Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvilayrittäjän ahdinko: ihmiset ovat liian säästäväisiä

Vierailija
18.02.2026 |

Tehkääpä nyt isänmaallinen teko, ja käykääpä ainakin pari kertaa viikossa ostamassa syötävää ja juotavaa siltä oman paikkakuntanne pieneltä kahvilayrittäjältä, joka yrittää sinnitellä kasvavien kustannusten keskellä. Valitkaa välillä tai mieluummin useammin tällainen täysin yksityinen kahvila ketjukahvilan sijasta. Talous lähtee rullaamaan, kun uskallatte hyödyntää suomalaisia tuotteita ja palveluita. Näin yrittäjillä on itsellään varaa sitten temuttaa ja lennellä halpalentoyhtiöiden koneilla kaukomaille kuluttamaan.

Kommentit (243)

201/243 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn ehkä kerran kuussa kahvilassa.

Otan yleensä sieltä jonkun leivoksen mukaan jonka nautin kotona kahvin kera

en käy ketjupaikoissa.

Ainakin näin Helsingin asuvana kun olen kahvilaan astunut sisään aina siellä on paljon asiakkaita. Ei aina edes ole istumapaikkoja 

Ei ainakaan täällä näy että kukaan ei kävisi.

Ulkomailla juon yleensä koko setin kahvi+ leivos

Koska halvempaa (alle 10e) Suomessa ei taida ihan tuohon hintaan saada.

Vierailija
202/243 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oon paikkakunnan ainoana kahvilassa....

Kahvin ja kaakun palan osin 4,5 euron hintaan....tuen paikkakunnan yritystä jopa työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/243 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eivät kahvilat ole viihtyisiä. Kahvikaan ei ole hyvää. Pullat ym. kuivia känttyjä, jääkylmiäkin ovat. Menkääpä ny vaan vaikka Wienissä kahvilaan niin saat kaiken ykkösen päälle ja vielä ystävällistä palvelua. 

Hintakin on vähän halvempi tai ei ainakaan kalliimpi. Komeat miehet tarjoilevat pöytiin ja kaikki on tiptop.

Juu, eikä todellakaan tarvitse itse korjata astioita pöydästä.

Vierailija
204/243 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin kahviloissa kun asuin Pariisissa,oli ihanan tunnelmallista istua expressolla katsellen ohikulkijoita ja vaikka lukea kirjaa. Kukaan ei tullut hätistämään vaikka yhtä kahvia nautti pari tuntia,ei ollut lastenvaunuja ja äitien kokoontumisia. Expresso maksoi 5-6 e,mutta ei haitannut. Suomeen muuton jälkeen olen käynyt pyörähtämässä kahvilassa,itsepalvelu ja muut häiriötekijät ovat aiheuttaneet käynnin jääneen ainoaksi. 

Vierailija
205/243 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin jos hinnoissa olisi jotain järkeä. Nyt ei ole varaa tuhlata päivän ruokarahoja pullaan ja kuppiin kahvia. Leivon itse, niin saan paremman vastineen rahoilleni,  pari pellillistä pullia, kokonaisen kakun, piirakan tai tortun. Näillä kahvittelee useamman päivän.

Vierailija
206/243 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden teekupposen hinnalla saan sitä kaupasta paketillisen tai parikin. Enkä halua maksaa tyyliin seitsemää euroa yhdestä palasta kakkua. Ei tässä voi mitään yrittäjien ahdinkoa miettiä, kun on omakin elämä elettävänä. Olen pienipalkkainen yksineläjä.

Vierailija
207/243 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just oon paikkakunnan ainoana kahvilassa....

Kahvin ja kaakun palan osin 4,5 euron hintaan....tuen paikkakunnan yritystä jopa työttömänä.

No tuohan on lähes ilmaista. Kyllä tuollaisella hinnalla voisi kahvilassa käydä. Kyse on varmaan jostain pienemmästä paikkakunnasta. Itse asun isossa kaupungissa ja täällä ei kylläkään tuolla hinnalla saa kahvia ja kakkua.

Vierailija
208/243 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vielä muutamia vuosia sitten kahviloissa, kun halusin kannattaa yrittäjiä. Nyt on vuosi vuodelta mennyt henkilökohtainen talous tiukemmaksi. Olen käynyt enää harvoin. Jos tämä meno jatkuu omassa taloudessa, en enää pysty käymään kahviloissa. On pakko laskea, että on rahaa jää pakollisiin menoihin. 

Vierailija
209/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kävin kahviloissa kun asuin Pariisissa,oli ihanan tunnelmallista istua expressolla katsellen ohikulkijoita ja vaikka lukea kirjaa. Kukaan ei tullut hätistämään vaikka yhtä kahvia nautti pari tuntia,ei ollut lastenvaunuja ja äitien kokoontumisia. Expresso maksoi 5-6 e,mutta ei haitannut. Suomeen muuton jälkeen olen käynyt pyörähtämässä kahvilassa,itsepalvelu ja muut häiriötekijät ovat aiheuttaneet käynnin jääneen ainoaksi. 

Että ihan expresso? Se on kylläkin espresso. Varsinainen Pariisin asuja. Ootkohan kirjasta lukenu että joku on muuttanut Pariisiin.   :D 

Vierailija
210/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä laittakoot lapun luukulle, jos ei pärjää...

Vierailija
211/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja kun esimerkiksi Oulun kauppatorin kahvilasta sai kahvin ja ison munkkipossun 3 eurolla. Aiemmin markka-aikana sama setti maksoi 10 mk. Kyllä minä tuommoisia hintoja voisin edelleenkin maksaa.

Vierailija
212/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt pari kertaa, mutta palvelu on tylyä, jos sitä saa ylipäänsä. Pulla + kahvi maksaa melkein 10€, ja pulla maistuu vanhentuneelle.

Kaupasta saa pullan parilla eurolla ja saksalaisesta kaupasta vielä halvemmalla.

Jos kahvilakäynti olisi edes jotenkin rauhallinen elämys, mutta nyt tuntuu että kahviloissa kiireinen tunnelma, vaikka muita asiakkaita ei edes olisi ja heillä on vain kiire päästä maksavasta asiakkaasta mahdollisimman pian eroon.

Vierailija
213/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla? Ei oo töitä juuri nyt eikä varmaan jatkossakaan. Sen verran kylmää on ollut kyyti viime aikoina.

Juu, en osta enää muuta ruokaakaan kuin -60% ilta-aletta tai euron kilo hävikkiheviä ja leipää.

Vierailija
214/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän väliin sekä ketjukahvilan, että paikallisen pienyrittäjän kahvilan. Kahvi marketista tarjouksesta ja juodaan kotona. Siihen vielä rahat riittää.

Vierailija
215/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden teekupposen hinnalla saan sitä kaupasta paketillisen tai parikin. Enkä halua maksaa tyyliin seitsemää euroa yhdestä palasta kakkua. Ei tässä voi mitään yrittäjien ahdinkoa miettiä, kun on omakin elämä elettävänä. Olen pienipalkkainen yksineläjä.

Niinpä. Korona kun tuli, niin vielä suosittiin paikallisia yrittäjiä. Enää ei ole varaa siihen.

Vierailija
216/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikonloppuna juhliin ostettiin paikalliselta kahvilayrittäjältä 170 € edestä kakkuja.

Kyllä kannatti, hyviä olivat. Jollekin ketjulle/S-ryhmälle maksaminen edes puolet tuosta olisi kyllä korvennut, mutta oman kylän kahvillalle kyllä kestää maksaa tyytyväisin mielin.

Vierailija
217/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi niitä aikoja kun esimerkiksi Oulun kauppatorin kahvilasta sai kahvin ja ison munkkipossun 3 eurolla. Aiemmin markka-aikana sama setti maksoi 10 mk. Kyllä minä tuommoisia hintoja voisin edelleenkin maksaa.

Tai kahvipaketti kaupasta 5-10 markalla. Nyt maksat sen saman euroissa...

Vierailija
218/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kahvilassa käy jos on kiva persoonallinen paikka. Esim. Oulunkylässä Cafe Amore. Helsingin keskustassa on pelkkiä umpitylsiä ketjupaikkoja, samoin ostareissa.

Vierailija
219/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

biltemassa kahvi+pulla 1 eur

ja saa aitoa kermaa eikä mitään kaurapaskaa

Vierailija
220/243 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kahvilaan jos kerran miettii mihin hintaan saa sitten pullapitkon viikoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan