Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko elämä tylsää ennen vanhaan?

Vierailija
12.02.2026 |

Mitä tekemistä ihmisillä oli aikoinaan kun ei ollut nettiä, telkkaria yms. 

Miten he saivat ajan kulumaan? Eikö päivät olleet hieman identtisiä keskenään.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivatko isot juuripaakut haravalla maasta? Mahtaa olla hidasta hommaa.  

En. Kaivamiset hoidan ihan lapiolla. Talikko on siihen varsin hyödytön väline. 

Lapion kanssa siirtelet maata turhaan paikasta toiseen. Talikolla voi ravistella ylimääräiset mullat pois. 

Vierailija
82/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani ei ollut nettiä ja telkussa oli kaksi kanavaa ja ohjelmaa vain illalla.

Harrastettiin, puhuttiin puhelimessa, nähtiin kavereita, käytiin pyöräilemässä, jotkut luistelemassa jne. Ihan tavallista elämää. Ei ollut edes kännyköitä. Lapset aika lailla oman onnensa nojassa. 80-luku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se ennen vanhaan aloittajalle on?

Vierailija
84/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ajasta ennen telkkaria. Mutta olin lapsi ja teini ajalla ennen nettiä. Koulun jälkeen käytiin kotona syömässä ja sitten mentiin ulos urheilemaan. Mikä tahansa laji kävi ja porukkaa löytyi aina joukkuisiin riittävästi. Kotiin tultiin vasta, kun äiti pakotti. 

Eikö teillä ollut harrastuksia ja velvollisuuksia?

Vierailija
85/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut, koska kävin luonnossa kävelyllä, hiihtämässä ja uimassa. Kirjoitin runoja, päiväkirjaa sekä luin paljon kirjoja. Maalasin, piirsin ym. Kudoin ja oli myös kirjeystäviä, joiden kanssa oli vilkasta kirjeenvaihtoa. Välillä tuli katsottua myös tv:tä. Ja toki näki ystäviä ja heidän kanssa yhteiset harrastukset, eväsretket ym. Kahvilat, ravintolat no mitä vielä lisäksi. Elämään mahtui niin paljon tekemistä. Ja uskon, että näin myös monella muullakin nykyään ja toki erilaisia harrastuksia ja tekemistä, mitä itse tein. 

Minäkin kirjoitin paljon omia juttuja, joihin piirsin kuvat, päiväkirjaa, runoja, aforismeja, kirjeitä parhaille kavereille, oli myös kirjekavereita toiselta puolen maailmaa, luettiin lapsen mm. Koululaista ja Kultapossukerholehteä, limudiscoon viikonloppuisin sitten vähän vanhempana ja kirjoitettiin teinariin eli Teinikalenteriin. Musiikkia todella kuunneltiin levyiltä, ja se ei ollut vain jonain ajatusten taustahälynä. Kesällä kitkettiin kasvimaata, käytiin uimassa, pyöräiltiin, oli omia urheilukisoja ja luettiin auringossa.

Vierailija
86/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli upeeta aikaa kun ei ollut kännyköitä eikä nettiä.

Jotenkin älytöntä lukea tätä nettipalstalla, mitä käytetään suuresti kännykällä. 

Vastaus: kyllä toisinaan oli.

Vierailija
87/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani ei ollut nettiä ja telkussa oli kaksi kanavaa ja ohjelmaa vain illalla.

Harrastettiin, puhuttiin puhelimessa, nähtiin kavereita, käytiin pyöräilemässä, jotkut luistelemassa jne. Ihan tavallista elämää. Ei ollut edes kännyköitä. Lapset aika lailla oman onnensa nojassa. 80-luku.

Jatkan: kävin myös kirjastossa ja minulle tuli Koululainen ja Eläinmaailma, lisäksi luin lehtiä, joita vanhemmilleni tuli. Hesarista luin vain sarjikset, sään ja telkkuohjelmat. Levitin ison Hesarin eteisen matolle ja luin mahallani.

Vierailija
88/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut kivaa, tylsää, helppoa, ongelmia. Eri ikäiset ihmiset kokee eri tavalla. Joku elää nytkin ihan ok lapsuutta ja joku muu toisenlaista elämää. 

Ja kyllä tv:tä, videoita, digitaalisia leluja ym pelättiin ja syytettiin kun ne oli uusia. Ei niin vimmaisesti kuin nettiä ja kännyköitä nykyään. Niiden käyttö on aika pitkälti vapaaehtoista, eikä tietenkään kaikkien elämä pyöri laitteiden ympärillä.

Vierailija
89/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä tietokoneruutua on tuijoteltu vuodesta 1985 asti, kun isä toi työmatkaltaan kommandoore64-tietokoneen. Sen käyttö tosin oli ohjelmointia kun pelejä opeteltiin ohjekirjalla koodaamaan itse. Sanoisin että älypuhelimet vasta toivat nämä nykymuotoiset ongelmat, nettikiusaamiset ja keskittymishäiriöt ym.

Meilläkin on ollut tietokone 80-luvun alusta lähtien ja olen samaa mieltä, että vasta myöhemmin tulleet älykännykät ja padit joita annetaan jo pienille lapsille, ovat tuoneet enemmän keskittymisongelmia.

Digitaalipelit olivat tie helvettiin!!

(Syystä tai toisesta levottomia lapsia ja kiusaamista oli paljon silloinkin, vaikkeivät olisi koskeneetkaan niihin).

Vierailija
90/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin töihin 70-luvulla maataloon, alussa tehtiin 6 päiväistä viikkoa, lauantai oli puolikas. Siitä lähtien oon ollut töissä.

Olin myös jotain 12- 16- vuotiaana kesät kummisedällä " töissä" maatilalla. Tein mitä pystyin. Yhdessä tehtiin lehmille laitumille aitoja, polttopuita pätkin moottorisahalla ja pilkoin jos ei ollut muuta tekemistä. Niitin ja pöyhin heinät, isäntä paalasi. Traktorihommat oli parhaita, mopolla ei tullut ajeltua. Iltaisin saatettiin käydä kalassa tai uimassa. Sunnuntaina ei tehty juuri mitään paitsi heinäntekoaikaan. Mukavaa rentoa hommaa se oli. Kotona oltiin paljon ulkona, ajeltiin fillareilla ja mopoilla, talvisin hiihdettiin. Iltaisin luettiin ja puuhailtiin jotain autotallissa. Ei ollut tylsää. Telkkaa tuli katsottua hyvin vähän ennenkuin täytin 30.

Vierailija
91/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menin töihin 70-luvulla maataloon, alussa tehtiin 6 päiväistä viikkoa, lauantai oli puolikas. Siitä lähtien oon ollut töissä.

Olin myös jotain 12- 16- vuotiaana kesät kummisedällä " töissä" maatilalla. Tein mitä pystyin. Yhdessä tehtiin lehmille laitumille aitoja, polttopuita pätkin moottorisahalla ja pilkoin jos ei ollut muuta tekemistä. Niitin ja pöyhin heinät, isäntä paalasi. Traktorihommat oli parhaita, mopolla ei tullut ajeltua. Iltaisin saatettiin käydä kalassa tai uimassa. Sunnuntaina ei tehty juuri mitään paitsi heinäntekoaikaan. Mukavaa rentoa hommaa se oli. Kotona oltiin paljon ulkona, ajeltiin fillareilla ja mopoilla, talvisin hiihdettiin. Iltaisin luettiin ja puuhailtiin jotain autotallissa. Ei ollut tylsää. Telkkaa tuli katsottua hyvin vähän ennenkuin täytin 30.

15 vuotiaana pääsin huoltoasemalle töihin, tehtiin kahta vuoroa. Huoltis meni kiinni klo 23. Asiakkaat joskus sanoi, että aja tuo auto pois. Ajoinhan mä vaikka ei ollut korttia. Talvella aurasin huoltoaseman pihan traktorilla, ilman korttia vieläkin.

Vierailija
92/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ollut. Oli paljon tekemistä ja hyvin vähän aikaa istua kotona sovalla. 

Ennen vanhaan ei ollut edes sohvia, joilla istua. Tähän aikaan vuodesta piti hakea metsästä rakennus- ja huonekalupuut, joista ihan itse sohvat valmistettiin. Lämmityspuita unohtamatta.

Vierailija
93/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ajasta ennen telkkaria. Mutta olin lapsi ja teini ajalla ennen nettiä. Koulun jälkeen käytiin kotona syömässä ja sitten mentiin ulos urheilemaan. Mikä tahansa laji kävi ja porukkaa löytyi aina joukkuisiin riittävästi. Kotiin tultiin vasta, kun äiti pakotti. 

Kai heidän harrastus olivat ne kaikki pelit ja leikit. Kaupunkilaislapsilla oli paljon kavereita samassa pihassa, mutta vähemmän velvollisuuksia kuin maalaisilla. Luimme Tiina-kirjoja ja koimme paljon samankaltaisuutta. Vasta aikuisena tulin ajatelleeksi, kuinka erilaista oli maalaislapsen elämä kuin kaupunkilaisen Tiinan.

Vierailija
94/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai heidän harrastus olivat ne kaikki pelit ja leikit. Kaupunkilaislapsilla oli paljon kavereita samassa pihassa, mutta vähemmän velvollisuuksia kuin maalaisilla. Luimme Tiina-kirjoja ja koimme paljon samankaltaisuutta. Vasta aikuisena tulin ajatelleeksi, kuinka erilaista oli maalaislapsen elämä kuin kaupunkilaisen Tiinan.

Olen eri mieltä. Kaupunkilaislapsi harrasti todennäköisemmin tavoitteellisesti kuin maalainen; oli oma treenaaminen, harjoitukset, kilpailut ja muu. 

Vierailija
95/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä tietokoneruutua on tuijoteltu vuodesta 1985 asti, kun isä toi työmatkaltaan kommandoore64-tietokoneen. Sen käyttö tosin oli ohjelmointia kun pelejä opeteltiin ohjekirjalla koodaamaan itse. Sanoisin että älypuhelimet vasta toivat nämä nykymuotoiset ongelmat, nettikiusaamiset ja keskittymishäiriöt ym.

Meilläkin on ollut tietokone 80-luvun alusta lähtien ja olen samaa mieltä, että vasta myöhemmin tulleet älykännykät ja padit joita annetaan jo pienille lapsille, ovat tuoneet enemmän keskittymisongelmia.

Meillä tietokone ja netti olivat kotikäytössä vasta 1990-luvulla. Mutta ei se ollut lasten käytössä kuin hyvin harvoin saivat pelata jotain peliä. Nettiä käytettiin puhelinlinjan kautta eikä sitä voinut pitää päällä kaiken aikaa.

Vierailija
96/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Kaupunkilaislapsi harrasti todennäköisemm

Ehkä niin oli. Kyllä suurin osa jääkiekkoilijoista on toiminut juuri niin kuin edellisen lainauksen kirjoittaja "Koulun jälkeen käytiin kotona syömässä ja sitten mentiin ulos urheilemaan. Mikä tahansa laji kävi ja porukkaa löytyi aina joukkuisiin riittävästi."

Maalla ei oikein hyvin löytynyt joukkueurheilijoita. Niinpä maalla varttui maastohiihtäjiä, yleisurheilijoita ja  niistä maalaispojista rallikuskeja, jotka ajoivat traktorilla heti kun ylettyivät rattiin.

Vierailija
97/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ollut. Oli paljon tekemistä ja hyvin vähän aikaa istua kotona sovalla. 

Ennen vanhaan ei ollut edes sohvia, joilla istua. Tähän aikaan vuodesta piti hakea metsästä rakennus- ja huonekalupuut, joista ihan itse sohvat valmistettiin. Lämmityspuita unohtamatta.

Oli puusohvat joilla istuttiin päivisin ja yöksi avattiin sängyksi. Pirttipöytäkaluston kovilla penkeillä istuttiin kun tehtiin läksyjä tai jos katottiin telkkaria 60-70 luvulla. Ei houkutellut istuksiminen kuten nykyään. 

Vierailija
98/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen v.1970 syntynyt, ruutuaika oli jo silloin lapsena tapetilla: kaikki katsoivat televisiota, niitä kahta kanavaa.

Ruutuaika? puhuttiin "töllöttämis-ilmiöstä" negatiiviseen sävyyn kun joku katsoi koko illan tv:tä!

En silloin ollut em. "töllöttäjä", nykyään helposti mulla menee 12 tuntia ja ylikin netissä päivittäin, aamusta iltaan siis.

Tv:tä en katso ollenkaan.

Vierailija
99/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nykyäänkin teinit tekevät esim. kesätöitä. Vai mitä oikein tarkoitat?

Tarkoitan juuri sitä mitä sanon. Hyvin harvalla teinillä kesätyö on mitenkään vaativaa etenkään fyysisesti. Eikä läheskään kaikki teinit tee kesätöitä. Etkö ole lukenut uutisia ollenkaan? 

Aina on ollut teinejä, jotka eivät ole tehneet töitä.

Äärettömän vähän oli sellaisia 50-luvulla, jolloin lapset laitettiin hommiin heti kun jalat kantoivat. Etenkin maalla. Nykyisin on valtavia määriä teinejä, jotka eivät ole koskaan edes kahvia keittäneet itse. 

Tapasin jo 1990-luvulla teinin, joka kysyi: mistä tietää, että vesi kiehuu. Hän kyllä harrasti tallitouhuja, joten teki muuta työtä enemmän kuin moni muu saman ikäinen. Toisessa perheessä tarjottiin teinille kesätöitä. Muuan vanhempi totesi ylpeästi: "minun lapsen ei tarvitse mennä töihin".

Vierailija
100/108 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ja teiniä oltiin ulkona kaverien kanssa koulun ja läksyjen jälkeen, käytiin 9.OO nukkumaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän