o s
Mä, mun. Eli esim "Mä meen mun miehen kanssa mun äidillä käymään." "Mun" on uusi pääte, mutta onkin ennen sanaa. Ammattilaisetkin käyttävät tätä kirjakielipuheessaan.
Ei mikään. Suhtaudun elämään leppoisasti.