Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten minä olen saanut enemmän kuin nuoremmat?

Vierailija
11.02.2026 |

Vihreitäkin olen ajatuksissani kannattanut, en koskaan äänestänyt.

Nyt keitti vähän kun luin vihreän sepustuksen miten 40-luvulla syntyneet ovat saaneet enemmän kuin nykyinen polvi.

Lähdin 10-lapsisesta tönöstä saatuani kansakoulun yhteiskunnalta, oarit tubikokeet js kouluhammaslääkärin 15-vuotiaana lähikaupunkiin töihin.   Seuraavan kerran tuli oikeus hakea hammashoitoon kelasta korvaus v. 2001 ikäluokillemme.  Nuoremmat olivat jo kunnallisen hoidon ja kelakorvausten piirissä kuten myös veteraanien ikäluokat. 

Sain toki 70-luvulla 3 kuukautta äitiyslomaa, päivähoitoa  ei  ollut tarjolla.

Kirjoitan toisen kommentin lasten ikäluokan saamisista.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on työelämässä 40 vuotta ja sitten saa ylisuurta eläkettä 40 vuotta. Ei ihme ettei rahat riitä. Varsinkin naisten eläkkeitä olisi leikattava, koska elävät miehiä pidempään.

Naisten keskieläke on hieman reilu 1800€ ja miesten 2300€. Verot tietenkin noista vielä pois, niin en nyt pitäisi eläkettä ylisuurena siitä 40 vuoden työurasta.  

On se ylisuuri kun vertaa mitä siitä on maksettu. Maksuosuus näillä eläkkeellä olijoilla on ollut niin pieni että pelkkää voittoa tuo. Toiset maksaa sitten moninkertaista maksua ja tulee saamaan ostovoimaltaan paljon pienemmän eläkkeen ja eläkeikäkin nousee jatkuvasti. Onhan 50 euroakin aika kiva palautuspotti 5 e panoksella. 60 e panostuksella ei 20 e palautuspotti samalla lailla lämmitä.

Vierailija
62/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tullee siitä kun -40 luvulla syntyneet eivät joutuneet maksamaan eläkeitä vanhemmistaan, koska he kuolivat ajoissa eikä heitä edes paljoa ollut eivätkä toisalta myöskään itselleen. Nykyiset työntekijät joutuvat maksamaan moninverroin enemmän eläkemaksuja ja tulevat saamaan rielusti vähemmän eläkettä / maksettu euro verrattuna 40-luvulla syntyneisiin. 

Ei se sinällään ole 40 luvulla syntyneiden syy mutta järjestelmä nyt vain on rakennettu sen ikäluokan toimesta sellaiseksi että tuolloin syhntyneet voittavat ja myöhemmin tulevat häviävät.

Kun työeläkejärjestelmä tuli suuret ikäluokat olivat teinejä.   Eivät he mitään päättäneet.

Oikeest kadehditte laisiani kansakoulun käyneitä jotka vaatekassi kädessä lähtivät ilman perintöjä lapsina itsensä elättämään?   Ensin piti laittaa

En oikein ymmärrä katkeruuttasi, etenkään, kun kaikilla sinua nuoremmilla ei ole asiat olleet, niinkuin kuvailemassasi kuvittelet. Olen 60-luvulla syntynyt, enkä syntynyt helppoon elämään kultalusikka suussa. Itseasiassa kukaan ei ole sitä mulle vieläkään ojentanut. Mun ikäluokka on sitä, joitten vanhemmat olivat sodan aikana lapsia, ja me olemme pitkälti perineet ja kantaneet vanhempiemme traumoja. He tosiaan lähtivät kansakoulun jälkeen keskenkasvuisina tienaamaan elantonsa, jättäen sen vähäisen turvan, mitä ehkä olivat kokeneet kotonaan. Heistä tai teistä tuli vanhempia, saitte lapsia, joita ette osanneet tai halunneet vaalia ja kasvattaa, kun ette paremmasta tienneet, osattomia, isättömiä, äidittömiä. Ikäluokkani on se, joka syntyi kaupunkien betonilähiöihin, sai avaimen kanttinauhassa kaulaansa, laitettiin pärjäämään itse, nuoremmista huolehtien. Tarina ei ole kokonaisuudessaan tässä, mutta luulen sinun jo ymmärtävän, ettei vaikeudet ole olleet vain 40-luvulla syntyneitten osa. Se on jatkunut aina tähän päivään saakka, sitä et voi kieltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katkera elämästäni vaan siutä miten sitä kadehditaan ja nostetaan helpoksi etuoikeutetuksi elämäksi  ja nyt alle mediaanin eläkkeistä päivittäin nalkutetaan,  niin keskusteluissa kuin poliitikot ja politiikkaan pyrkivät.

Lasteni serkut ovat 60-luvulla syntyneet,  myös ensimmäisen polven kaupungissa syntyneet avainkaulalapsiksi.  Nyt jo eläkkeellä yhtä lukuunottamatta.  Hyvin heilläkin elämä mennyt.   

Vierailija
64/64 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeest kadehditte laisiani kansakoulun käyneitä jotka vaatekassi kädessä lähtivät ilman perintöjä lapsina itsensä elättämään?   Ensin piti laittaa vaatetta jos tilistä jotain jäi.  Oli hienoa kun pääsi ensimmäiseen kalustamattomaan huoneeseen ja oli varaa ostaa osto -ja myyntiliikkeestä käytetty sänky, pöytä ja tuoli 

Kadehtikaa?     Lapsenlapsi asuu saunallisessa kaksiossa  ( yksin) nyt opiskellessaan yliopistossa."

Ei tuo ole mitenkään tavallinen tilanne, että pystyy asumaan saunallisessa kaksiossa opiskeluaikana, paitsi jos tekee valtavasti töitä siinä samalla. Ei ole aikaa nukkua, ja moni sitten nuorena jo sairastuu burn outiin.

Ikävää, että olet noin kateellinen omalle lapsenlapsellesi.