Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?
Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?
Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään?
Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten on aivan loputtomasti tarinoita, joissa ihminen on ties minkälaisista taustoista noussut ns. hyvään elämään, koulutukseen, keskiluokkaan jne.? "Amerikkalainen unelma -ryysyistä rikkauksiin"?
Siksi, että ennen se on ollut Suomessa mahdollista. Tällä hetkellä ei, kiitos hallituksen.
Suomen nk. köyhät voisi käydä maailmalla katsomassa vaikka parissa slummissa miten oikeat köyhät elää ja millaista elämä on ilman yhteiskunnan tukia. Ja sen jälkeen sulkea suunsa ja olla hiljaa. Minä maksan joka kuukausi 2500€ kustantaakseni näitten valittajien elämän. Sitten jaksetaan ulista jostain rikkaiden lapsilisistä vaikka jokainen euro mitä teidän tilille tipahtaa on peräisin minun ja muiden työssäkäyvien palkkapussista.
Eli tajuatko suomalainen köyhä olevasi yksi maailman rikkaimmista ihmisistä?
Ja vastaus kysymykseen: Ymmärrän olevani hyvätuloinen ja etuoikeutettu, olen myös tehnyt valtavasti töitä päästäkseni tähän.
Tällä palstalla nyt korostuu kaikki erilaisilla tukijaisilla ja köyhäinavulla eläjät. Ei ymmärretä että suurin osa aikuisista elää ihan normi elämää, lomalla käydään ulkomailla pari kertaa vuodessa, syödään terveellisesti, harrastetaan liikuntaa, eletään mukavasti ja auto(t) on uusia ja turvallisia
Itse en edes tiennyt että on semmoinenkin tuki kuin toimeentulotuki ennen kuin tälle palstalle eksyin. Oma talous varmaan tukiaisilla eläjän mielestä hullun prameaa....kk-tulot n 8k/kk ja ainakin kerran vuodessa bonari joka yleensä 5-numeroinen. Lisäksi reilu 2k osinkotuloja kuukautta kohden. Ei sillä vielä ferrareita ostella eikä yksityiskoneella lennellä, ihan samalla tavalla jonotan äs marketin kassalla kuin kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen nk. köyhät voisi käydä maailmalla katsomassa vaikka parissa slummissa miten oikeat köyhät elää ja millaista elämä on ilman yhteiskunnan tukia. Ja sen jälkeen sulkea suunsa ja olla hiljaa. Minä maksan joka kuukausi 2500€ kustantaakseni näitten valittajien elämän. Sitten jaksetaan ulista jostain rikkaiden lapsilisistä vaikka jokainen euro mitä teidän tilille tipahtaa on peräisin minun ja muiden työssäkäyvien palkkapussista.
Ja vastaus kysymykseen: Ymmärrän olevani hyvätuloinen ja etuoikeutettu, olen myös tehnyt valtavasti töitä päästäkseni tähän.
Ja sinä voisit käydä katsomassa kuinka siellä viedään lapset autolla kouluun ja haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on muutoin pointtia, mutta tuossa selityksessä unohtuu yksi keskeinen seikka: se, mitä vanhemmat lapsilleen opettavat ja millaisen mallin he heille antavat.
Tuo on aivan oleellinen asia. 'Pörssit on rikkaiden kusetusta', 'meidän lapsi ei mene porvareiden lukioon!' ym. tällaisia neuvoja jakavia vanhempia oli ainakin omassa lapsuudessani duunaripiireissä.
Omat vanhempanikin olivat vasemmistolaisia ja vähävaraisia, mutta ymmärsivät että kouluttautumalla meistä lapsista voisi olla mahdollisuudet parempaan elämään kuin meillä oli silloin. Jolloin pääsin käymään lukiot ja koulut, loppu oli sitten ihan omissa käsissä. Korvien väli ja asenteet ovat usein aliarvostettuja asioita elämässä, kun taas raha ja ulkoiset seikat vastaavasti yliarvostettuja. Tosin taloudellinen vaurastuminen on usein myös seurausta edellisistä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla nyt korostuu kaikki erilaisilla tukijaisilla ja köyhäinavulla eläjät. Ei ymmärretä että suurin osa aikuisista elää ihan normi elämää, lomalla käydään ulkomailla pari kertaa vuodessa, syödään terveellisesti, harrastetaan liikuntaa, eletään mukavasti ja auto(t) on uusia ja turvallisia
Itse en edes tiennyt että on semmoinenkin tuki kuin toimeentulotuki ennen kuin tälle palstalle eksyin. Oma talous varmaan tukiaisilla eläjän mielestä hullun prameaa....kk-tulot n 8k/kk ja ainakin kerran vuodessa bonari joka yleensä 5-numeroinen. Lisäksi reilu 2k osinkotuloja kuukautta kohden. Ei sillä vielä ferrareita ostella eikä yksityiskoneella lennellä, ihan samalla tavalla jonotan äs marketin kassalla kuin kaikki muutkin.
Potkulaki on voimassa. Juu, et todellakaan saa tukia irtisanomistilanteessa vaan joudut myymään omaisuutesi. Huhtikuusta alkaen saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös sote-alalla.
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee.
Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet.
Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Vierailija kirjoitti:
Jaaa, lähihoitaja yms. pääsee työelämään (oletan) 4v koulun jälkeen. Itsellä meni DI-opintoihin hieman alle 6v. Tuo ero tasoittui kohdallani 38v kohdalla laskurin mukaan, ei kannata aina katsoa pelkkää palkkaa vaan kokonaisuutta näin talouden näkökulmasta. Laskelma ei huomioinut mahdollisia opintolainoja,
Et joko osaa laskea,tai sitte teet pienellä palkalla duunejas.
T. DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee.
Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet.
Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Irtisanottu opettaja ei saa toimeentulotukea, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun, ne pitää myyydä. Ja lainat ei ole menoja toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten on aivan loputtomasti tarinoita, joissa ihminen on ties minkälaisista taustoista noussut ns. hyvään elämään, koulutukseen, keskiluokkaan jne.? "Amerikkalainen unelma -ryysyistä rikkauksiin"?
Siksi, että ennen se on ollut Suomessa mahdollista. Tällä hetkellä ei, kiitos hallituksen.
Jokaista ryysystä rikkauksiin tarinaa vastaan löytyy satakertainen ryysyistä ennenaikaiseen hautaan ja ryysyistä duunariksi tarinaa. Niistä ei vain kerrota lehdissä niin tulee attribuutioharha. -sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000 € ei ole iso palkka, kohtuullinen ehkä, verottaja pitää siitä huolen.
Minulla on 4000€ nettopalkka brutto 8000€ minusta ei ole reilua joutua antamaan veroihin ja yms maksuihin niin paljon kun sillä maksetaan muiden eläkkeitä, joita ei itse kuitenkaan saa
Ohho, mulla brutto 6500€ ja netto saman 4000€.Melkoinen progressio juuri tästä ylöspäin.
Mitäs hyötyä sitten on kouluttautua ja pyrkiä ylöspäin niska limassa, kun todellinen palkka tulee kuitenkin olemaan sama kaikilla?
Tässä ehkä tarkoitus oli tosimaailman esimerkillä osoittaa kuinka alkuperäinen oli sopivasti pyöristänyt bruttoaan ylös ja nettoa alas. Oikeammat luvut olisi v
Ei vaan hänellä on työsuhdeauto. Se aiheuttaa tuon, että 8000 bruttopalkasta jää köteen 4000 jos ihan sitäkään. Ilman luontaisetuja 6500 ylittävästä palkasta jää käteen vähän alle puolet, eli jos 6500 tienaavan netto on 4000, samassa kunnassa asuvan 8000 tienaavan netto on 4700.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomen köyhä eroa mitenkään slummien köyhästä. Sulla ei taida olla mitään käsitystä suomalaisesta köyhästä. Meillä vain asunto turvataan 80% tapauksista, se ei tee ihmisestä rikasta, vain ei-asunnottoman. Heitäkin on ihan liian paljon.
Toksinen positiivisuus ei auta jo maanrakoon lyötyjä, rikkinäisiä ihmisiä löytämään ne 'sisäiset voimavaransa' ja alkaa sitten vain pelkällä tahdonvoimalla menestymään.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein myös valtavasti töitä. Olin jokaisen luokkani priimus, vaikka työskentelin samalla jotta olisi varaa koulukirjoihin. Silti olen köyhä, koska sairastuin. En todellakaan valita osaani, elämässä sattuu ja tapahtuu. Siitä harhasta kuitenkin kannattaa sinunkin luopua, että jos vain tekee kovasti töitä niin menestyy. Ei. Sinä et tiedä kenenkään muun elämäntarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki on voimassa. Juu, et todellakaan saa tukia irtisanomistilanteessa vaan joudut myym
Miksi ihmeessä myisin omaisuuttani irtisanomistilanteessa? Menisin muualle töihin vaikka sitten toiseen maahan. Jos ei natsaisi niin sitten sijoitusten turvin elelisin. Ei tässä maassa kannata tukien varaan laskea, siellä on jo turhan moni kädet ojossa ja maksajista ei ole ruuhkaksi
Koulut eivät ole enää tasalaatuisia, niissä on suuria eroja. Tämä on illuusiota, kuten ajatus hyvinvointiyhteiskunnasta. Näistä on ikävä kyllä voitava puhua avoimesti. Itse koulushoppailimme. Mitään ei ole saatu perintönä, kaikki on alusta asti itse luotu ja vanhemmille on kustannettu monet ulkomaanmatkat luoksemme. Köyhiä opiskelijoita olimme aikoinaan myös itse. Lapsilla useamman maan kansalaisuus. Meillä on aina kannustettu opiskelemaan ja stadin lääkikseen lapset menivätkin. Hienoa on todeta, että itse saavutimme kaiken. Mutta edelleen on työtä tehtävänä, vaikkapa sitten lapsenlapsien opastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten sillä vaivaisella 2500 e eläkkeellä miettiä miten jotkut saavat eläkettä 4000e. Siis he, jotka eivät kuormittaneet yhteiskuntaa eivätkä nostaneet tukia eivätkä maksaneet veroja. Eivät he tehneet pimeitä töitä. Eikä ole edes kyse perinnöstä. Kannattaa miettiä miten on mahdollista. Näistähän huudellaan jo uutisissakin mihin se todellinen eliitti on kadonnut. Jotkut on vaan älykkäämpiä.
Ei he ole älukkäämpiä, he ovat syntyneet oikeaan aikaan. Eläkejärjestelmä on rakennettu suurille ikäluokille, kaatuu lähivuosina kokonaan. Nykyiset keski-ikäiset ovat tehneet töitä maksaakseen eläkkeitä, jotka valuvat nykyisille eläkeläisille eikä he itse saa mitään.
Ei se mihinkään kaadu ja kyllä mekin jotain saamme, mutta toki saamme vähemmän kuin suuret ikäluokat, vaikka olemme maksaneet enemmän. Ei pidä kuitenkaan liioitella, eläkkeet ovat tärkeä etu ja järjestelmä on hyvin luotettava, vaikka onkin kitsas meille.
Täysin tasa-arvoinen yhteiskunta on mahdottomuus koska aina tulee olemaan eri yhteiskuntaluokkia. Köyhiä tulee aina olemaan, pienituloisia tulee olemaan, keskituloisia tulee aina olemaan, ylempään keskiluokkaan kuuluvia tulee aina olemaan ja rikkaita tulee myös aina olemaan.
Se että luokkaerot ovat kasvaneet ja varallisuus kertyy rikkaille on ehkä se isoin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kateus, ei kai kukaan ole kateellinen 4000 €/kk palkasta, kesätöissä saa tuon verran ylitöillä. Lue lääkäriksi, juristiksi tai DI:ksi, ei tarvitse valitella pikkurahoista täällä. Suomessa on vapaa oikeus opiskella, tiedoksi. Pylly tuoliin, kirja auki ja lukemaan, ihan vinkkinä.
Taitaa aika moni lähihoitaja ja sairaanhoitaja olla kateellinen tuollaisista palkoista. Ja moni tehdastyöläinen. Kaikki ei opinnoissa pärjää, meinaan ei esimerkiksi DI:n opintoihin niin vaan pääse ja opintojen läpäisy ei ole ihan helppoa.Sairaanhoitaja kyllä tuon 4000€ pystyy tienaamaan aivan helposti. Kun erikoistuu niin pääsee jo lähelle 5000€/kk.
Ilmeisesti täytyy omaa palkkaa hilata pari tonnia ylöspäin kun vauviksella näin tiedetään
Ei he ole älukkäämpiä, he ovat syntyneet oikeaan aikaan. Eläkejärjestelmä on rakennettu suurille ikäluokille, kaatuu lähivuosina kokonaan. Nykyiset keski-ikäiset ovat tehneet töitä maksaakseen eläkkeitä, jotka valuvat nykyisille eläkeläisille eikä he itse saa mitään.