IL Poika ei päässyt äidin kanssa suihkuun - Uimahallista tuli tiukka linjaus
Vantaalainen äiti kertoo, että hänen 7-vuotias ADHD-lapsensa ei saa enää mennä hänen kanssaan naisten suihkutiloihin. Uimahallin sääntö vaatii kouluikäisiä käyttämään oman sukupuolensa tiloja. Äidin mukaan poika ei osaa uida, ei tunne kelloa ja tarvitsee jatkuvaa ohjausta, joten yksin miesten puolelle lähettäminen olisi riski. Halli vetoaa yhteisiin sääntöihin, mutta tarjoaa joissain tapauksissa erillistiloja.
Onko järkevää, että yhden syntymäpäivän jälkeen erityislapsi pitäisi sysätä yksin tilaan, jossa hän ei pärjää? Tässä taas nähdään, miten paperisääntö menee lapsen turvallisuuden edelle. Kauniisti puhutaan tasa-arvosta, mutta käytännössä perhe jää yksin järjestämään "sopivan" saattajan, vaikka kaikilla ei sellaista ole.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fa767cec-4715-4fff-bec8-ceed8d01702b
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidille tuli pahamieli.
Lapsella valuivat kyyneleet pitkin poskia, katsoi äitiään itkuntuhruisin silmin: Äiti, eikö me siis päästäkään enää uimahalliin? 😢😢😢😢
Äidin silmät täyttyivät kyynelistä, kun hän joutui ääni väristen kertomaan lapsilleen etteivät uimahallireissut ole enää mahdollisia. Hänen mieleensä painui ikuisesti lasten sydäntä riipivä huuto ja itku 💔
Mikä voi olla pahempaa nähdä, kuin oman lapsensa itku, äiti ajatteli pohjattomassa surussaan. Suolaiset kyyneleet tippuivat pitkin lapsen samettiposkia kuin lumihiutaleet helmikuisen Vantaan taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Johonkin se raja on vedettävä.
Jos se tehtävä annetaan äityleille, niin pian siellä naisten puolella pyörii äitylinsä kanssa 15v. Juuso Kottarainen-Kiptanue, jolla on jo orastava parrankasvu ja niin kovin, kovin, kovin vaikeaa.
Jos oma poikasi jäisi itkemään naisten pukuhuoneen ovelle, käskisitkö hänet vieraiden miesten eteen riisumaan vain koska joku sääntö vaatii niin? Sääntö, jonka on tehnyt joku joka ei tunne poikaasi eikä välitä hänestä yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Jutussa sanottiin että pojan isä on yrittäjä jonka varaan äiti ei halua laskea. Isä on siis olemassa.
Eli kyse on oikeasti siitä ettei isä halua ottaa muutamaa tuntia viikossa aikaa viedä oma lapsensa uimahalliin. Sen sijaan meidän kaikkien muiden tuntemattomien on joustettava että perhe saa haluamansa.
Mites jos minä sanon että en halua vierasta 7 vuotiasta poikaa tiirailemaan sukuelimiäni ja paljaita rintojani. Ja vielä vähemmän tiirailemaan alastonta tytärtäni. Onko minun ja lapseni tuntemuksilla väliä jos tuon pojan isä nyt vaan priorisoi työt oman lapsensa uimahallireissujen edelle?
Olet kyllä pikkuisen päästäsi pipi, jos ajattelet 7-vuotiaan erityislapsen olevan kiinnostunut sinusta tai tyttärestäsi. Miten voit elää sen ajatuksen kanssa, että siellä uimahallissa voi joku nainenkin tiirailla sinun sukuelimiäsi, saati tyttären?
Ja ei, en ole itse vienyt kouluikäisiä poikia naisten puolelle, mutta voin kertoa että mikäli kasvuympäristö on suunnilleen normaali, on tuollainen tilanne noloin sille pojalle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa viedä lapsensa uimahalliin niin järjestää lapselle samaa sukupuolta olevan seuralaisen. se on niin yksinkertaista. Ei isoja lapsia vääriin pukkareihin! Ja jos yhdestä synttäristä ei ole väliä niin tokihan sinne voi viedä lähes 9v kakaran koska eihän se niin tarkkaa ole. Mieti niitä pieniä tyttöjä jotka todellakin saattaa traumatisoitua asiasta. Lisäksi tollanen nuppiväärä kun pääsee rällättämään koulussa miten on tullut nähtyä sen-ja-.sen pimppi tms. niin siitähän se lähtee, ankara huo*ittelu ja koulukiusaaminen. Kaikki vain siksi että yksi äippä/iskä vaatii saada uniikin lumihiutaleensa väärään pukkariin.
Joo minusta ikäraja pitäisi mennä 5v kohdalla. Ja siinäkin on vuosi, kaksi, liikaa.
Todella usein näkee isompia poikia naisten puolella noin kymmenen vanhoja.
Kai te puolustelijat olette samaa mieltä jos työkaverinne Pertti 50v tuppautuu naisten pukkariin? Saahan se siellä olla, mitä lie seksipetoja ovat ne jotka valittavat!
Harvemmin aikuisia lapset haittaa, mutta kuvittele omanikäisesi mies siellä pyörimässä. Silloin onkin toinen ääni kellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa sanottiin että pojan isä on yrittäjä jonka varaan äiti ei halua laskea. Isä on siis olemassa.
Eli kyse on oikeasti siitä ettei isä halua ottaa muutamaa tuntia viikossa aikaa viedä oma lapsensa uimahalliin. Sen sijaan meidän kaikkien muiden tuntemattomien on joustettava että perhe saa haluamansa.
Mites jos minä sanon että en halua vierasta 7 vuotiasta poikaa tiirailemaan sukuelimiäni ja paljaita rintojani. Ja vielä vähemmän tiirailemaan alastonta tytärtäni. Onko minun ja lapseni tuntemuksilla väliä jos tuon pojan isä nyt vaan priorisoi työt oman lapsensa uimahallireissujen edelle?
Olet kyllä pikkuisen päästäsi pipi, jos ajattelet 7-vuotiaan erityislapsen olevan kiinnostunut sinusta tai tyttärestäsi. Miten voit elää sen ajatuksen kanssa, että siellä uimahallissa voi joku nainenkin tiirailla sinun sukuelimiäsi, saati tyttären?Ja ei, en ole
Kyllä ne erityislapset myös tulee sukukypsiksi ihan yhtä nopeasti kuin muutkin.
Mä en ymmärrä, miksi tässä keskustelussa keskustellaan lasten nepsy-piirteistä tai sukupuolen moninaisuudesta, uimataidosta tai lasten kyvystä toimia itsenäisesti. Ei niillä ole mitään väliä. Tilanteeseen on ainakin 3 - 4 ratkaisua, joista yksi ei edes vaadi ketään ylimääräistä henkilöä. Ainoa ongelma on, että äiti ei ymmärrä, että hänen on otettava vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa viedä lapsensa uimahalliin niin järjestää lapselle samaa sukupuolta olevan seuralaisen. se on niin yksinkertaista. Ei isoja lapsia vääriin pukkareihin! Ja jos yhdestä synttäristä ei ole väliä niin tokihan sinne voi viedä lähes 9v kakaran koska eihän se niin tarkkaa ole. Mieti niitä pieniä tyttöjä jotka todellakin saattaa traumatisoitua asiasta. Lisäksi tollanen nuppiväärä kun pääsee rällättämään koulussa miten on tullut nähtyä sen-ja-.sen pimppi tms. niin siitähän se lähtee, ankara huo*ittelu ja koulukiusaaminen. Kaikki vain siksi että yksi äippä/iskä vaatii saada uniikin lumihiutaleensa väärään pukkariin.
Joo minusta ikäraja pitäisi mennä 5v kohdalla. Ja siinäkin on vuosi, kaksi, liikaa.
Oletko tavannut 5-10-vuotiasta poikaa koskaan? He on niin lapsia että ei tosikaan. Samoin tytöt vielä 8-9-vuotiaaksi. Aika sairas mieli saa olla, jos kuvittelee lapsen puhuvan pimpeistä ja huorista.
Vierailija kirjoitti:
Kai te puolustelijat olette samaa mieltä jos työkaverinne Pertti 50v tuppautuu naisten pukkariin? Saahan se siellä olla, mitä lie seksipetoja ovat ne jotka valittavat!
Harvemmin aikuisia lapset haittaa, mutta kuvittele omanikäisesi mies siellä pyörimässä. Silloin onkin toinen ääni kellossa.
Tuotahan vihervassut halusivat.
Erityislapsi sukukypsä 7-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Tiirailemaan? Jos sun lapst tiirailee toisia uimahallissa, hanki heille apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidille tuli pahamieli.
Lapsella valuivat kyyneleet pitkin poskia, katsoi äitiään itkuntuhruisin silmin: Äiti, eikö me siis päästäkään enää uimahalliin? 😢😢😢😢
Äidin silmät täyttyivät kyynelistä, kun hän joutui ääni väristen kertomaan lapsilleen etteivät uimahallireissut ole enää mahdollisia. Hänen mieleensä painui ikuisesti lasten sydäntä riipivä huuto ja itku 💔
Mikä voi olla pahempaa nähdä, kuin oman lapsensa itku, äiti ajatteli pohjattomassa surussaan. Suolaiset kyyneleet tippuivat pitkin lapsen samettiposkia kuin lumihiutaleet helmikuisen Vantaan taivaalta.
Äiti kyynelehti lastensa puolesta kuin karjalainen itkijänainen konsanaan. Miksi minun pikkuisiani vastaan hyökätään näin julmasti, miten he tulevat koskaan pärjäämään tässä kylmässä maailmassa ilman minua. Äiti tuijotti ulos pimeyteen silmät surua täynnä, samalla kun hänen lastensa särkyneiden sydänten tuskanhuudot kiirivät Hakunilan jokaiseen kolkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tavannut 5-10-vuotiasta poikaa koskaan? He on niin lapsia että ei tosikaan. Samoin tytöt vielä 8-9-vuotiaaksi. Aika sairas mieli saa olla, j
Ei tarvitse olla sairas mieli, riittää on terveet korvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tavannut 5-10-vuotiasta poikaa koskaan? He on niin lapsia että ei tosikaan. Samoin tytöt vielä 8-9-vuotiaaksi. Aika sairas mieli saa olla, j
Kiitoksia järjen äänestä. Tuon ikäisillä pojillahan on pahin latenssivaihe, ja tytöt ovat heistä lähinnä kamalia. Tytöillä alkaa hieman aiemmin kiinnostaa sukupuolisuuteen liittyvät asiat, ja siinä mielessä on ymmärrettävää, että heistä on kiusallista, jos samanikäisiä poikia pyörii suihkutiloissa. Mutta pojat eivät todellakaan tirkistele, päinvastoin häpeävät silmät päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käytännössä kaikki tilat ovat unisex-tiloja vihervasemmiston haluaman sukupuolen itsemäärittelyn seurauksena. Kannattaa muistaa vaaliuurnilla, naisethan ovat punavihreiden puolueiden suurin äänestäjäryhmä."
Teoriassa, ei käytännössä. Ei melkein kukaan käytännössä käytä sukupuolen itsemäärittelyä.
Sun logiikalla sosiaalietuuksia pitäisi voida hakea ilman tiliotteita, tositteita ja lausuntoja, koska melkein kukaan ei hakisi aiheettomia etuuksia?
Jos samaa logiikkaa käytettäisiin täysin eri tilanteeseen niin juu. Mutta minäpäs en puhunut sosiaalietuuksista vaan uimahallien pukuhuoneista, jotka ovat vähän niinkuin eri asia.
Kyse on muuhun yhteiskuntaan vaikuttavista asioista. Miksi muuta yhteiskuntaa velvoittavan hetun voi vaihtaa ilmoitusasiana, mutta sossuetuuksien kohdalla tarve ja vilpittömyys täytyy todentaa?
Naisten pukkari kuuluu kaikille! Kaikki vastaväitteet ovat syrjintää!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ADHD, olen aina osannut lukea kelloa ja muutenkin elänyt normaalia elämää vaikka keskittymisessä haasteita onkin. Minun nuoruudessani ei ollut diagnooseja, joten elettii kuten muutkin ilman järjetöntä suojelua kaikelta ja meistä tuli normaaleja kansalaisia. Joskus tuntuu, että nämä vanhemmat ovat ongelmien syy.
Kaikilla ADHD ei oireile samoin.
Mitä minä olen juttuja kuunnellut, 5-10-vuotiaana tytöt ovat kyllä selvästi tietoisempia ja enemmän kiinnostuneita sukupuolisuuteen liittyvistä asioista kuin samanikäiset pojat. Mutta ei se tietenkään sulje pois sitä, etteivätkö tytöt kokisi poikia naisten puolella kiusaannuttavina, päinvastoin.
Ikärajat ovat mielestäni sopivia tällä hetkellä. Totta kai sellainen koko kylä kasvattaa -asenne auttaisi, mutta eipä taida enää moni uskaltaa kysyä tai tarjota apua.
Vierailija kirjoitti:
Isä uimahalliin. Miksi tämä juttu on tehty?
Muslimit saavat käyttäytyä miten haluavat. Ei tarvitse olla alasti saunassa tai suihkussa. Saa mennä mihin pukuhuoneeseen haluaa. Ja voi mennä uimaan missä vaatteissa tahansa.