Miltä tuntuu anestesia ja siitä herääminen?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Pieni välikuolema ja viimeksi herätessäni luulin että mulla on 100 kloonattua harmaa-valkoraitaista kissanpentua sylissä ja tokkurassa olin hoitajalta kyselly mihin ne hävis.
Hauskaa
Anessia ei tunnu miltään ja herääminen siltä, kun joku herättäis. "tiinaa, tiinaa alettaisko me heräämään" vähänkin näytän heräämisen/ymmärtämisen merkkejä, niin sitten tuli napakat ohjeet, että nyt yskäset reippaasti. Samalla ne veti sen tuubin pois. Sitten sitä maattiin nukahdellen tokkuraisina loppupäivän.
Ei yhtään kauheaa. Ihan tavallist se herääminenkin. Ei tarvitse pelätä kun se on hyvin helppo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Oksensin ja oksensin ja oksensin vaikka ei mitään tullut ulos, ja luulin tukehtuvani vaikka sain happea. En tiedä mitä huumetta olin saanut nukutuslääkkeenä, mutta aika kamalaa oli herääminen.
Tuskin nukutusaine, mutta jos sait tramalia kipulääkkeenä, se oksettaa rajusti
Miten voi olla sellaisessa tilassa ettei tunne kipua? Entäs jos se ei toimi? Ei olekkaan narkoosissa tai herää kesken leikkauksen eikä pysty ilmaisemaan sitä?
Edeltävästä panikoinnistani huolimatta neutraali ja turvallinen kokemus. Sen vinkin annan, että puhelin kannattaa laittaa sammuksiin saakka. Mä olin pyytänyt puhelimen ja lähettänyt miehelleni viisi viestiä rakkauden tunnustuksia. Mitään en tästä muista. Entä jos en olisikaan umpirakastunut mieheeni, olisi ollut huonompi homma ja ikävämmät viestit. Onneksi en lähettänyt pomolleni irtisanomisilmoitusta....
Ei se ollut yhtään pelottavaa, eikä tuntunut oikeastaan miltään. Kanyylin pistäminen oli joku homman inhottavin vaihe. Mulla puhkeaa herkästi suoni kämmenselästä ja neulat heikottaa, niin se ei ole mikään miellyttävä kokemus. Harvoin mennyt kerrasta se kanyylin laitto.
Kävellätassuttelin sairaalasukissani leikkauspöydälle, joka oli ihanan lämmin kylmän sairaalan lattian hyytämille varpaille. Nukahdin heti, kun lääke laitettiin tulemaan. Heräsin siihen, että hoitaja herätteli matkalla heräämöön. Intubointiputki laitettiin ja poistettiin unessa, en tiedä siitä mitään. Kurkku oli leikkauspäivänä vähän arka.
Muuta ongelmaa ei ollut, kuin kipuja leikkauksen jäljiltä. Niihin sai toki onneksi lääkettä. Torkahtelin vielä heräämössä jonkin aikaa ja siite sitten kärrättiin osastolle, jossa sai kahvia ja leipää.
Muutamassa humautusnukutuksessa olen ollut, yhdessä syvemmässä leikkauksen vuoksi.
Humautuksessa uni tuli heti kun lääkäri laittoi aineen suoneen. En olisi ehtinyt kissaa sanoa. Herääminen siitä tapahtui itsekseen. Kurkkukipua ei ollut kun ei tarvittu hengitysputkea.
Leikkausnukutus oli pitempi prosessi mutta ei epämiellyttävä. Rauhoittava lääke vei jännityksen. Happimaski paikalleen, nukutusainetta kanyylin ja unta odottamaan joka tuli hiljaa hiipien. Ehdin ajatella että onkohan kuolonunen odottaminen myös näin miellyttävää. Herättyäni anestesialääkärin tomeraan 'Herää' - käskyyn oli kurkku kipeä, hengitysputki laitettiin ja poistettiin onneksi nukkuessani. Olo oli niin hyvä että olisin voinut vaikka heti kahville lähteä.
Ainakin se magneettikuvauksessa ollut yllättyi täysin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joidenkin on pyydetty laskea numeroita alaspäin nukutettaessa ja joidenkin ei? Onko se valemuisto?
Ei tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se nukutusaine tuntuu jääkylmältä, kun sitä laitetaan suoneen?
Anestesia ei tunnu miltään, oot taju kankaalla. Herätessä olo oli tokkurainen ja käsi oli ihan puutunut ja se pisteli inhottavasti. Multa siis leikattiin väärin luutunut olkaluu. Solisluun kohdilla oli ollut myös jokin pistosjälki tai kanyyli tms. jonka kautta käden hermot olivat poissa pelistä leikkauksen aikana. Miksiköhän päähän laitettiin sellainen piikikäs panta, seurasiko anestesiologi sen kautta nukutustilan syvyyttää tms.?
Tarkoitatko sellaista pantaa, josta jäi otsaan pienet pyöreät verijäljet? Olen ollut leikkauksessa, jossa riskinä oli, että kasvohermo ei toimi enää kunnolla. Tuon pannan avulla seurattiin, että kasvohermo on edelleen pelissä mukana. Ilmeisesti siihen pantaan kiinnitettiin jotkin piuhat.
Jos on kärsinyt unettomuudesta, niin ymmärtää miksi julkkikset jää siihen aineeseen koukkuun.
Välitön uni ilman unilääkkeiden tuomia sivuvaikutuksia.
Anestesiahan on mitä ihanin tunne, varsinkin silloin kun on ollut univaikauksia. Lääkäri laittaa aineen suoneen j semmoinen mukava kihelmöinti kun se nousee verenkierron mukana kättä pitkin ylöspäin, sitten kun se kihelmöinti saavuttaa olkapään niin ei menkään enää kauaa kunnon filmi poikki.
Minulla pari lyhyttä anestesiaa keskenmenojen kaavintojen yhteydessä, näistä herääminen helppoa. Sitten yksi pitkä, 7-8 tunnin leikkaus ja siitä herääminen oli todella kauheaa. En ollut oikein tajuissani heräämössä ja olo oli kuin haudan partaalla olisin ollut ja sieltä yritin kähistä kipulääkettä ja pahoinvointilääkettä. En herännyt heräämössä oikein ollenkaan muuta kuin satunnaisia välähdyksiä ja osastolle minut vietiin mielestäni pelottavan huonossa kunnossa.
Jännä, että jotkut ovat kokeneet noin voimakasta pahoinvointia. Liittyisikö ennemmin sitten kipulääkkeeseen kuin anestesiaan?
Mulle kerrottiin ennen kotiuttamista, että on normaalia, jos muisti menee myöhemmin tai tapahtuu muutoksia. Kuulemma tuo nukutusaine voi vaikuttaa muistiin niin, että leikkauksen jälkeen muistaa vaikka tapahtumat ennen leikkausta, mutta myöhemmin muistot katoaa. Itsellä ei tapahtunut muistille mitään, muistan edelleen päivän tapahtumat aivan hyvin. Heräämössä olin huolissani viereisessä sängyssä makaavasta hauraan näköisestä mummelista. Käden iho näytti niin haperolta, että mietin, miten se kestää kanyylineulaa.
Ei ollut mitenkään pelottava kokemus. Ihan turhaan pelkäsin ennen sitä. Mukavat päiväunet, miinus ehkä leikkauskivut leikkauksen jälkeen.
"Tarkoitatko sellaista pantaa, josta jäi otsaan pienet pyöreät verijäljet? Olen ollut leikkauksessa, jossa riskinä oli, että kasvohermo ei toimi enää kunnolla. Tuon pannan avulla seurattiin, että kasvohermo on edelleen pelissä mukana. Ilmeisesti siihen pantaan kiinnitettiin jotkin piuhat."
Voi olla, että liittyi hermoihin tai sit vaan anestesian syvyyteen. Mutta ei siitä mitään verijälkiä jäänyt. Sellainen kapea rinkula, jossa oli pieniä piikkejä pistettiin otsan ympärille. Anestesialääkäri kertoi, että sen pannan avulla seuraa erikseen jotain, mutta olin jo saanut tujun cocktailin lääkkeitä, enkä kunnolla muista mihin se liittyi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joidenkin on pyydetty laskea numeroita alaspäin nukutettaessa ja joidenkin ei? Onko se valemuisto?
Itsellä sellainen muisto että jokin hieman sihisevä pantiin pään viereen ja samalla mulle juteltiin jotakin, en muista että olisi pitänyt numeroita luetella mutta varmaan halusivat puheistani päätellä koska nukahdan. Seuraava oli sitten että leikkaushaava oli kipeä ja sain jonkin kipupiikin.
Vierailija kirjoitti:
"Tarkoitatko sellaista pantaa, josta jäi otsaan pienet pyöreät verijäljet? Olen ollut leikkauksessa, jossa riskinä oli, että kasvohermo ei toimi enää kunnolla. Tuon pannan avulla seurattiin, että kasvohermo on edelleen pelissä mukana. Ilmeisesti siihen pantaan kiinnitettiin jotkin piuhat."
Voi olla, että liittyi hermoihin tai sit vaan anestesian syvyyteen. Mutta ei siitä mitään verijälkiä jäänyt. Sellainen kapea rinkula, jossa oli pieniä piikkejä pistettiin otsan ympärille. Anestesialääkäri kertoi, että sen pannan avulla seuraa erikseen jotain, mutta olin jo saanut tujun cocktailin lääkkeitä, enkä kunnolla muista mihin se liittyi.
Varmaan bis-monitori, jos et nähnyt sitä ennen kuin se laitettiin sulle.
Eikös tuo nukuttaminen ole usein se vaarallisin osuus leikkauksessa? Siitä ei kaikki herää. Näin oli jossain tv-ohjelmassa.