Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä te muut akateemiset työttömät oikein etsitte töitä?

Vierailija
19.08.2025 |

Olen akateemisesti koulutettu, oman alan kokemustakin vuosikausia. Nyt ekaa kertaa työttömänä (yt:ssä ulos) ja ollut siis jo pidempään työtön. Kun kävi ilmi, että olen menettämässä työpaikkani, niin otin heti yhteyttä koko verkostooni ja yritin sitä kautta haarukoida uusia työmahdollisuuksia. No, se verkosto ja tutut ja puolitutut tuli siinä käytyä läpi, joten se kortti on jo katsottu. Tsemppiä sain ja monta kommenttia siitä, että kyllä me sut mielellään tänne otettas, mutta kun ei voida ottaa nyt ketään. Verkoston kautta ei siis löydy mitään enkä voi pommittaa niitä ihmisiä viesteillä uudelleen, se olisi jo häirintää. Lisäksi jo silloin kontaktoin avoimella hakemuksella kaikki alan firmat ja organisaatiot, joista ajattelin, että noin teoriassa voisi löytyä työmahdollisuuksia. Kaikista vastaus, että eivät voi tällä hetkellä palkata uusia työntekijöitä. Ja laitoin samalla kaikkiin tietämiini headhunter-firmoihin paperit sisään (niistä yksikään ei johtanut mihinkään). Eli mitä jää jäljelle? Työmarkkinatori, valtiolle.fi ja duunitori ym -sivustot, jonne tulee ilmoja vapaista työpaikoista. Katson ne joka päivä monta kertaa. Hyvin harvoin niihin tulee mitään mitä voisi hakea (eli osaamiseeni tai ammattiini jotenkin liittyvää). Kun tulee, niin alan heti räätälöimään hakemustani ja cv:täni niihin. Olen siinä niin rutinoitunut, että se on aika nopeasti tehty. Työnhakuun (eli työpaikkojen katsomiseen monta kertaa per pv) menee ehkä vartti päivässä vaikka miten yrittäisin hakea töitä. Niin harvoin tulee mitään mitä hakisi, niin hakemusten tekoon menee kuukaudessa vain jokunen tunti. Vaikka siis yritän hakea innokkaana kaikkia paikkoja, joista voisin kuvitella että edes ehkä teoriassa voisi palkata ihmisen minun taustalla ja osaamisella. 

Mitä en ole tajunnut? Mistä muualta voisi hakea töitä? Olen todella turhautunut työttömyyteen. Siis todella pahasti. 

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuta. Netistä selaan työpaikat kerran päivässä. Se pari minuuttia siihen tosiaan menee. Sivut aina auki valmiina tietokoneella hakusanoineen. Tulos pyöreä nolla.

Vierailija
2/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiven alta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en ymmärrä miksi sanotaan, että työnhaku on kokopäiväistä työtä. Tekisin sitä mielelläni kyllä kokopäiväisesti, jos se auttaisi saamaan työpaikan. Mutta ei, ei auta. Eikä ole minullakaan muuta keinoa kuin lähinnä nuo sivustot. t. toinen akateeminen.

Vierailija
4/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin !

tee Riikka purra saatan vaikka purra

Vierailija
5/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa metsään! Siellä sitä työtä on!

Vierailija
6/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin verkostoja ja tuntemieni pienempien kanavien avoimia paikkoja. Tulos nolla haastattelukutsua.

Nyt olen erittäin pienipalkkaisessa ei-akateemisessa osa-aikatyössä ja mietin, meneekö asunto myyntiin kohta.

Vierailija
7/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa metsätöistä? Metsurilla pitää olla koulutus! Ja naapuri ei tykkää jos meen kaatamaan sen puut!

Vierailija
8/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä ja kotini edessä on metsä. Katson sinne joka päivä, koska ikkunoistani aukeaa kaunis näkymä metsään päin. Ei ole näkynyt töitä, vaikka joka päivä tullut sinne päin katsottua. Olen kyllä käynyt siellä poimimassa mustikoita joka kesä. Siellä on todella paljon muitakin! Vajaan litran olen saanut kerättyä per käynti, koska suurin osa paikoista on jo poimittu tyhjäksi. Ja metsässä siis poimijoita enemmän kuin kävelytiellä kävelijöitä. Sama koskee sieniä. Omistan kyllä sahan. Jos menisin sinne kaatamaan puita ja myisin niitä polttopuiksi, niin saisin varmaan isot sakot toisten omistaman metsän turmelemisesta ja puiden varastamisesta. Oikein en ole keksinyt mitä muuta työtä siellä metsässä olisi. 

Vierailija
9/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muuta kuin että akateemisten työttömyys on nyt suurinta ikinä.

Vierailija
10/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ootte noin nopeita että selviätte parissa minuutissa? Kyllä minulla menee pari tuntia kun käyn läpi nuo eri sivustojen työpaikat, valitsen sopivan mihin voisi hakea ja räätälöin CV:n ja kirjoitan hakukirjeen. Käytän apuna tekoälyä, mutta en suoraan tekoälytekstiä lähetä. Tämä siis kerran viikossa. Eli kuukaudessa yhden työpäivän verran menee aikaa yhteensä.

En joka päivä lue työpaikkoja, koska niitä on niin vähän. Tätä nyt puoli vuotta jatkunut, ei tulosta. On koulutus ja kokemusta. 

Vierailija
11/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te ootte noin nopeita että selviätte parissa minuutissa? Kyllä minulla menee pari tuntia kun käyn läpi nuo eri sivustojen työpaikat, valitsen sopivan mihin voisi hakea ja räätälöin CV:n ja kirjoitan hakukirjeen. Käytän apuna tekoälyä, mutta en suoraan tekoälytekstiä lähetä. Tämä siis kerran viikossa. Eli kuukaudessa yhden työpäivän verran menee aikaa yhteensä.

En joka päivä lue työpaikkoja, koska niitä on niin vähän. Tätä nyt puoli vuotta jatkunut, ei tulosta. On koulutus ja kokemusta. 

En minä selviäkään parissa minuutissa hakemuksen tekemisestä. Siihen käytän aina useamman tunnin.

Katson muutaman kerran päivässä avoimet työpaikat ja minullakin ne nettisivut on koneella jo valmiiksi auki. Avoimia paikkoja tulee niin vähän, että alle minuutissa näkee ne mitä tuli ja onko ne edes yhtään lähelle että voisi harkita hakea. Useimmiten ei. Sitten joskus jos on, niin räätälöin valmiin hakemuspohjani siihen paikkaan ja cv:n osalta sama homma. Siinä olen aika rutinoitunut, kun tullut haettua niin monta paikkaa. Siihen menee kuitenkin siis joitakin tunteja. Yhteensä kuukaudessa minulla tämä kaikki noin 2-3 työpäivää. Usein päivätasolla siis vain vartti. Jotenkin tuntuu vain niin vähältä ja tehottomalta, että pitäisi keksiä uusia keinoja. Ap

Vierailija
12/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon alasta, vaikea sanoa kun "akateeminen" voi tarkoittaa mitä tahansa opettajasta lääkäriin tai juristiin. Itse käytän vain LinkedIniä, mutta se taitaa olla vahvasti keskittynyt tekniikan ja kaupallisen alan töihin. 

Vierailija
13/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. On akateeminen tutkinto, hyvä tyokokemus ja nyt ensimmäistä kertaa työttömänä. Työnhaku on turhauttavaa, koska sopivia avoimia paikkoja on niin vähän. Ei niiden hakeminen mitenkään ole täysipäiväistä työtä.

Olen ehdottanut työvoimaviranomaiselle, että jos saisin opiskella yhden työllistymistäni edistävän kurssin tässä samalla aikani kuluksi avoimessa yliopistossa, mutta sitten ei katsottaisi enää työttömäksi ja menettäisin työttömyystuen. Opintotuet on jo käytetty tutkinto-opiskeluun eikä avoimeen yliopistoon saa opintotukea, joten opintotuki ei ole vaihtoehto, jos joku sitä ajattelee. Mutta jollain tässä on pakko elääkin, joten ei voi opiskellakaan mitään. 

Vierailija
14/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon alasta, vaikea sanoa kun "akateeminen" voi tarkoittaa mitä tahansa opettajasta lääkäriin tai juristiin. Itse käytän vain LinkedIniä, mutta se taitaa olla vahvasti keskittynyt tekniikan ja kaupallisen alan töihin. 

Linkkari on ihan hyvä myös, kyllä sitäkin tulee selailtua. Harvoin siellä on sopivia paikkoja.

Vierailija
15/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. On akateeminen tutkinto, hyvä tyokokemus ja nyt ensimmäistä kertaa työttömänä. Työnhaku on turhauttavaa, koska sopivia avoimia paikkoja on niin vähän. Ei niiden hakeminen mitenkään ole täysipäiväistä työtä.

Olen ehdottanut työvoimaviranomaiselle, että jos saisin opiskella yhden työllistymistäni edistävän kurssin tässä samalla aikani kuluksi avoimessa yliopistossa, mutta sitten ei katsottaisi enää työttömäksi ja menettäisin työttömyystuen. Opintotuet on jo käytetty tutkinto-opiskeluun eikä avoimeen yliopistoon saa opintotukea, joten opintotuki ei ole vaihtoehto, jos joku sitä ajattelee. Mutta jollain tässä on pakko elääkin, joten ei voi opiskellakaan mitään. 

Selvitä tuota lisää. Noita avoimen kursseja on aiemmin saanut tehdä tiettyyn opintopistemäärään saakka!

Vierailija
16/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jis oma koulutus- ja pätevyysala on hyvin erityinen niin vaikka olisi siinä superhyvä, ei kertakaikkiaan voi päästä edes haastatteluihin muille aloille.

Vierailija
17/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedätte antaa vinkkiä ei-akateemisista täys- tai osapäivätöistä, nekin olisi hyödyksi. Alueena pääkaupunkiseutu.

Vierailija
18/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedätte antaa vinkkiä ei-akateemisista täys- tai osapäivätöistä, nekin olisi hyödyksi. Alueena pääkaupunkiseutu.

Niihin on 200+ hakijaa joista puolet on tehneet just sitä hommaa aikaisemmin. Ei mitään jakoja päästä "ylikoulutettuna" ja ilman täsmäkokemusta. Esim kassatöihin saattaa hakea tuhatkin henkeä. 

Vierailija
19/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä nyt 3kk. Hakemuksia 60kpl, haastatteluja 1, työpaikkoja 0. 

Mutta tänään tuli onneksi haastattelukutsu!!:) Mä niin toivon, että tärppäisi, vaikka onkin vain määräaikainen. Se on miljoona kertaa parempi kuin se, että maksan täällä kotona kirjoittelemassa vauvapalstalle. Ja siis ihan ne perinteiset työnhakukanavat mulla käytössä.

Vierailija
20/102 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun koulutuksesi on?

Pystytkö tekemään töitä yrittäjänä tai tuottamaan esimerkiksi jotain ip:tä, joka tuottaisi passiivisesti?

Työkkärille ei kannata mainita mitään tällaisista harrastuksista, vaan hoitaa velvollisuutensa työttömänä työnhakijana. Mutta tosiasia on se, että asiantuntijoille ei ole paikkoja suomessa niin paljon, mitä heitä koulutetaan. Ja ne jotka palkataan, palkataan useimmiten paljon osaamistaan alempiin tai vanhentuneisiin tehtäviin, koska yrityskanta on vanhentunut

Laajenna työnhakua reippaasti ulkomaille ja lähde miettimään tuota, että loisit itse omaa pääomaasi. Ip-oikeudet säilyvät sulla koko elämäsi ja 70 vuotta kuolemasi jälkeen. Kädestä suuhun ja palkkakuitista toiseen eläminen on duunarien ja orjien hommaa. Katso isompaa kuvaa ja suunnittele pidemmälle

Lisäksi vilkuile ulkomaille. Kontaktoi yrityksiä ja ihmisiä, sun pääomasi saattaa olla kiinnostavaa myös konsulttina jossakin kansainvälisessä firmassa. Moni yritys haluaa kansainvälisyyttä. Suomi nyt ei ole mikään hittituote sinänsä, mutta meilläkin on jotakin mainetta tuon kaiken onnellisuusbrändäyksen ja muun vastaavan propagandan vuoksi

Lisäksi ulkomaalaisia firmoja selaillessa pääset käsiksi vähän siihen, mitä on alan tulevaisuus. Kun saat tästä visiota, pystyt tarkentamaan omaa osaamistasi ja saat etua apurahakentällä.