Miten minä olen saanut enemmän kuin nuoremmat?
Vihreitäkin olen ajatuksissani kannattanut, en koskaan äänestänyt.
Nyt keitti vähän kun luin vihreän sepustuksen miten 40-luvulla syntyneet ovat saaneet enemmän kuin nykyinen polvi.
Lähdin 10-lapsisesta tönöstä saatuani kansakoulun yhteiskunnalta, oarit tubikokeet js kouluhammaslääkärin 15-vuotiaana lähikaupunkiin töihin. Seuraavan kerran tuli oikeus hakea hammashoitoon kelasta korvaus v. 2001 ikäluokillemme. Nuoremmat olivat jo kunnallisen hoidon ja kelakorvausten piirissä kuten myös veteraanien ikäluokat.
Sain toki 70-luvulla 3 kuukautta äitiyslomaa, päivähoitoa ei ollut tarjolla.
Kirjoitan toisen kommentin lasten ikäluokan saamisista.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreitäkin olen ajatuksissani kannattanut, en koskaan äänestänyt.
Vain annetut äänet lasketaan. Hauska aloitus.
Se, että pitää erikseen mainita tuollainen tässä yhteydessä, kertoo jo aika paljon. Ei ihme, että Suomi on tässä jamassa, jos tuollainen ajattelu on yleistäkin, eikä nykyinen katastrofihallitus edes menetä lopullisesti kannatustaan kaiken jälkeen, kun jotkut vaan leikittelee päässään ajatuksella että joskus äänestäisivät toisinkin, ja tuntevat siitä häpeää tai ylpeyttä tai mitä tunteita nyt tunteekaan, kun pitää erikseen mainita.
Aloitus perustui vihreän politiikon kirjoitukseen, huomasitko sen.
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut helpommin koulutuspaikan, työpaikan ja saanut ostettua asunnon halvemmalla ja ja saat enemmän eläkettä, mutta olet joutunut aikanaan maksamaan vähemmän eläkettä vanhemmille ikäluokille eläkemaksuina.
Saanut? Niitä työpaikkoja vai sai jostain hyvinvointivaltion ihmeellisestä taikaseinästä?
- yrittäjä perheen tytär
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet saanut helpommin koulutuspaikan, työpaikan ja saanut ostettua asunnon halvemmalla ja ja saat enemmän eläkettä, mutta olet joutunut aikanaan maksamaan vähemmän eläkettä vanhemmille ikäluokille eläkemaksuina.
No itse maksan mieluummin eläkemaksuja kuin että olisin ollut velvollinen elättämään vanhempiani, kuten AP: n sukupolvi vielä tuonne 1960-70 - luvun vaihteeseen saakka oli.
-eri
Mun 40-l syntyneet vanhempani saivat nauttia hyväkuntoisista vanhemmistaan 90-luvulle asti. Miksi 60-70-luvulla oisi ketään pitänyt elättää? Töitä oli.
Nykynaiset oikeasti luulevat, että työtä ikänsä tehneet miehet ja naiset vievät heiltä jotakin pois. Oikea valitusosoite olisi nuo sosiaaliturvashoppailijat isoista maista, mutta ei. Suomalainen on suomalaiselle susi.
Vierailija kirjoitti:
Syytinki oli vanhanajan eläke maaseudulla etenkin. Isovanhempani elivät perheessäämme, tosin heillä oma huone ja keittiö 20 vuotta syytingillä eli vanhempieni kuului heidän kaikki tarpeensa hautausta myöten hoitaa. He kuolivat 1946 ja 1949. En tiedä ehtikö mummu mahdollisesti saada kansaneläkettä, eikö kansaneläke tullut joskus 40-luvun lopulla?
Joo mutta suuret ikäluokat eivät tätä enää joutuneet tekemään. Se oli aiemman sukupolven juttu. Ei suuret ikäluokat ottaneet vanhempiaan luokseen asumaan. Ainoastaan joillain maatiloilla oli tapana että vanha pari asui myös siellä mutta sehän olikin alkujaan nimenomaan heidän kotinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanut? Niitä työpaikkoja vai sai jostain hyvinvointivaltion ihmeellisestä taikaseinästä?
- yrittäjä perheen tytär
Olen maanviljelijän tytär. Eipä siinä isältä paljon kysytty haluatko jatkaa suvun tilaa, haluatko rouvan ja lapsia. Meitä lapsia tuli 7 ja rouva oli paha kuin mikä. Isä hirtti itsensä kun olin 17 ja tämän rouvan(ei ansaitse sanaa äiti) kanssa sitten pakotettuna jatkoin tilaa, kun minusta tuli se perheen pää kun vanhemmat sisarukset oli häipynyt siitä helvetistä jo vuosia sitten. Tutustukaa historiaan, perspektiivi auttaa kateuteenkin.
Usein myös unohdetaan se että suuret ikäluokat jakoivat keskenään Suomen parhaat mökkirannat. Hinnat olivat tuolloin naurettavan halpoja.
Nuoremmilla ei samaa mahdollisuutta annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse maksan mieluummin eläkemaksuja kuin että olisin ollut velvollinen elättämään vanhempiani, kuten AP: n sukupolvi vielä tuonne 1960-70 - luvun vaihteeseen saakka oli.
-eri
Mun 40-l syntyneet vanhempani saivat nauttia hyväkuntoisista vanhemmistaan 90-luvulle asti. Miksi 60-70-luvulla oisi ketään pitänyt elättää? Töitä oli.
Joo, naurattaa tuo väite. Miksi suuret ikäluokat olisivat elättäneet 40-50-vuotiaita vanhempiaan? En tunne ainuttakaan suuriin ikäluokkiin kuuluvaa joka olisi ottanut vanhempansa luokseen asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- yrittäjä perheen tytär
Olen maanviljelijän tytär. Eipä siinä isältä paljon kysytty haluatko jatkaa suvun tilaa, haluatko rouvan ja lapsia. Meitä lapsia tuli 7 ja rouva oli paha kuin mikä. Isä hirtti itsensä kun olin 17 ja tämän rouvan(ei ansaitse sanaa äiti) kanssa sitten pakotettuna jatkoin tilaa, kun minusta tuli se perheen pää kun vanhemmat sisarukset oli häipynyt siitä helvetistä jo vuosia sitten. Tutustukaa historiaan, perspektiivi auttaa kateuteenkin.
Kyllä se oli useammin katkera kilpailu veljesten kesken että kuka sen kotitilan saa. Yleensä vanhin sai mutta joskus nuorempi suosikkipoika. Lähes poikkeuksetta jatkaja oli/on koko ikänsä varakkaampi kuin ne muut sisarukset.
Kasvoin emotionaalisessa erämaassa ja valmiiseen pöytään tulleelle sukupolville kaikki on yksilöllisyyden eetosta ja teitä vaivaa totaallinen lamaannus. Rahaa teillä kyllä on, mutta ette huomaa sitä enää ja aloitette sotkemaan kaikkea kun teillä ei ollut muutakaan tekemistä. Sitä kylvää mitä niittää. Pitäkää kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Usein myös unohdetaan se että suuret ikäluokat jakoivat keskenään Suomen parhaat mökkirannat. Hinnat olivat tuolloin naurettavan halpoja.
Nythän niitä on myynnissä. Entisen kotitalon rannassakin kaikilla mukavuuksilla luksusmökki 2000 neliön tontilla, siitä vaan. 85 v helsinkiläinen myy kun ei lapsensa sitä halua.
Suuret ikäluokat lähtivät maalta, perinnönjaossa saivat sen rantatontin.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa ajatus siitä, että kaikki suuresta ikäluokasta sai kaiken saman. Suomalaiset jussit kuokkivat suolla mistään valittamatta vaikka kuolemaan saakka, ja tällä mentaliteetilla on saatu aikaan paljon vahinkoa useammassa sukupolvessa.
Ja nää rantatontit. Niitähän ei tietenkään kenelläkään muulla ole koskaan ollut kuin suurilla ikäluokilla mutta eikö ne vanhemmiltanne jää jälkeen ja teille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Joo, naurattaa tuo väite. Miksi suuret ikäluokat olisivat elättäneet 40-50-vuotiaita vanhempiaan? En tunne ainuttakaan suuriin
Minä tunnen. Sinä et etkä tule tuntemaan, ehkä, ellei ole pakko jos sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Niin, niitä töitä vaan oli jostain hyvinvointivaltion ihmeellisestä taikaseinästä. Ihmisten aivoista on poistettu kokonaan historian oppiminen. Pieni demokraattinen maa alistui suuremman, totaliraasisen naapurivaltion tahtoon ja kun Neuvostoliitto hajosi, upposi myös Suomi. Sen jälkeen ei ole kuin silloin tällöin jossain pienessä piirissä koetaan äkillisen samppanjahumalan kaltainen nousukausi.
Kuinkahan moni suurten ikäluokkien lapsuuskoti siellä maaseudulla on enää käytössä? Jatkajia ei ainakaan pientiloille jäänyt kun vanhemmat lopetti touhuamisen pikku plänteillään.
Nk isot talot eri asia. Naapuritilan sai vanhin tytär, pojat, ikätoverini saivat koulutuksen.DI on molempien titteli, toinen oli jossain asemasa että nimi oli joskus lehdissä. Ja saivat tietysti maista kolmasosan kumpikin.
Nyt on nuori isäntä, kuten toisenkin talon, rällännyt toimimattomaksi. Eläinten pito kieltoja, pellot vuokralla.
Työpaikka ja uranousu ainakin lohkesi 40-luvulla syntyneille helposti; merkonomin koulutuksella pankkivirkailijasta pankinjohtajaksi muutamassa vuodessa. Hyvät tulot ja varma työpaikka llyhyelläkin koulutuksella onnistui. Oma tarinani; akateeminen koulutus ja lähes 3 tutkintoa, ja lopputulos; työtön, vaikka luonne on sama periksiantamattoman ahkera kuin hänelläkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Niin, niitä töitä vaan oli jostain hyvinvointivaltion ihmeellisestä taikaseinästä. Ihmisten aivoista on poistettu kokonaan historian oppiminen. Pi
Huvittaa miten vielä 80-luvulla käytiin kysymässä onko ok, että ryhdyn presidentti ehdokkaaksi ja silti Suomessa pidetään yllä mielikuvaa itsenäisestä ja demokraattisesta valtiosta. Ja tunti sen jälkeen kun Neuvostoliitto hajosi oltiin rykimässä Eu n oven kahvaa ja nyt viimeisenä krampin omaisesti takertuttiin Natoon.
Kertoo esim. paljon että sinä pääsit jo 15-vuotiaana töihin, kun tällä hetkellä koulutus saati pitkä työkokemus ei takaa töitä.
79. Sinä et tietenkään voi muistaa aikaisempien vuosikymmenten työehtoneuvotteluja.
Niissä oli työnantajaliitto, työntekijäliitto ja valtio antoi omia ehtojaan.
Unohdat kokonaan alusta asti työnantajien maksaneen eläkemaksut. Työnantajaliitot oli silloin ja on nyt niin vahva vaikuttaja ettei sinun tarvitse täällä heidän puolestaan päivästä päivään taistella.
Jo ennen tel-eläkettä oli isoissa työpaikoissa oma eläkejärjestelmä ihan omistajien järjestämänä.
Pääomaa omistavat luokat, voidaan tuosta päätellä, ovat aina olleet inhimillisempiä kuin nykyajan amk-herrat.