Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Osti asunnon, arvo laski 27000 euroa. Osti Tikkurilasta kaksion vuonna 2018. Asunnon hinta oli 187 000 euroa, nyt 160 000€.

Vierailija
16.02.2026 |

Asuntosijoittaminen on perinteisesti mielletty matalariskiseksi tavaksi sijoittaa ja vaurastua. Näin ei kuitenkaan ole aina. Helsingin Sanomat kertoo Vantaan Tikkurilasta asunnon ostaneesta Pekka Astalasta, joka on laskelmiensa perusteella menettänyt kymmeniä tuhansia euroja sijoitusasunnon hankinnan takia.

Astala osti Tikkurilasta kaksion vuonna 2018. Silloin asunnon hinta oli 187 000 euroa. Nyt asunnon hinta on Astalan laskelmien mukaan laskenut noin 160 000 euroon. Hinnanpudotus kahdeksassa vuodessa on ollut 27 000 euroa.

Asuntoa ei ostettu alun perin sijoituskäyttöön, sillä Astala asui asunnossa vuoteen 2022 asti. Sen jälkeen hän muutti muualle ja jätti asuntonsa sijoitusasunnoksi. Arkikielellä tämä tarkoittaa asunnon laittamista vuokralle. Silloin hän ajatteli, että asunnon vuokraaminen olisi hyvä keino sijoittaa.

Sen jälkeen asuntomarkkinoilla tapahtui merkittäviä muutoksia. Myyntiajat pitenivät ja asuntojen hinnat kääntyivät laskuun. Taustalla on muun muassa maailmanpoliittisessa tilanteessa tapahtuneet muutokset, jotka heijastuivat myös asuntomarkkinoille.

HS:lle Astala kertoo pitävänsä tänä päivänä asuntoa huonona sijoituskohteena piensijoittajalle. Näkemystään hän perustelee pidentyneillä myyntiajoilla ja hyytyneillä asuntomarkkinoilla. Asuntoa myyvälle tilanne näyttäytyy etenkin asuntojen laskeneina hintoina. Tilanne on erittäin kiusallinen silloin, jos myyjällä on pakottava tarve saada omaisuus realisoitua samalla hetkellä, kun asunnon arvo on laskussa. Jos esimerkiksi Astala myisi asuntonsa nyt, hän ottaisi siitä tappioita kymmenien tuhansien eurojen edestä.

Asuntoa ei voi myydä osittain, kuten osakkeita. Osakkeista voi myös katsoa päivittäin niiden arvon, toisin kuin asunnosta. Asunnosta ei myöskään pysty tietämään, mihin hintaan sen pystyy myymään ja kuinka kauan myyminen kestää, Astala summaa HS:lle.

Jälkiviisaana Astala toteaa, että jos olisi tiennyt asuntomarkkinatilanteilla tapahtuvan muutoksen ja arvonalennuksen, hän olisi myynyt asuntonsa vuonna 2022 eikä olisi laittanut sitä vuokralle.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikin miettiä, kannattaako alkaa keplottelemaan dollarin kuvat silmissä.

Itse ostan kodin vain asumiseen, ei rikastumistarkoituksessa.

Tuossakin "kuukausivuokraksi" jäisi n. 280€, kun tuo 27000 jaetaan 8 vuoden kuukausilla.

Vierailija
82/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntosijoittaminen matalariskistä? Nyt oli kyllä todella hyvä vitsi :D

Noh, onhan se jos ei käytä lainarahaa. Osakkeet voi helposti mennä -50% tai enemmän. 

Mutta, tuototkaan eivät ole silloin ole kovin kummoisia.

Isompi riski on mielestäni ostaa kokonaan omalla pääomalla. 

Jos minulla on rahaa vaikka 200.000€ ja käytän sen yhden ainoan asunnon ostamiseen, ja sitten asunnon arvo romahtaa, minulle käy ikävästi.

Jos sen sijaan olen käyttänyt siitä 200.000€:stä esimerkiksi 50.000€ omana pääomana s-asunnon hankkimiseen vuonna 2015, loput 150.000€ otin pankkilainana ja sijoitin 150.000€ hajautetusti muualle, niin omaa rahaa on s-asunnossa silloin kiinni tasan se 50.000€; vuokralainen on pitänyt asunnon menot kurissa ja maksanut vuokraa sen verran, että lainaa on saanut lyhennettyä. Jos asunnon arvo laskee siitä 200 tonnista 100 tonniin, niin omasta pääomasta menetän 25.000€. Jos olisin ostanut asunnon koko rahalla, 200.000 oma pääoma olisi palanut siihen yhteen kämppään ja sen arvo pudonnut 100 tonniin, eikä olisi mahdollista saada pääomia irroitettua mistään muualta. Kumpi onkaan riskialttiimpaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helkkari ottaa asuntolainaa? Ja maksaa 6-numeroisia summia asunnoista... eikä edes talosta?

t. maatilan perinyt ja rahakkaissa palkkatöissä 

? No sellainen helkkari joka ei ole perinyt maatilaa :D Ei luulisi olevan vaikea ymmärtää, et kaikilla elämä ei mene samalla tavalla kuin sinulla.

Ylimielisyydellä on muuten tapana osua omaan nilkkaan joskus myöhemmin...

Vierailija
84/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossakin "kuukausivuokraksi" jäisi n. 280€, kun tuo 27000 jaetaan 8 vuoden kuukausilla.

Ihan niin kuin ei olisi vastikkeet, korot jne myös.

Vierailija
85/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo tapa spekuloida asunnon hinnalla. Se hinta määräytyy vasta sitten kun asunto oikeasti myydään.

Mitä väliä mikä sen asunnon hinta olisi nyt? Uutisen arvo on nolla.

Samaa mietin,olen asunut nyt 15 vuotta tässä en vielä ole ajatellut myydä enkä muuttaa,vastike on kohtuullinen ja isoja remppoja ei ole tulossa,joten ei päivän hinnalla ole merkitystä

Tämä. Miksi alapeukut? Kummallista porukkaa...

Kai te sitten pönkitätte itsetuntoa jollain potentiaalisella asuntonne arvolla, niinkö? 

Kulta on katoavaista, arvojaan kannattaa pohtia vielä vähän.

Vierailija
86/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ajatuksena järjetön oletus, asuntojen arvon nousevan koko ajan ja vielä, ettei rakennuksilla ja materiaaleilla olisi elinkaarta. Miten tyhmä pitää olla. 

Asunto sijoituksena on turvallinen ja pitää arvonsa, kun yllpitää kunnostustyön ja ylläpidon ja tekee remontit ajallaan, se asunnon tuotto sitten näkyy asumiskustannuksissa, jos itse asuu tai sitten vuokratuotoissa pitkässä jupksussa. 

Sama kaikissa muissa, om

oli kysymys veneestä , metsästä jne. metsänkin arvo laskee nopeasti, jos ei tee metsänhoidollisia töitä.  Tai pörssiosakkeet. 

Vierailija
87/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, onhan se jos ei käytä lainarahaa. Osakkeet voi helposti mennä -50% tai enemmän. 

Jos minulla on rahaa vaikka 200.000€ ja käytän sen yhden ainoan asunnon ostamiseen, ja sitten asunnon arvo romahtaa, minulle käy ikävästi.

Jos sen sijaan olen käyttänyt siitä 200.000€:stä esimerkiksi 50.000€ omana pääomana s-asunnon hankkimiseen vuonna 2015, loput 150.000€ otin pankkilainana ja sijoitin 150.000€ hajautetusti muualle, niin omaa rahaa on s-asunnossa silloin kiinni tasan se 50.000€; vuokralainen on pitänyt asunnon menot kur

No kyllä se koko asunnon hinnanlasku menee yksistään sun piikkiin, ei asuntolainan antajan piikkiin. Ihan sama mitä siitä asunnosta saat, lainasummasta vastaat kokonaisuudessa sinä

Vierailija
88/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös vastikkeet ole aina kun osakeyhtiössä asutaan, yksistään tai vuokrahintaan leivottuna? 

Lainaan kuuluu korko, älä ota lainaa jos et halua maksaa lainan korkoja.

Vierailija
89/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sen sijaan olen käyttänyt siitä 200.000€:stä esimerkiksi 50.000€ omana pääomana s-asunnon hankkimiseen vuonna 2015, loput 150.000€ otin pankkilainana ja sijoitin 150.000€ hajautetusti muualle, niin omaa rahaa on s-asunnossa silloin kiinni tasan se 50.000€; vuokralainen on pitänyt asunnon menot kur

Laske siitä paljonko menetät jos asuntojen ja osakkeiden hinnat molemmat laskee -50%. Käytännössähän ne laskee molemmat samaan aikaan koska samasta talouskehityksestä ne molemmat ovat riippuvaisia. Ja todellakin menetät yli sen oman laittamasi pääoman jos alat velalla sijoittamaan.

Velkavivulla sijoittava kupla-uuno = 🤡🤡🤡

Hyvä olisi jos sellaiset joskus huipulla sanoisivat että nyt riittää ja vähentäisivät vipua, mutta eihän ahne paska koskaan sellaista tee. Pikemminkin sellaiset vetää kaikki riskit kaakkoon huipulla kun kunnon ahneus iskee.

Vierailija
90/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti käytetyn tavaran arvo laskee vuosien kuluessa. Muu olisi täyttä hulluutta. Vanheneva cyproclevy kasvattaa arvoaan vuosien myötä?! Oletteko te aivan sekaisin? Vanhan asunnon hinnan kuuluisi olla noin 10% tai 20% uuden hinnasta. Aivan kuin kaikessa tavarassa. Olette vain uskoneet hulluuteenne vuosia siksi tämä tuntuu teistä niin ihmeelliselle. Herätkää! Herätkää unestanne!

Vierailija
91/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sillä oli kissanpäivät 2018-2021 kun korot oli nollissa, mutta se oli unohtunut artikkelista.

Vierailija
92/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös vastikkeet ole aina kun osakeyhtiössä asutaan, yksistään tai vuokrahintaan leivottuna? 

Aivan. Sinä et leiponut vastikkeita tai korkoja mukaan tuohon 280€ kuukausivuokraasi.

Vierailija
93/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Sinä et leiponut vastikkeita tai korkoja mukaan tuohon 280€ kuukausivuokraasi.

Etkö halunnut tajuta? Tuon verran tuli takkiin kuussa normimenoihin verrattuna, mielestäni ei paha lisähinta siitä et saa elää oletettavasti lämpimässä kodissa ja kuluttaa sitä sillä elollaan.

Jos oletus asuntoa ostaessa on rikastuminen, niin kannattaa miettiä uudemman kerran. 

Vierailija
94/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti käytetyn tavaran arvo laskee vuosien kuluessa. Muu olisi täyttä hulluutta. Vanheneva cyproclevy kasvattaa arvoaan vuosien myötä?! Oletteko te aivan sekaisin? Vanhan asunnon hinnan kuuluisi olla noin 10% tai 20% uuden hinnasta. Aivan kuin kaikessa tavarassa. Olette vain uskoneet hulluuteenne vuosia siksi tämä tuntuu teistä niin ihmeelliselle. Herätkää! Herätkää unestanne!

Tätä mäkin ihmettelin kun kaveri kertoi että oli ostanut puurakenteisen tönön palasen, jossa gyprocia joka puolella. Että miksi maksoi siitä 4 vuotta vanhasta rivarikämpästä 145t. No 7 vuotta myöhemmin kiinteistövälittäjä sanoi hänelle, että nyt tämä sun kovaa elämää nähnyt gyproc-läjä on 170t arvoinen. On naarmuiset parketit, vetoisat ikkunat, halkeilleet sisänurkkien saumat ja remppaa kaipaava kylppäri... Oikeampi hinta pikemmin 100t.

Vierailija
95/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa asunnosta Tikkurilassa n 200 000 missään olsouhteisssa, itseään saa syyttää kun tyhmyyksiä tekee. 

Vierailija
96/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo vielä mitään. Teslan ostajat häviävät moninkertaisesti enemmän.

Vierailija
97/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisessa on pistetty paremmaksi. Ostetaan velkarahalla tukku 60-luvun kerrostaloasuntoja, joiden hinta alle 150t/kpl,  ja vuokrataan airbnb:n kautta vähintään 180 päivää vuodessa, marras-maaliskuu, laeista piittaamatta. Nytkin pyydetään 50 neliön kertsikämpistä yhä 250€/vrk hintoja ja kuhina käy. Joulukuussa 50 neliön kaksioista nyhtivät jopa 500€/vrk. Seurailin kerrostalossamme "asuvan" muikkelin bisnestä ja huomasin, että kolme yötä hänellä on mennyt hukkaan ilman asiakkaita, viimeisen 3.5 kuukauden aikana. Mitäpä sillä väliä, että toisten kotirauha on mennyttä. Luihua sakkia.

Vierailija
98/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaksio asunnon v 2016 täältä satakunnasta. Laitoin sen vuokralle heti ja olen tienannut sillä yli puolet asunnon arvosta. Olen vähän tutkinut millä hintaa sen saisi nyt myytyä niin samalla hinnalla jolla ostin sen 77000 eurolla.

Vierailija
99/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosina moni on menettänyt koko ostosumman, kun rakennusfirma mennyt konkurssiin ennen valmistumista. Rahat ja asunto jää konkurssipesän omaisuudeksi. Ainoa vähänkään turvallinen omistusasumismuoto on ok-talo omalla tontilla, ei vuokratontilla, jossain syrjässä, mihin ei ole sataan vuoteen kaavoittamassa vuokrakasarmeja tai moottoritieliittymiä.

Vierailija
100/114 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Vantaalta 2018 asunnon 84m2, 255 tuhatta.

Vuonna 2021 myin sen, 285 tuhatta. Remppasin kämppää just ennen myyntiä 300 eurolla, Bauhausin halvimmalla listalla ja halvimmalla valkoisella maalilla.

Nykyinen omistaja yrittää myydä samaa kämppää nyt, hintapyyntö 225 tuhatta.

Olen sitä mieltä että jos haluaa tienata, osta halvalla ja myy kalliimmalla. Jos et näin tee, syyllinen löytyy peilistä. Vika ei ole orpon, yhteiskunnan, sossun eikä muualta tulleiden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän