Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?
Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?
Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään?
Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ne ansiosidonnais heikennykset eli myös tuo keräysajan pidentyminen 12 kuukauteen.
"Ansiosidonnaista saadakseen on työskenneltävä vuosi ja keräyaika 28 kuukautta eli 2 vuotta ja 4 kuukautta.
Keräys alkaa alusta, jos yksikin kuukausi puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon. Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.
4000e on valtavan iso palkka.
Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.
4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.
Ei ole. Tämä ei ole mielipide, voit ihan itse tarkistaa mikä on suomalaisten keski- tai mediaanipalkka.
Vierailija kirjoitti:
I-haa aasi ap se vaan spämmäilee kaiket päivät tänne.
Ottaisit oppikirjan käteen ja pyrkisit vaikka opiskelemaan, niin voisit edistyäkin elämässä.
Mutta on helpompi tietysti syyttää huonoja kortteja kuin ottaa vastuu itsestään. Minulla on veli joka on aivan samanlainen. Rasittava ihmistyyppi.
On jo AMK tutkinto. Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
"Oikeesti... Ero tulee puolelle pareista, konkurssit, työttömyydet ja sairaudet on ihan arkipäivää. Miten sellaisen osuminen omalle kohdalle voi olla yllätys. Ja jos on aikuisena hetkeäkään elänyt "hyväosaisena" (siis keskustelusta päätellen tienannut 2500 brutto), niin miten ei ole saanut mitään puskuria aikaiseksi. Vaikka 50 /kk indeksirahastoon ja unohdetaan sinne. Ei tunnu siinä jokapäiväissä elämässä missään."
Eipä tuollaisesta palkasta jää indeksirahastoihin mitään, jos on vaikka kahden lapsen yksinhuoltaja. Taas noita älyttömiä sijoitusvinkkejä, kun ruokakaapit on tyhjät ja lapset huutaa. Neuvo nyt vielä, miten ostetaan isot tarjoussatsit kaupasta, kun ei ihmisellä ole autoa eikä rahat riitä edes mennä julkisilla. Kaikki pitää kantaa kävellen kaupasta. Järkyttävä sähkölasku on jo erääntynyt mutta indeksirahastoon vaan pitäisi olla viisikymppiä irrottaa.
Juuri noista kommenteista huomaa, ettei ihmisillä tosi
Eli tuollainen palkka, lapsilisät ja elarit.... pitäiskö tarkastella kulutustottumuksia. Opiskelijoiden odotetaan elävän tonnilla/kk, siihen ne lasten kulut ja tuet päälle... 2500 palkasta jää kuitenkin 2000 käteen.
Työkkärissä on työryhmä, joka päättää saatko luvan opiskeluun eli tukeeko kyseinen tutkinto työllistymistäsi.
Jos saa luvan opiskeluun niin työttömyystuella voi opiskella maksimissaan 2 vuotta ja kulukorvausen saa vain www.tyomarkkinatori.fi koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä huono-osaisuudesta ja kurjuudesta mitään muuten kuin tämän palstan kautta. Kasvoin keskiluokkaisessa kodissa ja menin SYK:n eliittikouluun kolmannella luokalla. Kävin eliittilukion ja menin suoraan yliopistoon. Nyt työelämässä hyvällä palkalla. Elän ihan eri Suomessa kuin osa palstalaisista.
Minä olen vakuutuslääkärin ihmeparantama ja elänyt tulonsiirroilla 16 vuotta ja elän silti eri maailmassa kuin valtaosa palstalaisista.
"Palstaköyhien" maailmaan päästäkseen täytyy hyvin päättäväisesti ja huolellisesti tehdä pelkkiä huonoja päätöksiä ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä huono-osaisuudesta ja kurjuudesta mitään muuten kuin tämän palstan kautta. Kasvoin keskiluokkaisessa kodissa ja menin SYK:n eliittikouluun kolmannella luokalla. Kävin eliittilukion ja menin suoraan yliopistoon. Nyt työelämässä hyvällä palkalla. Elän ihan eri Suomessa kuin osa palstalaisista.
Minä olen vakuutuslääkärin ihmeparantama ja elänyt tulonsiirroilla 16 vuotta ja elän silti eri maailmassa kuin valtaosa palstalaisista.
"Palstaköyhien" maailmaan päästäkseen täytyy hyvin päättäväisesti ja huolellisesti tehdä pelkkiä huonoja päätöksiä ihan koko ajan.
Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea.
Osa työttömistä toki hakee yh-tukia, vaikka on mies, joka käy töissä. Rikollista porukkaa.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta opiskelusta eli kulukorvauksen 9 euroa/ opiskelupäivä saa vain www.tyomarkkinatori.fi koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä voinee sanoa hyvätuloisiksi niin kyllä me ymmärretään. Olen varakkaasta perheestä ja molemmat vanhemmat ovat aina äänestäneet demareita.
Demarit tuntuvat olevansa nykyään hyvätuloisia eli porvareita.
Kuinka moni duunari eli yhteiskunnan orja äänestää demareita? Väitän että erittäin harva koska demarit eivät ole tehneet mitään sen eteen että duunarien palkat nousisi.
Demarit keksi myös kokoomuksen kanssa 9 euron orjatyöt. Vasemmistoliitto ja ennen myös keskusta piti paremmin pienempituloisten puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ymmärrä eivätkä piittaa muista kuin itsestään. He pitävät omana ansionaan hyvätuloisuuttaan. Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut he eivät pidä sitä minään. Eikä heillä ole sydäntä eikä empatiaa huonommassa asemassa oleville.
Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut mitä se ei ole tarjonnut niille huono-osaisille?
Ihmisillä on eri lähtökohdat elämässä.
Toisilla on huonot lähtökohdat eli huonot vanhemmat. Osaamattomuus ja huonot tavat periytyvät.
Eikä sen vertas ymmärrystä että jättäisi edes itse lisääntymättä. Ei, täytyy kurjistaa omaa elämää ja synnytellä lisää elätettäviä sen sijaan että katkaisisi sen ylisukupolvisen köyhyyden kierteen.
Kyvyttömyys oppia edes omista, saati muiden virheistä, näyttää vahvasti periytyvältä.
Ketjussa näkyy hyvin Miksi on köyhiä. Kun ei kannata yrittää mitään, edes opiskelua, kun kelalta saa rahaa helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työttömistä toki hakee yh-tukia, vaikka on mies, joka käy töissä. Rikollista porukkaa.
Ehkä naapuri voisi soittaa kelaan, että se asuu miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa näkyy hyvin Miksi on köyhiä. Kun ei kannata yrittää mitään, edes opiskelua, kun kelalta saa rahaa helpommin.
Sä olet suhteilla töissä etkä osaa edes lukea. Opiskelu edellyttää työkkärin lupaa. Monella on opintotuet käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvään asemaan päässyt on ajatellut "mitä voin tehdä jotta X".
Ikiköyhä ajattelee "en tee mitään koska ehkä Y".
Ajattelumaailmat on niin erilaiset, ettei näille ikiköyhille kannata uhrata enempää tekstiä. Kaikkeen löytyy tekosyy miksei kannata edes yrittää, mutta ikinä ei etsitä keinoja onnistua.
Mahdatko tietää, että kaikki työpaikoilla töissä olevat ei ole vakituisia. Osa on työkokeilussa työttömyyskorvauksella, osa palkkatukitöissä, osa sijaisena, osa koulun harjoittelussa.
Siinä vaiheessa, kun myyt perikunnan asuntoa voi tulla yllätyksenä, että asuntonäyttöön ei tule ketään.
Miksi ihmeessä olet ottanut vastaan tuollaisen perinnön josta ei pääse eroon? Aivan oma valintasi. Olisit muuttanut jonnekin kasvualueelle töiden perässä. Ehdit kyllä vieläkin, sen vanhan tönön voi vaikkapa lahjoittaa ilmaiseksi.
Olen alemman keskiluokan duunaritaustalla ponnistanut hyvätuloiseen ansiantuntijatyöhön. Muistan kyllä olla kiitollinen vakaasta työtilanteesta mutta kieltämättä olen hupeloinut rahojeni kanssa viime vuodet, kun olisi pitänyt sopeuttaa menot korkojen ja elinkustannusten nousuun. Rahaa on siis minullakin huomattavasti vähemmän kuin aiemmin, mutta silti sitä on enemmän kuin riittävästi. Nyt otan itseäni niskasta kiinni, vähennän menojani ja kerrytän taas kunnon puskurit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvään asemaan päässyt on ajatellut "mitä voin tehdä jotta X".
Ikiköyhä ajattelee "en tee mitään koska ehkä Y".
Ajattelumaailmat on niin erilaiset, ettei näille ikiköyhille kannata uhrata enempää tekstiä. Kaikkeen löytyy tekosyy miksei kannata edes yrittää, mutta ikinä ei etsitä keinoja onnistua.
Mahdatko tietää, että kaikki työpaikoilla töissä olevat ei ole vakituisia. Osa on työkokeilussa työttömyyskorvauksella, osa palkkatukitöissä, osa sijaisena, osa koulun harjoittelussa.
Siinä vaiheessa, kun myyt perikunnan asuntoa voi tulla yllätyksenä, että asuntonäyttöön ei tule ketään.
Miksi ihmeessä olet ottanut vastaan tuollaisen perinnön josta ei pääse eroon? Aivan oma valintasi. Olisit muuttan
No, itse asiassa, jos asuu vuokralla niin siihen tönöön voi muuttaa. Mutta osalla perijöistä on jo omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työttömistä toki hakee yh-tukia, vaikka on mies, joka käy töissä. Rikollista po
Minä en puhunut toimeentulotuesta mitään ja naimisissa olevan lapsettoman on aika vaikea nostaa yh-tukia, joten miksi lainasit kommenttiani?
Tulonsiirto ei ole synonyymi toimeentulotuelle. Tulonsiirtoa on kaikki muiden verorahoista kustannettu tuki.
Ja tiesitkö, että se hyväpalkkainen mieskin on niitä omia valintoja?
Osalla on jo omistusasunto ja sitten perii sisaren kanssa yhteisasunnon.
Tienaan 72000 euroa vuodessa. Olen kiitollinen tästä ja teen töitä sen eteen.
I-haa aasi ap se vaan spämmäilee kaiket päivät tänne.
Ottaisit oppikirjan käteen ja pyrkisit vaikka opiskelemaan, niin voisit edistyäkin elämässä.
Mutta on helpompi tietysti syyttää huonoja kortteja kuin ottaa vastuu itsestään. Minulla on veli joka on aivan samanlainen. Rasittava ihmistyyppi.