Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä pieni asia puheessa tai kirjoituksessa saa sinut näkemään punaista?

Vierailija
19.02.2026 |

Nyt en tarkoita virheitä vaan tyylillisiä seikkoja.

Itselläni on ihan absurdi inho sitä kohtaan, jos joku sanoo että "tehkääpä" tai "tehkäähän". Tuollainen ohjaileva kehotus tai muistutus saa mut välittömästi puolustuskannalle. "Tehkääpä" on vielä pahempi, jos siihen laittaa ässän perään. Anteeksi mutta oletko esimieheni vai äitini vai miksi käskytät minua?

Vihaan myös passiivisaggressiivisia "Ihan pienenä vinkkinä" tai "ystävällisesti muistuttaisin" -muotoiluja.

Entä sinä?

Ystävällisesti muistuttaisin että kielivirheistä ei siis ole kyse.

Kommentit (572)

Vierailija
201/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku facebook-päivitys: Viettelee yksin lauantai-iltaa kotosalla tms.

Mä käsitän sanan viettelee vain yhdellä tavalla ja se ei sovi tuohon käyttötarkoitukseen.

Vierailija
202/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyll hyvä naikkonen aina huonon vosun voittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/572 |
20.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku niinku niinku

Vierailija
204/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

V alkuinen sana yäk yäk oksettaa. Kiroilu teatterissa, kesäteatterissa, haasrarreluissa, televisiossa,

Kun kuulen tuon sanan, ajattelen heti että painukaa takaisin sinne mistä olette tulleet eli luolaan luolamiehet ja naiset.

Tänne sivistyksen pariin teillä ei ole mitään asiaa.. 

Sama kiroilulle.

Vierailija
205/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteistyöterveisin 

- pahimman laatuista piiloveetuilua mitä voi viestin loppuun kirjoittaa.

Tätä käytän tarkoituksella vastatessani vanhempien älyttömiin wilmaviesteihin, kun meidän KalleHelmin ruoka pitäisi paloitella valmiiksi tai jotain muuta älytöntä. Vastaan, että valitettavasti tuo ei onnistu käytettävissä olevilla resursseilla, yhteistyöterveisin ope.

Vierailija
206/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä provosoidun aina, kun joku käyttää "kulta pieni" ilmaisua tai jotain vastaavaa vähättelyä. En vain voi olla tuon kirjoittajan puolella, vaan kuumenen heti. Mikä varmaan on ilmaisun käyttäjän tarkoituskin.

Tai "kaikella rakkaudella" (tätä seuraa aina jotain henkilökohtaista arvostelua). Lähimmäisiltäni ystäviltäni ja ihmisiltä jotka oikeasti rakastavat minua, sulatan tämän ja kuuntelen/luen, mut kavereilta tai randomtutuilta ei ole tulossa muuta kuin vittuilua.

- just, noissa on selvästi sellainen "opettava" asenne taustalla tyyliin "kuules nyt nä kerron sulle miten se asia on  tai miten sun kuuluu tehdä. 

Vierailija
207/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuvasti samojen ihmisten toimesta ja usein tapapahtuva päälle puhuminen ja ja puheenvuoron varastaminen siten ettei anna toisen jatkaa asiaansa loppuun. Kun on itse päässyt ääneen ei palaa siihen mitä ensinpuhunut oli sanomassa vaan jatkaa vaan puhumista. Jotkut vielä oikein korottaa ääntään että varmasti kaikille tulee selväksi että MINÄ PUHUN NYT vaikka siis joku muu tai jotkut muut olisivat olleet äänessä.

Tämä menee kyllä todella ihon alle.

Meillä on töissä päällikkötiimissä tällainen kohta eläkeikää lähestyvä päällepäsmäri joka keskeyttää, puhuu päälle ääntään korottaen jopa huutaa että saa toisen lopettamaan. 

Vierailija
208/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pian 30v työelämää takana ja yhden kerran on tullut vastaan miespuoleinen konsulttifirman yhteyshenkilö joka aloitti aina sähköpostin nimelläni (nimi keksitty)

Pirkko, 

Tarvitsen Q1 raportit  20.4 mennessä, onnistuuko?..... 

Hyvin käskevä ja ikäänkuin "sormella osoittava" tyyli. 

Vierailija
209/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päiväkodissa S2-opettaja  sanoo 'kotoota' (eikä 'kotoa') ja 'takaata' (eikä 'takaa') ja 'menin kotia' ('kotiin').

Mitä ihmeen murretta tuo on,  ja miksi sellaista pitää opettaa suomea oppiville??

'Enään' ja 'aikas' myös ärsyttävät.

Kirppari-ilmoissa 'peessi golitsi' (po. beige college)

Vierailija
210/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunissa sellainen hieman new age hörhö-esihenkilö (nainen) jätti viestejä tyylin: "Kiitos kun siivoat jälkesi!"

"Kiitos kun et jätä roskia pöydälle!"

Jotkut työkaverit ihastelivat tällaista herttaista tapaa, minusta se oli selvästi passiivis-aggressiivista luonteeltaan.

Aikuisten naisten työyhteisössä joku jätti taukohuoneen seinälle lapun: "Siivoathan itse jälkesi. Äitisi ei ole täällä työssä!" Tuon jälkimmäisen olisi voinut jättää pois.

Vierailija
211/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juurikin näin 🤯🤯

Vierailija
212/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku puhuu jotain mistä xx henkilö ei pidä tai ei ole samaa mieltä, xx alkaa ääntään korottaen toistaa nopeatempoisesti puhujan nimeä yrittäen saada tämän hiljenemään. 

Ihan helve..n ärsyttävä ja adrenaliinia nostattava tyyli. Tekisi mieli karjua takaisin "turpa kiinni minä puhun asiani loppuun älä yritä vaientaa minua". 

Tämä kumpuaa selvästi xx henkilön dominanssi tarpeesta, hän katsoo itsensä olevan puhujaan nähden jotenkin sellaisessa roolissa, että hän voi määritellä mitä ja koska joku muu saa puhua. 

Vierailija
213/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä-sana kirjoituksessa tai puheessa. Kukaan ei ole kiinnostunut puhujasta. Jos sana toistuu usein, puhuja on mielisairas.

Vierailija
214/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä, vastatessani joihinkin hyvin typeriin palautteisiin, käytän  lopussa tekstiä  'ystävällisin terveisin'  ......  ja siis ihan vittuillessani. 

Mä en todellakaan ole ystävällinen jollekin tyhjän länkyttäjälle joka pommittaa toistuvasti epäasiallisella tyylillä firmaa kun ei ole muuta tekemistä.

Vierailija
215/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilöön kohdistuva kritiikki. Se mitä joku on eikä se mitä joku sanoo.

Tämän eron yleinen laaja tiedostaminen olisi iso muutos ympärillämme!

Jo tämän ketjun ahdistuksenaiheiden läpiluku kertoo ettei suuri osa ihmiskunnasta näe juuri omaa napaansa pidemmälle :D

Saati että kykenisi kehittymään noista itselleen kehittämistään päähänpinttymistä. Internetti on vaan pahentanut tuota kun löytyy ryhmä samanmielisiä ja sitten noilla onkin kokonainen kultti sen päähänpinttymänsä ympärillä eikä tarvitse kehittyä kun muutkin on samaa mieltä. 

Vierailija
216/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytesanat tai kirosanat. Jos joka toinen sana on niinku, alkaa punaista näkyä.

Siinä kolmiodraamassa viljelevät tuota sanaa melkein kaikki. En myöskään ymmärrä tuollaista kielenkäyttöä. On tosi rasittavaa kuunnella sitä "niinkumista"!

Vierailija
217/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaisjunttien jatkuva kiroilu puheen lomassa. Oikeasti, maaseudulla on vielä vanhempia miehiä joilla perkele ja saatana on joka lauseessa ihan normaalis.  Eräs juntti sanoo "perketi kun ...."  omg. Ja nämä on just se onneksi katoava luonnonvara jotka on vielä ylpeitä junttiudestaan ja siitä että vedetään kossupullo perjantai-iltana, en ole mitään kouluja käyny. 

Nuoremmat juntit käyttää vi....u sanaa joka lauseen alussa. 

Ihan hirveetä kuunneltavaa.

Vierailija
218/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti töissä ärsyttää kun palaverit on lyhyitä napakoita ja olisi paljon käsiteltäviä asioita ja joka hiton kerta se sama hidastemponen jaarittelija alottaa asiaan pääsyn jostain "esihistoriasta" ja kun kerran pääsee ääneen siitä puheesta ei meinaa millään tulla loppua. Ja hän toistaa puheenvuoronsa alussa aina samaa maneeria ja vasta sitten joskus pääsee adian ytimeen monen minuutin kuluttua.  

Vierailija
219/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko? Kysyy tuttavani ivallisesti aina kun joku tekee virheen. 

Vierailija
220/572 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tahansa se, että joku porukassa pyrkii päällepäsmäröimään, hallitsevaan tai määräävään rooliin, vaikkei hän olisi siinä asemassa mitenkään muihin läsnäoleviin nähden. Esim töissä kollega tai harrastusporukoissa joku tai ihan vaan kaveriporukassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän