Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä pieni asia puheessa tai kirjoituksessa saa sinut näkemään punaista?

Vierailija
19.02.2026 |

Nyt en tarkoita virheitä vaan tyylillisiä seikkoja.

Itselläni on ihan absurdi inho sitä kohtaan, jos joku sanoo että "tehkääpä" tai "tehkäähän". Tuollainen ohjaileva kehotus tai muistutus saa mut välittömästi puolustuskannalle. "Tehkääpä" on vielä pahempi, jos siihen laittaa ässän perään. Anteeksi mutta oletko esimieheni vai äitini vai miksi käskytät minua?

Vihaan myös passiivisaggressiivisia "Ihan pienenä vinkkinä" tai "ystävällisesti muistuttaisin" -muotoiluja.

Entä sinä?

Ystävällisesti muistuttaisin että kielivirheistä ei siis ole kyse.

Kommentit (572)

Vierailija
101/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyways!

Vierailija
102/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tyhjätä

- lihoaminen

- pilkku väärällä puolella Että tai Mutta - sanoja

- kulma, kun tarkoitetaan kuulema/kuulemma

- taskuraha, esim. annoin roskien viennistä vähän taskurahaa, niin, eli ihan vaan vähän RAHAA, sama asia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyöminen

Ymmärrän vielä jos esim. lyödään luuri korvaan tai faktat tiskiin, mutta MIKSI pitää lyödä pyykit koneeseen tai ruoka uuniin!

Vierailija
104/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täytyy tunkea englantia lauseiden sekaan.

Vierailija
105/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutiseminen, kun puhuu toisen ihmisen kanssa ja jotain asiaa käsitellään. Ettei muutamaa minuuttia puhu selkeästi ja kuuluvasti. Samoin muukin huono viestiminen, pää kaapissa puheen aikana, huoneesta toiseen  huutaminen jne. 

Vierailija
106/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jos akateeminen ihminen tekee kirjoitusvirheitä, etenkin opettaja tai puheterapeutti.

Ei kyllä herätä luottamusta kun lapsen opettaja tekee yhdyssanavirheitä eikä laita päivämäärässä pistettä kuukauden perään. Tämä sitten opettaa äikkää kolmosluokkalaisille?

Vierailija
107/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jos akateeminen ihminen tekee kirjoitusvirheitä, etenkin opettaja tai puheterapeutti.

Ei kyllä herätä luottamusta kun lapsen opettaja tekee yhdyssanavirheitä eikä laita päivämäärässä pistettä kuukauden perään. Tämä sitten opettaa äikkää kolmosluokkalaisille?

Olen usein ihmetellyt aivan samaa. Itselläni huonompi koulutus mutta edes minä en tee noin alkeellisia virheitä.

Vierailija
108/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possessiivisuffeksia ei osata käyttää "minun kynä" oik "minun kynäni".

Relatiivilauseissa pilkun jälkeinen joka / mikä -sana kohdistuu väärään korrelaattiin. Esim: "Vein auton korjaamolle, jonka jarrut ovat epäkunnossa." oik "Vein korjaamolle auton, jonka jarrut ovat epäkunnossa."

Myös se, ettei osata käyttää joka / mikä -sanoja oikein. Puhumattakaan ketä -sanan käytöstä. 

Vierailija
109/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää monikin sana tai sanonta, myös aloittajan mainitsemat, mutta lisäksi ainakin seuraavat:

Kahvitella. Miksei vaan mennä kahville eikä kahvittelemaan

Edukas. Mikä hiton edukas, ei sellaista sanaa ole. Edullinen on oikea sana.

Rutiini. Miksi pitää olla hiusten- tai ihon hoitorutiini? 

Tavan. Mitä vikaa on sanassa tavallinen?

Sanan "lapsi" taivutus monikossa. Se on aina ollut "lasten", ei "lapsien".

Lihoa-verbin taivutus.  Lihon, lihot, lihoo, lihomme, lihotte, lihovat. yksinkertaista.

Sanonta "hakea takaa". Ei niin vaan voi sanoa.

Puhekielessä viitataan henkilöön usein sanalla "se", mutta jos henkilö kuolee tai vaikka joutuu sairaalaan "se" korvautuu sanalla "hän". 

Ärsyynnyn lukemattomista muistakin sanoista ja sanonnoista, jotka ilmeisesti nykyisin ovat hyväksyttyjä, mutta jotka eivät kuulosta omaan kielikorvaan oikealta.

Vierailija
110/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, minä, minä eikä muut, koskaan. Olipa tilanne mikä hyvänsä

Vierailija
111/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se normi, kun tarkoitetaan normaali. Kuka on päättänyt millainen on normipäivä? 

Vierailija
112/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possessiivisuffiksin unohtaminen eli esim. Sinun päivä, meidän vuoro, minun hetki...

Lähelläni on kampaamokosmetologi, jossa voisin muuten käydä, mutta en mene, kun paikan nimi on tuollainen yllä oleva kielihirviö. :-D

Lisäksi monet sellaiset virkakieliset kangertelut, asiat sanotaan tosi vaikeasti kun halutaan kuulostaa uskottavalta ja älykkäältä. En myöskään ymmärrä, miksi puhutaan henkilöistä kun tarkoitetaan ihmisiä.

Vierailija
113/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin slangi. 

Hälle, hällä

Vieraskieliset sivistyssanat, jotka usein on väärin kirjoitettu tai lausuttu, usein ei niiden käyttäjä ei edes ymmärrä mitä se sana tarkoittaa.

Vierailija
114/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjaatteessa 🤯 

Vierailija
115/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sana momentti.

Anteeksi mitä? Momentti on aivan normaali sana. Esimerkiksi auton renkaiden pultit / mutterit pitää kiristää tiettyyn kireyteen, että ne pysyvät kiinni. Kireyttä mitataan vääntömomentin avulla. Esim. kiristysmomentti voi olla 110 Nm (newtonmetriä). Kun kiristetään oikeaan momenttiin, voidaan olla varmoja, että pysyy kiinni. Lakikielessäkin lakipykälien sisällä olevat pienemmät määritelmät ovat momentteja.

Vierailija
116/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestönvaihto

Vierailija
117/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keli ja sää sekoitetaan keskenään

Valaisin ja lamppu, jopa sisustusohjelmissa sotketaan nämä

Vierailija
118/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin slangissa ei sanota diggaan sinusta vaan diggaan sinua.

Vierailija
119/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki turha ja typerä englanti tai englismi. Varsinkin kun olemassa hyvä tai jopa parempi suomenkielinen vastine.

Vierailija
120/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittu

Sana millä krääsää myydään kalliilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi