Mikä pieni asia puheessa tai kirjoituksessa saa sinut näkemään punaista?
Nyt en tarkoita virheitä vaan tyylillisiä seikkoja.
Itselläni on ihan absurdi inho sitä kohtaan, jos joku sanoo että "tehkääpä" tai "tehkäähän". Tuollainen ohjaileva kehotus tai muistutus saa mut välittömästi puolustuskannalle. "Tehkääpä" on vielä pahempi, jos siihen laittaa ässän perään. Anteeksi mutta oletko esimieheni vai äitini vai miksi käskytät minua?
Vihaan myös passiivisaggressiivisia "Ihan pienenä vinkkinä" tai "ystävällisesti muistuttaisin" -muotoiluja.
Entä sinä?
Ystävällisesti muistuttaisin että kielivirheistä ei siis ole kyse.
Kommentit (572)
Mitäs läksit? Kysyy eräs tyyppi, vaikka on asiakaspalvelijan asemassa kaupassa. Kuulostaa siltä, että olen tullut häiritsemään hänen päiväänsä.
Sanan kilo käyttäminen tuhannen sijasta ja muut vastaavat, etenkin työpaikoilla eteen tulevat "muotitermit" (no, kilot ei ole muotisana vaan tämä sama on vaivannut jo vuosikausia). Tietenkin kaikki mahdolliset lyhenteet, jotka menevät vielä iloisesti ristiin. Saattaa olla samoja lyhenteitä eri asioille samoissakin keskusteluissa. Ihmiset keksii näitä itse. Ja sitten kun valittaa sille pahimmalle lyhenteiden viljelijälle, että älä sano noin tai käytä noita lyhenteitä, tulee vastaukseksi että joo, itsekin inhoan niitä tai säälivä katse kuin olisin heikkolahjainen. Silti samainen henkilö ei tunnista yleisesti tunnettuja lyhenteitä ja toisaalta jatkaa omiensa keksimistä heti keskustelun jälkeen.
Kylmäävä - karmiva - shokki jne otsikot. Joskus kun katsoo jonkun lööppilehden otsikkosaraketta ja siinä on peräkkäin neljä eri otsikkoa, joissa kaikissa sana karmiva.
Shokki - Shakki - Shampoo - Shaali kirjoitusasun muuttaminen oikeinkirjoitussäännöissä - ja joitakin muitakin hölmöyksiä suomen kielenhuollossa, kuten avocadon kirjoittaminen k-lla.
Se kun uutissa sanotaan jonkun oleen "pahin 10:een vuoteen". Miksi ei vaan vois keskittyä raportoimaan itse uutisesta ja sitten viimeisissä kappaleissa vielä kertoa, että vastaava tapaus oli myös 10 vuotta sitten, kun...
Tavan, kun tarkoitetaan tavallista.
Niinku niinku, ööö, äänen korotus keskustellessa, päälle puhuminen, lauseen viimeisen sanan toisto että että että, tavallaan, tavallaan, intonaatiot puheessa, välimerkit, yhdyssanat , ei osata ei
Sydän särkyy jonkun takia. Yleensä tätä käyttää joku nainen korostaakseen omaa paremmuuttaan esimerkiksi äitiydessä.
Huonot asenteet. Kuten puheen läpi tuleva alentuva asenne. Näillä henkilöillä on jotain isompaa ongelmaa itsellään.
Niinku tota noin niinku tota noin....
Vierailija kirjoitti:
Hidas puhetapa🤬
Minua taas ärsyttää nopea puhe.
Kommentin aloitus sanoilla "Siis hetkinen". Sanan "toki" käyttö useampaan kertaan lyhyessä tekstissä.
Ärsyttävää.
Urheijallakaan ei ole kaksoisveljeä mutta saattaa tehdä kaksoisvirheen.
"Voi kuule" ja "höpö höpö". Näitä käyttävät alentuvasti facebookissa riitaa haastavat keski-ikäiset ja sitä vanhemmat, joilla ei ole mitään muuta sanottavaa mielipiteidensä tueksi.
Kannattiko? Oikein inhoittava ja veemäinen toteamus.Olin ihan unohtanut tämän, vaan en ala käyttää...
En ole toimistorotta, niin ei ole tullut edes vastaan näitä tilanteita että kollegan kirjoitusasu voisi ärsyttää. Ehkä olet onnekas ap vai miten se nyt oli
Vierailija kirjoitti:
Persut sitä ja persut tätä. Yhtään ei jaksaisi, välillä poustun palstalta, kun ei vaan jaksa.
Keskustellaan vaikka UMK:sta, niin alkaa joo persut äänestää tota biisiä. Eikö mitään parempaa keksitä?
Vierailija kirjoitti:
"Voi kuule" ja "höpö höpö". Näitä käyttävät alentuvasti facebookissa riitaa haastavat keski-ikäiset ja sitä vanhemmat, joilla ei ole mitään muuta sanottavaa mielipiteidensä tueksi.
Tähän lisäisin vielä tällä palstalla "voi kultapieni" -lässyttäjät, jotka haluavat korostaa paremmuuttaan ja sen toisen tyhmyyttä. Jos viesti alkaa noin, keskeytän lukemisen siihen paikkaan ja pistän alapeukun. En jää mistään paitsi skippaamalla nuo viestit.
Vierailija kirjoitti: Kannattiko? Oikein inhoittava ja veemäinen toteamus.Olin ihan unohtanut tämän, vaan en ala käyttää...
P.o. inhottava, ei i-kirjainta.
Kun puhuja luulee olevansa erinomaisen hauska vain siksi, että käyttää savon murretta.
Se saa minut raivon partaalle. Lisäksi en pysty yhtään keskittymään hänen puheensa sisältöön.