Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autojätti romutti sähköautostrategian, dieselit tulee takaisin. Sähköautot kannattamattomia

Vierailija
17.02.2026 |

Jälleen uusi pettymys tunkea ihmisille vihreää siirtymää pakolla, Stellantis on maailman suurimpia autoklustreita:

IL:Autojätin täyskäännös: Diesel tuodaan takaisin Keskitymme siihen, mille on kysyntää

Esimerkiksi pienistä pakettiautoista, kuten Opel Combosta, Peugeot Rifteristä ja Citroën Berlingosta, elvytetään dieselversiot, kertoo uutistoimisto Reuters.

Reuters selittää sitä sähköautojen odotettua heikommalla kysynnällä ja kiinalaisten sähköautovalmistajien kovalla kilpailulla.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/991a58d9-7bc8-4cac-a29f-6c96beb3…

Kommentit (466)

Vierailija
401/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin Toyotalla ajavien ei kannattaisi osallistua keskusteluun ollenkaan. Nyt puhutaan ihan oikeista aikuisten autoista. Täysin älyvapaata sanoa uuden sähköauton olevan huono kun jollain parin tonnin ruostekasalla voi liikkua tien päällä. 

Onhan se täysin älyvapaata ostaa sähköauto ku jollain parin tonnin ruostekasalla voi liikkua tien päällä. On se. Täysin oikeassa olet.

Vierailija
402/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi? Mitkä ovat ne varusteet, joita  MINÄ tarvitsisin, jotka 30 000€  autosta puuttuu?

Joku ratinlämmitin, joka on neitimiesten juttuja. Ei aikuinen mies sellaisia tarvitse.

Tee ensin työpäiväsi tuulessa ja pakkasessa ja tule sitten huutamaan neitimiesten jutuista. On ihan helvetin kiva, kun istut työpäivän päätteeksi autoon, jossa on lämmitettävä ratti. Tuntuu mukavalta kohmettuneissa sormissa. T. sähkäri

Istun päivän jälkeen työsuhdeautoon ja ottaisin puhtaasti vttuiluna, jos työnantaja rajoittaisi ajelujani akkuautolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kiinalaiset valtaa alaa. Tuossahan se perimmäinen syy.

Vihreä siirtymä onkin kiinalaisten lobbaama kusetus. Heillä on teknologia, mineraalit, komponentit. Lähes kaikki. 

Kiinalaiset itse asiassa hoksasivat sähköautot ihan itse, mutta eri syistä kuin eurooppalaiset. Kiinan miljoonakaupungit ovat harmaana saastesumusta ja sähköauto todettiin hyväksi keinoksi ongelman pienentämiseksi.

Ja länsimaissa keksittiin, että niillä voi keventää kivasti lompakoita.

Juu, juu, tämähän siinä on taustalla. Pahat länsimaat, jotka eivät osta veriöljyä. Igorin lobbaus on niin läpinäkyvää ja kehnoa.

Vierailija
404/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin Toyotalla ajavien ei kannattaisi osallistua keskusteluun ollenkaan. Nyt puhutaan ihan oikeista aikuisten autoista. Täysin älyvapaata sanoa uuden sähköauton olevan huono kun jollain parin tonnin ruostekasalla voi liikkua tien päällä. 

Onhan se täysin älyvapaata ostaa sähköauto ku jollain parin tonnin ruostekasalla voi liikkua tien päällä. On se. Täysin oikeassa olet.

Kummallakin pääsee samalla tavalla, mitä väliä

Vierailija
405/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Sähköauto vie rahasi. Kalliimpi, lyhytikäisempi, lyhyttoimisempi.

Vierailija
406/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kiinalaiset valtaa alaa. Tuossahan se perimmäinen syy.

Vihreä siirtymä onkin kiinalaisten lobbaama kusetus. Heillä on teknologia, mineraalit, komponentit. Lähes kaikki. 

Kiinalaiset itse asiassa hoksasivat sähköautot ihan itse, mutta eri syistä kuin eurooppalaiset. Kiinan miljoonakaupungit ovat harmaana saastesumusta ja sähköauto todettiin hyväksi keinoksi ongelman pienentämiseksi.

Juu, juu, tämähän siinä on taustalla. Pahat länsimaat, jotka eivät osta veriöljyä. Igorin lobbaus on niin läpinäkyvää ja kehnoa.

Niin niin ja eu maat ostavat vieläkin sieltä kaasua, loppujen lopuksi ei ketään kiinnosta kun rahasta aletaan puhumaan. Iigoreita nähdään harhoissa joka paikassa, kohta se ajelee sillä sähköautollakin

Vierailija
407/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei takuulla pääse!

Mulla on kakkosautona vanha rav4.

Vierailija
408/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi? Mitkä ovat ne varusteet, joita  MINÄ tarvitsisin, jotka 30 000€  autosta puuttuu?

Joku ratinlämmitin, joka on neitimiesten juttuja. Ei aikuinen mies sellaisia tarvitse.

Tee ensin työpäiväsi tuulessa ja pakkasessa ja tule sitten huutamaan neitimiesten jutuista. On ihan helvetin kiva, kun istut työpäivän päätteeksi autoon, jossa on lämmitettävä ratti. Tuntuu mukavalta kohmettuneissa sormissa. T. sähkäri

Istun päivän jälkeen työsuhdeautoon ja ottaisin puhtaasti vttuiluna, jos työnantaja rajoittaisi ajelujani akkuautolla.

Sähköauto tuhlaa myös työaikaa. Paljon ajavat myyntiedustajat, huoltomiehet ym. eivät koske sähköautoon.  Jopa 20 tuntia kuukaudessa menee latauspaikkojen hakemiseen ja latauksien odotteluun.  Saattaapi jokin keikka mennä ohi.

Vierailija
409/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse asiassa aika huono tapa. Mykäksi se ei akkua vedä ja aika kovaa saa yrittää, ettei webasto enää akun takia käynnisty."

Huomaa ettet tiedä webastoista vittuakaan.

Millä helkkarin paskavirityksellä olet oikein ajellut?

Vierailija
410/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se voisi ostaa sähköauton, kunhan vain akulla pääsee yhdellä latauksella n.1000km, akku takuu 10-15v akun vaihto uuteen 0-5000tonnin välillä niin voin jo harkita.

Vierailija
411/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TM:n talviautotestissä sähköautojen mitatut ranget 100% ladatuilla akuilla oli alle 200km. Onko ne oikeasti niin surkeita? Minun toimisto on 146km päässä, käyn siellä pari kertaa viikossa, ei vissiin siitä reissusta selviä ilman latausta?

Vierailija
412/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TM:n talviautotestissä sähköautojen mitatut ranget 100% ladatuilla akuilla oli alle 200km. Onko ne oikeasti niin surkeita? Minun toimisto on 146km päässä, käyn siellä pari kertaa viikossa, ei vissiin siitä reissusta selviä ilman latausta?

Kaksi sykliä vuorokaudessa niin ei selviä se akkukaan kovin pitkään.

Vierailija
413/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkötön toimisto ja käyt siellä säännöllisesti 30 asteen pakkasella?

Vierailija
414/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna suomessa registeröityistä uusista henkilöautoista 4,3 prosenttia oli dieseleitä. Joten suomen kannalta tuolla ei ole kovin iso muutos.

Vierailija
415/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei takuulla pääse!

Teppo alkoi nähdä harhoja RAV4sta.

Vierailija
416/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna suomessa registeröityistä uusista henkilöautoista 4,3 prosenttia oli dieseleitä. Joten suomen kannalta tuolla ei ole kovin iso muutos.

Suomi muutenkin pelastaa koko euroopan ja maailman sähköautoilla, kukaan ei vain puhu siitä millä paikataan puuttuvat tulot valtiolle bensasta ja muista ketjuista alvien yms osilta. 

Vierailija
417/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se voisi ostaa sähköauton, kunhan vain akulla pääsee yhdellä latauksella n.1000km, akku takuu 10-15v akun vaihto uuteen 0-5000tonnin välillä niin voin jo harkita.

Kunhan keksivät ensin järkevän standardi akkuteknologian.

Noihin ei nimittäin vaihdella akkuja 10v jälkeen, koska mallikohtaisia akkuja ei enää valmisteta kuin yksittäiskappaleina ja käsityönä.

Vierailija
418/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehtelet, CLA veteli 280km.

Vierailija
419/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei takuulla pääse!

Teppo alkoi nähdä harhoja RAV4sta.

Ajetaanko kilpaa hirvipassiin ryvötyn metsäautotien päähän?

Vierailija
420/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkötön toimisto ja käyt siellä säännöllisesti 30 asteen pakkasella?

Kelissä kuin kelissä, mutta ladata siellä ei voi. Prisman pihalla 1,5km päässä olis laturit, mutta on vähän kaukana kävellä. Tulishab sieltä tietysti bussi toimistolle.