Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autojätti romutti sähköautostrategian, dieselit tulee takaisin. Sähköautot kannattamattomia

Vierailija
17.02.2026 |

Jälleen uusi pettymys tunkea ihmisille vihreää siirtymää pakolla, Stellantis on maailman suurimpia autoklustreita:

IL:Autojätin täyskäännös: Diesel tuodaan takaisin Keskitymme siihen, mille on kysyntää

Esimerkiksi pienistä pakettiautoista, kuten Opel Combosta, Peugeot Rifteristä ja Citroën Berlingosta, elvytetään dieselversiot, kertoo uutistoimisto Reuters.

Reuters selittää sitä sähköautojen odotettua heikommalla kysynnällä ja kiinalaisten sähköautovalmistajien kovalla kilpailulla.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/991a58d9-7bc8-4cac-a29f-6c96beb3…

Kommentit (466)

Vierailija
341/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, autoissahan ei ole muita kategorioita kuin viisi tonnia tai sata tonnia, veeti."

No onhan tässä jo useampi hntaluokka mainittu. Se 100 tonnia on esimerkki, jolla saisin sitä 5k autoa vastaavan sähköauton uutena. 50 tonnilla on jo ilmeisen paljon vaihtoehtoja, mutta niillä ei sitten enää niitä samoja ajoja ajeta. 

En tiiä kuka Veeti on, mutta mä olen 4-kymppinen.

Vierailija
342/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin Toyotalla ajavien ei kannattaisi osallistua keskusteluun ollenkaan. Nyt puhutaan ihan oikeista aikuisten autoista. Täysin älyvapaata sanoa uuden sähköauton olevan huono kun jollain parin tonnin ruostekasalla voi liikkua tien päällä. 

Varmaan sua sebbo widuttaa kun joku pärjää tonnin tojotalla ja nostaa messeviä osinkoja kun on autorahat sijoittanut EFT:iin. Sinä olet tuhonnut pienen omaisuutesi siihen paskateslaan, jonka on kokoajan korjaamolla ja laskuvuori seuraa perässäsi. Auton vaihtokaan ei enää sinulla onnistu, kun paskateslasta ei kukaan enää halua maksaa, jotkut liikkeet ei edss ota vastaan. Vihersiirtymän koijarit nussi sua kakkoseen ja et sitä vieläkään itse hiffaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, autoissahan ei ole muita kategorioita kuin viisi tonnia tai sata tonnia, veeti."

No onhan tässä jo useampi hntaluokka mainittu. Se 100 tonnia on esimerkki, jolla saisin sitä 5k autoa vastaavan sähköauton uutena. 50 tonnilla on jo ilmeisen paljon vaihtoehtoja, mutta niillä ei sitten enää niitä samoja ajoja ajeta. 

En tiiä kuka Veeti on, mutta mä olen 4-kymppinen.

Kerro ihmeessä mikä viiden tonnin auto sinulla nyt.

Vierailija
344/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juu!! Haluan maksaa 50 tonnia, että voin säästää muutaman tonnin!"

50 tuhannen euron sähköautoa ei ole mielekästä vertailla johonkin parin tonnin amis-bemariin vaan tietysti 50 tuhannen euron polttomoottoriautoon. Silloin vertailu on rehellistä. Joka katselee ostomielessä tuon hintaista autoa ei päädy ostamaan jotain tonnin pommia.

Höpöhöpö

50000€ sähköautoa pitää verrata noin 30000€ polttomoottoriautoon.

Koko ja varusteet noissa on samalla tasolla.

Vierailija
345/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinen eläkevaari aja Toyota Yaris-bensakirpulla. Tänä vuonna 69v joten todennäköisesti ei enää monta ajovuotta edessäpäin. Kaiken järjen mukaan minun autoiluaikana vielä löytyy tavallisia bensautoja.

Vanhassa vuokrakerrostalossa ei ole sähköauton latauspaikkoja (pl. lohkolämmitinpistokkeet), ja vaikka olisi niin ei ole semmoisia rahoja että voisi sähköauton ostaa ja ylläpitää. Minun osalta asiat hoituvat "luonnollista tietä"!

Vierailija
346/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset eivät vain pärjää kilpailussa. Polttomoottorit eivät kehity laisinkaan, sähköautot joka vuosi. Ei ole helppo nähdä kumpaan teknologiaan autonsa rakentavat firmat ovat 15 vuoden päästä vahvempia.

Ihan uteliaisuudesta: mitä kehitystä se polttomoottori sun mielestä vielä kaipaa?

Semmoinen sähköisen voimalinjan 90+% hyötysuhde olisi hyvä.

Hyötysuhde on ihan riittävä normaaliajossa. Ei 99% auton omistajista ymmärrä tai välitä tuon taivaallista jostain hytysuhteista. Polttoainetta tankki täyteen ja matkaan. Onko muita toiveita?

Vierailija
347/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet hölmö ja sinulla ei ole varaa.

Monella on, jos ei käsirahalla niin osarilla niitä saa, niitähän on kaupat pullollaan. Auto kauppa on helppo, nimet papereihin ja rahat tilille. Viisaat vaan sijoittaa rahansa muualle, semmoisiin, jotka tuottaa kassavirtaa.

Tuota sinä vaan kassavirtaa ja ajele vanhalla corollan ritsalla.

Tottakai, mutta ei se pari tonnia ole, jotakin 14tonnia ja velaton. Pyydä sinä vain pankilta ahkerasti lainaa, siellä voi lisätä autosi laskelmat mukaan ;) eikä tarvitse kauemmaksi autolla lähteä ulkomaille ilman maastavientilupia.

Naapurinautorahoitusyhtiönnimissä-hullu havaittu. Mikäs siinä nyt on kun rahojen kiinni pito autos

Lässynlää, exelissä näyttää pelkiltä menoilta. Metsä ja asunto-osakkeiden tuotot ja mökki lapissa tuottavat parhaiten, osa velattomia ja pankki tykkää jos haluaa lisää, pankin silmissä auto ei ole minkään arvoinen

Vierailija
348/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 tuhannen euron sähköautoa ei ole mielekästä vertailla johonkin parin tonnin amis-bemariin vaan tietysti 50 tuhannen euron polttomoottoriautoon. Silloin vertailu on rehellistä. Joka katselee ostomielessä tuon hintaista autoa ei päädy ostamaan jotain tonnin pommia.

Höpöhöpö

Hevonpaskaa. 30t autosi jää kuin tikku paskaan 50t sähkäreille. Jää itseasiassa 30t sähkäreillekin. Ja varusteissa sähkärit on jo edellä. Hintapariteetti on jo ohitettu.

Vierailija
349/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikäläinen eläkevaari aja Toyota Yaris-bensakirpulla. Tänä vuonna 69v joten todennäköisesti ei enää monta ajovuotta edessäpäin. Kaiken järjen mukaan minun autoiluaikana vielä löytyy tavallisia bensautoja.

Vanhassa vuokrakerrostalossa ei ole sähköauton latauspaikkoja (pl. lohkolämmitinpistokkeet), ja vaikka olisi niin ei ole semmoisia rahoja että voisi sähköauton ostaa ja ylläpitää. Minun osalta asiat hoituvat "luonnollista tietä"!

Keksi nyt vielä lisää iltasatuja.

Vierailija
350/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö

Miksei voi? Mitkä ovat ne varusteet, joita  MINÄ tarvitsisin, jotka 30 000€  autosta puuttuu?

Vierailija
351/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lässynlää, exelissä näyttää pelkiltä menoilta. Metsä ja asunto-osakkeiden tuotot ja mökki lapissa tuottavat parhaiten, osa velattomia ja pankki tykkää jos haluaa lisää, pankin silmissä auto ei ole minkään arvoinen"

ja mitään noista ei sinulla Korson sossuyksiössä trollaavalla äidinnussijalla ole

Vierailija
352/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin tonnin Toyotalla ajavien ei kannattaisi osallistua keskusteluun ollenkaan. Nyt puhutaan ihan oikeista aikuisten autoista. Täysin älyvapaata sanoa uuden sähköauton olevan huono kun jollain parin tonnin ruostekasalla voi liikkua tien päällä. 

Varmaan sua sebbo widuttaa kun joku pärjää tonnin tojotalla ja nostaa messeviä osinkoja kun on autorahat sijoittanut EFT:iin. Sinä olet tuhonnut pienen omaisuutesi siihen paskateslaan, jonka on kokoajan korjaamolla ja laskuvuori seuraa perässäsi. Auton vaihtokaan ei enää sinulla onnistu, kun paskateslasta ei kukaan enää halua maksaa, jotkut liikkeet ei edss ota vastaan. Vihersiirtymän koijarit nussi sua kakkoseen ja et sitä vieläkään itse hiffaa. 

Juurikin näin, 100% asiaa.

Vierailija
353/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset eivät vain pärjää kilpailussa. Polttomoottorit eivät kehity laisinkaan, sähköautot joka vuosi. Ei ole helppo nähdä kumpaan teknologiaan autonsa rakentavat firmat ovat 15 vuoden päästä vahvempia.

Ihan uteliaisuudesta: mitä kehitystä se polttomoottori sun mielestä vielä kaipaa?

Semmoinen sähköisen voimalinjan 90+% hyötysuhde olisi hyvä.

Hyötysuhde on ihan riittävä normaaliajossa. Ei 99% auton omistajista ymmärrä tai välitä tuon taivaallista jostain hytysuhteista. Polttoainetta tankki täyteen ja matkaan. Onko muita toiveita?

Sitä kotitankkauspensaa 15snt/L

Vierailija
354/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi? Mitkä ovat ne varusteet, joita  MINÄ tarvitsisin, jotka 30 000€  autosta puuttuu?

Joku ratinlämmitin, joka on neitimiesten juttuja. Ei aikuinen mies sellaisia tarvitse.

Vierailija
355/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaanpa viiden vuoden kuluttua mikä on tilanne.

Vierailija
356/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin, 100% asiaa.

Taputtele lisää itseäsi selkään

Vierailija
357/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan sanonut sähköauton olevan huono, vaan (itselleni) siedettävän tasoisen auton olevan ihan järkyttävän kallis. 

Luulisi aikuisen osaavan lukea.

Aika älyvapaata käytöstä kommentoida keskusteluun noin alentavasti. Viittaa kirjoittajan keskenkasvuisuuteen. 

Vierailija
358/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevonpaskaa. 30t autosi jää kuin tikku paskaan 50t sähkäreille. Jää itseasiassa 30t sähkäreillekin. Ja varusteissa sähkärit on jo edellä. Hintapariteetti on jo ohitettu.

tsssssstzzzz pfiuiuu tssssszzzt pfiuiuioi

Valitettavasti me ollaan jo eellä!

Vierailija
359/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lässynlää, exelissä näyttää pelkiltä menoilta. Metsä ja asunto-osakkeiden tuotot ja mökki lapissa tuottavat parhaiten, osa velattomia ja pankki tykkää jos haluaa lisää, pankin silmissä auto ei ole minkään arvoinen"

ja mitään noista ei sinulla Korson sossuyksiössä trollaavalla äidinnussijalla ole

Minulle ei korso sano mitään, onko se espoossa vai vantaalla? Ihan pohjoisessa asun itse. Senkus koetat antaa lainanvakuudeksi autoasi, siinäpä sen selviä miten käy.

Vierailija
360/466 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ratinlämmitin, joka on neitimiesten juttuja. Ei aikuinen mies sellaisia tarvitse.

Mitä 30t sähkäristä puuttuu mitä 30t polttiksessa on?