Mikä pieni asia puheessa tai kirjoituksessa saa sinut näkemään punaista?
Nyt en tarkoita virheitä vaan tyylillisiä seikkoja.
Itselläni on ihan absurdi inho sitä kohtaan, jos joku sanoo että "tehkääpä" tai "tehkäähän". Tuollainen ohjaileva kehotus tai muistutus saa mut välittömästi puolustuskannalle. "Tehkääpä" on vielä pahempi, jos siihen laittaa ässän perään. Anteeksi mutta oletko esimieheni vai äitini vai miksi käskytät minua?
Vihaan myös passiivisaggressiivisia "Ihan pienenä vinkkinä" tai "ystävällisesti muistuttaisin" -muotoiluja.
Entä sinä?
Ystävällisesti muistuttaisin että kielivirheistä ei siis ole kyse.
Kommentit (572)
Vierailija kirjoitti:
Täytesanat tai kirosanat. Jos joka toinen sana on niinku, alkaa punaista näkyä.
Niinku vi... mitä niinku sä niinkun tarkotat saa.... na?
Kieliautismi. Jos keskustelussa ei ole mitään sanottavaa itse aiheesta niin ei se että ruvetaan nillittämään pilkuista sun muista lauseenvastikkeista ainakaan keskustelua paranna. Ihan kiva että raivostuttaa jonkun teksti mutta, jos pilkun väärä paikka tai joku näpiihäriö aiheuttaa verisuonien katkeamisia päässä niin ehkä kananttaa itse hakeutua terapiaan?
Ylläoleva saattaa sisältää kirjoitusvirheitä, sori siitä, tai sit ei.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä useimpien inhokkeja. AP, se tehkääpäs on on nätti kehotus, ei käsky.
Jotkut angstailee siis siitä jos vähääkään herää ajatusta siitä, että heitä käsketään tekemään jotain. Ei tuo kielestä ole kiinni. Kait tuollaisestakin käskyfobiasta pääsisi irti terapialla, jos vaan tajuaisi että se on ongelma ja tarvitaan terapiaa.
Se että joku alkaa vaahtoamaan jostain pikkuasiasta sanoen 'mä vihaan yli kaiken'. Jollain teinillä se on vielä ymmärrettävää, mutta ei aikuisella ihmisellä.
Urheilulähetyksissä olen kyllästynyt ainaiseen höpötykseen itsetunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut angstailee siis siitä jos vähääkään herää ajatusta siitä, että heitä käsketään tekemään jotain. Ei tuo kielestä ole kiinni. Kait tuollaisestakin käskyfobiasta pääsisi irti terapialla, jos vaan tajuaisi että se on ongelma ja tarvitaan terapiaa.
Kyse on siitä, että jotkut ylentävät itsensä asemaan, jossa voi komentaa toisia. Se on vastenmielinen piirre ihmisessä. Erikseen sitten on esimerkiksi esimiesasema - mulla ei ainakaan ole mitään ongelmia ottaa käskyjä vastaan pomoltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käskijällä pitää olla mandaatti käskemiseen. Tuollainen "yleiskäsky", kuten "tehkääpäs", ei ole oikeastaan edes käsky vaan siihen jotenkin sisältyy ylemmyydentuntoinen ajatus, että "tehkää niin kuin minä sanon tai kuin minäkin teen, niin olette ehkä yhtä hyviä ihmisiä kuin minä". Ja nimenomaan ehkä.
Tehkääpäs on ehkä muodollisesti nätti kehotus, mutta hyvin ylimielinen ja ylemmyydentuntoinen sellainen. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että varsinainen käsky se ei ole. Tuo "nätti kehotus" on sukua pyytämättä annetuille neuvoille. Ne ovat järjestään ärsyttäviä. Muiden neuvoja ei itse ymmärrä, ettei hänen neuvojaan kaivata, ellei niitä kysytä.
Huvittavaa muuten, että kun aloittaja erityisesti painotti, että kielivirheistä ei ole tässä nyt kyse, niin ehkä puolet vastaajista kertoo ärsyttävän kielivirheen. 🙄
Minua ärsyttää whatsupin viestien ja vastauksien lauseisiin päättyvät kolme pistettä...
Tulee tunne, että kirjoittaja ei kerro kaikkea vaan jättää jotain tulkinnanvaraiseksi...
Miten itse ajattelette noista...?
Dinneri, breku, bursa. Teennäistä ja erittäin ärsyttävää.
Moralisointi. Sormi pystyssä toruminen.
kiroilua kuulee joka ohjelmas ja muutenkin kaikkialla,se ei suututa,mutta suorastaan VITUTTAA se niinku hokeminen lausees,ja myös sellaanen naisen ääni joka kuulostaa korinalta tai kuumalta perunalta kurkus,hirveetä narinaa!! Myös sana KETÄ kun pitäis sanoa KUKA! ihan perseestä nää nyky sanat!
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää whatsupin viestien ja vastauksien lauseisiin päättyvät kolme pistettä...
Tulee tunne, että kirjoittaja ei kerro kaikkea vaan jättää jotain tulkinnanvaraiseksi...
Muakin ärsyttää kun joka lause päättyy kolmeen pisteeseen. Tulee sellainen olo että "minä nyt vaan olen tällainen epävarma ressukka, anteeksi nyt vaan että sanon mitään..." Mutta tiedän että tässä asiassa mielikuvaani vaikuttaa eräs ennen elämässäni vaikuttanut uhriutuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin ärsyttää kun joka lause päättyy kolmeen pisteeseen. Tulee sellainen olo että "minä nyt vaan olen tällainen epävarma ressukka, anteeksi nyt vaan että sanon mitään..." Mutta tiedän että tässä asiassa mielikuvaani vaikuttaa eräs ennen elämässäni vaikuttanut uhriutuja.
Mielestäni tämä on joku vanhemman sukupolven juttu
Kun puhuja tai jonkin esitelmän pitäjä käyttää sanaa "rakkaat ystävät / ystävät rakkaat / hyvät ystävät..." Tarkoitan nyt tässä jossakin julkisessa tilassa puhuvaa ihmistä, joka esiintyy kymmenille tai sadoille kuulijoille.
En ole hänen ystävänsä, tuskin tunnen muuten kuin nimenä paperilla. Tuntuu alentuvalta.
Se, että sanotaan alentava, kun pitäisi sanoa alentuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo "digata jostakin", niin näen punaista. En toki sano mitään, vaan nielen tunteeni, koska jokainen saa sanoa juuri niinkuin haluaa. Se, miksi mulle tulee tunnereaktio liittyy aiempiin tapahtumiin elämässäni.
No nimenomaan. Se on diggata kahdella g:llä täällä Stadissa.
Mie tikkasin sitä ämmää perssiiseen tiällä mualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käskijällä pitää olla mandaatti käskemiseen. Tuollainen "yleiskäsky", kuten "tehkääpäs", ei ole oikeastaan edes käsky vaan siihen jotenkin sisältyy ylemmyydentuntoinen ajatus, että "tehkää niin kuin minä sanon tai kuin minäkin teen, niin olette ehkä yhtä hyviä ihmisiä kuin minä". Ja nimenomaan ehkä.
Tehkääpäs on ehkä muodollisesti nätti kehotus, mutta hyvin ylimielinen ja ylemmyydentuntoinen sellainen.
Ja pari ensimmäistä käskyangstista nostikin heti kättä pystyyn vastauksissaan :D
Se, että perustelet omasta mielestäsi itsellesi uskottavasti sen että miksi teet jotain ei tee siitä syystä vielä objektiivisesti järkevää. Ihan vaan tällainen huomio kun olen itseäni älykkäämpien sekoilua katsellut vierestä. Mitä älykkäämpi tyyppi, sitä luovemmat selitykset sille miksi itse ollaan oikeassa ja muut väärässä vaikka teot olisi loppujenlopuksi älyttömät. Tuohon kun vielä yhdistää tarpeen olla aina ja joka asiassa oikeassa niin hyvällä tiellä ollaan /s
Median yhteen aikaan yleinen puolison kutsuminen termillä "rakas". Esim. pentti arajärvi ja tarja rakas. Jenni haukio ja sauli rakas. Markus Räikkönen ja sanna rakas. Etc.
Sekä ärsyttävää että puolison/partnerin totaalinen arvonalennus pelkäksi jutussa esiintyvän henkilön liitännäiseksi jossa ei ole muuta merkillepantavaa kuin partnerius.
Poliittista hyvesignalointia osoittavat sanat kuten -oletettu, POC ja mitä näitä uusvasemmistolaisia taikasanoja onkaan.