Oliko elämä tylsää ennen vanhaan?
Mitä tekemistä ihmisillä oli aikoinaan kun ei ollut nettiä, telkkaria yms.
Miten he saivat ajan kulumaan? Eikö päivät olleet hieman identtisiä keskenään.
Kommentit (91)
Eikö päivät somessa ole identtisiä keskenään?
No ei ollut. Parempaa se silloin oli ja sosiaalisempaa. Ei koko ajan tuijoteltu puhelimia kun ei niitä ollut.
Ei todellakaan ollut. Oli paljon tekemistä ja hyvin vähän aikaa istua kotona sovalla.
Ihmiset tuntuivat olevan enemmän läsnä.
Eikä tarvinnut pelätä että joku urpo kuvaa ja julkaisee kaiken jossain somessa
Olin paljon kavereitten kanssa ja liikuin enemmän.
Olin kyä myös nuorempi, se voi vaikuttaa.
En tiedä ajasta ennen telkkaria. Mutta olin lapsi ja teini ajalla ennen nettiä. Koulun jälkeen käytiin kotona syömässä ja sitten mentiin ulos urheilemaan. Mikä tahansa laji kävi ja porukkaa löytyi aina joukkuisiin riittävästi. Kotiin tultiin vasta, kun äiti pakotti.
Niin hauska juttu kyllä, varmasti ollut ns "tylsempää" ainakin välillä mutta silloin tainnut ulkoilu jutut olla enemmän muodissa ja ihmiset hyvässä kunnossa, ja vähemmän mt-ongelmia. Nykypäivänä on viihdykettä vaikka millä mitalla ja silti ihmiset on tylsistyneitä, lihavempia ja masentuneimpia kuin koskaan ennen. Mistähän sitten johtuu...
Ei vaan monipuolisempaa, kun nenä ei ollut koko ajan kiinni älylaitteessa.
Oli upeeta aikaa kun ei ollut kännyköitä eikä nettiä.
Elämähän oli ihan hirveän jännä silloin 80-luvulla! Kokoajan sai pelätä, että sudet syökun hiihtää sen 50 kilsaa kouluun kesät talvet, pellolla raadettiin 8 päivää viikossa ja iltaisin puhdetöinä ommeltiin lakanoita, pojat tietenkin rakensivat taloja ja huonekaluja. Siis jos ei kulkutauteihin kuollut sitä ennen, oli se hienoa aikaa.
Joo, tosi tylsää oli esimerkiksi maatilalla, jossa työtä oli tehtävksi aamuvarhaisesta iltamyöhään. Myös lapsille.
Pieni tylsyys on kaikin puolin hyväksi ihmiselle. Aktivoi aivoja, kun joutuu itse keksimään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Elämähän oli ihan hirveän jännä silloin 80-luvulla! Kokoajan sai pelätä, että sudet syökun hiihtää sen 50 kilsaa kouluun kesät talvet, pellolla raadettiin 8 päivää viikossa ja iltaisin puhdetöinä ommeltiin lakanoita, pojat tietenkin rakensivat taloja ja huonekaluja. Siis jos ei kulkutauteihin kuollut sitä ennen, oli se hienoa aikaa.
Ei meillä ollut kuin 30 kilsaa kouluun, asuttiin melkein keskustassa
Aivottoman someselailun sijaan ihmiset urheilivat, liikkuivat, tekivät kotihommia (joihin meni enemmän aikaa kun ei ollut valmisruokia ja robotti-imureita), lukivat lehtiä ja kirjoja sekä tekivät käsitöitä. Aivot voivat paremmin kuin nykylapsilla, joiden keskittymiskyky kestää noin 5 sekuntia.
Oli yksinäisempää, koska jos ei ollut ystäviä, ei kuullut mitään puskaradiojuttuja. Lehdistä toki saattoi lukea muiden nuorten elämästä, mutta itse luki kotona kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Oli yksinäisempää, koska jos ei ollut ystäviä, ei kuullut mitään puskaradiojuttuja. Lehdistä toki saattoi lukea muiden nuorten elämästä, mutta itse luki kotona kirjoja.
Nimenomaan ei ollut yksinäistä, kun kaikki hilluivat pihalla. Nykyisin nökötetään yksin kotona ruudun ääressä.
Kyllä se oli. Usein vain makasin sängyssä ja silmäilin kirjahyllyjä ehkä hakaten aina välillä päätäni patjaan. TV:stä tuli Tarzan uusintana. Hyvänä päivänä Ihmemies Macgyver.
Oikein vanhana aikana pelkästään pyykinpesuun meni puoli päivää ja siihen hommaan tarvittiin useampi tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ei ollut yksinäistä, kun kaikki hilluivat pihalla. Nykyisin nökötetään yksin kotona ruudun ääressä.
Ehkä jossain lähiössä hilluttiin pihalla.
Enemmän tekemistä silloin oli, kun ei vain tuijotettu kotona ruutua.