Autojätti romutti sähköautostrategian, dieselit tulee takaisin. Sähköautot kannattamattomia
Jälleen uusi pettymys tunkea ihmisille vihreää siirtymää pakolla, Stellantis on maailman suurimpia autoklustreita:
IL:Autojätin täyskäännös: Diesel tuodaan takaisin Keskitymme siihen, mille on kysyntää
Esimerkiksi pienistä pakettiautoista, kuten Opel Combosta, Peugeot Rifteristä ja Citroën Berlingosta, elvytetään dieselversiot, kertoo uutistoimisto Reuters.
Reuters selittää sitä sähköautojen odotettua heikommalla kysynnällä ja kiinalaisten sähköautovalmistajien kovalla kilpailulla.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/991a58d9-7bc8-4cac-a29f-6c96beb3…
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset eivät vain pärjää kilpailussa. Polttomoottorit eivät kehity laisinkaan, sähköautot joka vuosi. Ei ole helppo nähdä kumpaan teknologiaan autonsa rakentavat firmat ovat 15 vuoden päästä vahvempia.
Ihan uteliaisuudesta: mitä kehitystä se polttomoottori sun mielestä vielä kaipaa?
Homogeenisen puristussytytyksen yleistyminen olisi ihan tervetullutta - bensiinimoottoreissa se mahdollistaa dieselien tasoisen hyötysuhteen ja paremmin hallitun palotapahtuman ansiosta dieseleissä voisi päästä eroon kaikenmaailman kustannuksia kasvattavista ja tehoasyövistä EGR:istä, hiukkasloukuista ja urealitkuista.
Tällä hetkellä taitaa vain Mazdalla olla tekniikka tuotantokäytössä - ja hiottavaa varmaan vielä löytyisi, koska käytännössä parannukset ovat lähinnä marginaalisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko sitä 15snt/L kotitankkauspensaa alkaa tulla?
Painu jo v*ttuun siitä vinkumasta.
Kysyttiin parannuksia polttomoottoreihin. Minä haluan 15snt/L kotitankkauspensaa! Ei haittaa vaikka liruisi vain yhdestä letkusta 3,6L tunnissa, vaikka olisi kiva jos kolmivaiheletkuita tulisi 11L tunnissa.
No maksa sillä sähköauton hinnan erotuksella prepaid visa ja leiki että tankkaat sillä ilmaiseksi, niin pääset alkuun. Eikä tarvi maksaa edes tehomaksua.
Stellantis teki hyviä diesel-koneita. Ajoin viimeisimmällä HDi-koneella 500 000 km (2.2 Hdi 204 hv) ja se oli todella hyvä kone, eikä autossa muutenkaan ollut moittimista. Tuota viimeisintä dieseliä ennen oli Stellantikselta (PSA) 2 muuta HDi-koneista autoa sekä 90-luvulla tdi. No sitten iski se kuuluisa autokuume, kun tuli nelivedolle tarve ja Stellantiksella ei nelivetoa ollut tarjolla, niin vaihdoin merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kiinalaiset valtaa alaa. Tuossahan se perimmäinen syy.
Vihreä siirtymä onkin kiinalaisten lobbaama kusetus. Heillä on teknologia, mineraalit, komponentit. Lähes kaikki.
Kiinalaiset itse asiassa hoksasivat sähköautot ihan itse, mutta eri syistä kuin eurooppalaiset. Kiinan miljoonakaupungit ovat harmaana saastesumusta ja sähköauto todettiin hyväksi keinoksi ongelman pienentämiseksi.
Ja Kiinassa arvostetaan myös omavaraisuutta. Öljy pitää tuoda. Gobin autiomaassa aurinkoenergiaa riittää ja maaperässä on raaka-aineet akkuteollisuuteen. Maa rakentaa ennätysmaista tähtiä aurinko- ja tuulivoimaa itselleen, reippaasti enemmän kuin muu maailma yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin parannuksia polttomoottoreihin. Minä haluan 15snt/L kotitankkauspensaa! Ei haittaa vaikka liruisi vain yhdestä letkusta 3,6L tunnissa, vaikka olisi kiva jos kolmivaiheletkuita tulisi 11L tunnissa.
No maksa sillä sähköauton hinnan erotuksella prepaid visa ja leiki että tankkaat sillä ilmaiseksi, niin pääset alkuun. Eikä tarvi maksaa edes tehomaksua.
Nyt sitä 15snt/L kotitankkauspensaa ja sassiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi? Mitkä ovat ne varusteet, joita MINÄ tarvitsisin, jotka 30 000€ autosta puuttuu?
Joku ratinlämmitin, joka on neitimiesten juttuja. Ei aikuinen mies sellaisia tarvitse.
Mitä 30t sähkäristä puuttuu mitä 30t polttiksessa on?
Sielu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kiinalaiset valtaa alaa. Tuossahan se perimmäinen syy.
Vihreä siirtymä onkin kiinalaisten lobbaama kusetus. Heillä on teknologia, mineraalit, komponentit. Lähes kaikki.
Kiinalaiset itse asiassa hoksasivat sähköautot ihan itse, mutta eri syistä kuin eurooppalaiset. Kiinan miljoonakaupungit ovat harmaana saastesumusta ja sähköauto todettiin hyväksi keinoksi ongelman pienentämiseksi.
Ja länsimaissa keksittiin, että niillä voi keventää kivasti lompakoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi? Mitkä ovat ne varusteet, joita MINÄ tarvitsisin, jotka 30 000€ autosta puuttuu?
Joku ratinlämmitin, joka on neitimiesten juttuja. Ei aikuinen mies sellaisia tarvitse.
Mitä 30t sähkäristä puuttuu mitä 30t polttiksessa on?
Sielu
Aah mystinen sielu. Eli katkua, pörinää, saasteita ja heikompi suorituskyky. Voit työntää sielusi hanuriisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä hinnanerotuksella?
Vierailija kirjoitti:
Tee ensin työpäiväsi tuulessa ja pakkasessa ja tule sitten huutamaan neitimiesten jutuista. On ihan helvetin kiva, kun istut työpäivän päätteeksi autoon, jossa on lämmitettävä ratti. Tuntuu mukavalta kohmettuneissa sormissa. T. sähkäri
Tämmöinen periaatteellinen jankutus on turhaa. Varmasti jos asiaan haluaa perehtyä, niin löytyy oikein hyvää tietoa polttomoottori- ja sähköautojen elinkaaren ympäristövaikutuksista ja monesta muustakin asiasta. Moni ihminen ei niin kovin kummoisia autolta vaadi. Sen 10 kilometrin työmatkan ja kauppareissun pystyy hoitamaan niin 20 vuotta vanhalla Bensa-Corollalla kuin uudemmalla sähköautollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee ensin työpäiväsi tuulessa ja pakkasessa ja tule sitten huutamaan neitimiesten jutuista. On ihan helvetin kiva, kun istut työpäivän päätteeksi autoon, jossa on lämmitettävä ratti. Tuntuu mukavalta kohmettuneissa sormissa. T. sähkäri
Ja vielä kivempi istua lämpimään autoon jossa on lämmin ratti. Webasto on hyvä tapa vetää 12V akku mykäksi kovalla pakkasella, sähkärillä ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä hinnanerotuksella?
50000€ sähköauto vastaa varustukseltaan ja kooltaan 30000€ polttomoottoriautoa.
Sillä hinnanerotuksella!
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen periaatteellinen jankutus on turhaa. Varmasti jos asiaan haluaa perehtyä, niin löytyy oikein hyvää tietoa polttomoottori- ja sähköautojen elinkaaren ympäristövaikutuksista ja monesta muustakin asiasta. Moni ihminen ei niin kovin kummoisia autolta vaadi. Sen 10 kilometrin työmatkan ja kauppareissun pystyy hoitamaan niin 20 vuotta vanhalla Bensa-Corollalla kuin uudemmalla sähköautollakin.
Sen voi vetää jopollakin, tai hiihtää kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali työläinen, mutta oikeat ihmiset työskentelevät sisällä lämpimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä hinnanerotuksella?
50000€ sähköauto vastaa varustukseltaan ja kooltaan 30000€ polttomoottoriautoa.
Si
Todista ensin väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä kivempi istua lämpimään autoon jossa on lämmin ratti. Webasto on hyvä tapa vetää 12V akku mykäksi kovalla pakkasella, sähkärillä ei ongelmaa.
Itse asiassa aika huono tapa. Mykäksi se ei akkua vedä ja aika kovaa saa yrittää, ettei webasto enää akun takia käynnisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vihreä siirtymä onkin kiinalaisten lobbaama kusetus. Heillä on teknologia, mineraalit, komponentit. Lähes kaikki. "
Onneksi kaikki fossiiliset tuotetaan pelkästään hyväntekeväisyyttä ajatellen.
Tulevaisuus on vedyssä ja synteettisissä polttoaineissa. Batterisuristin on pakotettu välivaihe.
Vetyautohan on sähköauto jossa on pieni akku ja monimutkainen vetysäiliö-polttokennosysteemi sähkön tuottamiseksi.
"Itse asiassa aika huono tapa. Mykäksi se ei akkua vedä ja aika kovaa saa yrittää, ettei webasto enää akun takia käynnisty."
Huomaa ettet tiedä webastoista vittuakaan.