Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?
Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.
Kommentit (820)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus taas sanoi näin:
"Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
Mitään ristiriitaa ei ole Jeesuksen ja Paavalin sanoilla.
Ensin tulet lastenkaltaisena Jumalan valtakuntaan. Sen jälkeen alat kasvaa uskossa tuttipullo vaippavaiheesta aikuiseksi.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Voisitko sensijaan että kerrot väärinkäsityksestä, kertoa mikä on tapahtunut väärinkäsitys.
Uskoontulo eli kääntymys ei tarkoita samaa kuin pääsy Jumalan valtakuntaan. Uskossa kasvaminen taas ei tarkoita mitään. Uskossa ei voi kasvaa. Pelastava usko tarkoittaa sitä, että uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskoo, mitä hän sanoo, eli noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan. Siinä voi onnistua tai epäonnistua. Siinä ei voi kasvaa, koska kasvu-termin käyttäminen tuossa yhteydessä ei tarkoita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus taas sanoi näin:
"Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
Mitään ristiriitaa ei ole Jeesuksen ja Paavalin sanoilla.
Ensin tulet lastenkaltaisena Jumalan valtakuntaan. Sen jälkeen alat kasvaa uskossa tuttipullo vaippavaiheesta aikuiseksi.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Voisitko sensijaan että kerrot väärinkäsityksestä, kertoa mikä on tapahtunut väärinkäsitys.
Uskoontulo eli kääntymys ei tarkoita samaa kuin pääsy Jumalan valtakuntaan. Uskossa kasvaminen taas ei tarkoita mitään. Uskossa ei voi kasvaa. Pelastava usko tarkoittaa sitä, että uskoo Jeesu
Miten pääsee Jumalan valtakuntaan?
(Jeesus taas sanoi näin:
"Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.)
Kymmenestä käskystä on hyvä aloittaa.
Raamatusta:
Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän? 17Jeesus vastasi hänelle: Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä. 18Mitä käskyjä? mies kysyi. Näitä, vastasi Jeesus, älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 20Kaikkia niitä olen noudattanut, sanoi nuorukainen, mitä vielä puuttuu? 21Jeesus sanoi hänelle: Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua. 22Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
Jeesus sanoo miten pääsee Jumalan valtakuntaan :
3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Vierailija kirjoitti:
3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Niin. Mutta sinä et ymmärrä, mitä noissa kohdissa tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenestä käskystä on hyvä aloittaa.
Raamatusta:
Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän? 17Jeesus vastasi hänelle: Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä. 18Mitä käskyjä? mies kysyi. Näitä, vastasi Jeesus, älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 20Kaikkia niitä olen noudattanut, sanoi nuorukainen, mitä vielä puuttuu? 21Jeesus sanoi hänelle: Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua. 22Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
Minä olen antanut kaikki pois. Nyt olen onnellisempi.
Lisään että toki minulla ei niin paljon ollutkaan omaisuutta mutta sekin oli muille liikaa. Tätä nykyaikaa. Onnellisuuttani ei silti minulta kukaan vie, vain luoja yksin pystyy siihen halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mutta sinä et ymmärrä, mitä noissa kohdissa tarkoitetaan.Vierailija kirjoitti:
Tuota aihetta en käsittele tällä keskustelupalstalla.
Millä perusteella pidät Jeesuksen sanoja paremmuusjärjestyksessä ?
Mitä tarkoitat?
Pidät omia näkemyksiäsi parempana kuin selviä Jeesuksen sanoja.
Minun ymmärrykseni mukaan Jumalan tahto ei ole ensisijaisesti lista suorituksia, vaan se että ihminen tulee Kristuksen yhteyteen, kasvaa Jumalan lapseudessa ja alkaa elää todeksi sitä, mitä armo jo on lahjoittanut. Siksi hengen hedelmät (rakkaus, ilo, rauha, jne.) eivät ole vaatimus, jolla ansaitaan hyväksyntä, vaan seuraus: ne ovat merkki siitä, että Jumalan elämä vaikuttaa ihmisessä.
Ihmiset ovat eri vaiheissa: toisella on takanaan pitkä matka ja paljon opetusta, toinen ottaa vasta ensiaskelia, kolmas on uupunut tai haavoittunut. Siksi en näe hedelmien mittaamista toisia vastaan terveenä. Fariseusmainen hengellisyys tekee helposti uskosta ulkoista näytelmää ja juuri tätä Jeesus kritisoi fariseuksissa ja lainopettajissa: ulkoa kaikki voi näyttää oikealta, mutta sisin voi olla tyhjä, kuin valkeaksi kalkittu hauta, joka on ulkoa kaunis mutta sisältä täynnä kuolleiden luita (Matt. 23). Evankeliumin ydin on siksi pysyminen Kristuksessa: lepääminen hänen rakkaudessaan, armossaan ja huolenpidossaan. Jos ihminen elää jatkuvassa pelossa ja suorituspaineessa, hedelmää syntyy usein huonosti.
Oma kokemukseni on myös tämä: hengen hedelmien kasvaminen on hidasta työtä. Se vaatii kärsivällisyyttä ennen kaikkea Jeesukselta meitä kohtaan. Jumala muovaa ihmistä usein vähitellen, arjessa ja ajassa, eikä yhdessä hetkessä tai hengellisellä spurttauksella. Siksi olennaista ei ole näyttää hyvältä, vaan pysyä Kristuksessa ja antaa hänen tehdä se työ, jota emme voi väkisin tuottaa.
Ja henkilökohtaisesti: juuri se, että koen Jumalan rakkauden ja välittämisen minua kohtaan, pitää minut kiinni Jeesuksessa silloinkin kun oma voima ei riitä. Kun armo kantaa heikkona ja Jumala kutsuu takaisin lempeästi, se ei tunnu vain ihmisen keksimältä järjestelmältä, vaan elävältä todellisuudelta. Siksi myös uskon, että Raamattu on Jumalan sanaa: se ei vain käske suorittamaan, vaan paljastaa Jumalan sydämen Kristuksessa rakkauden, joka etsii, nostaa ja pitää kiinni.
Mutta vanha testamentti on ihan erilaista sanaa kuin uusi testamentti. Älkääkä sanoko että se on juutalaisten laki. Jos se on Jumalan sanaa niin kovin julmia sanoja siinä sanotaan
"Minä olen antanut kaikki pois. Nyt olen onnellisempi."
Ylipäänsä Jumala ei tarkoita että kaikkien pitää antaa kaikki pois ja seurata häntä.
Tämä kuvaus on mielestäni 1 ainoa koko raamatussa ja tätä mainittua miestä koskeva.
Jumala voi kyllä edelleen pyytää kaiken lahjoitamista mutta se ei ole yleinen ohje kaikille kristityille. Monet raamatussa olivat hyvin rikkaita (Aabrahan , Job, Loot, Daavid,Salomo, UT mainitaan rikkaat jotka varoillaan ylläpitivät evankeliumia. Rikas Joosef Arimatialainen ,jonka hautaan Jeesus laitettiin.
Hih, hurskaat luulevaiset harhoissaan kinastelevat ilmiselvän sepitteen tulkinnoista. Ei tarvita kuin kaksi luulevaista, niin saadaan jo kaksi lahkoa. Jumalan sanaa totta tosiaan.
"Minun ymmärrykseni mukaan Jumalan tahto ei ole ensisijaisesti lista suorituksia, vaan se että ihminen tulee Kristuksen yhteyteen, kasvaa Jumalan lapseudessa ja alkaa elää todeksi sitä, mitä armo jo on lahjoittanut. Siksi hengen hedelmät (rakkaus, ilo, rauha, jne.) eivät ole vaatimus, jolla ansaitaan hyväksyntä, vaan seuraus: ne ovat merkki siitä, että Jumalan elämä vaikuttaa ihmisessä."
Tämä juuri ,meillä on kaikki rikkaudet ja tieto Kristuksessa kätkettynä, otetaan vaan lahjoja vastaan.
Kyllähän raamattu on ihmisten kirjoittama. Mitä lie sieniä syöneet inspiraationa?
Vierailija kirjoitti:
Hih, hurskaat luulevaiset harhoissaan kinastelevat ilmiselvän sepitteen tulkinnoista. Ei tarvita kuin kaksi luulevaista, niin saadaan jo kaksi lahkoa. Jumalan sanaa totta tosiaan.
Millätavalla itse valkkaat sopivan ja sopimattoman noin yleensä elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta vanha testamentti on ihan erilaista sanaa kuin uusi testamentti. Älkääkä sanoko että se on juutalaisten laki. Jos se on Jumalan sanaa niin kovin julmia sanoja siinä sanotaan
Laki on kasvattaja tulevaan uuteen liittoon.
Uudessa liitossa ei olla enää lain vaatimusten alla.
Hengelliset asiat tutkitaan hengenmaailmassa. Materia on maallista aikaa.
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen antanut kaikki pois. Nyt olen onnellisempi."
Ylipäänsä Jumala ei tarkoita että kaikkien pitää antaa kaikki pois ja seurata häntä.
Tämä kuvaus on mielestäni 1 ainoa koko raamatussa ja tätä mainittua miestä koskeva.
Jumala voi kyllä edelleen pyytää kaiken lahjoitamista mutta se ei ole yleinen ohje kaikille kristityille. Monet raamatussa olivat hyvin rikkaita (Aabrahan , Job, Loot, Daavid,Salomo, UT mainitaan rikkaat jotka varoillaan ylläpitivät evankeliumia. Rikas Joosef Arimatialainen ,jonka hautaan Jeesus laitettiin.
Olet oikeassa, tällainen tahto ei koskaan kosketa kaikkia, sehän on jo epäloogistakin. Minun polkuuni tämä kuului, itse asiassa luopuminen koko elämästä sisältä ja ulkoa.
Sci fiä.
...on sitten kun kuolleitten maailmasta siirrytään elävään.